|
Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
|
Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
#1694334
05/10/2013 14:58
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Da er hjulsett nr. to på plass og Ibisen har fått seg sko til landevei i tillegg til "off-road" den hadde fra før. Utvalget av landeveishjul med skivebremsnav er foreløpig ganske begrenset. Var lenge inne på tanken å bygge noen, men valgte denne gang å kjøpe hyllevare - Notubes Alpha 340 Disc. Hjulsettet inkl. felgbånd klokket inn på 1560 gram på kjøkkenvekta. Legg merke til at skivebremseversjonen av Alpha 340 ikke har frest bremsebane, men er sorte helt ut. Jeg hadde et Schwalbe Ultermo ZX 25mm liggende fra før, så jeg kjøpte et ZX til, men i 28mm som jeg satt bak. Utrolig volum i det dekket. Slanger: Michelin Latex. Kassett 11-25 for litt tettere utveksling. "Off-road" bruker jeg 11-28. Vekta på herligheten satt opp til landeveisbruk er respektable 7,6 kg. Ikke verst med tanke på at den er satt opp med skivebremser og ikke verdens letteste hjulsett/dekk-combo.  
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694350
05/10/2013 15:25
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Snasent.., men her må det vel fjernes dekaler.. greie nok i utgangspunktet, men etter min mening kler ikke sykkelen rødt og gult på hjulsettet
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694356
05/10/2013 15:40
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Notubes har vel sykkelhistoriens styggeste felgdekaler, så ja - de skal bort.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694367
05/10/2013 16:22
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Snasent, Morten!
Innbiller meg at svart styretape faktisk ville sett bedre ut. Da vil den hvite headtuben være en omvendt mimikk av de svarte Ibis-båndene på down- og seattube. Og felgdekalene må av snarest!
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694374
05/10/2013 16:38
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Sort styretape ville helt klart sett bra ut. At det er hvit på nå skyldes at det var det jeg hadde liggende i bua. Neste runde blir sort. Jeg har innsett at jeg trenger setepinne med setback også. Vurderer å kjøpe hvit, blank Ritchey-pinne.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694394
05/10/2013 17:13
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
*tørke sikkel*
Hvordan føles det å ha hydrauliske bremser på landeveien? Holder det med 1 finger på bremsene når du har henda på toppen?
Redigert av Moonlit; 05/10/2013 17:19.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694422
05/10/2013 18:01
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Den var fin, og blir enda finere med de foreslåtte korrigeringer.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694551
05/10/2013 21:06
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Den sykkelen der er så strøken det går an! Meeeget misunnelig...
Men om du skal ha sort styretape, dikterer ikke da stilreglene at man også skal ha matchende farge på sadel? (dette er 'Racer'-forumet, tross alt;-)
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694579
05/10/2013 22:22
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113
t_lars
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113 |
Men om du skal ha sort styretape, dikterer ikke da stilreglene at man også skal ha matchende farge på sadel? Man kan jo som jeg har brukt forvirre litt med svart/hvit styretape  Nydelig sykkel MortenML 
Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694581
05/10/2013 22:28
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 710 |
Det var en veldig flott sykkel! Jeg vurderer også å gå meg en high-end cyclocross med to hjulsett til bruk som landeveissykkel siden jeg ikke har en racer (og CX-en er defekt ramme) og har lyst å prøve på CX-konkurranser og landeveisritt. Hvordan syntes du den er sammenlignet med en vanlig landeveissykkel?
Er forresten ingenting galt med hvit styretape, men kan være litt upraktisk om du er opptatt av at den skal holdes helt hvit. Personlig syntes jeg det er litt kult med skitten hvit styretape på en CX for det gir sykkelen et uttrykk av at den kan brukes på annet underlag en strøken asfalt.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694588
05/10/2013 23:20
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
@Moonlit - Å bremse med en finger er ikke noe problem. Fordelen med skiver på landevei er de samme som i terreng. Bedre modulasjon, bedre i regn, lett vedlikehold og ingen felgslitasje.
@HNK - Samme farge på sete/styretape er ingen regel. Det er den totale estetikken og praktisk nytte som gjelder.
@AllanHov - Det er litt vanskelig å sammenligne direkte da min siste landeveissykkel var betydelig lettere og hadde Zipp 303 tubular. Det som kan sammenlignes er geometrien og effekten av denne. Hakka har lengre kjedestag og 2 grader slakkere styrevinkel som igjen betyr lenger hjulavstand. Hakka oppfører seg derfor mindre nervøst enn en landeveissykkel og den er mer stabil og tilgivende på ugreit underlag. Hakka er også høyere i fronten enn en landeveissykkel. Enve CX-gaffel er 30mm lengre axel/crown enn Enve landeveisgaffel. For å oppnå samme aerodynamikk som en landeveissykkel må man derfor sitte forholdsvis aggressivt. Head tube på Hakka er like lang som Cervélo R3, så det skal hardt gjøres å få den veldig aero. Den høye fronten og slakke styrevinkelen får man igjen for når terrenget er ulendt og det er bratt - nedover.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694701
06/10/2013 10:23
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
dagfink
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436 |
Utruleg flott sykkel – ein richtiger Alleskönner! Einig i at dekalane bør vekk. Personleg har eg heller ikkje sans for ovale drev, verken kjensla i pedalane eller det estetiske. Men det er vel så.
I sommar bytta eg òg ut racer med CX (kjøpt med hovudet og ikkje hjartet denne gongen: ein Fuji Cross 1.1). Truleg eit av dei beste sykkelkjøpa eg har gjort. Liker stabiliteten med lange kjedestag. Med smalt og lågt styre er eg også relativt aero – såpass at dette blir triatlonsykkelen min i framtida.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1694755
06/10/2013 12:40
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
For å dra AllanHov sitt spørsmål videre: hvordan er geometrien på fennr sammenlignet med en moderne komfortracer?
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: H.Iversen]
#1694862
06/10/2013 17:28
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Hvis vi sammenligner med BMCs nye Granfondo GF01 så er ikke forskjellene så store. Sammenligner vi størrelse 58 hos begge så har Hakka 1 grad slakkere styrevinkel og 18mm lengre kjedestag. Hakka har også lavt krankhus, på linje med landeveissykler så her er de like. For å få en mindre aggressiv geometri, kompenserer Granfondo for landeveisgaffelens AC med å øke lengden på head tube. Granfondo svelger fint dekk opp til 28mm, mens Hakka tar et større jafs og gir fint plass til 35mm.
Alt i alt kan vi si at forskjellen på en moderne CX og en komfortracer er bittelitt lengre hjulavstand, samt mulighet for opp til 35mm på en CX, ellers likt.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1695103
07/10/2013 07:03
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Mao så kan jeg like greit gå for en CX med to hjulsett, eventuelt kun ett landeveishjulsett når jeg ser etter koseracer? De fleste CX har vel god plass til skjermer også...
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1695128
07/10/2013 07:32
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Husk at ikke alle cx-rammer er like. Jeg har over sammenlignet med en Ibis Hakkalügi. Europeiske cx-rammer har oftere høyere krankhus, og mange har kortere head tube for mer aggressiv sittestilling. Jeg har to hjulsett til min og har de siste dagene sust avgårde på landeveishjul. Går så det griner.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1695168
07/10/2013 08:17
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Skjønner. 
|
|
|
Re: Ibis Hakkalügi - skodd for landevei
[Re: MortenML]
#1695371
07/10/2013 12:45
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,265
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,265 |
Jeg har to hjulsett til min og har de siste dagene sust avgårde på landeveishjul. Går så det griner. Prøv med solbriller, så får du ikke så mye vind i øynene 
|
|
|
|
|