Det er nok standard mål på foringene, men det virker som om det er meningen at man skal "finjustere" pasningen mot innerbeina i forbindelse med at foringene monteres.
Dersom man laster ned en eldre servicemanual fra Manitou sin
support-side (f.eks.
2005 Minute Service Manual ) finner man en beskrivelse av denne prosessen. Jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått prinsippet for dette, men det ser ut til at man på en eller annen måte kan trekke "sizer rings" av forskjellig størrelse gjennom foringen for å utvide den etter montering. Om det er mulig å bytte foringer ved hjelp av enkelt, hjemmelaget verktøy tør jeg ikke ha noen formening om..
Når det gjelder oljetyper så er det demperolje i det høyre innerbeinet der selve demperenheten sitter. Til smøring av foringene brukes motorolje som injiseres inn gjennom skruehullene i bunnen av ytterbeina i forbindelse med at disse monteres. I tillegg har skal du ha en liten mengde olje i luftkammeret for å smøre o-ringen på luftstempelet. Her skal det egentlig være en tykkere olje (minimum SAE40) men i praksis går det IMO greit å bruke motorolje også her (har du tilfeldigvis litt Fox Float Fluid liggende kan du med fordel bruke den).
Last gjerne ned
servicemanualen fra 2008 og se igjennom denne. NB: Manitou laget dessverre bare én manual dette året og den omhandler alle modellene - det kan derfor være noe krevende å få oversikt over hva som angår en bestemt gaffel... Enduroforkseals.com har for øvrig også laget en manual som riktignok omhandler
R7 Platinum, men det er ikke umulig at det er en del av dette som også gjelder for din Elite.
Remote lock-out'ene til disse gaffelene kjenner jeg ikke noe særlig til, men det virker i alle fall som om man må skifte ut kompresjonsdelen av demperenheten på modeller produsert før 2011. Jeg antar at det Milo-settet som Birk Sport har for ettermontering av lock-out vil passe til din gaffel, jeg kan i hvert fall ikke se at man gjør noen unntak for Absolute-demperenheten. Er det interessant å oppgradere kan du jo høre om de kan bekrefte dette før du eventuelt bestiller. Jeg fant tilsvarende Milo-sett (tror jeg) også på
eBay men såvidt jeg kan se er det lite å spare på å kjøpe det derfra.
Angående momentnøkkel så har jeg selv to stykker fra Biltema (2-24 Nm + 10-110 Nm) men disse er av en type som ikke selges der lenger. Jeg bruker dog sjelden momentnøkkel nå for tiden og stoler som regel på min egen "feeling" og relativt sunne fornuft når jeg skal avgjøre hvor hardt det er nødvendig å trekke til. Unntaket er når det gjelder klembolter som som sitter tett inntil hverandre (som f.eks. på et styreframspring, gaffelkroner eller krankarmer) - da synes jeg det kan være behagelig å bruke momentnøkkel for å være sikker på at alle boltene får samme tiltrekkingsmoment. Det skal vel også nevnes at jeg ikke befatter meg særlig med tøyselette carbon-ting og slikt - da ville jeg nok vært langt mer opptatt av å ha en momentnøkkel av god kvalitet.