Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008

Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 #1694271 05/10/2013 13:02
P
perhv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Noen som har erfaring med å utføre service på Manitou R7 Absolute Elite 2008 ?
Trenger innspill på hvor jeg kan få kjøpt deler samt en oversikt over hva et rep. kit inneholder. Har søkt endel på nettet bl.a. Birk sport, chainreactioncycles, Bikeshop, Manitou etc. men finner ikke noe som treffer umiddelbart på det jeg er ute etter.
Skrur endel selv på sykkelen og tenkte å ta servicen selv. Det er litt slark i demperen. Det har ikke vært tatt service på denne før så ser for meg å skifte lager/bushing, o-ringer etc.

Er også på utkikk etter en remote lock out til demperen.

Re: Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 [Re: perhv] #1694375 05/10/2013 16:38
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hei perhv, og velkommen til forumet ICON_SMILE

Såvidt jeg kan se har chainreactioncycles.com det meste av det du trenger..?

O-ringer, sett
Støv-/oljepakninger (30 mm)
Foringer (bushings)

De har derimot ikke verktøyet som skal til for å få byttet foringene. Om du vil gjøre dette selv tror jeg at du enten må lage verktøyet som trengs (antakelig en fordel å være verktøymaker) eller kjøpe et verktøysett som passer. Manitou har et system der størrelsen på foringene skal tilpasses innerbeina (kalles resizing) men verktøyet som brukes til dette har jeg aldri funnet til salgs noe sted - antar at slikt er forbeholdt importør/større verksteder.Jeg ser at Barnett Bicycle Institute selger et verktøysett for bytte av foringer som koster USD488 inkl ekstraverktøyet som trengs til 28/30 mm.

I praksis er det nok enklere å ta kontakt med Birk Sport og høre om de kan utføre service og eventuelt bytte av foringer for deg. Om du kan leve med slarken mellom ytter- og innerbein kan du selvsagt ta service selv i stedet. Du vil da trenge 5 wt demperolje og syntetisk motorolje 0W30, 0W40 eller 5W40, i tillegg til pakninger og o-ringer som nevnt over.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 [Re: perhv] #1694705 06/10/2013 10:33
P
perhv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takker for utfyllende svar og linker du la ved cayman.

Ser utfordringa vedr. foringer.
Du skriver at foringene skal tilpasses innerbeina men er det ikke standard mål på de foringer som skal brukes til denne demperen ?

Du skriver at jeg trenger demper olje og syntetisk motorolje, vil det si at jeg trenger to typer olje til demperen men er det da forskjellige typer olje over og under stempelet i demperen eller missforstår jeg noe her ?
Har ikke åpna demperen ennå så derfor jeg må spørre.

Vedr. Remote lock-out så ser jeg det selges en type som heter Milo remote lock-out R7 hos bl.a. Birk sport. Er dette riktig type til min demper og er det noen rimeligere nettbutikker som har tilsvarende ?

Har du et forslag til en bra momentrekker ?
Tenker da på en universal nøkkel til generell sykkel rep. Har skrudd uten slik nøkker før men lett å dra for hart til på små skruer.

Interessante greier dette her :-)

Re: Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 [Re: perhv] #1694860 06/10/2013 17:27
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det er nok standard mål på foringene, men det virker som om det er meningen at man skal "finjustere" pasningen mot innerbeina i forbindelse med at foringene monteres.

Dersom man laster ned en eldre servicemanual fra Manitou sin support-side (f.eks. 2005 Minute Service Manual ) finner man en beskrivelse av denne prosessen. Jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått prinsippet for dette, men det ser ut til at man på en eller annen måte kan trekke "sizer rings" av forskjellig størrelse gjennom foringen for å utvide den etter montering. Om det er mulig å bytte foringer ved hjelp av enkelt, hjemmelaget verktøy tør jeg ikke ha noen formening om..

Når det gjelder oljetyper så er det demperolje i det høyre innerbeinet der selve demperenheten sitter. Til smøring av foringene brukes motorolje som injiseres inn gjennom skruehullene i bunnen av ytterbeina i forbindelse med at disse monteres. I tillegg har skal du ha en liten mengde olje i luftkammeret for å smøre o-ringen på luftstempelet. Her skal det egentlig være en tykkere olje (minimum SAE40) men i praksis går det IMO greit å bruke motorolje også her (har du tilfeldigvis litt Fox Float Fluid liggende kan du med fordel bruke den).

Last gjerne ned servicemanualen fra 2008 og se igjennom denne. NB: Manitou laget dessverre bare én manual dette året og den omhandler alle modellene - det kan derfor være noe krevende å få oversikt over hva som angår en bestemt gaffel... Enduroforkseals.com har for øvrig også laget en manual som riktignok omhandler R7 Platinum, men det er ikke umulig at det er en del av dette som også gjelder for din Elite.

Remote lock-out'ene til disse gaffelene kjenner jeg ikke noe særlig til, men det virker i alle fall som om man må skifte ut kompresjonsdelen av demperenheten på modeller produsert før 2011. Jeg antar at det Milo-settet som Birk Sport har for ettermontering av lock-out vil passe til din gaffel, jeg kan i hvert fall ikke se at man gjør noen unntak for Absolute-demperenheten. Er det interessant å oppgradere kan du jo høre om de kan bekrefte dette før du eventuelt bestiller. Jeg fant tilsvarende Milo-sett (tror jeg) også på eBay men såvidt jeg kan se er det lite å spare på å kjøpe det derfra.

Angående momentnøkkel så har jeg selv to stykker fra Biltema (2-24 Nm + 10-110 Nm) men disse er av en type som ikke selges der lenger. Jeg bruker dog sjelden momentnøkkel nå for tiden og stoler som regel på min egen "feeling" og relativt sunne fornuft når jeg skal avgjøre hvor hardt det er nødvendig å trekke til. Unntaket er når det gjelder klembolter som som sitter tett inntil hverandre (som f.eks. på et styreframspring, gaffelkroner eller krankarmer) - da synes jeg det kan være behagelig å bruke momentnøkkel for å være sikker på at alle boltene får samme tiltrekkingsmoment. Det skal vel også nevnes at jeg ikke befatter meg særlig med tøyselette carbon-ting og slikt - da ville jeg nok vært langt mer opptatt av å ha en momentnøkkel av god kvalitet.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 [Re: perhv] #1695003 06/10/2013 20:39
P
perhv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Ser prosessen beskrives i 2005 manualen. Får heller bestille foringer og se om det fungerer uten tilpasning event. la de gamle sitte i som du også nevnte.
Bra beskrivelse av oljer mm.

Takker for flott tilbakemelding og info. du har gitt.
Da er det bare å begynne å skru.

Re: Rep. av Manitou R7 Absolute Elite 2008 [Re: perhv] #2081591 19/04/2016 10:35
E
EinarJ Offline
Fersking
Fersking
E
Perhv, hvordan gikk det med service på demperen din, og evt bytte av foringene? Jeg har tilsvarende demper som jeg byttet foringene på, med det resultat at demperen går tregt pga for trange foringer. Nå er jeg i tvil til hvordan jeg skal løse dette, og hadde vært fint med tips.

Moderator  support