Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Nidelt" krank til tidelt bak?

"Nidelt" krank til tidelt bak? #1693092 03/10/2013 07:48
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har kjøpt en lettere brukt Shimano XT FC-M770 med 44/32/22-drev. Dette er for nidelt bakgir/kassett.

I utgangspunktet er den påtenkt fruens sykkel, som bør ha seg ny krank etter hvert, men samtidig kunne det jo vært noe å tenke på til sykkelen til jentungen. Her har jeg planer om tidelt SLX. I gruppa der er det ikke med krank, nemlig.

Så det jeg lurer på, går det an å bruke denne kranken til tidelt bakgir/kassett? Hva er egentlig forskjell og som kan gjøre det feil? Er drevene tykkere slik at et tidelt kjede blir trangt? Og om en setter på nidelt kjede, blir det da for tykt til kassetten bak?

Er forskjellene såpass store her at det ER et problem, eller er det såpass lite at det ikke har stort å si? Det kan da ikke være fæle forskjellene!?

Nå går det jo an å sette på andre drev på denne kranken har jeg sett, men det koster jo litt det og.

Ellers får en kjøpe en krank til. ;-) Ingen av de to syklene er planlagt brukt i løpet av vinteren likevel.

En ting til. Hadde tenkt, dersom det blir til jentungen, får en tak i "bash ring" eller hva det nå heter, slik at man gjøre om til 2x? Det "forenkler" jo giringa litt for frøkna, samt at buksa ikke så lett henger seg opp i tennene på kranken. Hvor får en tak i slik?

Knut O.

Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693119 03/10/2013 08:18
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Nidelt krank går helt fint med tidelt kassett og kjede. Nidelt kjede går ikke. Indre bredde på nidelt og tidelt kjede er den samme, men det tidelte har tynnere plater og er totalt sett smalere enn nidelt.

Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693154 03/10/2013 09:03
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
...men så vidt jeg vet sitter drevene lenger fra hverandre på en 9-delt krank enn en 10-delt krank (selv om drevene i seg selv ofte kan være like).
Dette gjør at du fort får litt plunder med å bruke 10-delt fremgir på en 9-delt krank.

Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693163 03/10/2013 09:16
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Aha. Bra svar her. :-)

Har tittet litt på denne kranktypen nå, og da betyr det at "tideltdrevene" har en annen "innpress", om man kan kalle det, forstår jeg, slik at de ikke blir helt presise i forhold til drevene bak, noe som igjen kan føre til litt upresis giring, eller at kjedet kan gnage litt ekstra på tennene?

Knut O.

Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693166 03/10/2013 09:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den indre bredden på kjedet er lik på ni og tidelt, det er bare ytterplatene som er anderledes.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693167 03/10/2013 09:21
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg har syklet med nidelt krank (XT) med tidelt krankgir i et års tid nå, og ikke merket noe dårligere giring foran.

Dvs, etter at jeg byttet fra originale Shimano-drev til Middleburn (og gikk fra 22 - 32 til 22 - 34), har kjedet en tendens til å hoppe for langt ned når jeg girer fra mellom klinga til minste. Det var ikke noe probelm med XT-drev. Satser på at en kjedefører løser problemet...

btm
Re: "Nidelt" krank til tidelt bak? [Re: ko-stens] #1693236 03/10/2013 11:29
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Stemmer det at off-set blir litt forskjellig, men det har ikke noe betydning for girene bak...
Slik jeg har forstått det, står det mitterste tannhjulet foran på omtrent samme plass både på 9-delte og på 10-delte kranker, men på et 9-delt står de to øvrige (det lille og det stor) litt lenger unna dette enn hva som er tilfelle på en 10-delt krank..
Dvs. at avstanden fra det lille tannhjulet til det store, er mindre på en 10-delt krank enn på en 9-delt krank.
Det innebærer videre at utslaget girsjalteren må gjøre for å dra kjedet over fra ett tannhjul til det neste blir forskjellig.

Sitat: ko-stens
Aha. Bra svar her. :-)

Har tittet litt på denne kranktypen nå, og da betyr det at "tideltdrevene" har en annen "innpress", om man kan kalle det, forstår jeg, slik at de ikke blir helt presise i forhold til drevene bak, noe som igjen kan føre til litt upresis giring, eller at kjedet kan gnage litt ekstra på tennene?

Moderator  support