Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Kuzmin anno. 2013/2014

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1723184 11/12/2013 13:33
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Takk. På videoen til kuzmin kommer det et hvitt lag på skien når han bruker drum. Dette sikler han så av. Dersom du ikke får av noe masse selv når du skraper med kniv så blir jeg i tvil om dette er noe for meg. Ser forøvrig at han nå har laget en ny drum med små hull i.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Marøder] #1723226 11/12/2013 16:22
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg så den nye drumen i bruk av sjølvaste Leonid under en skimesse i Svarstad for en måned siden. Den så ut til å gi ørlite grann bedre resultat enn min gamle. Brushen er dog et bedre valg, da den er bedre på varmt føre. Dette fordi drumen banker ned strukturen, og dermed skal den egne seg best på kaldføre.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1723889 13/12/2013 12:11
K
Kuzmin bruker Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Ja, jeg benyttet vanlig våtlippapir korning 1200 som er kjøp på byggevarebutikk. Som det står lenger ned i denne tråden har også Skigo kommet med et eget pussepapir som er beregnet på det samme føre. Dette kom nytt ifjor så jeg har ikke fått testet det, men Skigo har normalt gode produkter. Jeg har prøvd meg frem litt på kaldt føre, og de gangene det er kombinasjonen kaldt (12/13 grader og kaldere) kombinert med nysnø, merket jeg effekt med slipepapir.
Kalde og tørr nysnøkrystaller er knivskarpe, det er da minimalt med fukt som skal dreneres vekk. Teorien er jo mindre"krater" i sålen jo bedre.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Rockefoten] #1724006 13/12/2013 17:51
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Rockefoten
Kuzmin universal vil neppe være bra på kaldt føre. Til det er strukturen for grov. Har Petterbe og dere andre med dårlig erfaring prøvd med Kuzmin minus? Og eventult dra ut strukturen enda mer med f.eks et hammerskaft?

Jeg har minus-siklen, men ikke prøvd den nok til å dra noen konklusjoner. Har heller ikke prøvd hammerskaft-trikset eller slipepapir-trikset. Hammeren blir vel som den blanke metall-drumen Kuzmin solgte før. Er ikke lenger i sortementet. Vet ikke hvorfor. Enig i at Kuzmin Universal gir en for ru overflate for kaldføre. Hamran målte ruheten til 4, noe som tilsvarer en tradisjonell allroundslip/birkenslip. Ved gliding + børsting sank ruheten til 2, noe som tilsvarer en slip satt for kaldski. Tenkte å prøve minus-siklen og kald glider på den ene skia, og bare minus-siklen på den andre skien ved kaldføre i vinter. Så får vi se...

Redigert av Petterbe; 13/12/2013 17:54.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1731524 08/01/2014 20:16
C
cippo Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Hei!

Jeg har selv godt til anskaffelse av en kuzmin universal og en HS brush. Siklet et gammelt hypersonic par fra 2006. Her ble jeg veldig fornøyd med resultatet fordi en del gamle riper ble borte og sålen så mørk og "fersk" ut. Jeg merket av kantene på siklen for å alltid ha en skarp side.

Når jeg skulle gå løs på mine nye ubrutke Rossignol C3 virket det som om siklen ble sløv veldig fort, selv om jeg prøvde ubrukte sider på siklen. Det løsnet omtrent ikke noe sålemateriale fra skien under siklingen i motsetning til med madshus-skiene. Jeg ga meg etter å ha arbeidet ihvertfall 30-40 min per ski, men fortsatt var ikke den opprinnelige slipen helt borte. Noen som har opplevd noe lignende med kuzmin-siklene? Tenkte å kontakte butikken jeg kjøpte den i og sende den tilbake.

Jeg har også tenkt til å kjøpe meg rillejern for å sette struktur på skiene etter stålsiklingen. Er det noen som kan anbefale hvilke strukturer jeg burde ha for å være greit rustet for et mosjonistnivå? Ser det er store prisforskjeller på rilleverktøy og hadde ikke tenkt å legge mange 1000kr på dette. Takk for svar :-)

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1731583 08/01/2014 22:39
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Det er visstnok stor forskjell på hvor lett det er å sikle ulike ski, så selv om det normalt er uproblematisk, tipper jeg at du har kommet over et usedvanlig lite medgjørlig par. Tror det er mer sannsynlig enn at siklen er sløv allerede.

Er ikke noen ekspert på rill, men skulle jeg hatt kun ett tror jeg at jeg hadde valgt 2mm rett. Står masse om dette på skidforum.se

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1731798 09/01/2014 16:30
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ut til at de fleste mener at fluor toppet ski glir bedre enn Kuzmin metoden, men hva med oss som kun bruker CH/LF glider...

Vil Kuzmin prestere bedre?

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1731800 09/01/2014 16:44
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

En fluortoppet ski vil hvertfall gli bedre enn stund. Men iflg tester/teorien vil glien tape seg ganske fort pga at fluoret tar til seg mer skitt mens dette skjer i mindre grad for en siklet. Les f.eks testen til Primateria her: http://www.primateriasport.se/PDF/Glidtest%20Primateria%20PABR-10020401.pdf

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Goldrush] #1731887 09/01/2014 20:17
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Goldrush

En fluortoppet ski vil hvertfall gli bedre enn stund. Men iflg tester/teorien vil glien tape seg ganske fort pga at fluoret tar til seg mer skitt mens dette skjer i mindre grad for en siklet. Les f.eks testen til Primateria her: http://www.primateriasport.se/PDF/Glidtest%20Primateria%20PABR-10020401.pdf

Men hva med Kuzmin vs LF/CH glider uten topping.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1732083 10/01/2014 11:44
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Her ble det litt unøyaktig eller?

Fluor er smussavstøtende. Og fluor kommer ofte sammen med voks, som tar til seg forurensning, spesielt hvis den er myk. Det finnes også typer uten voks, men enkelte mener at fluor ikke blir sittende på skien lenge, dersom det ikke har et lag med voks under. (fritt etter god gliboka)

Egentlig anbefaler jeg det den boka. 199 spenn er latterlig billig for en bra bok.

I følge boka (og det gir da mening), så er svaret på spørsmålet ditt avhengig av føret..

Er det dritkaldt, mener forfatteren at man må ha hard voks fordi Kuzminsikling gir for mye ujevnheter i sålen og er det dritkaldt må man ha en hard og plan såle med veldig lite struktur. Altså mener han kuzmin gir for mye friksjon. Nå har forfatteren testet med universalsiklen, så det er egentlig en feil. Usikker på om det er nødvendig med minus-siklen og om han hadde kommet med samme konklusjon.

Er det varmere, så synes jeg ikke han argumenterer for at glider er bedre..

Er det kjempevarmt, så vil fluor hjelpe på å drenere sålen og unngå sug. Og så er spørsmålet om fluor uten voks sitter på skien lenge nok da?

Redigert av Rockefoten; 10/01/2014 11:46.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Rockefoten] #1732133 10/01/2014 13:54
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Rockefoten: Spot on!
Jeg er ved nøyaktig samme forståelse/spørsmål som deg.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Rockefoten] #1732240 10/01/2014 20:03
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Rockefoten
Her ble det litt unøyaktig eller?

Fluor er smussavstøtende. Og fluor kommer ofte sammen med voks, som tar til seg forurensning, spesielt hvis den er myk. Det finnes også typer uten voks, men enkelte mener at fluor ikke blir sittende på skien lenge, dersom det ikke har et lag med voks under. (fritt etter god gliboka)

Egentlig anbefaler jeg det den boka. 199 spenn er latterlig billig for en bra bok.

I følge boka (og det gir da mening), så er svaret på spørsmålet ditt avhengig av føret..

Er det dritkaldt, mener forfatteren at man må ha hard voks fordi Kuzminsikling gir for mye ujevnheter i sålen og er det dritkaldt må man ha en hard og plan såle med veldig lite struktur. Altså mener han kuzmin gir for mye friksjon. Nå har forfatteren testet med universalsiklen, så det er egentlig en feil. Usikker på om det er nødvendig med minus-siklen og om han hadde kommet med samme konklusjon.

Er det varmere, så synes jeg ikke han argumenterer for at glider er bedre..

Er det kjempevarmt, så vil fluor hjelpe på å drenere sålen og unngå sug. Og så er spørsmålet om fluor uten voks sitter på skien lenge nok da?

Var ikke det eneste som evt ble feil, klarte å linke inn feil studie også. Det var denne jeg skulle linke inn: http://hem.bredband.net/stefansand/rapport.pdf

kitbay, her har du stålsiklet testet mot steinslipt og glidet vekselvis med LF, HF og fluortopping.

Utdrag:

"I alla andra tester som gjordes direkt efter glidvallning så gled stenslipade skidor initialt bättre än stålsicklade skidpar, men tappade sedan gradvis glid för att i nästan alla tester glida något sämre än de stålsicklade skidparen efter några kilometers åkning."

"Redan nu anser vi det dock bevisat att stålsickling är ett mycket enkelt och vasst alternativ till stenslipning och glidvallning för alla motionärer vid all träning och tävling över långa distanser, som till exempel Vasaloppet."

Legges denne studien til grunn er det mye som tyder på at de fleste amatørsmørere/mosjonister vil være best tjent med en stålsiklet ski, spesielt over lengre distanser.

En litt artig historie er atRonnie Løf som testet for Primateria i den første linken, kom topp 40 på Vasaloppet 2006 på stålsiklede ski.

Redigert av Goldrush; 10/01/2014 21:07.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Rockefoten] #1732356 11/01/2014 10:20
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Når det gjelder dette med kaldt føre, er 6 av 16 tester utført ved -10 eller kaldere i Skidforums materiale.

I Primaterias test var det hhv mellom -12 og -17, og mellom -12 og -7.

Utdrag:

"En interessant observation var att det med valla, både paraffin och fluorvalla,
så går det i dag, även om det tar ganska lång tid, relativt enkelt att skapa
blanka ytor på skidorna, vilket är ett krav för bra glid i kalla förhållanden.
Genom att istället göra belaget riktigt blankt med Primaterias produkter (dvs sikling/polering) så får ovallade skidor nästan lika bra glid som fluorvallade skidor. Ett stort plus med detta är att det med Primaterias verktyg går väldigt snabbt att göra
detta."

"Det bör dock nämnas att den stora
majoriteten av skidåkare, som inte är elit, klarar sig utmärkt utan glidvalla
och kommer normalt inte att kunna känna skillnaden om skidorna vallas eller
inte efter behandlingen med Primaterias produkte."

"Testet i Kronby visade att en mer noggrann polering av belaget gör att
skillnaden i hög fart mellan fluorvallade skidor och ovallade skidor minskar
dramatiskt. Det goda glidet i låg fart och den utmärkta accelerationen gör att
den ovallade skidan sannolikt är ett mycket bra och tillräckligt alternativ för
enkla såväl som för mer avancerade motionärer. Även belagets högre
hårdhet och därmed dess bättre slitstyrka än alla vallor gör att glidet med
stor sannolikhet kommer att bevaras över tiden på ett bättre sätt än om
skida vallas."

"Slutligen bör man påpeka att göra i ordning skida E, som testades i Boden,
tar ca 1/5 del så mycket tid i anspråk som att göra i ordning skida B och
framförallt C, dvs de vallade skidorna."

-----------------------------------

Ut fra disse testene er det ingenting som tyder på at stålsikling nødvendigvis gir dårlig glid på kaldt føre, men det er kanskje viktigere med børsting/polering. Og det er jo en svakhet med Hamrans bok hvis han har brukt Universal, som du seelv er inne på? Har ikke boka, men har han kjørt flere tester og hva med evt etterbehandling?

P.S Bare skummet fort gjennom Primaterias test, så kan godt være at jeg gikk glipp av noen viktige poenger.

Redigert av Goldrush; 11/01/2014 11:04.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1735199 18/01/2014 19:09
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Etter å ha brukt Kuzmin noen år har jeg i år bestemt meg for å teste litt mer. Dvs, Kuzmin vs, slip.

Har et par Atomic WC til kona, og et til par Madshus Hypersonic til meg. Dette er gode ski, Kuzminsiklet. Jeg bruker Rex blå glider på begge parene.

Gjør det samme på et tilsvarene par Atomic WC med Birkenslip til kona, samt et par Fischer cold med fin slip. Til meg har jeg et par Madshus Nanosonic med medium slip. Driver å tester om dagen og sammenligner resultatet. I dag gikk vi fra Birkebeinerstarten til Dølfjellet og tilbake. Minus 8, helt tørr snø, lett og luftig, snødde mer jo lenger opp vi kom. Samme type smurning og lag ut fra kammerhøyde på begge par.

På vei ned igjen fra Skramstadsetra kjørte kona (Kuzmin universal med et par drag av cold + blå glider) først da hun hadde lykt. Jeg hadde medium slip, blå glider. Der det var snø i sporet gled hun faktisk fra i front. Da vi kom lenger ned og det hadde snødd mindre, noe som ga ganske faste spor fikk jeg bedre glid på mine ski og gled henne inn. Hadde hakket bedre glid ned mot starten igjen.

Dagens konklusjon: Kuzmin (med fin struktur) og blå glider glir bedre enn Birkenslip og blå glider i løs, tørr snø/ lett snøvær rundt 10 minus. Tilsvarende er det motsatt når det ikke snør og sporene er faste.

Dette stemmer bra med det Hamran sier i boka si.

Redigert av kaiost; 19/01/2014 00:07.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: kaiost] #1735262 18/01/2014 21:46
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Det gleder meg å se at du er på "kjøret" igjen, kaiost. Gi oss mer!

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: cippo] #1735381 19/01/2014 11:59
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: cippo
Hei!

Jeg har selv godt til anskaffelse av en kuzmin universal og en HS brush. Siklet et gammelt hypersonic par fra 2006. Her ble jeg veldig fornøyd med resultatet fordi en del gamle riper ble borte og sålen så mørk og "fersk" ut. Jeg merket av kantene på siklen for å alltid ha en skarp side.

Når jeg skulle gå løs på mine nye ubrutke Rossignol C3 virket det som om siklen ble sløv veldig fort, selv om jeg prøvde ubrukte sider på siklen. Det løsnet omtrent ikke noe sålemateriale fra skien under siklingen i motsetning til med madshus-skiene. Jeg ga meg etter å ha arbeidet ihvertfall 30-40 min per ski, men fortsatt var ikke den opprinnelige slipen helt borte. Noen som har opplevd noe lignende med kuzmin-siklene? Tenkte å kontakte butikken jeg kjøpte den i og sende den tilbake.

Jeg har samme opplevelse. Sikling av Madshus Nanosonic gikk greit. Kjøpte Rossignol X-ium world cup S2 skøyteski i år, og det var verre. Det virker på meg som Rossignol sålen er mye hardere.

Redigert av JTE; 19/01/2014 12:04.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1736784 23/01/2014 07:02
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Onsdag 23/1, kl.20.00, Birkebeinderstarten (Tingstadjordet). 8 x 4 min Intervall med Team Intersport Rena mot Skramstadsetra. Minus 15 grader, faste fine spor, 1 cm nysnø i sporet.

Ski Madhus Hypersonic, Kuzmin Universal med vanlig blå Rex glider, børstet godt av med bronse og nylonbørste. Feste Ski HF minus 2-15.

Omtrent samme feste som de tre andre. På vei ned igjen akte jeg først i sporet- en ble frakjørt ( ny slip for kaldføre, glidet 2 ganger, børstet litt for lite var konklusjonen da han kom ned), de andre 2 holdt følge med meg da de lå bak (en med Rosignol, og milslukern slip, den endra Fischer, usikker på hva som var under der).

Konklusjon, universal Kuzmin med blå glider glir MINST like godt som fabrikslip med glider ved lett nysnø i minus 15.

Redigert av kaiost; 23/01/2014 08:58.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: kaiost] #1736804 23/01/2014 08:02
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: kaiost

Konklusjon, universal Kuzmin med blå glider glir MINST like godt som fabriklsip med glider ved lett nysnø i minus 15.

Feil. Konklusjonen er at dine ski med Kuzmin glir minst like godt som hans ski med fabrikkslip med glider..
For alt man vet kan dine ski være et bra par og hans et dårlig, kanskje er du bedre til å smøre også, kanskje han har smurt for tjukt slik at det stjeler gli osv..
Har selv hatt nye ski som jeg har brukt hele fluorskapet på, men som fortsatt glir dårligere enn steinskia, men det betyr heller ikke at steinski uten glider er best.. ICON_SMILE

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1736860 23/01/2014 10:15
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Kriss: Det er ikke konklusjonen det du kommer med der, for alt vi vet så kan det være at kaiost sine ski er middels, kompisen sine bra, og kaiost sin Kuzmin sikling kan være beste løsning.

Det blir rimelig mye kanskje, og lite konklusjon. Det kan vi konkludere med siden vi ikke har noen fasit uten å faktisk kjøre en test på begge ski parene.

Jeg for min del finner disse testene utført av mine "likemenn" mer nyttig enn mye annet rart man leser fra ekspert hold ICON_SMILE

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Kriss] #1736924 23/01/2014 12:15
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss
Sitat: kaiost

Konklusjon, universal Kuzmin med blå glider glir MINST like godt som fabriklsip med glider ved lett nysnø i minus 15.

Feil. Konklusjonen er at dine ski med Kuzmin glir minst like godt som hans ski med fabrikkslip med glider..
For alt man vet kan dine ski være et bra par og hans et dårlig, kanskje er du bedre til å smøre også, kanskje han har smurt for tjukt slik at det stjeler gli osv..
Har selv hatt nye ski som jeg har brukt hele fluorskapet på, men som fortsatt glir dårligere enn steinskia, men det betyr heller ikke at steinski uten glider er best.. ICON_SMILE

Det kan være et poeng. Glemte vel å presisere at dette ikke er en kvantitativ undersøkelse/feltstudie og at resultatene må derfor leses ut fra dette. Dette betyr i klartekst at det er mine egne erfaringer med egne ski som blir vurdert opp imot de andres ski den aktuelle dagen under de aktuelle forhold. Det er selvsagt mange usikkerhetsmomenter i dette som kan påvirke resultatet slik Kriss påpeker.

Nå har det seg slik at jeg trener sammen med de andre her hver uke, og føler at sammenligningsgrunnlaget er relevant. Det er ingen tvil om at skienes egenskaper er helt avgjørende for god glid, og de par jeg bruker på treningene vet jeg er bra.

De andre 3 på treninga i går er over middels interessert i å få gode ski slik at de stiller med ski som er av de bedre de har. Den ene står daglig i butikken med bla. slip og smurning som arbeidsområde. Det var han som skulle teste ut den nye kaldslipen på et par Fischer ski. Han bruker Skiselector på skiene vi har og det diskuteres kammerhøyde, smørelomme osv. når vi er sammen slik at når vi er ute, slik som i går, har de fleste gjort sitt til for at skiene er så gode som mulig. Hvilke lag og type med glider som brukes, den nyeste måten å legge Cera på osv.

For egen del består variasjonene på om det er Kuzmin eller slip i bunn på skiene, med blå vanlig glider i tillegg.

I går skiftet vi litt på å gå først i dragene, og ut fra det jeg så der var ganske likt feste for oss alle. Han som gled dårligst ned igjen var optimist i det vi gikk oppover og sa at det skulle bli spennende å se gliden ned igjen for det føltes som om skiene "slapp" lett.

Det som i tillegg er lett å observere er hvordan gliden forandrer seg innbyrdes mellom oss når sporet varierer (eks: om det har kommet nysnø inn, for så å gå over til faste harde spor). Kan komme med noen betraktninger om det senere.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: kaiost] #1736949 23/01/2014 12:50
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kaiost, kom gjerne med flere betraktninger og "tester". Virker som du er så nøyaktig som det er mulig på hobbynivå.

keo
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Lurifax] #1736952 23/01/2014 12:51
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Lurifax
Kriss: Det er ikke konklusjonen det du kommer med der, for alt vi vet så kan det være at kaiost sine ski er middels, kompisen sine bra, og kaiost sin Kuzmin sikling kan være beste løsning.

Det blir rimelig mye kanskje, og lite konklusjon. Det kan vi konkludere med siden vi ikke har noen fasit uten å faktisk kjøre en test på begge ski parene.

Jeg for min del finner disse testene utført av mine "likemenn" mer nyttig enn mye annet rart man leser fra ekspert hold ICON_SMILE

Ja, det var liksom poenget, konklusjonen er at kaiost sine kuzmin ski var bedre enn kompisens steinslip ski akkurat den dagen på akkurat det føret og så videre..
En konklusjon som da er rimelig verdiløs..

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: Kriss] #1737001 23/01/2014 14:17
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss
Sitat: Lurifax

Ja, det var liksom poenget, konklusjonen er at kaiost sine kuzmin ski var bedre enn kompisens steinslip ski akkurat den dagen på akkurat det føret og så videre..
En konklusjon som da er rimelig verdiløs..

Vel..går noen hundre mil i løpet av vinteren og slik jeg ser det gir dette meg ganske god oversikt over om hvilke ski jeg skal velge til hvilke løp og føre. Går så og si daglig sammen med kona der jeg også varierer mellom hvem som bruker hva, opp mot et par som er referansepar.
Eksempelvis kan kona da gå på samme paret slik hun gjorde forrige uke. Jeg varierer da mellom 3 forskjellige par og sammenligner parene mot hverandre. Ut fra rådende forhold vil jeg hevde at jeg med rimelig sikkerhet kan plukke ut den strukturen som vil gi meg best glid. At Kriss mener det er "verdiløs" informasjon får stå for hans mening.

Som eksempel kan jeg ta kommende helg. Vurderer å gå Idre/Särna loppet sammen med kona.

Ser av værmelding at det er spådd skikkelig kaldt i området, med lett snø (muligens). Da har jeg to valg ut fra mine erfaringer så langt. Snør det tar jeg skiene med fin struktur og steinslip- er det faste spor uten noe snø i sporet tar jeg Kuzminparet. Skal ikke se bort fra at erfaringsdeling i noen tilfeller er nytting.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1737008 23/01/2014 14:43
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ikke verdiløs informasjon og jeg syns det er helt topp at du deler erfaringene, men verdiløst til å trekke konklusjonen som du her gjør: "Konklusjon, universal Kuzmin med blå glider glir MINST like godt som fabrikslip med glider ved lett nysnø i minus 15."
Her trekker du en generell konklusjon på et ekstremt tynt grunnlag og det er det som blir feil.
Men alltid nyttig til å gjøre egne erfaringer.
At Kuzmin gir bedre glid enn enkelte steinsliper enkelte dager tror jeg absolutt det gjør, men man kan likevel ikke konkludere ut fra det.
Jeg har selv fått veldig god glid med swix stålsikle og rettrill med padda, mye bedre enn et steinslippar, men konkluderer ikke med noe av den grunn..
Forstår jeg deg riktig når du bruker kuzmin, og voks og cera oppå der? Så da tester du egentlig kuzmin "strukturen" mot steinslip strukturen, begge med topping?

Jeg tror Kuzmin funker veldig bra jeg, bare lei av alle som "jeg gled bedre enn kompisen som hadde glider så Kuzmin er best" uten å vite særlig mye om parameterne som avgjør gliden på de forskjellige skiene.

Er nok bra, men best tror jeg ikke det er. Riktig slip med fluor er bedre, mere jobb som regel, men det er bedre. Hvis ikke hadde alle brukt Kuzmin på toppnivå også.

Men skjønner jo at de som ikke gidder å styre så mye med det eller bare har blitt helt Kuzmin fan prøver å overbevise seg selv om at det er bedre..

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1737020 23/01/2014 15:10
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Leste nok kaiost sitt innhold ganske forskjellig vi to. Jeg leste det nok ikke så kritisk og konkluderende.

Selv er jeg traust glide/sikle mann, men er litt fristet til å forsøke Kuzmin, derfor leser jeg erfaringene til andre.

Kaiost sine er av de mer nyanserte og bedre etter min mening.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1737023 23/01/2014 15:24
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
De siste 4-5 årene har jeg brukt kun Kuzmin uten noe annet. Opplevde generelt greie ski med veldig lite arbeid. Etter at jeg fikk tid til å trene litt mer og begynte å å konkurranser igjen så jeg at jeg under enkelte forhold hadde like gode ski som de andre men følte at det siste ekstra manglet. Kaldt føre har vært der jeg har opplevd dårligst glid med Kuzmin.

Vil påstå at om man er "vanlig" turgåer er Kuzmin et meget bra alternativ.

Om man legger ned mye tid på det, og konkurrerer en del er det sannsynlig at man får det lille ekstra ved å legge på glider.

Etter å ha finlest Hamran's "God Glid" har jeg fått et litt mer nyansert syn på struktur, såle og glider. Hans konklusjon er jo at Kuzmin i bunn og grunn er som en slip. Og at det glideren gjør er å fylle alle mikroskopiske "blærer" i sålen. Ved å få børstet godt/riktig vil man få en optimal glatt såle. Ut fra Hamran's råd bruker jeg derfor kun blå glider-ihvertfall på dette kalde føret.

Fluor har etter min, og mange andres mening, minimal funksjon på så kald snø som det er her nå.

Nå har aldri jeg hevdet at Kuzmin er best, og har vel ikke snakket med noen som sier det heller. Synet på dette bør heller ikke være helt svart/hvitt. Om man leser seg litt opp på Kuzmin ser man at det under enkelte forhold er et meget godt alternativ.

Har man fire barn og kone som skal luftes en gang eller to i uka fikser man god glid til disse på null niks- og som gjør alle happy, inkl. smører.

Slik jeg ser det er en del av oss så merkebevisste at det er kun det siste fra Swix i bekledning, Redline fra Madshus, samt Galium foran og bak som gir lykke.

Inntil videre velger jeg å bruke litt av hvert.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: kaiost] #1737026 23/01/2014 15:42
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Enig i alt bortsett fra konklusjonen du startet med og at fluor har minimal effekt på kaldt føre.. Enig der og på ren snø, men på forurenset snø som det så godt som alltid er på turrenn vil det gjerne ha god effekt.

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1737279 24/01/2014 09:59
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Til Kuzminfolket: Vil dere belære en uinvidd om enkel/god nok fremgangsmåte for sikling? Eventuelt henvise meg til en faq.

1) Sikle
2) Børste (med hva?)
3) ???
4) Profit

Er det alt? Vil universal Kuzmin funke til en middelmådig mosjonist uten ambisjoner?

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: helomoto] #1737309 24/01/2014 11:02
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: helomoto
Til Kuzminfolket: Vil dere belære en uinvidd om enkel/god nok fremgangsmåte for sikling? Eventuelt henvise meg til en faq.

1) Sikle
2) Børste (med hva?)
3) ???
4) Profit

Er det alt? Vil universal Kuzmin funke til en middelmådig mosjonist uten ambisjoner?

Her kan det være noe tips:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1702437#Post1702437

Re: Kuzmin anno. 2013/2014 [Re: pharynx] #1738115 26/01/2014 20:35
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:

JA reinsdyr

Jøss - det regner gitt !
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support