Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kombinert ritt fulldemper og stisykke??

Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? #1692587 02/10/2013 10:45
K
kriss engen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sykler i utgangspunktet sti, men har meldt meg på ultrabirken til neste år. lurer derfor på om jeg kan finne en sykkel som funker til begge deler, eller må jeg ha en stisykkel og en rittsykkel??

Har ikke som mål og vinne, men å ha en "behagelig" tur over fjellet, og å fullføre med en ok tid..

Har sett på santa Cruz solo eller 5010 som den nå heter, noen som har trua på denne?

Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692596 02/10/2013 10:56
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Ut fra signaturen din ser det jo ut til at du allerede har en gromsykkel i stallen. Vet ikke hvordan Tallboyen er satt opp, men den kan da vel helt sikkert moddes relativt enkelt til å fungere mer enn utmerket på UB. ICON_WINK

btm
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692639 02/10/2013 11:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Still deg selv dette spørsmålet høyt, og svar også høyt:
Er det verdt å kjøpe en ny sykkel for ett ritt hvis det ikke er representativt for dagligdags sykling?
- hører du deg selv si "ja", så får du ta en vurdering på hvor fornuftig det høres ut.

Lett hjulsett på LTc høres jo lurt ut. Kanskje en lett ikkejukkepinne også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: baronKanon] #1692680 02/10/2013 13:09
K
kriss engen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: btm
Ut fra signaturen din ser det jo ut til at du allerede har en gromsykkel i stallen. Vet ikke hvordan Tallboyen er satt opp, men den kan da vel helt sikkert moddes relativt enkelt til å fungere mer enn utmerket på UB. ICON_WINK

Du har rett i at den sikkert kan funger godt med litt tuning, men tanken var at denne skal skiftes ut, helst i en bronson, men så kom denne dumme ideen med ultrabirken...

Sitat: baronKanon
Er det verdt å kjøpe en ny sykkel for ett ritt hvis det ikke er representativt for dagligdags sykling?
- hører du deg selv si "ja", så får du ta en vurdering på hvor fornuftig det høres ut.

Altfor moro med sykkel stash... Men fornuftig er det ikke alltid:) ønsket mitt er å kun ha en sykkel som fungerer til det meste. Grei aer at det ikke er spesielt moro å sykle grus med en ltc, så kanskje jeg hadde fått litt mere motivasjon til å trene på lengre turer om jeg hadde hatt en egnet sykkel til det også..

Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692688 02/10/2013 13:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kriss engen
Greia er at det ikke er spesielt moro å sykle grus.

Her er du ved sakens kjerne.(Men så begynner du å vandre vekk igjen etter at tampen brenner så innmari ...)

Skaff deg en transportsykkel eller grusracer om du vil det, men det trenger jo ikke gå på bekostning av hvor moro du har det på sti?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692689 02/10/2013 13:18
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
OK, du har egentlig lyst på en Bronson, og det ser jo ut som en helt sjef stisykkel. Som helt sikkert vil funke knall på UB med et lett hjulsett og fornuftige dekk. Særlig hvis sti er hovedmålet, og UB bare noe som dukka opp...

btm
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692696 02/10/2013 13:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kjøp den jævla Bronsonen, da! ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692708 02/10/2013 13:51
sigmundhansen84 Offline
Fersking
Fersking
Hva med 5010, den ser absolutt ikke dum ut i karbon!! Er vel kanskje litt raskere bort og oppover kontra Bronson. Noen som har erfaring med den?

2014 Specialized EPIC S-Works
2014 Vipera Team Edition
2015 Specialized Stumpjumper Expert
Strava: http://app.strava.com/athletes/sringdal
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692761 02/10/2013 15:14
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Scott Genius 700 Tuned evt Premium kan funke bra!

Truls Veslum
Asker
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1692887 02/10/2013 19:03
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Kjørt mye på en blur trc (knøtte-5010) og vurderer å kjøre en ghost riot med 27,5 neste år til enkelte ritt så ja, trur noe i den kategorien kan funke ok til ritt sjøl om en har litt ambisjoner. Ikke noe jeg vil kjøre grusritt med, men funker bra til det meste annet og definitivt ultra.

Redigert av Erik$; 02/10/2013 19:04.
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1693112 03/10/2013 08:11
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Siden overskriften i tråden er "kombinert ritt fulldemper og stisykkel" vil jeg påstå at 5010 er den som best møter dekker begge kravene hvis vi skal holde oss til Santa Cruz. Bronson er kun for lek og morro i skog og fjell og har lite i ritt og gjøre, spesielt hvor starten er 3 timer med grus før stiene begynner (som også er relativt snille om enn noe stein her og der), til det er den for tung og for slakk i vinklene. Skulle gjerne hatt en da :-), men skulle jeg valgt en sykkel for kombinert bruk, måtte det blitt 5010 for min del!

Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: Ocoee] #1693136 03/10/2013 08:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ocoee
... til det er den for tung og for slakk i vinklene. !
Erfaring viser at (passe) slakke vinkler ikke er veldig ulempe på uteknisk sykling. Bronson er lett nok.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1693162 03/10/2013 09:16
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Er ikke Bronson enda mindre egnet til ritt/UB enn den sykkeln trådstarter allerede har? Bronson har vel 150mm vandring?
Jeg var en av de som vurderte sykkeln ts selger men som ts har jeg og fått en merkelig lyst til å prøve meg på UB. Og kanskje et par andre ritt. Solo ser jo bra ut, 5010 og.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: eGo] #1693174 03/10/2013 09:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eGo
Solo ser jo bra ut, 5010 og.
Samme sykkelen ICON_WINK De måtte bytte navn fra Solo grunnet varemerkestrid.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1693209 03/10/2013 10:31
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Ah, ok. Jeg skjønte liksom ikke hvor 5010 kom fra. Slurv!

Ønsker å kjøpe :
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1693296 03/10/2013 13:27
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Ja, jeg er biased, men jeg tror denne sykkelen rett og slett heter Ibis Ripley.

To hjulsett og du har to forskjellige sykler på et blunk om du vil.

Ikke at jeg tviler på at andre merker kan ha tilsvarende altså, men 29" og 120-130mm vandring med et oppheng som tråkker bra og litt slakke vinkler går det for både opp, bort og ned. Med to hjulsett kan du bytte fra grove til lette dekk på et minutt og.

Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1777257 28/04/2014 08:21
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Har nettopp testet ut en Bronson, og jeg har ikke kjørt UB tidligere. Noen vil sikkert være uenig med meg, for alt går. Men personlig vil jeg si at Bronson blir tung og treg for ritt med såpass mye transport strekning.

Jeg elsket sykkelen i terrenget, men så snart jeg kom ut i transport traseer, ble dette en gedigen nedtur. Sykkelen er relativt lett giret, så det blir mye tråkk uten fremdrift. Behold og bruk LT du har idag, kjøp deg Bronson for lek og moro.
Den er en drøm til dette. Kan sikkert også benyttes til stor glede i ritt ala unitidbakeries cup, hvor det stortsett er tekninsk hele veien, og lite/ingen transport strekninger.

Men til såpass lange ritt som UB, trenger du også litt payback på transport strekningene av sykler som går litt lettere.

Men intet er umulig, og alle finner sin glede i ulike ting.

Selv skal jeg også skifte sykkel, og nå står det mellom en Tallboy 2 med 120mm oppsett eller Superfly FS9. Vanskelig å bestemme seg, ettersom sykkelen skal brukes allround. 1-2 ritt i året, masse lek i skogen, og noe mengde trening på grus og asfalt.

Beslutningen blir vel til syvende og sist tatt på grunnlag av utstyrsspekk og pris. Tror begge syklene fyller oppgaven med glans.

Sitat: kriss engen
Sitat: btm

Du har rett i at den sikkert kan funger godt med litt tuning, men tanken var at denne skal skiftes ut, helst i en bronson, men så kom denne dumme ideen med ultrabirken...

Sitat: baronKanon

Altfor moro med sykkel stash... Men fornuftig er det ikke alltid:) ønsket mitt er å kun ha en sykkel som fungerer til det meste. Grei aer at det ikke er spesielt moro å sykle grus med en ltc, så kanskje jeg hadde fått litt mere motivasjon til å trene på lengre turer om jeg hadde hatt en egnet sykkel til det også..

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: sigmundhansen84] #1777263 28/04/2014 08:25
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hører at 5010 kan være litt lav, og lett går nedi, og det hører jeg av rytter på 65-70 kg. Denne rytteren er kompetent langt over snittet.

Men man lærer seg vel også sin sykkel å kjenne, så legger skjøre stil deretter. lav sykkel kan også ha sine fordeler når det gjelder tyngde punktet som blir lavt.

Sitat: sigmundhansen84
Hva med 5010, den ser absolutt ikke dum ut i karbon!! Er vel kanskje litt raskere bort og oppover kontra Bronson. Noen som har erfaring med den?

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: ] #1779420 01/05/2014 12:56
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: pedaIglipp
Sitat: kjellsy
Har nettopp testet ut en Bronson, og jeg har ikke kjørt UB tidligere. Noen vil sikkert være uenig med meg, for alt går. Men personlig vil jeg si at Bronson blir tung og treg for ritt med såpass mye transport strekning.

Det er ikke lett å vurdere hvor relevant denne opplevelsen er før man vet hvilke dekk som stod på.

Min opplevelse er at det er sittestilling og dekk som betyr aller mest for hvordan en sykkel oppleves. Jeg har hatt en terrengsykkel som var så feiltilpasset og dårlig skodd at jeg kjørere stien hjem bedre med raceren enn den biltemaskodde smurfesykkelen.

Jøss. Hjemme hos deg er det vel Yeti og SC så langt øya kan se?

Ønsker å kjøpe :
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1779666 01/05/2014 20:20
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Scott spark er jo nærliggende.

Pass bare på at du får Fox og ikke RS dempere

Hug a tree
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: Håvard H] #1779702 01/05/2014 21:09
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håvard H

Her går BS alarmen min. Det faktum at du ikke fikk til din SID gjør vel ikke alle andre RS dempere ubrukelige. Om det var SID'en din eller evnene dine som det var noe galt med vet ikke jeg, men vi kan jo satse på at det var et mandagsprodukt du hadde i hendene.

- Stefan
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1779758 02/05/2014 06:10
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Igjen - Spark er en morsom og allsidig sykkel, men DENNE RS custom demperen svarte ikke til forventningene. Ikke bare meg som syntes den var for harsh, flere på forumet hadde sammer tilbakemelding.

Twinlocken gjør denne ekstra allsidig

Scott har byttet til fox både foran og bak. Fordi de ville gjøre sykkelen dårlige?

At det faller enkelte tungt for brystet at ikke allt fra Rs er halleluja lever jeg nok temmelig godt med. Har aldri kommentert andre Sid dempere enn de jeg har testet selv, så kan godt hende de er i en annen klasse

Hug a tree
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: kriss engen] #1779761 02/05/2014 06:15
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Jag har nå 2014 Spark med Fox og hadda en 2012 Spark i fjor. Du verden for en forskjell på fremdemper'n .. Til det bedre
RS fikk jeg aldri helt til å passe til med samme søren hvordan jeg justerte på den, i tillegg så fungerte låsefunksjonen helt ræva. Fox'n er helt super til meg hvertfall
Bakdemper'n kan jeg foreløpig ikke si jeg merker noe spesiell forskjell på men liker godt at Fox har den lille vri brytern for å justere retur slik at man enkelt kan gjøre dette samtidig som man sykler

Redigert av olavjoergensen; 02/05/2014 06:16.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Kombinert ritt fulldemper og stisykke?? [Re: Stefan77] #1779762 02/05/2014 06:16
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Stefan77
Sitat: Håvard H

Her går BS alarmen min. Det faktum at du ikke fikk til din SID gjør vel ikke alle andre RS dempere ubrukelige. Om det var SID'en din eller evnene dine som det var noe galt med vet ikke jeg, men vi kan jo satse på at det var et mandagsprodukt du hadde i hendene.

RS demperne som fulgte med Spark i 2013 var ikke bra. De låste dårlig og var "umulig" å få stilt inn bra. 2014 modellene med fox er en helt annen verden.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support