Jeg kjøpte denne sykkelen i sommer, lot den stå på soverommet i 1 måned mens jeg ventet på beskyttelser som skulle monteres og for å ta endelig beslutning ift. om pengebruken var riktig prioritering.
Livredd for å skade den begynte jeg å prøve den forsiktig i begynnelsen av august. Jeg har siden da syklet 90% på grus og asfalt og er totalt nybegynner på sti som tilsvarer ca. 5-10% av aktiviteten til nå.
Før bruk merket jeg et horisontalt kast i hjulet som mest sannsynlig var dårlig montert slange/dekk (konkluderte med det den gang).
Allerede etter første turen (ren og pen asfalt) begynte jeg å få tendenser til sideveis kast i bakhjulet og det var kun på lett asfaltvei. Det var for meg vanskelig å se om det da var dekk eller felg som ga inntrykket. Men jeg mener å huske at jeg kjente på eikene og at det ikke var lik stramming og at noen rett og slett var slakke. Men jeg er ingen ekspert og lot det være.
Nå etter 2 måneder med ca. 80 mil på sykkelen og deltakelse på fredagsbirken har det gradvis utviklet seg et ganske så kraftig sideveis kast i bakhjulet. Ble påpekt av medsyklister.
Jeg har vært særs forsiktig både på sti og i generell bruk av sykkelen og det forundrer meg veldig at en såpass dyr fulldemper skal få slike problemer så raskt! Dette er noe jeg i verste fall forventer på en billigsykkel og ikke på en 2013 FS til veiledende 31.000,-!
Er dette dårlig klargjøring, reklamasjonsgrunn eller annen mangel jeg kan påpeke ovenfor butikken hvor den ble kjøpt? Jeg veier 100kg og dette ble påpekt ved kjøp.
Kan det rettes opp eller bør hjulet byttes da det alltid vil være en svakhet i hjulet når det først har blitt såpass sideveis kast på rundt 1cm?
Er dette noe butikken bør rette opp i kostnadsfritt for meg?
Må si jeg er litt frustrert etter å ha brukt så mye penger og vært så forsiktig at jeg nesten ikke turte bruke sykkelen i terreng før rundt 50 mil.
Redigert av Kvikken; 02/10/201308:22.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Kraftig kast i bakhjul, Spark 920 kun 80 mil.
[Re: Kvikken]
#169245002/10/201307:16
Bare gå i butikken og forklar. Rett og slett et litt dårlig (maskin)bygget hjul der niplene har løsnet og gradvis jobbet seg utover, som butikken selvsagt skal fikse på reklamasjon.
...Og: En sykkel er til for å brukes. Bruk den og ha det gøy!
#169249702/10/201308:22
Man kjøper ikke spark 920 kun for å sykle grus eller asfalt, da hadde en cyclocross vært et mer riktig valg. Reklamer på bakhjulet og kos deg på stien :-)
#169263002/10/201311:47
Når jeg vasket over sykkelen i går (fikk ikke gjort det etter sist bruk forrige uke) så jeg at en eike har røket i bakhjulet. Dette var ikke tilfelle forrige gang jeg vasket den (hver gang den blir møkkete og da før neste bruk).
Gjelder fortsatt det samme? Har ikke fått vært på XXL ennå men tenkte jeg skulle få levert den i dag.
Redigert av Kvikken; 10/10/201307:42.
#169711910/10/201308:31
Lite innspill: Når man legger merke til sånt, bør verksted/butikk oppsøkes kjapt hvis man ikke fikser det selv.
Jo mer sykkelen brukes etter at slikt oppdages, jo svakere stiller du med tanke å reklamasjon og å få butikken til å ordne det uten kostnader. Men en røket eike er for så vidt et tydelig tegn på at bygginga i utgangspunktet ikke er særlig bra. Og: "Kun 80 mil" har egentlig fint lite å si. Det går fint an å kjøre sju meter og dælje felgen såpass at hjulet blir uopprettelig skeivt, selv om dette ikke er tilfellet her.
Gaute
#169714910/10/201309:01
Joda dette er i grunn selvfølgeligheter, så det blir også litt Cpt. Obvious over slikt.
Men de fleste vet også at i travle hverdager så går ikke alltid kabalen opp til enhver tid så da må man rokkere litt på prioriteringene fra tid til annen.
Når jeg en sjelden gang har måttet utsette vasken så vet jeg meget godt at jobben blir vanskeligere og mer tidkrevende fordi møkka har størknet. Det tar man bare. Sykkelen er renere enn de fleste norske barn og lider ingen nød der.
Nå viste det seg også at pga. andre omstendigheter så får jeg heller ikke levert sykkelen i dag likevel, den må leveres i morgen. Sånn er det bare innimellom.
Bra blir det til slutt uansett og snart skal den heises opp i taket for vinterdvalen da den ikke skal utsettes for norsk veisalt.
Redigert av Kvikken; 10/10/201312:53.
#169737510/10/201315:54
Som Gaute sier. Merker man noe feil så bør man oppsøke verksted med en gang. Kun 80 mil kommer man ikke langt med. Selv har jeg ødelagt hjul som bare har gått 20 km.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#169754210/10/201321:26
Betaler man KUN 23000kr for en sykkel, så bør man forvente at hjulene og andre komponenter går istykker etter 80mil. Man må jo minst doble denne summen for å få noe som holder! Tulling..
Betaler man KUN 23000kr for en sykkel, så bør man forvente at hjulene og andre komponenter går istykker etter 80mil. Man må jo minst doble denne summen for å få noe som holder! Tulling..
+1
Det stemmer vel ikke helt. Går man opp i pris til 40-50-60k er komponentene attskillig mer følsom for vask og renhold og korrekt vedlikehold for å fungere korrekt. Ref de dyre DT Swiss gaflene som skal vedlikeholdes etter 30mil.
At eiker kan gå er jo på ingen måte en krise og jeg tipper at man kommer langt med å forklare dette saklig for butikken. XXL har vel 1-2års gratis service uansett.
facebook.com/secondhandsessions
[Re: hJürg1]
#169921214/10/201314:41
+1
[/quote][/quote] Det stemmer vel ikke helt. Går man opp i pris til 40-50-60k er komponentene attskillig mer følsom for vask og renhold og korrekt vedlikehold for å fungere korrekt. Ref de dyre DT Swiss gaflene som skal vedlikeholdes etter 30mil.
At eiker kan gå er jo på ingen måte en krise og jeg tipper at man kommer langt med å forklare dette saklig for butikken. XXL har vel 1-2års gratis service uansett. [/quote]
det var nok Ironi
Redigert av BikeTorjus; 14/10/201314:42.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
[Re: hJürg1]
#169922314/10/201314:55
Ref de dyre DT Swiss gaflene som skal vedlikeholdes etter 30mil.
Hvilke DT Swiss gafler er det snakk om her egentlig?
alle DT Swiss gafler.
Virkelig? Litt rart at DT Swiss oppgir servicintervall på 50 timer kanskje, men det blir jo iofs riktig hvis man sykler med en snittfart på seks kilometer i timen
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
[Re: cayman]
#169940414/10/201320:19
Ref de dyre DT Swiss gaflene som skal vedlikeholdes etter 30mil.
Hvilke DT Swiss gafler er det snakk om her egentlig?
alle DT Swiss gafler.
Virkelig? Litt rart at DT Swiss oppgir servicintervall på 50 timer kanskje, men det blir jo iofs riktig hvis man sykler med en snittfart på seks kilometer i timen
altså det kommer veldig ann på føre, hvis du har syklet noen dager i bare regn, f.eks. 3 dager så trenger mest sannsynelig gaffelen den servicèn som dt anbefaler å ta hver 50 t. Det er fordi foringene er så dårlige at det lett kommer vann og annent inn i gaffelen.
Den Servicèn er forsåvidt veldig enekel og gjøre, og tar 10-15 min etterhvert som du har gjort det noen ganger.
[Re: BikeTorjus]
#169941414/10/201320:36
altså det kommer veldig ann på føre, hvis du har syklet noen dager i bare regn, f.eks. 3 dager så trenger mest sannsynelig gaffelen den servicèn som dt anbefaler å ta hver 50 t. Det er fordi foringene er så dårlige at det lett kommer vann og annent inn i gaffelen.
Den Servicèn er forsåvidt veldig enekel og gjøre, og tar 10-15 min etterhvert som du har gjort det noen ganger.
Du mener pakninger, ikke sant..? Gjelder dette i tilfelle også den nye typen pakninger som 2013-modellene skal være levert med?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
[Re: cayman]
#169942314/10/201320:46
Du mener pakninger, ikke sant..? Gjelder dette i tilfelle også den nye typen pakninger som 2013-modellene skal være levert med?
Hehe, ja mener pakninger. Jeg er ikke sikker på om pakningene på 2013 modellen er noe bedre, for jeg viste ikke at de hadde kommet med nye til 2013.
[Re: BikeTorjus]
#169944014/10/201321:01
Har tenkt å lære meg dette. Hva inngår i en slik service og hva må man kjøpe inn til en slik service, pakningsett og gaffel-olje?
Den servicen går kun ut på og vaske/tørke, inni ytterbena og og vaske/tørke av innerbena, for og så sett alt sammen igjen og fylle på ny olje. Hvis du søker på youtube så finner du en video som dt swiss har laget selv, den viser hvordan man utfører den enkle servicen.
men nå føler jeg at jeg/vi har tatt over tråden... sorry til ts.
Redigert av BikeTorjus; 15/10/201312:03.
[Re: GardS]
#169979715/10/201313:03