|
HVEM HAR ØDELAGT UDBYESLØYPA I TRONDHEIM???
|
HVEM HAR ØDELAGT UDBYESLØYPA I TRONDHEIM???
01/10/2013 19:03
|
mahfakk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, ja du ja! Regner med at din/deres tanke var god med tanke på alle de "fine" utbedringer som er gjort i Udbyesløypa. Nå er det slik at den løypa var helt fin fra før av, hvorfor måtte du/dere gjøre den altfor sykkelbar???? Det er jo ingen av de to, eller kanskje det ene, cruxet igjen...MAKAN!! Hadde jeg sett deg eller dere hadde jeg piska dere langt bort og tuppa raka og spaden i langt opp en viss plass. Udbyes var den eneste løypa som kunne kanskje kanskje kalles krevende. Hva har vi igjen nå? Nei, nettopp...ingenting! Neste sommer tar jeg med lighter og bensin og en enda større spade. Tenner på de broene og spar bort de bermsa og lager cruxsa på nytt bare brattere og større sånn at dere får en like "fin" surprise når dere kommer nedover. Lykke til!
|
|
|
Re: HVEM HAR ØDELAGT UDBYESLØYPA I TRONDHEIM???
[Re: mahfakk]
01/10/2013 19:09
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det ble kanskje gjort litt for mye enkelte steder. Men noe er vel greit? For eksempel klopp over stadig utvida gjørmehull? Hvilke to crux savner du?
Prøv Gråkallskrenten eller St.Olavsspranget dersom du er i abstinens.
[ For ordens skyld: ikke ansvarlig. ]
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
01/10/2013 19:22
|
mahfakk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
"Litt" for mye????? Klarer man ikke å klarere de gjørmehulla kan man finne seg en annen plass å sykle. Det er ikke meningen at alle skal klare å sykle alle stier. Det ene "crux", som ikke er et egentlig, men som kan oppfattes som vanskelig er det som man må enten kjøre en skarp "s" til venstre eller kjøre bratt rett ned til høyre og sneie et tre eller høkke over på midten og enten case i bekken som går på tvers eller hoppe over den i samma slengen.
|
|
|
01/10/2013 19:58
|
joov
Fersking
|
Fersking
Har ikke sett hva som er gjort nå. Men konge at folk bygger over dype gjørmehøl ihvertfall, hat å miste all farta hele tida
Sti: GT Sanction 1.0 Dh: mongoose boot'r
|
|
|
01/10/2013 20:09
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Jeg var der på søndag, tok faktisk noen bilder av arbeidet. Det var mer tilsvarende nedover. Noen doseringer var også lagd. En smalt, tett crux var sagd vekk tror jeg, forvirret meg litt, ble kanskje vel lett? Går det an og diskutere hva dette som er akseptabelt eller er all modifikasjon ulovlig?   
|
|
|
01/10/2013 20:11
|
Magnus.R
Medlem
|
Medlem
Jeg så hvordan det var for 3 uker siden, men mulig det er gjort mer nå. Gi de greiene en trønderhøst og snøsmelting til våren så er det vaska vekk like fort som det dukka opp! Ikke-maskinbygde doseringer og slikt av bymarkgjørme holder svært dårlig..
|
|
|
01/10/2013 20:29
|
mahfakk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Som sagt; er ikke meningen at alle skal ha like høy fart i all slags stier, det var det som var så fint med Udbyes, jeg hadde store problemer i begynnelsen og måtte gå mange plasser. Progressjonen fra mnd til mnd og sesong til sesong er jo det som er gøy med sti og utforsykling. Du lærer nok bunnyjumps over gjørmehull etterhvert joov og kan holde høy fart der du vil. Jeg, derimot, jeg tar med lighter, bensin, rake og spade til neste sesong og "rydder" opp.
|
|
|
02/10/2013 05:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Uansett hvordan resten ser ut så er jo denne lille kloppen genial. Kunne vært spennende å se bilder etter hvert og få sett om det faktisk gror igjen på sidene. 
|
|
|
02/10/2013 21:55
|
waterproof
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg snakket med kommunen/pensjonistene (de som driver frivillig arbeid i marka) her forleden. De sa at det var de som hadde lagt ned to av broene i Udbyeløypa. Nå tenker kanskje disse mest på "gående", men jeg mener det er viktig at såkalte gjørmehøl dreneres og lages broer over for å unngå en forværring og utviding av stien. Marka er for alle og må vedlikeholdes deretter. Rent ideelt sett skulle man opprettet en frivillighetsgruppe som hadde vedlikeholdt og "bygget" flere stier i marka. Jeg mener ikke at stiene bør bli enklere, men vedlikeholt slik at stien ikke spiser seg bredere. Det er så fryktelig mange andre eksempler på dette i marka, og jeg ser for meg at det er mange som mener at en forbedring må til, men ikke gjør noe med det. De som har utbedret Udbyeløypa er av et slag som det desverre blir ferre og ferre av - Dugnadsfolket. All kred til dere! Ikke bry dere om kritikken.
Min mening er at det som er forbedret i Udbyeløypa er gull verdt. De broer og doseringer som er laget er på steder som er flate og lite tekniske. Disse fører til en større fart i løypa og får større utfordringer der stien er teknisk. Ta tiden på deg selv neste gang, så kan du se hvor mye du forbedrer deg;-) Dessuten har ikke Udbyeløypa vært særlig krevende tidligere heller, bare kjedelig fordi man mistet all fart to-tre steder. "Henriksåsen" eller "Veggen" i Estenstadmarka er et alternativ hvis man ønsker mer krevende.
Hvor er det gjort for store inngrep egentlig?
|
|
|
[Re: waterproof]
03/10/2013 07:05
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Støtter siste taler. Når fotfolket har gjort en dugnadsinnstats er tror jeg ikke det er lurt å ødelegge dette. Stien er i utgangspunktet ikke laget for sykling og uten fotfolk blir det tynt med stier. Fotfolket er våre beste venner! Selv om broer kan være litt kjipe hinder de tross alt at stien sklir ut i bredden. Udbyeløypa har ikke akkurat blitt smalere de senere årene.
Både Geitfjellet (fra Tempervollen), Våttakammen og Sjelbreia har blitt bra kloppet de siste årene. Disse stiene hadde store gjørmepartier som nå funker fint uten en ukes tørke i forkant.
------------------ I don't believe a word
|
|
|
03/10/2013 07:17
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Økt fart (eller ønsket om økt fart) utvider også stiene. Eksempler på dette er Bringbærstien og Hylla. Svinger kappes pga høy fart og det lages kraftige bremsespor. Folk må skjerpe seg ellers bærer det helt galt avsted. Jeg minner om NOTS reglene: - Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. - Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. - Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker. Ref: http://www.nots.no/stivettreglene/
|
|
|
03/10/2013 07:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kloppa stora gjörmehåll tycker jag är helt ok.
Hoppas verkligen inte någon syklist förstår kloppar och annat arbete som kommunen eller bymarkas vänner har utfört. I så fall är jag rädd för att syklister får problem i marka.
|
|
|
03/10/2013 08:12
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Big wheels keep on turning
|
|
|
03/10/2013 08:20
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Enig med han siste som var enig med de foregående 4 siste. Bra tiltak som både preserverer stien og gjør den 10x artigere å sykle. Stikker ut og tar en tur i Udbye nå jeg.
|
|
|
03/10/2013 08:43
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Tviler i hvert fall på en stisyklist med bensinkanne, fyrstikker, motorsag og manglende sinnemestring får positivt utslag for oss som bruker marka sammen med nevnte fotfolk.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
03/10/2013 09:01
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Enig med han som var enig med han som var enig med de foregående 4 siste.
|
|
|
03/10/2013 09:04
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Hærverk og ildspåsettelse av klopper bør kvalifisere til en kombinasjon av petroleumsklystér og grov tilsnakk.
Chippe- og boltefundamentalismen kan gjerne fortsatt holdes innen klatremiljøene. Man trenger ikke å dra med seg akkurat den greia inn i stisyklingsmiljøet.
Jeg får assosiasjoner til morskheten som rådet på steepstone.com-forumet dengang de sinteste brukerene hadde 2-4 forskjellige aliaser, og var veldig imot ett eller annet, en eller annen som hadde gjort noe, og veldig veldig sinna.
|
|
|
04/10/2013 09:41
|
waterproof
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Udbye har nå blitt en bærekraftig sti som vil holde i flere år! Har dere lagt merke til alt av dreneringen som er gjort eller? Det er laget grøftsystemer ved siden av stien mange steder og lagt ned rør for å hindre spredning. Gjengen som har gjort dette arbeidet fortjener skryt for timene de har lagt ned og ikke minst hvordan arbeidet har blitt utført. Og slik jeg forstår det ovenfor, så er vel de aller fleste enig i at Udbye har fått en positiv "fjæsløft".
Ja, Udbye har blitt morsommere og økt fart. Men der farten er størst er det jo bygget små doseringer som hindrer en videre utvidelse av stien. "Droppet" ned i steinhellene som avslutter i en dosering er jo helt magisk. Jeg hadde ikke vært der på to uker før jeg tok turen i går ettermiddag og ble meget imponert over jobben som var utført. Dette har bare ført til at Udbye har blitt min nye favoritt i Bymarka. Det lukter internasjonal standard av dette. Keep up the good work gutter!
Har egentlig aldri forbundet Udbye med noe særlig forsering av crux egentlig. Hvis det er så viktig, kan man jo sykle motsatt vei;)
|
|
|
04/10/2013 18:04
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Med det samme vi er inne på udbye tar jeg fram denne fra desember i fjor. Stålis med lurelag med snø oppå. https://vimeo.com/55292067Håper på reprise. Barfrosten nærmer seg....
------------------ I don't believe a word
|
|
|
07/10/2013 12:35
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei, ja du ja! Regner med at din/deres tanke var god med tanke på alle de "fine" utbedringer som er gjort i Udbyesløypa. Nå er det slik at den løypa var helt fin fra før av, hvorfor måtte du/dere gjøre den altfor sykkelbar???? Det er jo ingen av de to, eller kanskje det ene, cruxet igjen...MAKAN!! Hadde jeg sett deg eller dere hadde jeg piska dere langt bort og tuppa raka og spaden i langt opp en viss plass. Udbyes var den eneste løypa som kunne kanskje kanskje kalles krevende. Hva har vi igjen nå? Nei, nettopp...ingenting! Neste sommer tar jeg med lighter og bensin og en enda større spade. Tenner på de broene og spar bort de bermsa og lager cruxsa på nytt bare brattere og større sånn at dere får en like "fin" surprise når dere kommer nedover. Lykke til! Næmen så veeeeeeeeldig hard da. Ser det prinsipielt viktige i å diskutere hva som er riktig og feil vedlikehold av sti, men dette blir jo bare latterlig. Jeg skjønner at det må være vondt å være så god at livet ikke byr på utfordringer lengre, men det finnes vel fortsatt et og annet crux som også kan gi deg livskvalitet? Sånn fra hofta kommer jeg på Gråkallskrenten og Storheia? Har du satt Gammelstien uten fotisett? I tillegg er jeg sikker på at det er mye interessant ned mot Trolla og Flakk for en harding som deg. For jeg er sikker på at du allerede kjører hardtail med stålgaffel og trillebårhjul (26") ??? Eller vent litt: Du kjørere vel ikke DH sykkel??? Vær så snill å si at du ikke shutler opp til skistua og kjører DH sykkel for da kommer jeg til å le til jeg pisser på meg av kommentaren din. Fra spøk til revolver: Jeg håper du forstår at du ikke kan ødelegge vedlikeholdet som er utført av fotfolket.
|
|
|
[Re: erikskon]
11/10/2013 10:30
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
det har vært ett par lignende tråder tidligere og jeg spør dere
hvem har rett til å si at stiene skal være urørte for at farbarheten ikke skal endres ? hvem har rett til å si at løypa er for lett, vanskelig eller passe ? stiene jeg sykler på bli brattere hvert år og cruxene stadig vanskligere, ser gjerne at noen flater ut bakkene hjemme hos meg
Når jeg ser bildene som er lagt ut i denne tråden så blir jeg meget forundret over at slike bagateller skal være noe å bry seg om i det hele tatt !
Hva er problemet med at noen legger klopper over myrhøl eller forbedrer knotete partier slik at flere kommer seg frem ?
Blir rundturene dine for enkle så kjøp dekk hos Biltema, bruk stiv gaffel, ta ett par øl før turen, finn en annen sti, en annen hobby eller gå hjem til morra di og grin der.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
12/10/2013 19:59
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Et gjørmehull er ikke et crux. Udbyeløypa var jo helt håpløs med mindre det var tørke type unntakstilstand eller forhold som i filmen til Oddemann (det var forresten en latterlig artig tur, selv om størsteparten ble chainless for min del).
|
|
|
16/10/2013 10:35
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Å utbedre gjørmehull er bra. Det er en plass til i udbyløypa der det burde vært gjort utbedring.
Å grave doseringer bør derimot unngås. Møter du noen rundt en blind, men dosert sving har du såpass stor fart og liten tid å tenke på at du ikke har sjans til å gjøre noe som helst før det smeller. De du møter blir i allefall vettskremte selv om uhell unngås og det er heller ikke bra.
|
|
|
[Re: Buoyen]
18/10/2013 10:56
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å grave doseringer bør derimot unngås. Møter du noen rundt en blind, men dosert sving har du såpass stor fart og liten tid å tenke på at du ikke har sjans til å gjøre noe som helst før det smeller. De du møter blir i allefall vettskremte selv om uhell unngås og det er heller ikke bra. Dette er jeg veldig enig i. Spesielt for "nye" stisyklister så kan det være lett å tro at det greit å sykle uten å bruke fornuften når det er etablerte doseringer. Her i Trondheim har vi jo mange innflyttere (studenter) og det er ikke selvsagt at alle vet at Udeby løypa også er en veldig populær sti å gå på.
|
|
|
18/10/2013 13:53
|
Toillball
Entusiast
|
Entusiast
Hvor ligger denne omtalte løypa hen? Eller er det best å holde det hemmelig i frykt for nye brukere med spade? :-P (Lover å ikke røre noe som helst)
|
|
|
18/10/2013 16:32
|
Toillball
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
20/10/2013 20:28
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
I dag var det full vinter i løypa
|
|
|
|