Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sår i Vastus Medialis

Sår i Vastus Medialis #1692238 01/10/2013 18:47
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I det siste er jeg blitt sår i vastus medialis. Det har vart en stund nå og har ikke blitt bedre. Kan dette ha noe med at jeg sitter for høyt/lavt? Hva er det jeg kan gjøre for å bli kvitt sårheten?

Takk på forhånd

Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1692343 01/10/2013 21:26
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Treningsverk eller smerter

Redigert av Abit; 02/10/2013 01:43.
Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1692467 02/10/2013 07:32
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Går vell da under kategorien treningsverk, det er bare sårt

Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1692861 02/10/2013 18:24
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sikkert bare bra. Dess mer man tighter opp kjernen, dess bedre bruk av underkropp, ikke minst VM.
Bare VM du kjenner verken i ? Korte krankarmer relativt sett ? Lengre armer er som en dypere knebøy, og "verken" forplanter seg bakover til rumpe og hamstrings i tillegg.
Hvor plutselig er plutselig. Senka sete noe (vil gi større strekk av VM og mer tid under spenn ), hatt fokus på f.eks kjernen, flytta litt på pedaler eller noe annet. Tight overkropp må til for å få maks effekt glutes og VM. Så treningsverk der, og ikke i knefeste eller slikt, ville jeg vært bra fornøyd med. Men er jo litt slitsomt og ubehagelig til tider, spesielt når man lissom skal måtte sove.

VM til en olympisk løfter som ikke en gang har trent med målsetning om å få store muskler, men som driver en idrett med enorme krav til kjernemuskulatur og intensitet

Redigert av Abit; 02/10/2013 18:37.
Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1694447 05/10/2013 18:34
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Spartacus!
I det siste er jeg blitt sår i vastus medialis. Det har vart en stund nå og har ikke blitt bedre. Kan dette ha noe med at jeg sitter for høyt/lavt? Hva er det jeg kan gjøre for å bli kvitt sårheten?

Takk på forhånd

Smerter / ubehag er ofte vanskelig å beskrive og tolke.

Dette har altså ikke alltid vært slik, men nå først.
Hvis du ikke har endret sittehøyde eller gjort en annen innstilling er det neppe det.
Antar at du har syklet en god del og sykler en god del.
Men det kan jo ha kommet oppsamlet over tid...

Vel, sitter du for lavt vil det nok føles som "kompakt og tungt og stramt".
For høyt vil jeg tro at det vil føles "dradd og urolig".

Men fant en 10-års gammel drøftelse om dette som jeg tror passer din situasjon slik du sier det, her:
http://www.bikeforums.net/showthread.php/50785-Vastus-Medialis-Pain-Strain

Les det og se om du føler at det faller litt på plass.

Redigert av haaplost; 05/10/2013 18:34.
Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1694604 06/10/2013 03:48
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Leste tråden til haapløs som da dreide seg mer om negativ verk. Fikk meg til å reflektere litt rundt egne preferanser

3 grunner til at jeg ikke liker cleats

1. Dårlige sko å gå i
2. Konkurrerer likevel ikke
3. Kan ikke forandre benposisjon mens. Forskjellige stillinger, forskjellig effekt samt avlastning.
(4. Bruk av gips kan føre til at deler av muskulatur blir glemt. F.eks bli bruken av tær mindre viktig med cleats enn uten. Tær igjen påvirker fotposisjon, er viktig for å bruk av rumpe og hamstrings. Ting kan forplante seg på en annen måte enn vi naturlig sett ville gjort det)

Mer oppreist stilling -> lenger avstand føtter og større fotvinkel
Hofte i slapp modus likeså. Samme med stående tråkk

Er litt urealistisk å anta at man skal holde akkurat samme posisjon i flere mil. Noen ganger står man, noen ganger faller man sammen litt pga utslitthet. Man skal være rimelig fokusert for å unngå dette.
Men muskelsmerter i VM får jeg hver tur. Tråkker man tungt og hardt nok, så er det meninga man skal få det. Smerter av denne typen har ingen ettereffekt. Jeg har ikke vondt noe sted. Straks man spenner av litt, står opp på sykkelen, strekker o.l. så gir de seg jo. Ja vi kjenner typen. Den type som en til to dager etterpå, under hvile og rikelig med mat, kan gi deg "pump" i muskelen. Ufarlige greier. Har man andre, kanskje nærmest ømme og såre sener som sitter lengre igjen, så ville jeg foreslått å kjøre akkurat de samme øktene, men uten cleats.
Forsvinner verken litt, så vet du at 1. det er relatert til fotposisjon som på sin side 2. er relatert til bruk av overkropp og kjerne.
En annen test på noe av det samme. Ta deg akkurat samme turen, bare med ekstremt fokus på å holde stillingen og å være like tight hele tiden. Ikke stå og tråkk. Sitt, hold sitten og ca samme wattforbruk. Da vet du ennå litt mer om hvor problemet kan ligge, etter hvor "sårt" det blir tilslutt.
Smerter er en god måte å lære mer på om man ikke velger å ta en pille, en operasjon og legge seg for å hvile og i stedet bruker dem til å se hva teknikkendringer gir for utslag ICON_TONGUE

Automobilen var i sin tid et av de menneskeskapte vidundre. Som nå fører til at verden går under av forurensning. Ekstremregnværet høljer ned mens jeg ligger i senga, tygger potetgull og funderer over et enda vanskeligere problem. Skal jeg satse pengene mine på at verden går under før eller etter jeg har drukna i mitt eget fett
Drawbacks med det meste av det beste

Redigert av Abit; 06/10/2013 04:07.
Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Abit] #1694836 06/10/2013 16:36
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Abit

3. Kan ikke forandre benposisjon mens. Forskjellige stillinger, forskjellig effekt samt avlastning.
Mer oppreist stilling -> lenger avstand føtter og større fotvinkel

3. De fleste bruker i dag klosser som gir rimelig bra mulighet for fotvinkling i sanntid.
Dermed nøytraliseres mye av problemene.
Men selvsagt er man der og da låst i lengderetningen.

Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1694880 06/10/2013 17:54
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ubehagen har faktisk gått bort nå etter at jeg har roet med øktene pga delvis off-season.. Får vente til oppbygningen av neste sesong å se om det kommer tilbake eller ei.

Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1694915 06/10/2013 18:40
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Bra du er bra. Bare nevner hva jeg oppdaga i dag, ved å følge meg selv. Høgere og konstant kadens, nekte meg selv å reise meg for å avlaste. Svakere i venstre, enn høgre. Visste at det ville gi utslag bare jeg satt lenge nok (sitter lavt) uten avlastning. Etterhvert begynte krampetendensene i venstre rumpe og hamstrings å melde sin ankomst. Jeg bare fortsatte. Så, litt overraskende, begynte VM på venstre side å "verke" mer enn rumpe/hams. Rett over kne verst. Kikka på føttene og merka meg mye større ankelutslag på venstre side. Helen droppa mye lengre enn på høgre. Retta opp dette ved å igjen skyte kne lengre til siden før nedtråkk. Såpass mye (sitter lavt med vilje. Liker faste rumper ) at rumpe igjen "lettet" fra sadel. Verken i VM gav seg umiddelbart, den derre litt vonde, men krampetendensene i glute/hams kom tilbake igjen

Jeg hadde begynt å skyte venstre kne mindre ut til siden før nedtråkk. Altså mindre aktivisering av glute/hams. Sikkert helt ubevisst, sånn bare for å avlaste halvkrampa. Kne lengre inn mot overrør ved start av nedtråkk,som førte til at rumpe ikke "løftet" seg på samme måte fra sadel før tråkk, gjorde at startposisjon nedtråkk venstre side var lavere enn høgre. Det ble kompensert med lengre dropp på hel og større ankelutslag. For øvrig var venstre ankel også mer sliten mens dette pågikk.

Pest eller kolera lissom. Ja takk, tar dem begge. I mitt tilfelle er det et biprodukt av svakere venstreside. Jeg må bare fortsette å ta litt krampetendens i stedet for å avlaste, for å trene den opp

Redigert av Abit; 06/10/2013 18:44.
Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1694926 06/10/2013 18:56
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Denne her er interessant (om man orker).
http://www.stevehoggbikefitting.com/bike...-bike-position/

Re: Sår i Vastus Medialis [Re: Spartacus!] #1696352 08/10/2013 20:49
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Fem mekaniske tips for å holde seg unna kneproblemer:
1) sitt så høyt som over hodet mulig, UTEN at bekkenet tilter fra side til side
2) flytt setet 1-2 cm bak, evt flytt cleats på sko noe bakover slik at fot flyttes frem
3) kjør lette tråkk, kadens på 90+
4) minst mulig sideveis bevegelse av kneet under tråkket
5) ha løse cleats som tillater flyt, det verste som kneet vet er å ikke få sine naturlige rotasjoner

Og selvfølgelig dødsviktig: tilstrekkelig grunntrening og fornuftig progresjon i antall km/timer per uke :-) Lykke til!

Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei

Moderator  support