Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 12 1 2 9 10 11 12

Nytt kristendomsfag i skolen

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694354 05/10/2013 15:37
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er videoen det snakkes om. Den er meget god. Anbefales (480p):

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694372 05/10/2013 16:29
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: supernalle
Sitat: khadgar

Andre typiske ting som folk brukar å tru på: Colombus var den einaste som trudde jorda var rund!

Det er vel en allmen misoppfattelse, uavhengig av religion eller ikke religion. Man har alltid ment at jorda er rund, med noen få unntak. Columbus mente vel selv at jorda var pæreformet.
Det er ein almenn missoppfattelse, men mykje av ansvaret for dette ligg på ønsket om å sverte kirka.

Hmmmm, det er første gang jeg hører. Har du noe å henvise til?

Wikipedia artikkelen om flat jord Beskriv det.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694376 05/10/2013 16:39
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det flere av dere foreldre burde tenke på, er hvor mye dere betaler i skatt for at ungen skal gå på skole, og hvor mye dere hadde betalt om skolen ikke var offentlig, men privat, og dere bodde i en stor by med plenty av valgmuligheter. Både barneskole, videregående og universitet (for sistnevnte kan ungen også reise utenlands og bli sponset av en annen sosialstat)

Jeg er ganske så overbevist om at du skal være ganske fattig for ikke å komme bedre ut av et privat skolesystem, mtp å raskere tilegne deg ferdigheter som gjør deg ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Ungen din ville da i mindre grad blitt brukt av samfunnet som et politisk verktøy for å f.eks oppnå større oppslutning om nynorsk, eller mer positive holdninger til religion. Skolen slik den er i dag, er innrettet etter hva staten trenger av barna, ikke hva barna trenger fra skolen.

Videre er seleksjonsmekanismene helt på trynet, mtp å maksimere sjansene for at alle havner der hvor de har best egenskaper for å havne.

Når en tenker på at kristne ofte er smarte folk som neppe ville valgt å tro på noe som var assossiert med Bibelen om de vokste opp uten sosial tilknytning til kristendom, så lurer jeg på om de fleste ikke-kristne her ville valgt å tro på staten som Gud om de vokste opp uten sosial sosialdemokratisk hjernevask og rettferdighetspropaganda.

Det som kommer til å skje, når du titter bakom de fine ordene "stimulere til selvstendig tankegang," "utvikle kulturell forståelse" osv, det er at ungen din kommer til å få elendige religionskarakterer, jo mer interessert ungen din blir i filosofidelen av faget. Det er nå engang slik at du velger ikke å undervise i et fag du ikke liker. Og mennesker inkl. lærere har en tendens til å forfordele person som liker en selv, og liker det samme som en selv liker. Hvorfor skulle det ellers være så mange som skal gjøre det samme som sjefen gjør, skal finne ut hva slags bil han kjører før jobbintervju, osv. Det er helt svett.

Jeg skjønner ikke at folk vil ha det sånn. Jeg skjønner at flertallet av dere ble anti-religiøse eller kritiske først i voksen alder, og at dere ikke har noen bakgrunn som kuet opposisjonell under oppveksten, jævla prektigboys. Allikevel, man må ikke være vanskelig som liten for å få det bedre i et privat skolesystem.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1694378 05/10/2013 16:42
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

The myth that people in the Middle Ages thought the earth is flat appears to date from the 17th century as part of the campaign by Protestants against Catholic teaching

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694393 05/10/2013 17:09
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gremmes over at noen kan kalle det den sjarlatanen og komikeren lirer av seg for "strålende". Det meste jeg har sett nå er skammelig dårlig: uinformert, ignorant, overfladisk, respektløst og fanatisk. Vi ser det på vedkommendes meninger og fremstillinger av disse meningene, om vaksine, bailout, internasjonal relasjoner, og ja, også om religion.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: khadgar] #1694408 05/10/2013 17:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Gallileo var forfulgt noko, men veldig mange trur han vart henretta. Modellen til Gallileo stemde forresten ikkje med observasjonane.

Forfulgt noko? Dömd til först fengelse, sen husarest och fick några böcker banlysta.

Att en del folk tror att han blev henretta beror nog på att de blandar ihop honom med Bruno som blev henrettad av kyrkan på grund av liknande orsaker som de dömde Galileo med.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: schnappi] #1694443 05/10/2013 18:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: schnappi
Sitat: Storkopp
Hvilket syn i hvilken hovedtrekst er det kristendommen ikke greier å argumenterte for?

http://skepticsannotatedbible.com/ Go nuts.

Egentlig så er allerede den første setningen feil oversatt fra hebreisk, men uansett trenger man ikke å komme lenger en vers 5 for å finne ut at denne siden handler om en annotated version av KV og sannsynligvis kritiserer kristendommen og dens oversettelser.
Genesis 1 nevner ikke en 'første dag', men 'en dag'. Det mangler ordenstall, akkurat som det mangler bestemt form helt til 'den sjette dagen'.
Og det bekrefter egentlig det som er nevnt tidligere av flere, skal man diskutere/kristisere en sak så er det gankse nyttig å sette seg inn i saken først. Og det er det samme om man da snakker om astronomi eller en skapelsesberetning. Om dette impliserer at kristendom nødvendigvis må være pensum i skolen får folk avgjøre selv. Jeg ville ikke ha savnet det.

Og om den første setningen. Den hebreiske teksten starter med ordet 'bereshit', en verbform som bør følges av et objekt. Noe som ikke er tilfelle, det blir følgt av 'bara' (et verb). Og da blir det feil å oversette: "in the beginning god created". Selv om dette gjør det enklere for den jevne leseren å få flytt i setningen.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694452 05/10/2013 18:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: neonstz
Sitat: mtbmaniac

Nei det du sier der har jeg liten tro på. Bevisbyrden ligger heller hos den/de som mener at andre tar feil.

Jeg skapte hele universet for én uke siden. Alt du har gjort før det er bare noe jeg skapte inne i hodet ditt.

Det vanker en pengepremie hvis du kan motbevise dette.

Lett som en plett:

Jeg syklet med Hans Dampf Trailstar bak i nesten 3 måneder i sommer og byttet så til Nobby Nic Pacestar.

Jeg er dog redd for at pengepremien ikke er til å skryte av.
I motsatt tilfelle så kan du sende PM og få konttonummeret mitt.

devilsmile

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694458 05/10/2013 18:54
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange

Nei det du sier der har jeg liten tro på. Bevisbyrden ligger heller hos den/de som mener at andre tar feil.

Jeg skapte hele universet for én uke siden. Alt du har gjort før det er bare noe jeg skapte inne i hodet ditt.

Lett som en plett:

Jeg syklet med Hans Dampf Trailstar bak i nesten 3 måneder i sommer og byttet så til Nobby Nic Pacestar.

devilsmile

Dette beviser jo ingenting. Denne posten ble skapt av meg da jeg skapte resten av verden.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: anonym5] #1694463 05/10/2013 18:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pontiff
Sitat: Dexter
All religion er bare enkle svar på kompliserte spørsmål.

+1

Bare å se på encellede organismer og det fenomenalt komplekse samspill av prosesser som gjør den til liv jeg kjenner jeg blir svimmel av bare tenke på det nå.
Er evolusjon bare et enkelt svar på det komplisertet spørsmålet om hvordan det første liv oppsto?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694465 05/10/2013 19:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Lett som en plett:

devilsmile

Dette beviser jo ingenting. Denne posten ble skapt av meg da jeg skapte resten av verden.

Du lider tilsynelatende av dårlig sans for humor eller så er du bare en løgnhals.

devilsmile

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: EgilS] #1694476 05/10/2013 19:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS
Sitat: erling
Dette stikker mye lengre bak. Jødefolket har røtter fra landet fra flere tusen år tilbake. Det palestinske folke kun noen hundre år. Så jeg kan forstå at Isrealittene kjemper for landet sitt da de oppfatter seg som rettmessige eiere. Noe også FN delvis besfestet. Uten at jeg av den grunn støtter Isreals behandling av palestinerne.

Det palestinske folk er jo en arabisk folkegruppe. Hvorfor kan de ikke slå seg ned i et annet arabisk land? Det er nok fordi ingen vil ha de. De har alltid vært statsløse og ikke være eier av eget land før de fikk tildelt sitt området av FN samtidig med Isreal. Litt usikker på om de oppfattes som eiere eller ikke. Så nå kjemper de med nebb og klør for å beholde eget land. Forståelig nok. Men om det er rettmessig kan vel diskuteres.

Det du predikerer her er jo tanken om at etnisitet er det som skal avgjøre hvem som skal ha rett til å styre et landområde. Det fungerte i en periode i Sør-Afrika, men det var ikke så veldig populært blant flertallet av innbyggerne, og det meste av resten av verden syntes det var en dårlig idé. Så der avviklet man dette.

Er det det samme? Hadde SA 'svarte' ambassadører SA under apartheidsregimet?

http://no.wikipedia.org/wiki/Naim_Araidi

http://no.wikipedia.org/wiki/Knesset

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694477 05/10/2013 19:20
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Du lider tilsynelatende av dårlig sans for humor eller så er du bare en løgnhals.
devilsmile

Påstår du at jeg ikke skapte jorden? Jeg forlanger en unnskyldning for din mangel på respekt!

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694498 05/10/2013 19:49
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

devilsmile

Påstår du at jeg ikke skapte jorden? Jeg forlanger en unnskyldning for din mangel på respekt!

Er det mulig å bli tilhenger? Hvilke ritualer og sermonier må vi i såfall igjennom? (Håper det er noe med terrengsykling).

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694506 05/10/2013 19:58
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Er det mulig å bli tilhenger? Hvilke ritualer og sermonier må vi i såfall igjennom? (Håper det er noe med terrengsykling).

Dette er en veldig inkluderende og tolerant trosretning som er åpen for alle som ikke sykler på 29".

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694509 05/10/2013 20:02
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
devilsmile

Et sentralt poeng i kresjonismen, er at fossiler ble skapt samtidig med jorden, og at alt som virker som det er eldre enn 6000 år gammel, er skapt slik av Gud. Altså at han i praksis skapte en jord som allerede var 4,5 milliarder år gammel.

Siden vi vet at mennesker har vært på jorden i langt over 6000 år, så må planeten ha blitt skapt ferdig med mennesker og dyr på den, og menneskene må ha blitt skapt med ferdige minner om ting de tror de har gjort.

Hvis Gud kan gjøre dette, hvordan kan vi være sikre på at skapelsen ikke skjedde for 5000 år siden, eller for 1000 år siden? Eller i går? Hvordan kan vi vite at ikke alle våre minner, og alle spor av våre liv frem til nå, ikke ble plantet av skaperen idet han skapte verden?

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694515 05/10/2013 20:08
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Dette er en veldig inkluderende og tolerant trosretning som er åpen for alle som ikke sykler på 29".

Ikke pokker om jeg går ned i hjulstørrelse. Jeg regner med at 36" er greit?

- Voltaire
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: trondmm] #1694516 05/10/2013 20:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det kan vi självklart inte veta och vi kan inte heller veta om värden överhududtaget existerar.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694522 05/10/2013 20:13
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har hørt noe om at 29eristene har gjort østmarka til sin. 26erdommen blir bannlyst og forbudt........alt i fredens og 29er (fvm) gudens navn så klart.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694528 05/10/2013 20:30
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Er evolusjon bare et enkelt svar på det komplisertet spørsmålet om hvordan det første liv oppsto?

Det "enkle" svaret er tid. Og mitt inntrykk er at de som forkaster evolusjonsteorien ikke er i stand til å ta inn over seg hvor lang tid 4,5 milliarder år egentlig er. Jeg synes denne grafikken gjør et godt forsøk på å illustrere hvor ufattelig lang tid det har tatt å skape verden slik den er i dag.

Det røde feltet til høyre er pattedyr, og det lilla feltet helt, helt ytterst til høyre markerer da menneskene begynte å skilles fra apene for ca. 6 millioner år siden. Det tok drøyt 5,8 millioner år før man hadde noe som anatomisk sett kan kalles mennesker.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: trondmm] #1694557 05/10/2013 21:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: trondmm

Det "enkle" svaret er tid. Og mitt inntrykk er at de som forkaster evolusjonsteorien ikke er i stand til å ta inn over seg hvor lang tid 4,5 milliarder år egentlig er. Jeg synes denne grafikken gjør et godt forsøk på å illustrere hvor ufattelig lang tid det har tatt å skape verden slik den er i dag.

Det røde feltet til høyre er pattedyr, og det lilla feltet helt, helt ytterst til høyre markerer da menneskene begynte å skilles fra apene for ca. 6 millioner år siden. Det tok drøyt 5,8 millioner år før man hadde noe som anatomisk sett kan kalles mennesker.

Mitt inntrykk er at få av de som holder med evolusjon er i stand til å ta inn over seg hvor kompleks for eksempel DNA helikase er (og hvor kompleks dette molekylet og dens funksjoner er), i det hele tatt hvor kompleks en eneste cel er.

Om det enkle svaret er tid eller evolusjon endrer ingenting på at jeg kjenner jeg blir svimmel av bare tenke på det nå.
Det komplekse svaret har vel ingen kommet i nærheten av å svare på eller?
I den tiden jeg hadde pratisk biokjemi på universitetet kom jeg i hvertfall ikke i nærheten av å syntetisere et molukyl som f.eks DNA helikase.

Quote:
hvor ufattelig lang tid det har tatt å skape verden slik den er i dag.

Freudiansk forsnakkelse?

devilsmile

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: neonstz] #1694559 05/10/2013 21:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

devilsmile

Nei, jeg ga deg et valg, enten det ene eller det andre så valget er ditt.
Personlig heller jeg til det første.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: trondmm] #1694561 05/10/2013 21:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
devilsmile

Et sentralt poeng i kresjonismen, er at fossiler ble skapt samtidig med jorden, og at alt som virker som det er eldre enn 6000 år gammel, er skapt slik av Gud. Altså at han i praksis skapte en jord som allerede var 4,5 milliarder år gammel.

Siden vi vet at mennesker har vært på jorden i langt over 6000 år, så må planeten ha blitt skapt ferdig med mennesker og dyr på den, og menneskene må ha blitt skapt med ferdige minner om ting de tror de har gjort.

Hvis Gud kan gjøre dette, hvordan kan vi være sikre på at skapelsen ikke skjedde for 5000 år siden, eller for 1000 år siden? Eller i går? Hvordan kan vi vite at ikke alle våre minner, og alle spor av våre liv frem til nå, ikke ble plantet av skaperen idet han skapte verden?

Hmm, jeg måtte google den og antar at www.creationism.org er temmelig mainstream.

http://www.creationism.org/topbar/fossils.htm

Jeg sitter igjen med inntrykket at du ikke veit hva du snakker om.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: supernalle] #1694562 05/10/2013 21:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

devilsmile

Er det mulig å bli tilhenger? (Håper det er noe med terrengsykling)

Jada. Bare fold dine labber små.........

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694565 05/10/2013 21:40
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

I den tiden jeg hadde pratisk biokjemi på universitetet kom jeg i hvertfall ikke i nærheten av å syntetisere et molukyl som f.eks DNA helikase.

Nei, men så regner jeg med du fullførte faget på litt mindre enn en milliard år.[/quote]

Quote:
hvor ufattelig lang tid det har tatt å skape verden slik den er i dag.

Freudiansk forsnakkelse?
devilsmile

Neida. Jorden og livet på den er skapt av en naturlig prosess.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694571 05/10/2013 21:57
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Hmm, jeg måtte google den og antar at www.creationism.org er temmelig mainstream.
http://www.creationism.org/topbar/fossils.htm
Jeg sitter igjen med inntrykket at du ikke veit hva du snakker om.

Fair enough. Alt jeg vet om kresjonismen er det jeg har blitt fortalt av religiøse som argumenterer mot evolusjonen.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: trondmm] #1694574 05/10/2013 22:02
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Neida. Jorden og livet på den er skapt av en naturlig prosess.

Alternativt ICON_WINK :
http://www.history.com/shows/ancient-aliens

Redigert av Espen W; 05/10/2013 22:07.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Espen W] #1694609 06/10/2013 05:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sett i lyset av Dawkins ekstreme form for drivkraften bak evolusjon, 'overlevelsesinstinktet' til DNA-et, og NASA's påstander at de har funnet DNA på meteoritter så var von Däniken kanskje ikke langt unna sannheten allikevel.
Bare at disse utenomjordiske ikke var staute grønne menn men kun små slimete grønne klumper.

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: Tange] #1694634 06/10/2013 07:11
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Mitt inntrykk er at få av de som holder med evolusjon er i stand til å ta inn over seg hvor kompleks for eksempel DNA helikase er (og hvor kompleks dette molekylet og dens funksjoner er), i det hele tatt hvor kompleks en eneste cel er.

Om det enkle svaret er tid eller evolusjon endrer ingenting på at jeg kjenner jeg blir svimmel av bare tenke på det nå.
Det komplekse svaret har vel ingen kommet i nærheten av å svare på eller?

Er ikke denne innstillingen det klassiske eksempelet på hvordan religiøst tankesett har en bremsende effekt på vitenskap og vår forståelse av verden?. "Huff, dette var egentlig ganske komplisert, la oss stikke hue i sanden og anta at Gud må ha vært involvert." Dette er akkurat samme logikken man i sin tid brukte for å forklare at solen "stod opp" om morgenen. Når man har slått seg til ro med en teistisk forklaring, stenger man samtidig døren til utvikling og ny kunnskap.

Sannheten er at det stadig gjøres betydelige fremskritt med tanke på utdype/teste forskjellige forklaringsmodeller for hvordan RNA/DNA oppstod. Dette er et pågående vitenskapelig arbeid, med forskjellige hypoteser, men det er ingen grunn til å skulle blande inn Gud. Her er en spennende artikkel om feltet: http://arstechnica.com/science/2009/05/origin-of-life-building-an-rna-world-from-simple-chemicals/

Re: Nytt kristendomsfag i skolen [Re: ute-og-sykler] #1694668 06/10/2013 08:36
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ute-og-sykler

Nei, det du presenterer der grenser opp til det ateistisk-fundamentalistiske/fanatiske synet på forholdet mellom religion og vitenskap.

I virkeligheten er forholdet langt mer nyansert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Relationship_between_religion_and_science

Sitat: ute-og-sykler
Når man har slått seg til ro med en teistisk forklaring, stenger man samtidig døren til utvikling og ny kunnskap.

Ehh, hva? La oss estimere forholdstallet mellom dedikerte troende vitenskapsmenn/utforskere og overbeviste ikke-troende vitenskapsmenn/utforskere opp gjennom historien. Her er noen lister vi kan begynne med.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Roman_Catholic_cleric-scientists
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Muslim_scientists
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_British_Jewish_scientists

Såvidt jeg kan se fremstår det ikke som om religion i nevneverdig grad har stoppet nysgjerrige personer fra å utforske, drive utvikling og søke ny kunnskap.

Side 11 av 12 1 2 9 10 11 12

Moderator  support