Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder

Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder #1691423 30/09/2013 09:24
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg havnet nylig i en vanndybdediskusjon, som gjør at jeg nå er er på jakt etter en oversikt som lister opp dybdeinfo om flest mulig vann i Norge, deriblant samtlige vann i Oslomarka, og Østmarka spesielt. Helt spesifikt lurer jeg på dybden på Hauktjern.

Denne typen informasjon er i dag som regel noen få tastetrykk og brøkdeler av et sekund unna, via enkel googling. Dette gjelder også for mange norske ferskvann, også av moderat til liten størrelse, googler man f.eks. "Skraperudjern" ser man etter 0.25 sekunder at vanndybden er 12 meter.

Men den lettilgjengelige dypdeinformasjonen varierer veldig.

Jeg har ennå ikke klart å søke meg fram til noen nettadresse hvorfra man kan slå opp vanndybder på norske ferskvann.

Jeg regner meg selv som en habil "googler", som pleier å finne ut det jeg lurer på, men i dette tilfellet er jeg nær ved å kaste kortene.

Jeg setter derfor min lit til det jeg regner som "Norges beste forum uansett kategori", og lurer på om en oppegående terrengsykkelinteressert person som kan hjelpe meg til å finne fram til en omfattende vanndybdeoversikt på nett, som også inneholder samtlige vanndybder i Østmarka, inkludert Hauktjern. Om ingen lykkes i å finne en slik totaloversikt er jeg interessert i å vite hvor dypt det spesifikke vannet Hauktjern er, med elektronisk kildehenvisning.

Foreløpig er mine undersøkelser begrenset til nettet, det er mulig man må ty til trykte kilder for å komme i mål her, det finnes en flere oppslagsverk for Østmarka og Oslo hvor slike data bør foreligge. Men vanndybdeinformasjon generelt ser ut til å befinne seg i en solid "google-skygge".

Redigert av trondob; 30/09/2013 09:26.
Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: trondob] #1691443 30/09/2013 09:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er vel det beste offentlig tilgjengelig jeg har sett. Ganske begrenset hvor mye de har for små tjern - i all hovedsak større innsjøer som er kartlagt der. Evt kan du prøve NVE også - de kan ha litt data liggende, dog kanskje ikke på nettet.

Ellers vet jeg en del fiskeforum har deltakere som har scannet gamle dybdekart og lagt ut på nettet.

http://geo.ngu.no/kart/arealisNGU/
(Du må velge "tjeneste" / verktøy i menyen på venstre side, eget valg for dybdekart)

Redigert av Anders A-R; 30/09/2013 11:06.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: trondob] #1691462 30/09/2013 10:26
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: trondob] #1691937 01/10/2013 08:35
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det NVE har av dybdekart finnes her: http://atlas.nve.no/
Zoom inn på Oslomarka, velg "Innsjø" i venstremenyen og hak av for "Dybdekart". Vannene som da er markert med tykk blå strek finnes det dybdekart for - ikke Hauktjern.

Hvis du da velger ikonet lengst til høyre over kartet, det som ser ut som en kjetting, og så klikker på et av vannene, får du opp en digitalisert fil over oppmålingen.

Som vannmyndighet prøver NVE å samle alt som er tilgjengelig av denne typen data, men det kan selvfølgelig finnes et og annet dybdekart andre steder. Oslo Vann og Avløp kan tenkes har noe.

hilsen din lokale NVE-ansatt

Redigert av lph; 01/10/2013 08:36.
Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: lph] #1691949 01/10/2013 09:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: lph

Som vannmyndighet prøver NVE å samle alt som er tilgjengelig av denne typen data, men det kan selvfølgelig finnes et og annet dybdekart andre steder. Oslo Vann og Avløp kan tenkes har noe.

Er NVE interessert i f.eks gamle dybdekart, historiske data og lignende, ref det jeg skrev lenger opp om gamle dybdekart på fiskeforum o.l.? Det er mye gamle data der ute som sikkert er bedre enn "ingen" data..)

A - også bransjemann ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: Anders A-R] #1691964 01/10/2013 09:31
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Anders A-R
Sitat: lph

Er NVE interessert i f.eks gamle dybdekart, historiske data og lignende, ref det jeg skrev lenger opp om gamle dybdekart på fiskeforum o.l.? Det er mye gamle data der ute som sikkert er bedre enn "ingen" data..)

A - også bransjemann ICON_WINK

Helt sikkert! Jeg sender det videre til rette vedkommende.

Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: Anders A-R] #1692028 01/10/2013 11:19
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jepp. De som kommer over dybdekart som ikke NVE allerede har må gjerne sende e-post til bjorn.lytskjold@nve.no, eller rett og slett nve@nve.no.

Takk og takk, på vegne av vassdragsforvaltningen :-)

Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: trondob] #1692452 02/10/2013 07:17
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Jeg vet at OFA.no en gang publiserte en liste over en del vann i marka som bl.a. inneholdt maks dybde. Finner det ikke i farta på sidene deres, men har en kopi liggende hjemme! Evt. er de kanskje behjelpelige med å fremskaffe det igjen.

Re: Google-utfordring: oversikt over ferskvannsdybder [Re: trondob] #1692928 02/10/2013 20:02
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: trondob
Jeg havnet nylig i en vanndybdediskusjon, som gjør at jeg nå er er på jakt etter en oversikt som lister opp dybdeinfo om flest mulig vann i Norge, deriblant samtlige vann i Oslomarka, og Østmarka spesielt. Helt spesifikt lurer jeg på dybden på Hauktjern.

Hauktjern er dypt nok :-)

Iallefall mer enn dypt nok til å hoppe fra klippene så høyt du tør...

Biffo

Moderator  support