Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny.

Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. #1690690 28/09/2013 14:58
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Vurderer om jeg skal bytte ut ramme/hjul på min Scott Speedster S15 eller selge den og kjøpe ny.

Den har ultegra gir og bremser
Kasett bak, samt kjede og kranklager er byttet til Dura Ace.

Sykkelen er forøvrig en XXL/22 tommer. jeg er selv 186 høy så sykkelen er i utgangspunktet litt stor. I tillegg sitter jeg for lite agressivt da modellen tar utgangspunkt i en contessa som er damemodellen til Scott. Merker at sykkelen begynner å legge begrensninger på meg etterhvert som jeg har utviklet med som syklist.

Sykkelen har nå gått 3 sesonger men drivverk og bremser er i bra tilstand. Hjul og ramme har endel kosmetiske skader så derfor usikker på om jeg får stort for den på bruktmarkedet.

Med et relativt sparsommelig budsjett og ønske om en konkurrerbar sykkel neste år. Hva hadde ekspertene gjort. ICON_SMILE

Min tanke er å kjøpe en rimelig kinaramme f.eks. her:
http://www.e-hongfu-bikes.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=61
+sete og styre. Legge i rundt 3000 i brukte hjul eller kinahjul om dette kan anbefales. og beholde orginalhjulene som til/fra jobb hjul

jeg har da en carbonracer med okey hjul og ultegra dura ace komponenter til ca 5000 i kostnader. men er dette konkurrerbart med en 20000+ sykkel?
Håper noen har innspill eller gode råd før jeg går igang med dette prosjektet.

Alternativet er å håpe på kanskje 5-6000 tusen om jeg er optimistisk og legge i maks 10000 neste år. Men får jeg en bedre sykkel for 15000 lapper enn om jeg bygger om den jeg allerede har?

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690747 28/09/2013 17:01
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke for å skuffe deg så har flere vunnet TURritt på sykler til10 000, så mannen er nok uansett viktigst. Når det er sagt så er det lov å kjøpe seg så dyr sykkel man vil om evnene er der eller ikke.

Får mye for penga med Kinaramme og hjul og sykkelen blir mer enn bra nok til at det ikke er den det står på når du konkurrerer med folk på 20 000 kroners sykler.

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690754 28/09/2013 17:16
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Neida ICON_SMILE Veldig klar over egne begrensninger. Selv om formen er stigende. Derfor jeg prøver å holde budsjette noenlunde fornuftig. Hovedanmerkningen min er rett og slett at jeg sitter for høyt og lite agressivt på sykkelen. Sykkeln er både 2 tommer for stor. I tillegg er den bygget lite agressivt i utgangspunktet noe som gjør at jeg fanger altfor masse luft.

Sliter å finne detaljerte data om hjul og ramme på denne sykkelen. Totaltvekta er 8.9 kg. Sikkert målt i medium. Hadde vært interessant å vite hvor mye jeg kan spare i vekt på å bytte ramme og hjul, Antar dette vil ligge mellom 1 og 2 kg slik at jeg kommer mellom 7 og 8 kg.

Noen som har noen anbefalte sider å kjøpe ramme? Sliter med å finne informasjon om eksempelvis rammen jeg linket til.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690786 28/09/2013 18:21
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis du bare bytter ramme, blir ikke kosten så allverdens. Så kan du sette det på "tilpasningsbudsjettet". Alltid kjekt å prøve en annerledes geometri. Man blir klokere av sånt, selv om man måtte ende opp med 5 ulike til hver sitt bruk

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: Abit] #1690830 28/09/2013 19:46
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Nei ser den. Faren er jo at jeg må bytte 5 rammer før jeg treffer den som passer meg selvsagt. Da kunne jeg jo gått i butikken og kjøpt en ny sykkel til 20k ICON_SMILE

Spørs om jeg bare får gjøre litt kinaramme research og prøve en.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690845 28/09/2013 20:11
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Om du har syklet 3 sesonger på en såpass for stor sykkel så tror jeg at du kommer til å klare deg fint også om du bommer litt på størrelsen ved bestilling av kinaramme.

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690848 28/09/2013 20:18
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Jo. Fant vel ut rimelig raskt at sykkelen var altfor stor og tilpasset det jeg kunne mtp. stem osv. Men første 2 sesonger ble den primært brukt som jobbsykkel. Siste sesongen har jeg gått inn for å sykle mer aktivt. Det er da jeg merker at den begrenser meg. Går nå inn for bytte til en relativt agressiv ramme.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690896 29/09/2013 02:51
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ramma har vel gjort jobben sin og vel så det da. ( Det er sjeldent jeg oppfordrer til VISA-dragning, men faktisk synes jeg at en karbonramme fra Kina (gitt den ble produsert under mennesklige forhold), er på sin plass i ditt tilfelle ). For stor ramme og alt blir begrensa, av fiksing, triksing og miksing. Jeg har noen av dem, og er drittlei av å forsøke å få dem bra. Det beste jeg har oppnådd, er en ok butikkchopper. Chopper bokstavelig talt, for en gaffel med stor A-C, gjorde reach kortere og mer passendes. Riktiknok ikke racer. Der har jeg small og er 1.80. Anyhow, for liten ramme (i mengder), og mye kan endres. Man kanskje også oppdager at dype dropp med litt setback og kort reach ikke er så verst lell. Ellers er jo lengre stem, spacere på gaffel og slikt relativt enkelt å teste og leke med, på en tanke for liten ramme

Tåler man fortollingsgebyr 2 ganger i stedet for 1, så ville jeg venta litt med hjula. Du har de gamle enn så lenge. Er veldig lærerikt for egen smak å teste samme oppsett på nytt rammesett. Er den en godis, for deg, så bygg på videre. Er du ikke helt happy med den nye heller, så kan det være greit å ikke ha brukt restbeløp på hjul. Lettere sagt enn gjort da, å avvente ICON_SMILE

Redigert av Abit; 29/09/2013 03:06.
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: Abit] #1690924 29/09/2013 08:20
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Høres bra ut. Skal kikke litt rundt og prøve å finne noe fornuftig. Tror jeg skal høre på ditt råd og bestille ramma først. Om denne passer kan jeg fortsette og tilpasse stem, hjul osv til jeg finner det optimale oppsettet. Hjul venter kan jeg drøye litt med å bestille. Tenker uansett å forsette å bruke hjula til jobb hjul osv.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690976 29/09/2013 10:40
B
Beyma Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Kan fortelle at min kinaramme funker helt knall!

Har en FR-315.

De fleste gir deg målene på rammene og du kan gå ut ifra det, når du handler ramme.

Kjøpte ny ramme fordi jeg var i samme posisjon som deg. Ble solgt en ramme som var alt for stor. Og det var veldig deilig på flere måter å få en ramme som passet.

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: Beyma] #1690986 29/09/2013 11:33
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: Beyma
Kan fortelle at min kinaramme funker helt knall!

Har en FR-315.

De fleste gir deg målene på rammene og du kan gå ut ifra det, når du handler ramme.

Kjøpte ny ramme fordi jeg var i samme posisjon som deg. Ble solgt en ramme som var alt for stor. Og det var veldig deilig på flere måter å få en ramme som passet.

Okey. Hvor kjøpte du denne og hvor dyrt ble det sånn ca inkl. frakt?
Noe jeg må tenke på? Antar nav og sånt i forhold til bredde er helt standard? Setepinne ser jeg følger med som regel. Vil NAV/Styre/stem osv passe eller kan det være særegenheter jeg må undersøke før jeg bestiller?

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1690987 29/09/2013 11:44
B
Beyma Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg kjøpte rett fra flyxii.com!

Den modellen jeg kjøpte kom det med setepinne og klemme. Headset ba jeg også om. Det følger ikke med. Spør etter det!

Min kosta 2800, og de hadde skrevet ned en veldig lav verdi slik at jeg ikke fikk noe moms eller toll på den. Her kommer dit moralske kompass inn. Spør du etter dette så gjør dem det.

Alt jeg har er standard, og har passet perfekt på sykkelen. Ingen problemer stem, styre osv. Du må be om BSA eller BB30. Har selv BSA og en vanlig 105 kranklager gikk rett på plass.

De beste rammene får du hos dengfu tror jeg, men de er litt dyrere. Opp mot 4000 for rammene.

Anbefaler å titte litt på velobuild.com. Der finner du alle som leverer rammer og man finner de mest populære rammene. Jeg gikk for FR-315 fordi den så tøff u ICON_SMILE

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: Beyma] #1690996 29/09/2013 12:36
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: Beyma
Jeg kjøpte rett fra flyxii.com!

Den modellen jeg kjøpte kom det med setepinne og klemme. Headset ba jeg også om. Det følger ikke med. Spør etter det!

Min kosta 2800, og de hadde skrevet ned en veldig lav verdi slik at jeg ikke fikk noe moms eller toll på den. Her kommer dit moralske kompass inn. Spør du etter dette så gjør dem det.

Alt jeg har er standard, og har passet perfekt på sykkelen. Ingen problemer stem, styre osv. Du må be om BSA eller BB30. Har selv BSA og en vanlig 105 kranklager gikk rett på plass.

De beste rammene får du hos dengfu tror jeg, men de er litt dyrere. Opp mot 4000 for rammene.

Anbefaler å titte litt på velobuild.com. Der finner du alle som leverer rammer og man finner de mest populære rammene. Jeg gikk for FR-315 fordi den så tøff u ICON_SMILE

Så kanon ut den ICON_SMILE Når jeg evt skal bestille så finner jeg ingen plass for å velge rammestørrelse. Hvordan gjorde du dette? Ser der en en kommentartekst jeg kan legge inn. Har vel en 58 i dag. 56 trolig eller kanskje også 54 burde vel fungere.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1691004 29/09/2013 12:54
B
Beyma Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg sendte dem en mail, og fikk da en litt bedre pris. Så sender de deg en quote gjennom paypal. Tryggest og best.

Anbefaler dette!

Jeg er en 186 og valgte en 56" versjon. Jeg har korte ben og lang rygg. Ville anbefalt deg å finne ut strl du vil ha med feks med denne siden:
http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Bestiller du denne modellen burde du kjøpe friksjonspasta når du skal feste setepinnen. Den glapp uten, men sitter som støpt med.

Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: OleM80] #1691041 29/09/2013 15:01
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
54 kan bli noe smått. Sånt er jo avhengig av kroppsbygning og kjørepreferanser og hvordan resten av rammen er. Jeg har også relativt sett lang overkropp og trives godt på en 52, med eTT rundt 53.5-54. HT er ganske kort og jeg liker det bedre og bedre. Hadde noen flere spacere på styrerør i børjan. Anbefaler deg å måle eTT, sammen med HT, så godt så mulig på nåværende sykkelen din, som sammenligningsgrunnlag

Redigert av Abit; 29/09/2013 15:07.
Re: Ombygging av daff racer eller selge/kjøpe ny. [Re: Abit] #1692309 01/10/2013 20:10
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Må få tid til å få tatt oppmålingen så skal jeg undersøke litt forskjellige rammer! Takker for tipsene! Poster bilder etterhvert når jeg kommer så langt!

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10

Moderator  support, Valentino