|
Bechterew - Treningsplan
|
Bechterew - Treningsplan
26/09/2013 12:54
|
RyfylkeSK
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei har nettopp fått påvist bechterew :/ Eneste posetivet sånn jeg ser det at man anbefaler minst 30 min med trening hverdag.
Har lagt opp en plan som passer for min familie, som også er akseptert i forhold til mengde. Men er oppsettet brukende ?
HØST/VINTER 13-14
MANDAG: Styrketrening overkropp 1 time om morgen før jobb. 1-2 timers rulle sykling SONE1-2 kveld.
TIRSDAG: Rullesykling kveld 1 time med 8*4min drag, i sone 4 (87-90%).
ONSDAG: 45 min med svømming i eget tempo.
TORSDAG: 1,5 time rolig rullesykling/evt ute. Sone 1-2. Evt FRI
FREDAG: 1 time overkropp styrke, 1 time med 10*3 min drag i sone 4.
LØRDAG: FRI/Bytte søndag "kose" sykling 2-3 t ute.
SØNDAG: FRI/bytte Lørdag "kose" sykling 2-3 t ute.
Hva mener folket slik dette er lagt opp ?
|
|
|
Re: Bechterew - Treningsplan
[Re: RyfylkeSK]
26/09/2013 13:12
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det kommer jo an på hva du vil oppnå. Om det er å holde sykdommen i sjakk må du nesten høre med noen som har spesialisert seg på Bechterevs.
Jeg ville i hvertfall ha snakket med fysioterapeut før jeg startet på noe som helst treningsprogram. Viktig å trene slik at man ikke forverrer tilstanden.
|
|
|
26/09/2013 13:42
|
RyfylkeSK
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har vært hos spesialist, å svar derfra: tren så ofte du kan, å sånn familien tillater, finn en trening som du er komfortabel med og som du ikke mister gnisten av  . Målet med trening er å bli en god syklist, bonusen er at jeg holder sykdommen i sjakk:)
|
|
|
26/09/2013 18:00
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Styrketrening minst 2 dager i uka er rådet jeg har fått. Klarer man å få til 4 økter totalt i uka er det veldig bra.
Men dette avhenger jo helt av hvor plaget du er. Generell aktivitet er bra. F.eks er terrengsykling bedre enn landevei fordi det er mindre statisk aktivitet. Styrke er det viktigste. Men ser jo selv at det er vanskelig å prioritere styrke i sykkelsesongen...
Tillegg: forøvrig merker jeg at kroppen reagerer negativt på skikkelig hard trening. Max styrke uten nok hvile innimellom er ikke bra. Ihvertfall ikke for meg. Du må føle deg frem. Ser du skal ha både styrke og så rulle på kvelden? Hvorfor? Ser ut på planen din at du har fått litt "skrekken" (jeg forstår hvorfor) og dermed legger lista veldig høyt. Jeg TROR uten å vite noe mer om din situasjon at du bør legge lista med mål om 3-4 økter i uka, og så er all aktivitet over det bonus.
Redigert av hbakken; 26/09/2013 18:05.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
26/09/2013 18:13
|
RyfylkeSK
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tipset hbakken  Ja for nesten prøve meg litt frem . Kjenner hvor begrensingene går henne. Så var det rasløsheten men det er annet problem 
|
|
|
27/09/2013 05:53
|
bah
Entusiast
|
Entusiast
Hei har nettopp fått påvist bechterew :/ Eneste posetivet sånn jeg ser det at man anbefaler minst 30 min med trening hverdag. Jeg har ikke endelig fått påvist bechterev foreløpig, da de kun har sett forandringer i det ene IS-leddet mitt og ikke begge slik det kreves for å få diagnosen. Trening er veldig viktig, både styrke, utholdenhetstrening og ikke minst bevegelighet! Så det er bare å kjøre på så mye du kan/har tid til/får lov til, så må du sikkert føle deg fram litt etter hvert hvilke aktiviteter som funker for deg. Sist jeg var hos reuma'n sa hun at sykling kanskje ikke var så bra pga posisjonen ryggen får  , men her finnes det sikkert forskjellige meninger... Uansett er aktivitet bedre enn inaktivitet! Ellers anbefaler jeg deg å vurdere å legge om kostholdet, for å se om det kan ha noe å si. Google "no starch diet ankylosing spondylitis". Jeg begynte å prøve dette for en drøy måned siden, og har per nå (de siste par ukene)sluttet å ta NSAID (Vimovo), som jeg mer eller mindre tok hver dag før. Røyk på en smell i helga når veslejenta fyllte to år, med kaker og boller og alt som hører til. - Kjenner det i ryggen for å si det sånn.... Kort fortalt: Prøv å kutt ut stivelse og sukker så mye som mulig... Bruker du noen medisiner? Hva med deg hbakken?
|
|
|
27/09/2013 07:39
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dag Otto har jo Bechterews så det går an å holde seg sprek og frisk med slikt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: hbakken]
27/09/2013 08:23
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Styrketrening minst 2 dager i uka er rådet jeg har fått. Klarer man å få til 4 økter totalt i uka er det veldig bra.
Det bør da ikke være "styrke overkropp", men kjerneøvelser; kettle-sving, planke, sideplanke, sit-ups og skrå mageøvelser, push-ups, pull-ups, ensidig knebøy/bulgarske utfall (mange syklister er mye svakere i et bein enn et det andre, dette fører til skeivbelastning på hofte/rygg) som på lengre vil gi god støttemuskulatur mage/rygg/hofte. Du finner mye info/videoer om kjernetrening på olympiatoppens hjemmesider.
|
|
|
27/09/2013 14:42
|
poopfeast420
Medlem
|
Medlem
Dere som har bechterev, hvordan opplever dere sykling i flere timer? Får dere vondt i ryggen/andre plager av det? Sliter selv med at øvre del av rygg blir veldig stiv og vond når jeg sitter på sykkelen over en time. Var hos fysio og han mente jeg bare var svak i ryggen. Har trent mye rygg siste halve året, men ikke opplevd veldig forbedring. Spurte ham om bechterev, men han sa det ikke var det siden jeg responderte greit på styrketrening. Men bechterev er jo en vanskelig sykdom å diagnostisere. Hvordan fant dere ut dere hadde bechterev? Er ikke det en ganske forferdelig sykdom der leddene bare stivner helt til slutt?
|
|
|
27/09/2013 17:50
|
RyfylkeSK
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Angående styrke trening som jeg har satt opp er dette kun overkropp. armer,mage,rygg,bryst... poopfeast420: Bechterev på sykkel merker jeg sånn: Blir vel mest stiv av landeveis sykling, da det også er ganske logisk da man ikke beveger ryggen alt for mye, terreng/sti sykling er bedre enn alle medisiner  DA er jeg super i rygg time etter time  Er først når jeg har chillet på sofaen problemene oppstår :/ stiv som en pinne. Å mer enn 8 timer søvn kan jeg bare glemme. Våkner med smerte i rygg å har nok med å klare å få på meg sokker. Meeen etter litt bevegelse å sykling til jobb er jeg mye bedre. Altså ligge i ro er en uting mens aktivitet er topp. Det er sånn jeg har blitt forklart betenelse i leddene med di to rompeplatene  Forskning viser også at dem som tar medisiner som demper betennelsen/smerten lever lengre en andre som ikke bruker medisiner. Da brukte di vimovo og andre produkter som ibux osv. Men går jo ann å få biologiske medisin som man tar med sånn sukkersyke sprøyte/penn. Har en kompis av meg som tar disse å han er tilnærmet helt fin. Bah: Anngående mat har jeg fått med meg;) men sliter litt der. Kake er jo sååååå godt, å litt smågodt... Har marsom ikke tørde å kutte dem ut enda. :/ tør ikke tenke tanken uten det. å Kaffe skal man helst heller ikke drikke:/ OMG
|
|
|
[Re: poopfeast420]
27/09/2013 19:31
|
bah
Entusiast
|
Entusiast
Dere som har bechterev, hvordan opplever dere sykling i flere timer? Får dere vondt i ryggen/andre plager av det?
Som ryfylke sier så er inaktivitet værst. De siste månedene før jeg begynte fast på vimovo sov jeg maks 4 timer før jeg måtte opp og røre på meg en stund, for så å legge meg igjen.... Merker egentlig ikke noe spesielt når jeg sykler, men enig i at racer nok er værre enn sti, siden det blir mye mer statisk. Hvordan fant dere ut dere hadde bechterev? Er ikke det en ganske forferdelig sykdom der leddene bare stivner helt til slutt?
Mange år med ymse plager med fysioterapauter og andre behandlinger, så til slutt blodprøve (HLA-B27) og MR. Som jeg nevnte kvalifiserer jeg ikke til å få behkterev-diagnosen helt enda, men jeg har ifølge reumatolog enten behkterev eller psoriasis artritt... Forhåpentligvis er det ikke "en forferdelig sykdom der leddene bare stivner helt til slutt"  Det er sånn jeg har blitt forklart betenelse i leddene med di to rompeplatene ICON_SMILE Forskning viser også at dem som tar medisiner som demper betennelsen/smerten lever lengre en andre som ikke bruker medisiner. Da brukte di vimovo og andre produkter som ibux osv. Men går jo ann å få biologiske medisin som man tar med sånn sukkersyke sprøyte/penn. Har en kompis av meg som tar disse å han er tilnærmet helt fin.
Bah: Anngående mat har jeg fått med meg;) men sliter litt der. Kake er jo sååååå godt, å litt smågodt... Har marsom ikke tørde å kutte dem ut enda. :/ tør ikke tenke tanken uten det. å Kaffe skal man helst heller ikke drikke:/ OMG
Godt er det ja, værst for min del er egentlig å unngå brødmat.... Men hvis det gjør at jeg kan klare meg uten medisiner så er det verdt det. Time will tell... Jeg er også såpass paranoid at jeg tenker at den forskningen som viser at de som tar medisiner lever lenger er finansiert av legemiddelselskapene 
|
|
|
28/09/2013 04:30
|
RyfylkeSK
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
bah: Hva spiser du nå om dagen da ? Bare litt nysgjerrig  Har også tro på at kroppen har best av å "ordne" opp selv. Så blir den forskning rapporten ett "klapp deg selv på skuldra" Spiser du ikke snob? Sjokolade, chips, chillinøtter, snuser ? Skal på 3 dagers besøk på revmatiker avd i haugesund der jeg skal igjennom en del tester samt info + et ukes kurs hvor man skal fordype seg i sykdommen, men dette blir vel ikke før ut på nyåret.
|
|
|
28/09/2013 06:05
|
Brenders
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også fått påvist bechterew! Kjipern men sånn er det vel bare! Går faktisk medisiner nå og det funker som F... Ikkeno bivirkninger enda heller og det er jo også knall! Fin unnskyldning ovenfor kona att jeg må ut å bevege meg:):) så ikke jeg stivner hehe
|
|
|
[Re: poopfeast420]
28/09/2013 06:11
|
Brenders
Entusiast
|
Entusiast
Dere som har bechterev, hvordan opplever dere sykling i flere timer? Får dere vondt i ryggen/andre plager av det? Sliter selv med at øvre del av rygg blir veldig stiv og vond når jeg sitter på sykkelen over en time. Var hos fysio og han mente jeg bare var svak i ryggen. Har trent mye rygg siste halve året, men ikke opplevd veldig forbedring. Spurte ham om bechterev, men han sa det ikke var det siden jeg responderte greit på styrketrening. Men bechterev er jo en vanskelig sykdom å diagnostisere. Hvordan fant dere ut dere hadde bechterev? Er ikke det en ganske forferdelig sykdom der leddene bare stivner helt til slutt? Mener fysioen att du ikke responderer på styrketrening hvis man har bechterew???
|
|
|
28/09/2013 12:09
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Røntgen over tid, blodprøver og symptomer er grunnlaget for å stille diagnosen. Har du problemer med ryggen over tid kan det være lurt å kreve røntgen bilder med jevne mellomrom.
Jeg for min del har hatt diagnosen de siste 20 årene. Jeg har sykla hele tiden. Sliter mye mer med løping. Det preger meg i lang tid etter økt. Denne sykdommen er litt av og på. I de perioder det er vondt og aktivt er jeg ganske forsiktig med trening. I gode perioder trener jeg alt fra 3 til 5 ganger i uken. Det er viktig å ikke trene mer enn du har tid til. Ikke la deg stresse av å måtte trene hver dag. Det er veldig fort gjort å bli brent opp. Det å ha betennelse i kroppen er også slitsom og krever derfor tid til restitusjon. Jeg liker også å gå på ski, men skigåing er veldig slitsomt i forhold til å sykle.
For min del er det ikke noe problemer i etterkant av lange sykkelturer. Å da mener jeg lange turer som Trondheim Oslo, vatternrundan, Vestfold rundt og Birken OL. Det som avgjør dette er sikkert hvor du "stivner" i kroppen. Nakke og øvre rygg er nok mer utsatt enn korsryggen og deromkring.
Hvis jeg ikke tar helt feil så har Terrengsykkel skrivi om Morten Jemtegaard. Den tidligere utforsykkel verdensmesteren. Han har også denne sykdommen. Han driver sykling på ganske høyt nivå.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
28/09/2013 12:46
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Løping vil stresse IS-leddene ganske mye mer enn sykling, så forstår godt at sykling er å foretrekke for kondisjonstrening, spesielt hvis det er en grad av sacroilitt i tillegg.
|
|
|
[Re: Ynot]
28/09/2013 19:00
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Det bør da ikke være "styrke overkropp", men kjerneøvelser; kettle-sving, planke, sideplanke, sit-ups og skrå mageøvelser, push-ups, pull-ups, ensidig knebøy/bulgarske utfall (mange syklister er mye svakere i et bein enn et det andre, dette fører til skeivbelastning på hofte/rygg) som på lengre vil gi god støttemuskulatur mage/rygg/hofte. Du finner mye info/videoer om kjernetrening på olympiatoppens hjemmesider. Skriver du dette basert på egen diagnose og erfaring eller hva du tror? Benpress er en av de viktigste øvelsene for meg, samt rygghev og mage. Gode øvelser du beskriver, men vanlig "styrke overkropp" er helt fint det også gitt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: bah]
28/09/2013 19:03
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
[quote=RyfylkeSK]
Bruker du noen medisiner? Hva med deg hbakken? Arcoxia av og på. 2 ukers kurer innimellom. Mest vinterstid det siste året. Jeg mener å se mer symptomer vinterstid. Ikke uvanlig.
|
|
|
28/09/2013 19:14
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Et generelt svar på flere spørsmål&utsagn over her. Det eneste vi kan si er fasisten for Bektterev er: hold deg i aktivtet.
Folk har forskjellige symptomer og veldig forskjellig respons på ulik aktivitet. Min mor har diagnosen har til tider vært meget hardt rammet. Hun har "overlevd" pga sin egen innsats med egentrening.
Selv er jeg 34 nå og har vel siden ca 13-14 år hatt mistanker. Blodprøve i den alderen viste at jeg var disponibel. Slet en del med senebetennelser som ikke ville slippe taket i ungdomsårene, deretter har ryggen, mest øvre del i begynnelsen av 20 årene, så mer korsrygg og nå i 30 årene er det vesentlig mer "klassike" bekhteres plager: bekken. Dette har påvirket sykling siste to år og betydd stort sett 2-4 behandlinger hos en av landets fremste manuellterapauter med bekhterev som spesialfelt (Dennis på Hokksund Rehabiliteringssenter).
Styrke ben, mage, rygg er viktig og terrengsykling er bra. Landevei har jeg hatt litt innkjøringsproblemer med på vårparten.
Denne sykdommen utvikler og endrer seg ulikt fra person til person. Eneste man kan gjøre for å påvirke best mulig selv er aktivitet. Det er ikke farlig å trene selv om man har vondt. Det stopper seg selv om det er for vondt og man merker sine egne grenser.
|
|
|
28/09/2013 20:44
|
bah
Entusiast
|
Entusiast
bah: Hva spiser du nå om dagen da ? Bare litt nysgjerrig  Har også tro på at kroppen har best av å "ordne" opp selv. Så blir den forskning rapporten ett "klapp deg selv på skuldra" Spiser du ikke snob? Sjokolade, chips, chillinøtter, snuser ? Spiser ikke brød eller andre mel-produkter, ikke pasta, ris, poteter osv. En vanlig dag er typisk sånn: Frokost: Gresk youghurt, ymse bær, rosiner og mandler Lunch: Salat e.l. fra kantina... Middag: Kjøtt/fisk og masse grønnsaker (med lite stivelse) Mellommåltider gjennom dagen: Frukt, mandler, osv. Prøver å unngå sukker for det meste (sukker er betennelsesfremmende). Burde spist mer laks og annen omega3-rik sjømat (betennelseshemmende). Håper jeg etter hvert finner fram til hva jeg kan spise og at jeg kan spise litt brød eller ris/pasta hver dag. For min del har smertene gått oppover ryggen (begynte i korsryggen for 9 år siden og holdt seg i bekkenet i noen år, før det begynte å bevege seg oppover, og nå de siste par årene har holdt seg ca midt i ryggen rett i nedkant av skulderbladene. Har også et ribbensfeste i brystet som kommer og går litt.. Jeg kan løpe, sykle, gå på ski og egentlig det meste annet jeg har lyst til. Håper det fortsetter slik. Det eneste vi kan si er fasisten for Bektterev er: hold deg i aktivtet. Det er det ingen tvil om, burde fått trening på blå resept....
|
|
|
29/09/2013 06:25
|
Ghostalien
Medlem
|
Medlem
bah: Hva spiser du nå om dagen da ? Bare litt nysgjerrig  Har også tro på at kroppen har best av å "ordne" opp selv. Så blir den forskning rapporten ett "klapp deg selv på skuldra" Spiser du ikke snob? Sjokolade, chips, chillinøtter, snuser ? Skal på 3 dagers besøk på revmatiker avd i haugesund der jeg skal igjennom en del tester samt info + et ukes kurs hvor man skal fordype seg i sykdommen, men dette blir vel ikke før ut på nyåret. Gå in på Pål Jabekks hemsida. Där kan du få mycket tips om inflammationshämmande kost.... Ska jag rekommendera dig något så börja med Paleokost..
|
|
|
[Re: Brenders]
30/09/2013 12:56
|
poopfeast420
Medlem
|
Medlem
Dere som har bechterev, hvordan opplever dere sykling i flere timer? Får dere vondt i ryggen/andre plager av det? Sliter selv med at øvre del av rygg blir veldig stiv og vond når jeg sitter på sykkelen over en time. Var hos fysio og han mente jeg bare var svak i ryggen. Har trent mye rygg siste halve året, men ikke opplevd veldig forbedring. Spurte ham om bechterev, men han sa det ikke var det siden jeg responderte greit på styrketrening. Men bechterev er jo en vanskelig sykdom å diagnostisere. Hvordan fant dere ut dere hadde bechterev? Er ikke det en ganske forferdelig sykdom der leddene bare stivner helt til slutt? Mener fysioen att du ikke responderer på styrketrening hvis man har bechterew??? Nei, jeg husker ikke helt hva han sa. Glem det.
|
|
|
30/09/2013 15:50
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk diagnosen nå i sommer. Er 44 år, og har i mange år trent mye og variert for å holde ryggen god. Før var det vanskelig å sove godt, stiv i ryggen og vondt om morgenen. Har også hatt mange tilfeller av regnbuehinnebetennelse som gjorde at jeg fikk biologisk medisiner nå.
Mitt råd er å trene variert; sykle, løpe, ski, styrke. Selv om jeg sykler mye, så er nok ikke det det beste for ryggen tror jeg.
|
|
|
01/10/2013 05:42
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Har hatt bechtrews-diagonse i ca 12 år. Til tider enorme smerter, spesielt i IS-ledd, hofter og rævmuskulatur. Har også operert den ene hofta pga dette.
Som noen andre skrev over her, sykdommen kommer og går. Jeg har innfunnet meg med at jeg aldri blir 100% smertefri. I hele denne perioden har jeg trent jevnlig, tidligere kun styrkeløft, har konkurrert helt frem til 2009. Men nå i 40årskrisealderen har det blitt tights og sykling. Kutta vekttrening helt.
Jeg var nok mer fleksibel i muskulaturen mens jeg drev med styrkeløft, men samtidig også tyngre og dårligere form rent fysisk. I de siste årene har jeg trent så og si bare sykling sammen med 1-2 slyngeøkter i uka. Løping går av og til, men altfor ustabilt i hofta og rygg til at det blir noe kontunitet i den treningsformen.
Jeg er dårlig på matfronten, og får gjerne litt utbrudd etter ferier, jul osv der man spiser mer og sjeldnere enn hverdagen. Prøver å holde meg til jevne måltid og vanlig mat.
De to siste årene har jeg vært så heldig å få biomedisin, en sprøyte som heter Symphonia (tror jeg) settes en gang i måneden. Den er fantastisk og jeg har fått et nytt liv når det gjelder smerter. Har "full stopp" i IS-leddet av og til enda, men mye sjeldenere og det varer kortere. Sist det var skikkelig utbrudd var under Tour de France. Da kom jeg meg ikke opp fra sofaen, altså bokstavelig talt. Vi snakker kateter og hele pakka. 2 dager etterpå hadde jeg ei intervalløkt på sykkel, go figure.... Man må bare lære seg og leve med det og ta det med galgenhumor. Og at man ikke responderer på styrketrening er sjølsagt bare tull. Jeg har 245-165-250 i pers i styrkeløft med bechtrews. Nå er vel serien noe sånt som 100-90-150 om jeg har prøvd...(!)
40årskrisesylist
|
|
|
|
|