Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling?

Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? #1689553 26/09/2013 12:46
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Skal bygge ut og totalrenovere et bad. Stor jobb.
Noen som har erfaring med entreprenører som kan anbefales?
Eventuellt hvilke man bør holde seg unna?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1689558 26/09/2013 12:50
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat ferdig med en totalrenovering sammen med Byggmester Hofstad. Kan absolutt anbefale dem. Måtte selvsagt følge opp litt, men alt i alt veldig fornøyd. Noen av håndverkerne deres var helt utrolig flinke. Mer ryddig og rent dra de dro enn da de kom ICON_SMILE Be gjerne om å få hofstad sjæl til å være din prosjektkoordinator.
http://www.byggmesterhofstad.no/

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1689595 26/09/2013 13:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Anbefaler byggmester Herman Frost. Han har tatt bad++ hjemme hos oss, og vi er veldig fornøyde. Veldig gode kontakter ift. el og rørleggeroppdrag også (Berg & Wigum, Arve Hansen).

Men vent litt med å ta kontakt med ham; vi skal sette ham i gang med et eget prosjekt først... ICON_SMILE

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1689666 26/09/2013 14:46
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Gjør jobben selv, å kjøp sykkel/stæsj for resten. cheers cheers cheers
Hvis du dokumenterer godt underveis med mange bilder kan du i ettertid vise frem det gode arbeidet.

Hvis du har 10 tommler å ser mørkt på å gå på et sånt prosjekt anbefales finn.no og sjekk respektive hjemmeside om de har ansvarsrett og kjenner til våtromsnormen. Har du samtidig tilgang på purrehjelp.no kan du sjekke hvordan økonomien er.

Lykke til

Edit; smilies fra Apple funker altså ikke.

Redigert av 2rgrim; 26/09/2013 14:48.

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: 2rgrim] #1690255 27/09/2013 13:29
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: 2rgrim
Hvis du dokumenterer godt underveis med mange bilder kan du i ettertid vise frem det gode arbeidet.

Hvis du har 10 tommler å ser mørkt på å gå på et sånt prosjekt anbefales finn.no og sjekk respektive hjemmeside om de har ansvarsrett og kjenner til våtromsnormen. Har du samtidig tilgang på purrehjelp.no kan du sjekke hvordan økonomien er.

Lykke til

Helt enig.
Du sparer så utrolig mye på å gjøre det selv.
Bare sørg for å kjøp alt fra samme leverandør, eller så gjelder ikke garantien.
Litexplater er kjekke greier. Så bruker du uponor rør-i-rør.

Elektriske har du ikke lov til å gjøre selv, og på bad så kan det være kjekt å være 100% sikker på at det er i orden.

http://www.youtube.com/watch?v=J2MfB2oVE1s <- litex-montering
http://www.youtube.com/watch?v=38nIBnzft5E <- uponor demonstrasjon.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: kaffekanne] #1690260 27/09/2013 13:37
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kaffekanne

Lykke til

Helt enig.
Du sparer så utrolig mye på å gjøre det selv.
Bare sørg for å kjøp alt fra samme leverandør, eller så gjelder ikke garantien.
Litexplater er kjekke greier. Så bruker du uponor rør-i-rør.

Elektriske har du ikke lov til å gjøre selv, og på bad så kan det være kjekt å være 100% sikker på at det er i orden.

http://www.youtube.com/watch?v=J2MfB2oVE1s <- litex-montering
http://www.youtube.com/watch?v=38nIBnzft5E <- uponor demonstrasjon.

Jeg lurer på en ting: Dere som svarer "gjør det sjæl" har dere gjennomført en komplett renovering av et bad selv (kanskje til og med i flermannsbolig/blokk), og gjort alt i henhold til alle eksisterende krav, eller er det mer et råd av typen "det burde da lønne seg". Jeg er ikke i tvil om at det kan lønne seg, men da må man ha et særdeles edruelig forhold til egne evner, tiden det tar å koordinere 3-4 ulike håndverkere, tiden det tar å skaffe varer og kvaliteten på resultatet (både mht utseende, funksjonalitet og sikkerhet). For å si det litt mer direkte: Jeg kjøper ikke det rådet uten at noen har konkrete erfaringer på sluttsum og sluttresultat og at omstendigheten er sammenlignbare med de hos trådstarter.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690266 27/09/2013 13:46
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
De fleste forsikringsselskap har forskrifter mht hvem som skal utføre vvs, i likhet med elektro. Får du en lekkasje som kan tilbakeføres til ukyndig/ufaglært arbeid, vanker det avkortning og i verste fall null erstatning.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690269 27/09/2013 13:51
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
I blokk har du vel faktisk ikke lov til å gjøre det selv, der må du bruke fagfolk i tilfelle vannlekasje osv.

Har vært med på renovering av bad, og skal til å bygge et eget nytt nå på slutten av året/begynnelsen av nyåret.

Hvorvidt det blir like bra vet jeg ærlig talt ikke enda, men når det er snakk om priser opp i 200.000 for et bad på 5m2, så betyr det i praksis at jeg kan pensjonere meg fra jobben i et halvt år, og komme ut i pluss hvis jeg gjør det selv.

http://www.klikk.no/bolig/article446884.ece
Artikkel om amatørbad.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690320 27/09/2013 15:50
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Det utgår nok med høye kneløft å gjøre badet selv gitt:)

Dette pga flere ting:
- Våtromsattest fra entrepenør er krav for ikke å få nedsatt tilstandsgrad på tilstandsrapport fra takstmann ved salg
- Er ikke kjempenevenyttig, eller interessert i å bruke hver ledige time på slikt heller. Det bør helst ha med strøm å gjøre hvis jeg skal fikse noe selv.
- Første anbud estimerte 5uker, og det er profesjonelle. Å sku gjøre det selv vil vel si å gange det estimatet med 2 eller 3.

-Det snakkes om at det lønner seg, det er jeg ikke så sikker på hvis man regner time for time og tar høyde for at profesjonelle gjør alt mye mer effektivt, har mindre svinn, slipper verktøyinvesteringer.

Å være på visninger på leiligheter som har et bad som er nyoppusset men ikke har dokumentasjon er relativt skummelt så jeg tenker litt framover også.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690327 27/09/2013 15:57
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Mitt innlegg var absolutt seriøst ment;-)
Min erfaring er at hvis du følger våtromsnormen til punkt og prikke og i tillegg dokumenterer med bilder, så kan du gjøre dette selv. Med litt arbeidslyst og pågangsmot er det penger å spare på å gjøre dette selv. Du betaler kun materialer. Alternativet er å betale timelønn og materialer pluss påslag på begge. Å på et bad går det med mange arbeidstimer uansett hvem som utfører;-).

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690332 27/09/2013 16:03
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Å der kom svaret ICON_GRIN
Har du råd, har du lov eller føler dette blir for omfattende, ja da lar du fagfolk gjøre jobben.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690365 27/09/2013 17:40
Niels Offline
Veteran
Veteran
Det er også mange kroner å spare på å dele opp i fag også. Husk at totalentreprenøren skal ha påslag på de andre fagene.

Vi gjorde det, pluss litt snekkerarbeider i egenregi og sparte ca 30% på prisen totalentreprisetilbudet. Men da tar det ca 50% mer tid pga koordineringen.

Redigert av Niels; 27/09/2013 17:41.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: 2rgrim] #1690425 27/09/2013 19:18
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Å der kom svaret ICON_GRIN
Har du råd, har du lov eller føler dette blir for omfattende, ja da lar du fagfolk gjøre jobben.

Jepp, så kan vi heller bruke tida på å frese rundt på Sparkene;)

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690583 28/09/2013 08:30
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: trekbikes
[quote=2rgrim]Å der kom svaret ICON_GRIN

Jepp, så kan vi heller bruke tida på å frese rundt på sparkene;)

Jeg ser den ja;-)

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1690595 28/09/2013 08:44
B
Bjørgvin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hvis man skal bo der selv er man gjerne ekstra nøye med membran etc. Er ikke sikkert en entreprenør som har hastverk gjør mer enn akkurat påkrevd. Ja kanskje slurver litt med tørketider osv... De har vel tett bad i 5 år som garanti?
Ta tidlig kontakt med elektriker som sier når han må tilkalles i prosjektet.
Samle innkjøpene og be om et godt avslag i pris. La butikkene kjempe om å gi den beste prisen.
Er jo klart at det ikke lønner seg med en "charter" løsning hvor man betaler for så å lene seg tilbake... Men deilig er det:-)

Redigert av Bjørgvin; 28/09/2013 08:53.
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: Bjørgvin] #1690700 28/09/2013 15:29
T
trebor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Oppskrift på billig og funksjonelt bad: Vinylgulv med oppbrett,et skikkelig dusjkabinett og god ventilasjon. Lettvint renhold og du kan ha hva som helst på veggene.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: trebor] #1690736 28/09/2013 16:39
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har bygd et bad fra bunnen av i huset mitt, og renovert et annet. Badene ble forsåvidt veldig bra begge to, omstendelig utført med tanke på evig holdbarhet. En håndverker vil aldri gjøre de ekstra tingene som du selv ikke klarer å la være for å få det enda litt bedre. Men; manglen på kunnskap førte til at jeg gjorde en liten feil den første gangen, og det oppsto en lekkasje i gulvet i dusjen. Har måttet hugge opp flisene i ettertid og gjøre det på nytt.

Sitat: trebor
Oppskrift på billig og funksjonelt bad: Vinylgulv med oppbrett,et skikkelig dusjkabinett og god ventilasjon. Lettvint renhold og du kan ha hva som helst på veggene.

Er i grunnen helt enig. Ulempen er at ved salg vil samtlige potensielle kjøpere som stikker hodet inn på badet si: " Oj, oj, oj...her må det kostes på. Mye."

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: trebor] #1690741 28/09/2013 16:48
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2

Kunne ikke vært mer enig! Hvis du i tillegg benytter våtromsplater på vegg har du et bad som varer i 25år. Da slipper du det styret med membran i tillegg. Vinylgulv og våtromsplater er godkjent som dampsperre!!

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: CyberTrack] #1690867 28/09/2013 21:22
T
trebor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: CyberTrack

Er i grunnen helt enig. Ulempen er at ved salg vil samtlige potensielle kjøpere som stikker hodet inn på badet si: " Oj, oj, oj...her må det kostes på. Mye."

Tja, ikke nødvendigvis, det lekreste badet jeg har vært på har ensfarget grå vinyl på gulvet og slette hvite gipsvegger. Innredning og produktvalg har alt å si. Jeg for min del hadde nok hatt mye større problemer med et marmorbad i romersk stil til 500k enn et enkelt nøytralt bad ved hus/leilighetskjøp.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: trebor] #1690942 29/09/2013 08:49
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: CyberTrack

Tja, ikke nødvendigvis, det lekreste badet jeg har vært på har ensfarget grå vinyl på gulvet og slette hvite gipsvegger. Innredning og produktvalg har alt å si. Jeg for min del hadde nok hatt mye større problemer med et marmorbad i romersk stil til 500k enn et enkelt nøytralt bad ved hus/leilighetskjøp.

Styr unna gips på vegg som eneste alternativ fordi den er ikke godkjent på våtrom. Da må du i såfall ha membran utenpå gipsplaten og flis deretter.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1691167 29/09/2013 18:47
Niels Offline
Veteran
Veteran
Til info er gips forbudt på bad i Sverige ICON_WINK

Bruk heller våtromsplater som pusses hvis du vil havslette vegger.

Moulton TSR9
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1691214 29/09/2013 19:46
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg brukte comfort bedehuset på Lade i fjor, de var konkurransedyktig på pris og flinke til å følge opp. Hvis du er usikker på løsning har de et bra program de badet designes sammen med deg, og du kan selv avveie forskjellige alternativet med 3D visning og konsekvens pris.

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: kolli] #1691306 30/09/2013 05:25
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kolli
Jeg brukte comfort bedehuset på Lade i fjor, de var konkurransedyktig på pris og flinke til å følge opp. Hvis du er usikker på løsning har de et bra program de badet designes sammen med deg, og du kan selv avveie forskjellige alternativet med 3D visning og konsekvens pris.

Dagens ICON_SMILE

Om det er den Comforten som før lå i 2.etg på Hanksport/FlisCompnaiet og nå ligger i Håkon VIIs gate så var de billigst som totalentreprenør hos oss også, men 235.000 for 10.5m2 bad uten innredning syns jeg er j..... dyrt uansett. Ved å koordinere fagene selv klart vi oss med mindre enn 235.000 inklusive en seks sifferet veil. pris på innredning.

Redigert av Niels; 30/09/2013 05:25.

Moulton TSR9
Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1691313 30/09/2013 05:48
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Bare sørg for å holde deg unna de som designet dette badet

(stammer fra en finn-annonse fra Trondheim for en tid tilbake).

Bare tanken på å tusle inn på et slik bad en tidlig mandag morgen i november....

Re: Totalrenovering av bad i Trondheim, Anbefaling? [Re: hJürg1] #1691514 30/09/2013 12:25
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Herregud, ser jo ut som et utslett ICON_SMILE

Moderator  support