|
|
Lys og stivett
|
Lys og stivett
24/09/2013 06:38
|
Raindog
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mørketida er her, og mye tyder på at lyktene våre er enda sterkere i år enn tidligere. Det er lett å tenke seg at det kan bli litt konflikter med turgåere av sånt. Å møte et hav av lys når du sjøl stoler på nattsynet er ikke moro.
Bør det være noen ord om bruk av lys i stivettreglene?
|
|
|
Re: Lys og stivett
[Re: Raindog]
24/09/2013 06:44
|
aleks75
Entusiast
|
Entusiast
Vrir alltid lykta ned mot bakken når jeg møter folk.
Aleksander
|
|
|
24/09/2013 06:49
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Denne tråden kan du også hente opp når skisesongen er her! Gikk i fjor med en lykt som lyser akkurat passe sterkt. Men det var en markant økning på 1000-2000 lumen lykter, så i år vurderer jeg å ta 2000 lumen lykta selv for å unngå å miste synet når man går forbi alle dem som ikke har vett på å blende ned.
|
|
|
24/09/2013 07:12
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Pleier å stoppe og holde for lykta eller lyse rett ut i skauen når jeg møter noen.
Dette burde gå inn under generell etikette for ferdsel i skog og mark siden det gjelder like mye for skiløpere, gående og syklister. Ikke sett fjernlyset midt i trynet på folk.
|
|
|
24/09/2013 08:36
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg slår av langlysene på bilen når jeg møter gående eller syklister langs veien. Regner dette som vanlig folkeskikk. Det samme overføres til skauen for mitt vedkommende.
|
|
|
24/09/2013 08:44
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mørketida er her, og mye tyder på at lyktene våre er enda sterkere i år enn tidligere. Det er lett å tenke seg at det kan bli litt konflikter med turgåere av sånt. Å møte et hav av lys når du sjøl stoler på nattsynet er ikke moro.
Bør det være noen ord om bruk av lys i stivettreglene? Stivettregel 1 dekker denne mener jeg,men man kan jo fort være uheldig å lyse noen midt i fjeset uten at det er med vilje da. 1.Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere. Sykler jeg nedover en bakke er det full geiping på lyktene,men oppover holder det med laveste styrke,og jeg blender alltid ned når jeg ser folk på avstand. Jeg mener også at flere tusen lumens har lite å gjøre i en lysløype,eller andre steder der det ferdes masse folk,har selv blitt blendet av det.
|
|
|
24/09/2013 13:30
|
talliere
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dimmer ALDRI ned i bilen, fotgjengere kan jo bare unnlate å se direkte mot lyset. Jeg kommer susende i kanskje 20 m/sek og trenger alt tilgjengelig lys f.eks for å se elgen/rådyret/den-mørkkledde-fotgjengeren-uten-refleks-30-meter-bakenfor-den-første osv. En blendet fotgjenger langs veien tar ikke mye skade og kan heller ikke gjøre mye skade. Mens møte med en elg sikkert gjør vondt !
I skogen på sykkel derimot så ser jeg an situasjonen.
|
|
|
[Re: talliere]
24/09/2013 13:47
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Dimmer ALDRI ned i bilen, fotgjengere kan jo bare unnlate å se direkte mot lyset. Jeg kommer susende i kanskje 20 m/sek og trenger alt tilgjengelig lys f.eks for å se elgen/rådyret/den-mørkkledde-fotgjengeren-uten-refleks-30-meter-bakenfor-den-første osv. En blendet fotgjenger langs veien tar ikke mye skade og kan heller ikke gjøre mye skade. Mens møte med en elg sikkert gjør vondt !
I skogen på sykkel derimot så ser jeg an situasjonen. En fotgjenger kan ikke gjøre mye skade?? Er tiden din der du kommer susende så verdifull? Selv syns jeg det er ålreit å ikke bli blendet, uansett om jeg går, sykler eller kjører bil. Det gir meg dessuten litt trygghet hvis en motgående bil blender ned om jeg går i mørket. Det er lissom et signal på at jeg er blitt sett.
|
|
|
24/09/2013 14:26
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dimmer ALDRI ned i bilen, fotgjengere kan jo bare unnlate å se direkte mot lyset. ...En blendet fotgjenger langs veien tar ikke mye skade og kan heller ikke gjøre mye skade. Mens møte med en elg sikkert gjør vondt ! . Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for...
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/09/2013 14:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Fotgjengere blender man ikke ned for. De kan bare stoppe hvis de blir usikre. Syklister må man derimot blende ned for så ikke de sykler av veien. Å si at det er egoistisk kan man enkelt snu på. Det er egoistisk av deg å ønske at jeg skal blende ned slik at jeg ikke ser fotgjengeren som går tjue meter bak deg. Å blende ned for fotgjengere er like feil som å bråbremse for kaniner. Det lager nye farer som er større enn de positive effektene (redde livet på kaninen eller være snill mot fotgjengeren).
|
|
|
[Re: Dan]
24/09/2013 14:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Fotgjengere blender man ikke ned for. De kan bare stoppe hvis de blir usikre. Syklister må man derimot blende ned for så ikke de sykler av veien. Å si at det er egoistisk kan man enkelt snu på. Det er egoistisk av deg å ønske at jeg skal blende ned slik at jeg ikke ser fotgjengeren som går tjue meter bak deg. Å blende ned for fotgjengere er like feil som å bråbremse for kaniner. Det lager nye farer som er større enn de positive effektene (redde livet på kaninen eller være snill mot fotgjengeren). I min verden er medmennesker verdt mere enn kaniner. Ja, jeg mener det er egoistisk å ikke blende ned for møtende fotgjengere (og forvente å kunne holde uendret hastighet for å rekke hjem til fotballkampen på tv). Har du ikke tid til å blende ned og slakke på farten får du heller starte litt tidligere. Under fjorårets kveldsturer med bikkja (med reflekser i bøtter og spann) ble jeg så lei av å måtte stoppe helt, snu meg og gå ut av veien (etter et par turer på snørra ble det løsningen), at jeg begynte å gå med hodelykta.
Redigert av Oystein L; 24/09/2013 14:39.
|
|
|
24/09/2013 14:46
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Dimmer ALDRI ned i bilen, fotgjengere kan jo bare unnlate å se direkte mot lyset. ...En blendet fotgjenger langs veien tar ikke mye skade og kan heller ikke gjøre mye skade. Mens møte med en elg sikkert gjør vondt ! . Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Er det egoistisk å ikke ha lyst til å kjøre på fotgjengeren som går bak deg? Jeg vet ikke hva som læres bort på kjøreskolene for tiden, men da jeg tok lappen, fikk vi klar beskjed om at man aldri, aldri, ALDRI, skal dimme lysene for fotgjengere.
|
|
|
[Re: trondmm]
24/09/2013 14:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dimmer ALDRI ned i bilen, fotgjengere kan jo bare unnlate å se direkte mot lyset. ...En blendet fotgjenger langs veien tar ikke mye skade og kan heller ikke gjøre mye skade. Mens møte med en elg sikkert gjør vondt ! . Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Er det egoistisk å ikke ha lyst til å kjøre på fotgjengeren som går bak deg? Jeg vet ikke hva som læres bort på kjøreskolene for tiden, men da jeg tok lappen, fikk vi klar beskjed om at man aldri, aldri, ALDRI, skal dimme lysene for fotgjengere. Fint, da fortsetter du med det, så fortsetter jeg å blende ned (slik jeg lærte på kjøreskolen i gamle dager), så får jeg heller kjøre sakte nok til at jeg kan få med meg de som kommer 20 m bak. I tillegg håper jeg at jeg slipper å møte deg på kveldsturene (og skulle jeg likevel det, har jeg funnet frem lykta som jeg skal bruke når det blir mørkere om kvelden...).
|
|
|
24/09/2013 15:25
|
Dan
More than words
|
More than words
I min verden er medmennesker verdt mere enn kaniner. Nettopp. Medmenneskene i møtende biler eller bilen bak meg er mer verdt enn kaninen. Derfor velger jeg heller å kjøre over kaninen enn å bremse eller gjøre en ukontrollert unnamanøver og risikere medtrafikantenes vel og ve. På samme måte er medmenneskers liv og helse mer verdt enn ditt nattsyn. Når det er sagt blender jeg ned for fotgjengere hvis det tilfeldigvis er ganske god sikt, enten fordi det ikke er nermørkt eller fordi det er nok gatelys. (Og jo, jeg bruker ofte fjernlys selv om det finnes gatelys, for å oppdage reflekser så tidlig som mulig.)
|
|
|
24/09/2013 15:52
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Møtende fotgjengere med refleks, blender man ned for og reduserer hastigheten på bilen. Fotgjengere uten refleks får ikke samme oppmerksomhet.
|
|
|
[Re: Dan]
24/09/2013 15:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
På samme måte er medmenneskers liv og helse mer verdt enn ditt nattsyn.)
Her later det til å ligge en antagelse om at fotgjengere ikke trenger å kunne se. Fotgjengeren må også kunne se for å kunne ha en mulighet til å unngå farer langs veien.
|
|
|
[Re: anonym]
24/09/2013 15:59
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Møtende fotgjengere med refleks, blender man ned for og reduserer hastigheten på bilen. Fotgjengere uten refleks får ikke samme oppmerksomhet. Fordi at... ?
|
|
|
24/09/2013 16:06
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
I skogen på sykkel derimot så ser jeg an situasjonen. Helt enig. Bare tull å blende ned, da kan du gå glipp av å se andre vesentlige hindringer. Dette ble jeg også opplært til på mørkekjøringen. Mener også å huske at vi ble lært opp til å bruke fjernlysa til vi var 200 meter ifra møtende bil. Dette er det ytterst få som forstår. De begynner å blinke som gale menn selv om de er langt ifra deg, og i perfekt stand til å se hele veien. Merkelig nok er det trailersjåfører som er verst til dette. Virker som det er en slags yrkesstolthet i å klare å blende ned så fort som overhodet mulig...men det er jo feil.
Redigert av kaffekanne; 24/09/2013 16:09.
|
|
|
24/09/2013 16:45
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Vel, jeg har truffet overraskende mange. Spesielt om vinteren. Oppkonstruert er det neppe med tanke på hvor mange lumen som sykler rundt på stiene i kveldsmørket. Selv om man har lykt selv, sterk eller svak, er det lite behagelig å bli blendet.
|
|
|
[Re: ]
24/09/2013 18:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
At det er mange som sykler rundt i mørket er jo nettopp fordi de har lykt(er). De fleste som ferdes til fots gjør det på dagtid, evt kveldstur i parken med hunden. +1 Og de som sykler i skogen ser man i god tid med dagens monsterlykter. Så god tid at man fint kan unngå å blende andre.
|
|
|
24/09/2013 18:54
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
I skogen på sykkel derimot så ser jeg an situasjonen. Hva med syklisten?
|
|
|
24/09/2013 19:20
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Er det egoistisk å ikke ha lyst til å kjøre på fotgjengeren som går bak deg? Jeg vet ikke hva som læres bort på kjøreskolene for tiden, men da jeg tok lappen, fikk vi klar beskjed om at man aldri, aldri, ALDRI, skal dimme lysene for fotgjengere. Fint, da fortsetter du med det, så fortsetter jeg å blende ned (slik jeg lærte på kjøreskolen i gamle dager), så får jeg heller kjøre sakte nok til at jeg kan få med meg de som kommer 20 m bak. I tillegg håper jeg at jeg slipper å møte deg på kveldsturene (og skulle jeg likevel det, har jeg funnet frem lykta som jeg skal bruke når det blir mørkere om kvelden...). OK, så hvis jeg tolker deg rett, så mener du at det er greit om fotgjengeren bak deg blir kjørt ned, så lenge du slipper å bli blendet. Og at det er bilisten som ønsker å kjøre ned så få fotgjengere som mulig som er egoistisk.
|
|
|
24/09/2013 19:23
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mange går tur i skauen i bekmørket ? Tror dette er et oppkonstruert problem... jeg traff 2 stk med hund på forrige tur. Rakk å bremse helt ned og hilse, men ikke å dimme lyset dessverre.
|
|
|
24/09/2013 19:27
|
krok
Avhengig
|
Avhengig
Hvor mange går tur i skauen i bekmørket ? Tror dette er et oppkonstruert problem... +1
|
|
|
24/09/2013 19:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, på mine kveldsturer i fjor møtte jeg jevnlig folk som var ute i mørket. De hadde selvsagt lykt, men som regel med en ganske annen intensitet enn det jeg hadde. Men jeg møtte også jevnlig en kar som hadde svart belte i/med Lupinelykter. Han likte at det var ordentlig lys når han var ute og gikk.
|
|
|
24/09/2013 19:53
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Er det egoistisk å ikke ha lyst til å kjøre på fotgjengeren som går bak deg? Jeg vet ikke hva som læres bort på kjøreskolene for tiden, men da jeg tok lappen, fikk vi klar beskjed om at man aldri, aldri, ALDRI, skal dimme lysene for fotgjengere. Fint, da fortsetter du med det, så fortsetter jeg å blende ned (slik jeg lærte på kjøreskolen i gamle dager), så får jeg heller kjøre sakte nok til at jeg kan få med meg de som kommer 20 m bak. I tillegg håper jeg at jeg slipper å møte deg på kveldsturene (og skulle jeg likevel det, har jeg funnet frem lykta som jeg skal bruke når det blir mørkere om kvelden...). OK, så hvis jeg tolker deg rett, så mener du at det er greit om fotgjengeren bak deg blir kjørt ned, så lenge du slipper å bli blendet. Og at det er bilisten som ønsker å kjøre ned så få fotgjengere som mulig som er egoistisk. Nei. Jeg mener at hvis bilistene ikke klarer å avpasse farten etter forholdene i mørket og samtidig ta hensyn til møtende bilister, syklister og gående, har de lite bak et ratt å gjøre. Ser ikke problemet med å sette ned farten, blende ned, og likevel se "fotgjeneren som kommer 20 meter bak". Nå har jeg riktignok bare rundt en mill. km bak rattet og kan bare uttale meg med det som utgangspunkt, men jeg kommer fortsatt til å konsekvent blende ned for møtende på mørke høstveier, helt uavhengig om de kommer på sykkel, rulleski, sparkstøtting eller med joggesko (hvilket fremkomstmiddel de bruker er knekkende likegyldig, de ser uansett absolutt nada med fjernlysa mine rett i fleisen). For øvrig er dagens nærlys (og hodelykta mi for den del) langt bedre enn de fjernlysene jeg fikk av glødelampene på min første bil...
|
|
|
24/09/2013 19:54
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Da håper jeg at du normalt ferdes på andre veier enn der jeg går kveldsturene mine, så egoistiske bilister har jeg mindre sans for... Er det egoistisk å ikke ha lyst til å kjøre på fotgjengeren som går bak deg? Jeg vet ikke hva som læres bort på kjøreskolene for tiden, men da jeg tok lappen, fikk vi klar beskjed om at man aldri, aldri, ALDRI, skal dimme lysene for fotgjengere. Fint, da fortsetter du med det, så fortsetter jeg å blende ned (slik jeg lærte på kjøreskolen i gamle dager), så får jeg heller kjøre sakte nok til at jeg kan få med meg de som kommer 20 m bak. I tillegg håper jeg at jeg slipper å møte deg på kveldsturene (og skulle jeg likevel det, har jeg funnet frem lykta som jeg skal bruke når det blir mørkere om kvelden...). OK, så hvis jeg tolker deg rett, så mener du at det er greit om fotgjengeren bak deg blir kjørt ned, så lenge du slipper å bli blendet. Og at det er bilisten som ønsker å kjøre ned så få fotgjengere som mulig som er egoistisk. Er det klin umulig å unngå påkjørsel av fotgjengere når man kjører med nærlys?? Når du/ dere f.eks møter en bil og må dempe styrken - sjanser dere da på at ingen er ute og går tur? Det argumenters - igjen - kun for at man selv ikke skal miste fart og tid. Ønskes det å hensynta fotgjengere er det bare å tilpasse hastigheten etter forhold og mulige hindringer.
|
|
|
[Re: WizVaz]
25/09/2013 06:25
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] Er det klin umulig å unngå påkjørsel av fotgjengere når man kjører med nærlys?? Når du/ dere f.eks møter en bil og må dempe styrken - sjanser dere da på at ingen er ute og går tur? Det argumenters - igjen - kun for at man selv ikke skal miste fart og tid. Ønskes det å hensynta fotgjengere er det bare å tilpasse hastigheten etter forhold og mulige hindringer. [/quote]
Spørsmålet er ikke om det er "klin umulig å unngå påkjørsel av fotgjengere når man kjører med nærlys", spørsmålet er om sannsynligheten øker ved å blende ned, uavhengig av fart. Og det er jo fullt mulig å tilpasse farten selv om man ikke blender ned.
Redigert av Goldrush; 25/09/2013 07:36.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
25/09/2013 09:32
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når jeg tok lappen for x antall år siden ble vi lært at vi IKKE skulle blende ned for fotgjengere.
|
|
|
[Re: WizVaz]
25/09/2013 09:45
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Med bil på øde vei blender jeg ned OG senker farten hvis jeg møter en gående person. Da har jeg ikke kontinuerlig behov for fjernlys. Sikkerhet og den gåendes komfort ivaretatt.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
|
|