|
|
Alpetur sier du???
|
Alpetur sier du???
23/09/2013 20:34
|
o-five
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Skal endelig få gleden av en tur til alpene i vinter. Sist var med far og mor ca 1990:) Fokus vil være ski/brettkjøring fortrinnsvis i pudder, god mat og en ok effektiv reise.
Vil ha med utstyr for både backcountry og slackcountry og vil antagelig leie guide en dag eller 2.
Følget har god erfaring med Langley, men det er mulig vi vil orge selv i år.
Hva er folkets favoritter? Hvorfor det da?
Surfin' the turf
|
|
|
Re: Alpetur sier du???
[Re: o-five]
23/09/2013 21:09
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klarer faktisk ikke å ha en favoritt, der det er masse løssnø til enhver tid er min favoritt. Langley er bra, men mange mange år siden jeg reiste med de, ja lenge siden charter faktisk. 2004 kanskje. Men Norwegian og deres alpedestinasjoner kombinert med leiebil, har alltid vært en vinner. Har faktisk enda til gode å være i alpene og ikke få masse løssnø. i 2002 kjørte vi bil fra Norge (gjort det noen ganger, digg med bil fra Norge med masse utstyr) og da var det jaging i store deler av ett tørrlagt alper, men fant da også. Men noen ganger krever det forbredelser og jobbing, noen ganger får en jackpot på charter også. Men har hatt mellom 1 og 3 turer til alpene siden 1997 så blitt noen turer.
Skal du på Charter så ville jeg tenkt høyt, bre, og åpen skog. Noe som kan være en selvmotsigelse, men feks Verbier, Engelberg for å nevne noen som har det. For min del er bil en vinner i alpene. Værmelding er en annen vinner. Dog er forberedelser i forkant aller viktigst.
Personlige favoritter er Sestriere for at nesten verdens beste skogskjøring er totalt ukjent og en har en nesten helt for en selv etter et snøfall + veldig bra terreng ellers. La Grave fordi det så hardcore skisted som det kan bli + sykt bra terreng. Engelberg fordi til tross for halve skandinavia har skog og lange turer som andre kan drømme om. Verbier er nevnt, Chamonix er stedet jeg ville ha bosatt meg i. St Anton har et rykte, som den fortjener på godt og vondt. Les Arcs for det store alpestedet nesten blottet for skandinaver men likefullt utrolig bra terreng, også litt skog. Lenger opp i dalen er Val'd'isere suveren sammen med Tignes, Lenger ned i dalen har Val Thorens og Meribel m.fl kommandoen. Litt av en dal dette. Noen mindre men ikke desto glimrende steder i den dalen også, bl.a St Foy hvor jeg opplevde den dypeste snøen ever i 1999, rett før de store skredene i 99.
Men i år derimot blir det å lande i München en fredag i februar, hoppe inn i leiebil, med en ganske stor gjeng og halvannen uke roadtripp. Østerrike, Dolomittene, Graubunden (Sveits) er vel kjerneområdene. Men hvor vi havner vet vi ikke før....vi er der antar jeg.
God tur, blir en bra vinter både i alpene og Norge:)
|
|
|
23/09/2013 21:33
|
PetterSJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lei en bil og kjør dit snøen er  Min erfaring er at det ikke alltid er bra med snø der man har sett seg ut på forhånd.
|
|
|
24/09/2013 06:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvis fest og morro også er en del av ønsket - St. Anton og områdene rundt (Sonennkopf, Oberlech osv.).
Hvis du bare skal stå på ski - Engelberg, fordi du ikke får bedre, mer variert off-pist noe annet sted. (har forøvrig ikke vært der etter at det ble charterdestinasjon, så det er mulig utelivet har tatt av mer de senere år.)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
24/09/2013 07:00
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Fly til Munchen, Kjør ca 2 timer til Mayrhofen, utrolige muligheter, og så har man mulighet til å kjøre videre til Arlberg hvis det viser seg å være dårlig.
|
|
|
[Re: thewizard]
24/09/2013 07:15
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Mine alpefavoritter er: Courmayeur i Italia, flott off-pist med lite folk, alle er på andre siden av fjellet i Chamonix Serre Chevalier i Frankrike, vanvittig skogskjøring, fire koselige lansbyer på rekke og rad Disentis i Sveits, utrolig mye tilgjengelig terreng på lite område, koselig by Andermatt i Sveits, har kun stått to dager her, men var vanvittig flott, kort liten togtur (med bilen i egen vogn) fra Disentis
Aron SK, NBNL
|
|
|
24/09/2013 07:23
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt mine beste turer i små lokale anlegg med 2-3 stolheiser.
|
|
|
[Re: hilmer]
24/09/2013 07:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt mine beste turer i små lokale anlegg med 2-3 stolheiser. Lyst til å i alle fall gi et hint om hvilket land du anbefaler? 
|
|
|
[Re: erikskon]
24/09/2013 07:45
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt mine beste turer i små lokale anlegg med 2-3 stolheiser. Lyst til å i alle fall gi et hint om hvilket land du anbefaler? Nei.... ;-) Helt avhengig av snøforhold. Kompisen min er fra Østerrike, så det er nok der vi har funnet det beste. F.eks. når vi tok heftig skogskjøring i Zams med St.Anton guide vennene hans. Tra stort sett bare heis når det er en del av en tur, eller når det er for rasfarlig for turer. Min favoritt er de lette rando-turene som går innom sætre og der kjøringen foregår i sæterlandskap - elsker komboen av kultur og ski...selv om 4000-toppene er mer å skryte av. Sulden, som er stort, har jeg også hatt bra kjøring og veldig fine rundturer (Heis opp, 1 dag på hytte, så en rask tur innom Italia før nedkjøring fra Suldenspitze).. Frankrike har også en del bra, og er mye mer enn alpene. Cantal og Pyreneene kan være veldig bra, men er avhengig av bra snø... (Har det fra sikre kilder, men har kun vært der om sommeren selv). Synes en tur jeg hadde til Chamonix var ganske beskrivende: var en en uke med samboeren, som er dårlig på ski. Vi holdt oss stort sett i Tour. Jeg kjørt utenfor løypa og hun i. Siden jeg har hatt noe veldig bra kjøring i Argentier tidligere, så higet jeg etter å dra dit...men der var det oppkjørt og hardt...og hadde vært det hele uka.
|
|
|
24/09/2013 08:12
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg og Oddefa er jaggu samstemt! Nord Italia. Mer spesifikt Dolomittene! Alta Badia, Sella Rhonda. Mye urørt snø. Selv Sestriere er knall om du tar det omliggende omerådet. Der får du litt den lokale følelsen, da "alle" reiser andre steder. Sestriere har hatt den største skiboms-bobiltettheten vinterstid. Livignio og Bormio kan og besøkes, spesielt Livignio. Saalbach er og morsomt, liv døgnet rundt selv i offseason, men blir fort veldig slitsomt. Har alltid vært der nede i siste uke av Januar, da har det som regel dumpet ned en meter snø HVER gang. Første uker i februar er da MEGET snøsikkert, lite folk og supre priser. Bil er et must. Være en uke på samme sted blir litt "charter", og passer kjærestetur bedre. Være låst til dårlige forhold en uke er sjelden morsomt, når man på 5-6timer bil kan forflytte seg over store avstander i et effektivt veisytem (frearukket de første to og siste to timene som regel). Oddefa: Hvis det er interesse, så kunne jeg stillt med bobil (med sjåfør) i 14dager i jan/februar mot at følget dekker drivstoff. Registrert for 6, 5separate senger (unikt). http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=43219355&editAd=true
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
24/09/2013 13:53
|
o-five
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Fankern som dere leverer! Merker jo at det blir leeenge å vente til januar/februar nå... Party er ikke pri på denne turen. Klarer sikkert å drikke noen øl likevel:)
Sestriere virker forlokkende. Skibomsa har jo nese for sånt. Hva med maten? 1-0 til Italia og Østerrike stiller ikke engang lag??
Surfin' the turf
|
|
|
24/09/2013 14:37
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jupp, Mat: 1. Italia 2. Frankrike 3. Sveits 4. Østerrike
Men Østerrike er ikke noe U.land i matveien det heller, men når ikke opp i denne klassen. Party derimot kan de. Dårlig musikk men høyt liv. Skal sies at den after ski partyen er vel mest et fenomen på en håndfull plasser hvor kombinasjonen tyskere-engelsmenn-svensker og evt nederlendere/dansker (disse to har en tendens til å velge samme "sine" steder) har charter til. Nå er ikke jeg selv like god på afteski som å finne pow så ta denne med en klype salt he he.
Men hvis du feks kjøper flybillet til Grenoble (sykt billig, under 1000 t/r nå tror jeg), så er du 3 timer unna Sestriere med leiebilen. Og par timer unna Serre Chevalier, mindre til Val Thorens, Les Arcs, Val'd'isere og enda mindre til Alpe'd'Huez. Og 100 til steder i denne radiusen, nesten 100 iallefall. Men da kan feks planlegge ut i fra været. Kommer det masse snø (som jo er bra), da drar en til Serre Chevalier og pumper pow i skogen sammen med Ulrika fra Uddevalla og 50 andre svensker, eller kjører en time lenger (evt Frejustunellen litt lenger nord) og får Sestriere skogen alene, må tåle at de lokale rister på hodet av skiene dine dog. Skulle det ikke snø så er de andre stedene bankers for ok snø forhold på det værste. La Grave kunne jeg også anbefalt som et sted veldig nær Grenoble, og som har både store (bratte flater) og veldig bra skogskjøring på snødagene, men da skal en være dreven og ikke dra dit på første tur til alpene i voksen alder.
Fordelen med feks Serre Chevalier vs Sestriere er at de er ganske nær hverandre men på hver sin side av "fjellet" og at førstnevnte får mest snø når det kommer inn lavtrykk fra vest (atlanteren) og Sestriere får det fra sør (middelhavet). Sjelden disse får samme snømengder på samme tid, og opplevde når jeg var i Sestriere for 3 år siden (vært der 3 ganger siste 3 årene) at guider m/ gjester kom fra både Serre og La Grave, og var klar på at der var det ikke i nærheten så bra som i Sestriere. Mens andre ganger er det omvendt. Sånn sett snakker vi kort avstander med sjanse for gull uten at det blir gambling. Været er sjelden gambling. Er vitenskap:) Evt bosette i Montgenevre mitt i mellom og være garantert he he. Det er snøhull det.
Og årets hype virker å bli Argentera enda lenger syd, rett innenfor grensen til Frankrike (Italia altså), en treg stolheis, 2 skål/t-krok heiser. Stolheis gir ca 800 hm i verdens mest åpne skog, og bratt, veldig bratt. Argentera er på coveret til nyeste Fri Flyt (Henrik Windstedt) og kommer en artikkel i førskommende Åka Skidor (sikkert sammen folka, samme turen). Vi var der for 2 år siden når vi var i Limone Piemonte (anbefalles også når lavtrykke kommer fra Middelhavet, veldig bra dog ikke spesiell skogskjøring men masse heng og morsomt terreng), dro dit på en to dagers tur. Snør det masse i området (referer nok en gang til lavtrykk fra Middelhavet) så er dette himmelen). Også superbillig, men få overnatting muligheter, men vi fant ett slags motell. Både overnatting og heis var superbillig.
For min del håper jeg å få testet ut mindre anlegg i Østerrike, ala Bregenswald, eller steder hvor jeg har vært så vidt men ønsker å bruke enda mer tid på (feks Zillertal, Salzburgerland eller Montafon) + noen av de gamle kjente. Dvs hvis det er best forhold der da. Hvis ikke kjører vi en annen plass. Faktisk første gangen vi var i Sestriere for 3 år siden så hadde vi egentlig landa i Fieberbrunn (like ved Kitzbuehl), men fikk noen opplysninger om at det var i Sestriere vi burde være. Satt oss i bilen kl 02 på natta, kjørte 80 mil, kom til et nedsnødd Sestriere kl 10. Bra valg og helt klart verdt innsatsen.
Redigert av oddefa; 24/09/2013 14:41.
|
|
|
[Re: ToHee]
24/09/2013 14:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mine alpefavoritter er: Courmayeur i Italia, flott off-pist med lite folk, alle er på andre siden av fjellet i Chamonix Serre Chevalier i Frankrike, vanvittig skogskjøring, fire koselige lansbyer på rekke og rad Disentis i Sveits, utrolig mye tilgjengelig terreng på lite område, koselig by Andermatt i Sveits, har kun stått to dager her, men var vanvittig flott, kort liten togtur (med bilen i egen vogn) fra Disentis Flott liste, vet ikke hvor mange ganger jeg har planlagt Disentis, men alltid vært andre plasser som har vært bedre når jeg har vært der nede, feks Andermatt hvor jeg har var 4 ganger, som jeg liker veldig bra. Men en gang skal jeg komme meg til Disentis også, overkommelig fra Munchen også hvis det skulle være aktuellt i år.
|
|
|
[Re: silverwrx]
24/09/2013 14:53
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg og Oddefa er jaggu samstemt! Nord Italia. Mer spesifikt Dolomittene! Alta Badia, Sella Rhonda. Mye urørt snø. Selv Sestriere er knall om du tar det omliggende omerådet. Der får du litt den lokale følelsen, da "alle" reiser andre steder. Sestriere har hatt den største skiboms-bobiltettheten vinterstid. Livignio og Bormio kan og besøkes, spesielt Livignio. Saalbach er og morsomt, liv døgnet rundt selv i offseason, men blir fort veldig slitsomt. Har alltid vært der nede i siste uke av Januar, da har det som regel dumpet ned en meter snø HVER gang. Første uker i februar er da MEGET snøsikkert, lite folk og supre priser. Bil er et must. Være en uke på samme sted blir litt "charter", og passer kjærestetur bedre. Være låst til dårlige forhold en uke er sjelden morsomt, når man på 5-6timer bil kan forflytte seg over store avstander i et effektivt veisytem (frearukket de første to og siste to timene som regel). Oddefa: Hvis det er interesse, så kunne jeg stillt med bobil (med sjåfør) i 14dager i jan/februar mot at følget dekker drivstoff. Registrert for 6, 5separate senger (unikt). http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=43219355&editAd=true Det hadde vært kult:) men fly og leiebil er allerede på plass! Neste vinter ? Ellers er jeg Dolomittene noobie, på vinterstid kun kjørte gjennom Brennerpasset på vei til tidligere omtalte Sestriere. Men dolomittene står som plan b, hvis det kommer snø fra sør og ikke fra nord når vi er der. Er skikkelig gira på dolomittene. Livigno har jeg vært både sommertid og vintertid. Senest nå i sommer, drømmested hele året. Har vært veldig restriktiv på offpist kjøring men har snudd 180 grader for denne sesongen og lager kontrollerte frikjørings soner med porter som åpner seg for de med skredvarsler/søker. Bra tiltak. Ellers må Monterose og hele Aosta dalen nevnes. Her er det et fantastisk område. Vært en del der. Fra de store (Monterosa, Cervina) til de litt mindre (Courmauyer og Pila) har en alt. Og mitt i mellom Aosta og Dolomittene finnes steder som Madonna og Passo Tonale (hatt en av mine bedre dager der). Men Italia ruler, helt klart. Skal du på tur med bobilen i år ?
|
|
|
[Re: Oddefa]
24/09/2013 17:01
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har bodd et år i Torino og kan skrive under på at det er mange flotte, små skisteder på italiensk side i denne delen av Alpene. Sestriere og Cormayeur er nevnt, men la meg også nevne Breuil-Cervinia, La Thuile, Aosta/Pila, Monte Rosa (Valsesia/Gressoney/Champoluc) og Limone. Fellestrekket for alle disse stedene er at det er masse italienere der, men at italienere ikke kjører off piste. Dette betyr at du får mesteparten av løssnøen for deg selv...særlig på de minste stedene (Monte Rosa er ikke så smått). På fransk side (Serre Chevalier, Deux Alpes, Chamonix, osv.) er det også mye bra skikjøring, men der er det mer folk og ikke italiensk språk, mat og kultur...noe som trekker kraftig ned  Dessuten er både overnatting og mat endel billigere i Italia. Til slutt: Hvis du overhodet er interessert i å traske litt med feller, er St Bernardspasset riktig sted å dra. Der kan du bo svært billig i et kloster (som riktignok drives mer som en turisthytte) utenfor allfarvei og gå toppturer på 3000-4300m. Da får du også ingen konkurrenter i kampen om fersk snø. Spør meg på PM om du ønsker mer info om denne muligheten... 
|
|
|
24/09/2013 20:01
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Mine alpefavoritter er: Courmayeur i Italia, flott off-pist med lite folk, alle er på andre siden av fjellet i Chamonix Serre Chevalier i Frankrike, vanvittig skogskjøring, fire koselige lansbyer på rekke og rad Disentis i Sveits, utrolig mye tilgjengelig terreng på lite område, koselig by Andermatt i Sveits, har kun stått to dager her, men var vanvittig flott, kort liten togtur (med bilen i egen vogn) fra Disentis Du må ikke glemme den lille bortgjemte, hemmelige dalen vi fant som så utrolig lovende hvor din ferske kone var litt dum og ikke fikk på seg støvlene vet du. Det er også et favorittsted neste gang vi drar dit 
|
|
|
[Re: SiljeKH]
24/09/2013 20:04
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Du må ikke glemme den lille bortgjemte, hemmelige dalen vi fant som så utrolig lovende hvor din ferske kone var litt dum og ikke fikk på seg støvlene vet du. Det er også et favorittsted neste gang vi drar dit Nei det var rått, tilbake dit i vinter!!
Aron SK, NBNL
|
|
|
24/09/2013 20:23
|
kurik
Fersking
|
Fersking
Vi tenker og ta, en for oss, ny vri på årets alpetur, og leie bobil og farte litt rundt.
Noen med tips ang dette - man får vel ikke leid på flyplasser? Er åpen for det meste av destinasjoner, feks enten fly til Milano og kjøre nordover eller Munchen og kjøre sørover (tenker det er lurt å fly til storby for å få tak i billig bobil). Innspill? Limker til utleiefirma?
|
|
|
25/09/2013 15:14
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Artig med ryktet Chamonix har fått. Mitt inntrykk er mer at alle tror alle er der og kjører opp alt. I virkeligheten er det mer sånn at om du gidder å gåande litt kan du kjøre usporede sider langt over en uke etter siste snøfall.
Redigert av Jokis; 25/09/2013 15:14.
|
|
|
25/09/2013 17:43
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du må ikke glemme den lille bortgjemte, hemmelige dalen vi fant som så utrolig lovende hvor din ferske kone var litt dum og ikke fikk på seg støvlene vet du. Det er også et favorittsted neste gang vi drar dit Nei det var rått, tilbake dit i vinter!! ok, et hint om denne "hemmlige" perlen, litt "tampen brinn" he he
|
|
|
25/09/2013 19:15
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Den er i samme massiv som Mont Blanc/Courmayeur etc men ligger i ett land nr 3. Er hintet jeg kan gi...
|
|
|
25/09/2013 19:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Den er i samme massiv som Mont Blanc/Courmayeur etc men ligger i ett land nr 3. Er hintet jeg kan gi... Champéry eller Verbier, kanskje? Men i Verbier er det oppkjørt pga for mange svensker 
|
|
|
26/09/2013 12:16
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min klare alpefavoritt er Alagna i Monte Rosa systemet. Her er det fantastiske frikjøringsmuligheter i utrolig flotte omgivelser. Byen ligger på ca. 1200 moh og høyeste heis går til 3275 moh. Alagna krever at man er villig til å gå litt for å få utnyttet mulighetene, men innenfor en halvtime kan man nå mange veldig bra nedkjøringer. Er man villig til å gå litt lenger er det ubegrensede muligheter oppover i fjellet til 4550 moh, og det er definitivt utfordringer for alle. Det finnes en bra guidebok (Pulvere Rosa), men anbefaler å leie guide en dag eller to for å bli kjent i anlegget. Bortsett fra helgedager med sol er det lite folk i anlegget og forholdsvis lite kamp om pudderet. Det som mangler litt i Alagna er skogskjøring dersom sikten er dårlig, men det er bra muligheter i Gressoney som er den midterste dalen i Monte Rosa systemet. Utvalget av restauranter er ganske så begrenset i Alagna, men de få som er der er til gjengjeld veldig bra. Her er det genuin lokal italiensk mat på menyene og vinlistene er både lange og gode. For oss er maten en viktig grunn til at vi reiser tilbake til Alagna år etter år. For å komme seg til Alagna er det klart enkleste å fly til Milano (Malpensa) og ta leiebil videre. Leiebil er bortimot et must pga relativt dårlig kollektivtilbud. Fra Malpensa tar det to timer å kjøre til Alagna, så relativt effektiv reise.
|
|
|
26/09/2013 12:26
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er løssnøkjøring utsatt for å bli "brukt opp" på samme måte som stisykling med GPS ble spådd å rasere alle de bra stiene i Marka?
Syns det er fjollete å skulle holde noe som helst hemmelig, spesielt i en tråd der hele poenget er å gi tips til trådstarter.... Sjansen for at så mange leser norske sykkelforum for tips om løssnøkjøring er så lavt at den sjansen tror jeg man kan tillate seg å ta.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/09/2013 12:41
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Her er en relativt idiotsikker oppskrift, etter å ha testet det meste gjennom 20 år:
1. Swiss Air til Zurich (mest sentralt sted i alpene, kortere kjøretid dit det er fersk snø), alternativt den nye ruta til Geneve. Skifrakt og mat er inkludert, i motsetning til ymse lavprisflyselskaper. 2. Lei en romslig nok bil (stasjonsvogn), i Zurich er vinterdekk standard og inkludert i prisen, i motsetning til hos flere utleiere i Munchen / Milano osv. 3. Styr langt unna de store turistmaskinene, oppsøk heller nabodalene og blinddaler i nærheten med de mindre skisentrene som du aldri har hørt om før. Mye mindre folk, mer usporet snø, rimeligere overnatting og heiskort. Med ADAC SkiAtlas er det bare å se på kart osv, og du får en helt annen dimensjon av alpeturen. 4. Fordelen med å ha bil er åpenbar, for du trenger ikke å bo på de dyreste hotellene med ski-in-ski-out. 4 km lenger ned i dalen bor du på flotte hoteller til halve prisen. 5. Ikke bestem noen destinasjon før du drar. Vent til avreisedagen. Sjekk snow-forecast.com for de sist oppdaterte snø- og værvarslene, og velg område deretter. Fra Zurich når du alle sider av alpene i løpet av få timers kjøring.
Personlig note: Jeg opplever Frankrike som det dyreste alpelandet p.t., særlig etter at Euroen tok landet med gaffel. Som regel er det dårligere standard på hoteller osv der, mens Sveits og Østerrike fremstår som mer i orden. At Sveits er så dyrt er en gammel myte, med unntak av de mest porshy stedene. I den totalt ukjente nabodalen med 6 heiser har du all puddersnøen for deg selv og halv pris på det meste. Hvis afterski er greia, så bør du sikte deg inn på de mest kjente stedene i Østerrike. Jeg drar til alpene for å stå på ski, ikke for å spy fernetshots til DJ Ötzi ei hel uke. Hver sin smak :-)
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
26/09/2013 13:00
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med ADAC SkiAtlas er det bare å se på kart osv, og du får en helt annen dimensjon av alpeturen. Mener du denne boken? 
Sommer, sol og sykkel!
|
|
|
26/09/2013 14:25
|
oyoz
Entusiast
|
Entusiast
(clip) Jeg drar til alpene for å stå på ski, ikke for å spy fernetshots til DJ Ötzi ei hel uke. Hver sin smak :-) Dagens  +1
Redigert av oyoz; 26/09/2013 14:25.
|
|
|
26/09/2013 14:41
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den er i samme massiv som Mont Blanc/Courmayeur etc men ligger i ett land nr 3. Er hintet jeg kan gi... Champex-Lax eller La Fouley/Val Ferret tipper jeg da ? Evt St Bernhard. Har kun vært i Champex-Lax av de. Bratt skogskjøring iallefall. Tenker der er det bra å være i tett snøvær. Men hørt om Val Ferret også. Og bilet forbi St Bernhard (eller under blir det vel).
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/09/2013 14:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er løssnøkjøring utsatt for å bli "brukt opp" på samme måte som stisykling med GPS ble spådd å rasere alle de bra stiene i Marka?
Syns det er fjollete å skulle holde noe som helst hemmelig, spesielt i en tråd der hele poenget er å gi tips til trådstarter.... Sjansen for at så mange leser norske sykkelforum for tips om løssnøkjøring er så lavt at den sjansen tror jeg man kan tillate seg å ta. Så så, moro med litt gjetting da. Var vel mest ment humoristisk også tipper jeg, med glimt i øye osv. Men klart, plutselig er det 10 stk fra forumet som sporer opp alt med fatbikene sine alpeheng.
Redigert av oddefa; 26/09/2013 14:44.
|
|
|
26/09/2013 14:51
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er en relativt idiotsikker oppskrift, etter å ha testet det meste gjennom 20 år:
1. Swiss Air til Zurich (mest sentralt sted i alpene, kortere kjøretid dit det er fersk snø), alternativt den nye ruta til Geneve. Skifrakt og mat er inkludert, i motsetning til ymse lavprisflyselskaper. 2. Lei en romslig nok bil (stasjonsvogn), i Zurich er vinterdekk standard og inkludert i prisen, i motsetning til hos flere utleiere i Munchen / Milano osv. 3. Styr langt unna de store turistmaskinene, oppsøk heller nabodalene og blinddaler i nærheten med de mindre skisentrene som du aldri har hørt om før. Mye mindre folk, mer usporet snø, rimeligere overnatting og heiskort. Med ADAC SkiAtlas er det bare å se på kart osv, og du får en helt annen dimensjon av alpeturen. 4. Fordelen med å ha bil er åpenbar, for du trenger ikke å bo på de dyreste hotellene med ski-in-ski-out. 4 km lenger ned i dalen bor du på flotte hoteller til halve prisen. 5. Ikke bestem noen destinasjon før du drar. Vent til avreisedagen. Sjekk snow-forecast.com for de sist oppdaterte snø- og værvarslene, og velg område deretter. Fra Zurich når du alle sider av alpene i løpet av få timers kjøring.
Personlig note: Jeg opplever Frankrike som det dyreste alpelandet p.t., særlig etter at Euroen tok landet med gaffel. Som regel er det dårligere standard på hoteller osv der, mens Sveits og Østerrike fremstår som mer i orden. At Sveits er så dyrt er en gammel myte, med unntak av de mest porshy stedene. I den totalt ukjente nabodalen med 6 heiser har du all puddersnøen for deg selv og halv pris på det meste. Hvis afterski er greia, så bør du sikte deg inn på de mest kjente stedene i Østerrike. Jeg drar til alpene for å stå på ski, ikke for å spy fernetshots til DJ Ötzi ei hel uke. Hver sin smak :-)
Vanskelig å være uenig med deg, men har likt å prøve litt forskjellige flyplasser, også fordi jeg har lyst å prøve forskjellige steder, gjerne områder som jeg ikke har vært på før. Små steder er vannvittig bra på alle måter synes jeg. Også enig at Sveits sitt rykte som dyrt er litt skeivt framstilt, bl.a det landet hvor det er flest billige hostels og B&B. Min erfaring iallefall. Men SFR har holdt seg sterk til norske krona, mye mer en Euro (mener jeg å tro iallefall) derfor føles EU land billigere. Og ADAC bibelen er gull ja (og ja det er den du linker til over her)
|
|
|
|
|