Så da heter det bakgirsjalter og forgirsjalter?

Slik jeg ser det må vi kanskje tillate flere betegnelser, for å sikre forståelighet gitt sammenhengen der ordene benyttes.
Feks, når man snakker om "giret" som sitter ved bakhjulet (type XX1) i forhold til "giret" på kranken, så er det underforstått at det er av avsporingstypen/derailleur. Forskjellen ligger i at det ene er ved kranken og det andre er ved navet. Da er det kanskje greit å kalle det "bakgir" og "forgir".
Bakgiret har feste rett nedenfor akselen til bakhjulet. Forgiret har typisk feste på seterøret eller rundt kranklageret. Noen kaller derfor forgir for krankgir og bakgir for navgir. Det blir litt feil. Bakgiret er ikke på navet og kunne liksågodt kalles "kjedestagsgiret", og forgiret er ikke på kranken, kunne liksågodt kalles "seterørsgiret".
Navgir er en god betegnelse på girsystem med mekanismer som er plassert i et hjulnav. Derailleur/girsjalter blir da aldri et "navgir".
Samtidig behøver ikke interne girsystem behøver nødvendigvis å være navgir. Feks kan et internt girsystem av Rohloff eller Alfine-typen være plassert midtsentrert i rammen, med inngående kjede fra kranken og utgående kjede til bakhjulet.

Eller de indre girmekanismene kan være laget spesifikt for montering i rammen, altså slik at de ikke ville fått plass i et nav.
Snakker vi om slike gir som er i en "girkasse" i forhold til "derailleurs", så er det hensiktsmessig med betegnelser som klart indikerer dette skillet. Feks kan de kalles interne og eksterne girsystem.
Er det snakk om girsystem for sykkel i det hele tatt, det være seg
både Alfine/Rohloff og Shimano XT/SRAM X9, så kan man vel feks si "girsystem", eller "giret". Det kan da også henvise til selve armen som løfter eller dytter et kjede fra ett tannhjul av én størrelse til et annet.
A: "Hvaslags gir harru på din sykker'n din'a"?
B: "Jeg har sånn Shimmano XTR for kun det beste er bra nok for proffer som meg, hva har du'a?"
A: "Faen heller ass, jeg har bare Shimmano XT. Men hei, står det ikke Deore der på skifteren din på rattet?"
B: "......."