På min Epic er det helt vanlige maskinlager, lik BB30. Men her sitter de dyttet inn i hver sin kunststoffhylse, og de hylsene er igjen presset inn i ramma og limt fast. Når lagrene skal byttes, så dyttes de ut av hylsa, akkurat som på vanlig BB30. Ittno' hokus pokus.
PF30 ferdig montert er jo helt likt som en BB30 standard. Forskjellen er at ved BB30 så monteres lagerene direkte inn i krankhuset uten hylser. Krankhuset har da målene Ø42x68 eller 73mm og selve lageret har målene 42x30x7.
Ved PF30 så har lagerhuset en større diameter Ø46 for å gi plass til lagerkoppene med utvendig diameter = Ø46 og innerdiameter = Ø42. Når koppene er montert så har du i praksis samme størrelser som BB30.
Ved PF30 så kommer forøvrig lagerene ferdig montert i koppene mens, slik jeg forstår det så bruker Specialized en type blanding av BB30 og PF30 ?
Du kan ikke kjøpe et standard PF30 lager fordi koppene er allerede limt fast med epoxy lim i lagerhuset.
Du kan bare demontere selve lagerene (Type6806) med dimensjon 42x30x7 og sette inn nye. Man kan heller ikke bare banke ut lageret men bruke en spesiell lagertrekker fra Specialized som koster skjorta og en arm.
Det er allefall slik jeg har forstått dette men det er mulig jeg feil ?
Jeg snakket såvidt med en Specialized mekaniker som nevnte at det ikke kunne monteres et standard PF30 lager i denne rammen ( Selv om de eksisterende koppene ble fjernet) fordi dimensjonene ikke var like... Er det en sær specialized standard likevel ?