Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

hvilket lesebrett?

hvilket lesebrett? #1686780 22/09/2013 05:46
K
krisch Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Vurderer å kjøpe lesebrett til samboeren i bursdagsgave. Hva anbefales? Hun leser 99,9% krim på norsk.

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1686796 22/09/2013 07:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da kan du vel, dersom du ikke er midels glad i å konvertere filer, se bort i fra Kindle.

Se på bokskya.no og se hva de anbefaler :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1686845 22/09/2013 09:42
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har to lesebrett, det "norske" Kibano brettet og Kindle Paperwhite.

Kvalitetsmessig ligger Kindle brettet flere klasser over Kibano.

Selv om det er riktig at man må konvertere norske ebøker i epub format (Aschehoug gjør dette for deg når du kjøper), er det mindre surr med Kindle enn Kibano.
Kibano har for eksempel en lukket minnedel som er av ukjent størrelse, men brukes til å lagre bl.a. lydbøker. Dette tror jeg er gjort for at man ikke skal kunne ta backup av disse.
Fordelen med Kibano er at man kan høre lydbøker på digikort (som lånes ut av biblioteket ihvertfall i Oslo). I tillegg kan man kjøpe direkte på brettet, men bare fra en butikk, dvs. kjøper du brettet fra Norli kan du kun kjøpe derfra.
Går man via PC kan man selvfølgelig handle fra alle butikker.

Personlig handler jeg litt her og der. De forskjellige netbutikkene har ofte forskjellige tilbud, og f.eks. hvis man er mer fortrolig med svensk enn engelsk, kan dito.se være et sted å få tak i rimeligere bøker.

PS. Skulle du velge Kindle, inkluder det orginale lær etuiet. Veldig bra design som hever kvalitetsfølelsen ytterligere.

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1687105 22/09/2013 19:30
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Det kibano lesebrettet har fordelen med en integrert nettbutikk, men du skal kunne lese norske ebøker på praktisk talt alle eboklesere bortsett fra kindle.

Tross all støyen rundt 'bokskyen' har norske ebokhandlere i likhet med praktisk talt alle bortsett fra Amazon standardisert på epub + adobe digital editions. Noe som da også praktisk talt alle alle boklesere (bortsett fra kindle) støtter, men man må gjerne bruke en PC for å laste opp bøkene i leseren.

Personlig har jeg brukt sony, men bruker nå kobo. Sistnevnte er ikke for salg i norge, men lett å finne om man reiser litt...

Redigert av sverreb; 22/09/2013 19:32.
Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1687316 23/09/2013 08:35
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har skjønt at Kindle fungere kun hvis du handler på Amazon ( hvis man ikke gidder å styre med konvertering), men er det greit andre veien? Er det lett å handle fra Amazon med et annet lesebrett? Får man gjort det direkte eller må man laste ned på en pc, før man overfør?

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1687335 23/09/2013 09:09
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Nei. Uten konverteringsdillemikk er forutsetter Amazon Kindle, og Kindle Amazon

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1687359 23/09/2013 09:48
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1687362 23/09/2013 09:52
pharynx Offline
Besatt
Besatt
The Day I Sold My iPad

http://whitenoise.gizmodo.com/the-day-i-sold-my-ipad-1355642758/@barrett

Re: hvilket lesebrett? [Re: Dexter] #1734315 16/01/2014 08:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter
Har skjønt at Kindle fungere kun hvis du handler på Amazon ( hvis man ikke gidder å styre med konvertering), men er det greit andre veien? Er det lett å handle fra Amazon med et annet lesebrett? Får man gjort det direkte eller må man laste ned på en pc, før man overfør?

Kommer med en oppdatering her. Du kan nå glemme PC og konvertering. På digitalbok.no, finnes det nå et valg "Send til Kindle". Det eneste man trenger å gjøre er å sette opp "kindle@digitalbok.no" som fra-adresse på Kindle-kontoen din, og sette opp kindle-adressen din hos digitalbok.no. Dette gjøre én gang. Da er det bare å kjøpe bok, trykke "Send til Kindle" og begynne å lese. Det er ett museklikk mer tungvint enn å handle hos amazon.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: GeirK] #1734324 16/01/2014 08:45
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: Dexter

Kommer med en oppdatering her. Du kan nå glemme PC og konvertering. På digitalbok.no, finnes det nå et valg "Send til Kindle". Det eneste man trenger å gjøre er å sette opp "kindle@digitalbok.no" som fra-adresse på Kindle-kontoen din, og sette opp kindle-adressen din hos digitalbok.no. Dette gjøre én gang. Da er det bare å kjøpe bok, trykke "Send til Kindle" og begynne å lese. Det er ett museklikk mer tungvint enn å handle hos amazon.

Gode nyheter, jeg testet ut konvertering og slikt da jeg kjøpte "Pergamentet" direkte fra Gert Nygårdshaug sin hjemmeside(og la det heller forbigå i stillhet at jeg strengt tatt ikke ska/vill kjøpe/lese kriminalromaner). Det var tungvint å får den inn på Kindle`en min, men det er mulig jeg ikke kan triksene, dessuten var det åpenbart noe galt med enkelte linjeskift/sideskift i boken uten at det gikk nevneverdig utover lesbarheten.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: hvilket lesebrett? [Re: GeirK] #1734331 16/01/2014 08:51
Furu Offline
/Stig
/Stig

Mulig scenario: Noen får tak i din kindle-adresse (eller gjetter seg frem til den), og kan da fylle den opp med "spam-bøker" ved å sette kindle@digitalbok.no som avsenderadresse.

Stig

Re: hvilket lesebrett? [Re: Furu] #1734332 16/01/2014 08:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Furu

Mulig scenario: Noen får tak i din kindle-adresse (eller gjetter seg frem til den), og kan da fylle den opp med "spam-bøker" ved å sette kindle@digitalbok.no som avsenderadresse.

Godt poeng. Avsenderadressen skulle vært unik for hver sender. Men, dersom en tipper noens kindle-adresse OG gmail-adresse (som ikke er spesielt mye vanskeligere), så har de fort akkurat den samme muligheten.

- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: GeirK] #1734339 16/01/2014 09:04
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Furu

Godt poeng. Avsenderadressen skulle vært unik for hver sender. Men, dersom en tipper noens kindle-adresse OG gmail-adresse (som ikke er spesielt mye vanskeligere), så har de fort akkurat den samme muligheten.

Default kindle-adresse er ikke spesielt kryptisk, men den kan endres ser jeg nå. Så da gjør jeg det - og får i ihvertfall en litt bedre "sikkerhet".

Stig

Re: hvilket lesebrett? [Re: Furu] #1734382 16/01/2014 11:30
StigB Offline
Señor
Señor
Kjøpte et Sony reader med nettleser til en god pris her på Oslo Lufthavn. Brukte nettbrett 7" tidligere. Savner ikke bakgrunnsbelyste nettbrettet, vet ikke hvor mange "bøker" om man kan si det jeg har vært igjennom på et halvt år men det er mange. En fornøyelse å slippe uhåndterlige bøker.

Har ikke hatt nevneverdige problemer med å hente ned bøker fra digitalbok.no eller ark.no.

Kun to bøker som ikke ville over i lesbart format, men det finnes flere gratis programmer som konverterer til lesbart med ett klikk.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: hvilket lesebrett? [Re: pharynx] #1734411 16/01/2014 12:37
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pharynx
The Day I Sold My iPad

http://whitenoise.gizmodo.com/the-day-i-sold-my-ipad-1355642758/@barrett

han har jo rett. Ipad er jo en morrosak. Men hvilken morrosak! Den er jo vår TV på tur. Livetv. Kjører kindle app. Kan likegodt ha en ipad1. Funker vel det og. Trenger ikke nye. Virker som han der er en litt technogeek. Min Ipad er vel 2år+ og er helt som ny, tross de turene og den (mis)bruken den har fått.

Har kun erfaring med det Ipad. Men den har jo en helt fabelaktig brukergrensesnitt. Lett tilgjengelighet til alskens filmer, bøker, aviser, musikk. Det kule er jo å se filmer (deks supervention, art of flight etc) som ligger i Itunes.

Min anbefaling: Ipad. Mye mer enn ett "lesebrett". Dyrt, men kvalitet som varer, og har meget gode bruktpriser også.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734416 16/01/2014 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Var forresten deilig å fly innenlands i USA nå for en som er storforbruker av elektronisk underholdning på flyturer. Både lesebrett og iPad lar seg benytte fra gate til gate. Håper det kommer hit snart.

- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734418 16/01/2014 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: silverwrx
Det kule er jo å se filmer (deks supervention, art of flight etc) som ligger i Itunes.

Og siden han nevner "portable DVD-player" så har han tydelig ikke lært seg å sette pris på den fantastiske videokvaliteten Apples retinaskjerm gir. Det har jeg og da er det ikke mange alternativer. Jeg betaler heller for å leie en film på iTunes enn å se den samme filmen på in-flight entertainmentsystemet, selv om det kommer seg. Touch-skjermene Delta hadde på Amsterdam-Minneapolis mandag for 1 1/2 uke siden var faktisk halvveis brukbare.

- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1734422 16/01/2014 12:57
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
PC hva er det? Jo den steinaldersaken man bruker på jobb.., eller når man skal betale regninger.

Det fine med apples markedsmakt, er at man får jo ALT til disse Ipadene. Det er musikkavspiller, det styrer lys i stua, det styrer lyd, styrer tven.

Som nettbank applikasjoner. PC er bare kult pga nummersettet på tastaturet når man skal taste KID numre. Og løsningen på det heter eFaktura. Sende papirfakturaer skulle vært forbudt.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: hvilket lesebrett? [Re: GeirK] #1734423 16/01/2014 12:59
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Var forresten deilig å fly innenlands i USA nå for en som er storforbruker av elektronisk underholdning på flyturer. Både lesebrett og iPad lar seg benytte fra gate til gate. Håper det kommer hit snart.

De klager ikke lengre på lesebrett i norge heller. Ble vel innført i nye IATA regler fra november/desember.

Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734430 16/01/2014 13:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
PC hva er det? Jo den steinaldersaken man bruker på jobb.., eller når man skal betale regninger.

Steinaldersaken er fremdeles det mest praktiske verktøyet til å skrive tekst, jobbe med regneark, lage presentasjoner, redigere bilder, etc.

- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734433 16/01/2014 13:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det fine med apples markedsmakt, er at man får jo ALT til disse Ipadene. Det er musikkavspiller, det styrer lys i stua, det styrer lyd, styrer tven.

Som nettbank applikasjoner. PC er bare kult pga nummersettet på tastaturet når man skal taste KID numre. Og løsningen på det heter eFaktura. Sende papirfakturaer skulle vært forbudt.

Den siste uka har jeg betalt flere regninger på telefon enn på pc. Websidene har vært kronglete og krever kodebrikke, mens telefon har vært tilgjengelig og krever bare en pin-kode... herrlig :-D

Bruker vel snart pc'n privat kun til å editere hjemmebudsjettet i excel, fordi jeg ikke har giddet kjøpe Office på Ipad ennå og den ikke er så oversiktlig når arket blir stort og tastaturet blir litt i veien.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734443 16/01/2014 13:43
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Er du fra steinalderen eller? PC er avleggs til å betale regning med. ROFLMAO, huleboer.

Re: hvilket lesebrett? [Re: sverreb] #1734460 16/01/2014 14:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sverreb
De klager ikke lengre på lesebrett i norge heller. Ble vel innført i nye IATA regler fra november/desember.

Ok, så lesebrett er lov gate til gate men ikke iPad ennå? Vet alle flyvertinner det eller risikerer man å måtte sukke dypt og late som at man slår av brettet når de ber om det? ICON_SMILE

Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1734463 16/01/2014 14:10
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan fungerer EBOK.NO ?
HAr de vanlig betalingsløsning med kredittkort, eller kjører de paypal også?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: hvilket lesebrett? [Re: Dan] #1734471 16/01/2014 14:31
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan

Ok, så lesebrett er lov gate til gate men ikke iPad ennå? Vet alle flyvertinner det eller risikerer man å måtte sukke dypt og late som at man slår av brettet når de ber om det? ICON_SMILE

Jeg har ihvertfall ikke hatt noe problem.

Re: hvilket lesebrett? [Re: Dan] #1734472 16/01/2014 14:32
hilts Offline
Entusiast
Entusiast

Har ikke sagt noe på mine flyturer med SAS siden midten av desember. Mobil og nettbrett har stått på fra gate til gate. Hos Widerøe må man fremdeles slå av.

Cheeky bastard.
Re: hvilket lesebrett? [Re: silverwrx] #1734502 16/01/2014 15:50
perbl Offline
More than words
More than words
Min anbefaling: Ipad. Mye mer enn ett "lesebrett". Dyrt, men kvalitet som varer, og har meget gode bruktpriser også.

Jeg har begge deler, men kunne ikke tenke meg å pensjonere Kindlen min, selv den tilårskomne Touchen jeg har er milevis bedre å lese på enn iPadens skinnende skjerm som sliter på øynene ved lengre tids lesing selv med Kindle-appens nattinnstilling.

Men skal man ha én dings med seg, ville jeg nok foretrekke iPaden jeg og, da du kan gjøre så mye mer på den. Men leser man mye synes jeg en Kindle eller annet nettbrett er verdt å benytte som supplement.

Per B.
Re: hvilket lesebrett? [Re: hilts] #1734523 16/01/2014 16:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: hilts

Har ikke sagt noe på mine flyturer med SAS siden midten av desember. Mobil og nettbrett har stått på fra gate til gate. Hos Widerøe må man fremdeles slå av.

SAS lar deg feks se film på iPad under landing?

- Robert Green Ingersoll
Re: hvilket lesebrett? [Re: krisch] #1734562 16/01/2014 18:50
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Skulle jeg kjøpt et nytt lesebrett nå, ville jeg kjøpt Kobo Aura HD.
Den har en 1440x1080px, 6.8 tommers Pearl skjerm fra E-ink.
Om kort tid kommer sannsynligvis også Onyx Boox T68 i salg med den samme skjermen og Android 4.

Den 6 tommers skjermen som av en eller annen grunn har blitt standard på alle andre lesebrett synes jeg føles litt for "klaustrofobisk" å lese på, den er rett og slett litt for liten. Disse har dessuten lavere oppløsning på enten 1024x768, eller 600x800 på de dårligste.

Den nye Kindle paperwhite er den eneste på markedet foreløpig som bruker den nye Carta-skjermen fra E-ink. Det påstås at den skal 50% økt kontrast i forhold til Pearl, men tester som jeg har lest på nettet har ikke funnet noen forskjell i det hele tatt.

Angående Kindle, så har jeg ikke prøvd den nye paperwhite, men jeg kjøpte den første.
Jeg sendte den tilbake siden jeg ikke likte skjermlyset på den. Fargetemperaturen var altfor kald, så det ble et slikt blå-hvitt lys som jeg syntes var ubehagelig å lese i.

Re: hvilket lesebrett? [Re: GeirK] #1734580 17/01/2014 00:29
hilts Offline
Entusiast
Entusiast

SAS lar deg feks se film på iPad under landing?

Det stemmer, så lenge den står i flymodus. Ble lov fra 12 desember, men det tok noen dager før alt av crew hadde fått det med seg.

SAS-tweet

Cheeky bastard.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support