Hei Simen, flott at du stiller opp

Jeg har blant annet lurt på hvilken down modell som er egnet som en toppturski og som kan ligne på Black Crows Nocta. Men siden det først og fremst skal være en toppturski kan den ikke være mye bredere enn 110mm og under 4 kg totalt. Jeg har i dag et par k2 coomback og det som plager meg med dem er at de lugger på varierende snø, det vil si: Jeg har kanskje ikke tilstrekkelig med teknikk til å holde kontroll på dem når det er litt vanskelig snø. For eksempel når det er noe vindpakket og noe løst.
Hei!
Ikke helt rett frem å svare på ettersom jeg ikke har prøvd Nocta, men jeg kan gjøre et forsøk.
Countdown 0 er nok mest sammenliknbar med tanke på egenskaper ettersom de er omtrent like brede og begge relativt midtmonterte. 0 er designet som en leken pudderski, men uten å ta hensyn til baklengslandinger. Leken freeride er vel det rette å kalle den. 2200g pr ski og 124mm under foten er litt mer enn det du har som kriterium, så dermed er den nok ikke den rette til ditt bruk.
Countdown 7 er nok det alternativet som passer best til dine kriterier ettersom det er en twintip, har rocker foran og bak og litt spenn under foten. Vekta ligger på ca 1925g pr ski, så det er en veldig trivelig toppturski. Den største forskjellen ligger nok i kjøreføelsen og vil skyldes forskjellen i vekt. Noctaen er jo ganske tung, rundt 2,5kg pr ski.
De fleste av våre modeller er bygget med tanke på å fungere som allroundski, topptur inkludert og er derfor bygget med hybrid karbon/glassfiberlayup. Vi får dermed ski som er svært lette, men uten det nervøse preget man lett kan få med en ren karbonlayup. Alle modellene er også formgitt med tanke på å fungerte i variabel snø, og å være lettkjørte.