Det er jo alltid litt søtt når ressurssterke, velfungerende og velstående mennesker er ekstremt sårbare for bagateller.
Ja, så lenge det finnes folk som lever i krig og nød så synes jeg folk er for hårsåre hvis ikke de tåler å få slengt neger etter seg.
Her utgjør nyansene en avgjørende forskjell. Mitt poeng er at folk som tilhører overgrepsutsatte eller stigmatiserte grupper, har langt mer legitimitet i forhold til å føle seg ydmyket av nedlatende utsagn.
Hvis en politimann kaller en person som har vært utsatt for incest for hore, er det noe helt annet enn "problemet" i denne saken.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Det aller morsomste er jo unskyldningen fra Wirrum. Den setter seg godt midt i rekken av unskyldninger man egentlig ikke mener.
Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende". Altså er skylden hos sossegutten (ja for innerst inne vet vi jo at han mest sansynlig er akkurat det) som har tynn hud og reagerte på tv-programmet.
Var det ikke Anders Lange som måtte unskylde seg for å ha uttalt at "halve Stortinget er idioter". Når han måtte beklage så sa han "Halve Stortinget er ikke idioter".
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken?
[Re: Stein]
#168612920/09/201312:35
I det tilfelle han tar på seg "uniformen" opphører han egentlig å eksistere som privatperson og tiltrer rollen som offentlig tjenestemann og politimann. Hva han da mener som privatperson skal da - ikke under noen omstendigheter - komme til yttrykk eller på annen måte påvirke utøvelse av stillingen.
Det gjorde vel heller ikke det. Han snakket (privat) med kollegaen i bilen etterpå, såvidt jeg har forstått. Problemet er at han ikke tok hensyn til at han ble filmet, og regissøren syntes at passiaren ble god tv. At politimannen ikke tenkte på at det kunne skje, vitner om ikke annet om dårlig vurderingsevne/konsekvensanalyse, men å si at dét utsagnet gjør at han ikke er skikket til jobben, er å trekke det litt langt. I prinsippet er det kanskje sammenliknbart, men jeg synes det blir veldig søkt å sammenlikne dette med å kalle damer for ludder og en da mer; mørkhudede for "tørklehuer".
Nei Stein
Problemet er: 1. At han har med sine personlig fordommer med seg på jobb 2. Han ikke evner å se mennesker han skal utøve sin profesjon ovenfor, som individer, men generaliserer og stigmatiserer.(Les. mørkhudet + Akerselven = doplanger eller BN-skilter = Bærumsblære) 3. At punkt 1 og 2 påvirker den utøvelse av jobben han gjør som offentlig tjenestemann.
Problemet er ikke at han ikke tok hensyn til at han ble filmet. Han viste at han ble filmet... Denne politimannen var på TV i kraft av å være politimann. Og han var i aktiv tjeneste.
[Re: Raskall]
#168613320/09/201312:39
Du viser med all ønskelig tydelighet at "guttevalpen" har et poeng. Du har fordommer mot bæringer og denne gutten så seg lei av å bli uthengt som noe han ikke er, nemlig en sossete rikemannssønn som sikkert får en frognerleilighet i bursdagsgave. Ingen grunn til at han skal måtte tåle det uten protest bare fordi du og Espen er overbeviste om at gutten er født med sølvskje i munn.
#168614720/09/201312:56
Hvis kiden ikke vil bli stigmatisert som en sossegutt, er det et par grep som fint gjør at han unngår det: - Ikke kle seg som en sossegutt - ikke ha sosseguttsleik - ikke ha sosseguttklokke
Generaliserende, javel. Men hvis man ikke vil være en sossegutt, må man legge litt innsats i det også.
Hvis kiden ikke vil bli stigmatisert som en sossegutt, er det et par grep som fint gjør at han unngår det: - Ikke kle seg som en sossegutt - ikke ha sosseguttsleik - ikke ha sosseguttklokke
Generaliserende, javel. Men hvis man ikke vil være en sossegutt, må man legge litt innsats i det også.
+1
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
[Re: baronKanon]
#168615820/09/201313:09
Igjen, dette viser jo bare at fordommene lever, siden dere setter likhetstegn mellom en gitt type klær og sveis og en negativ væremåte (sossegutt). Snap out of it. Det finnes folk som synes det er greit å kle seg med litt stil uten at det trenger å bety at man har sinnsykt mye penger eller planlegger en fremtid som kapitalistparasitt.
[Re: Dan]
#168616120/09/201313:13
Igjen, dette viser jo bare at fordommene lever, siden dere setter likhetstegn mellom en gitt type klær og sveis og en negativ væremåte (sossegutt). Snap out of it. Det finnes folk som synes det er greit å kle seg med litt stil uten at det trenger å bety at man har sinnsykt mye penger eller planlegger en fremtid som kapitalistparasitt.
Hmm, Kle seg med stil mener du! Så en typisk sossegutt kler seg med stil? Og den patetiske lange luggen de ikke greier å holde unna øynene er kul? jaja hver sin smak :-) God hælj
#168616320/09/201313:13
Dan, jeg er oppvokst i sosseguttland (Holmenkollåsen/Oslo Vest), og kan dra klare paralleller når det gjelder inntekt, oppførsel, utseende, etc. Jeg har aldri vært sossegutt, da mine foreldre aldri har tjent store pengene, så jeg falt utenfor - heldigvis tenker jeg nå.
Så min generalisering er faktisk basert på egen erfaring.
Red: Og så du mener å kle seg som faren sin er å kle seg med stil? Jaja, bor ikke du i Bærum, da? Andre kler seg etter alder.
Redigert av baronKanon; 20/09/201313:15. Rediger grunn: måtte bare
Sitat: Bokmålsordboka
soss
1 kortord for sosietet tilhøre s-en
2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker
[Re: ØyvindHr]
#168617020/09/201313:20
Morsomt å se hvordan voksne mennesker klarer å lire av seg tull om noen som omtrent bare er et barn. Gutten er 18 år. Hvor mye styring over egen lugg hadde dere da dere var atten? Selv gikk jeg rundt og så ut som Per Gessle da jeg var atten. Null kontroll.
Dere viser bare med all tydelighet at gutten har et poeng og at dere lar dere rive med av et drittprogram på en drittkanal, hvor noen politifolk helt sikkert har fått beskjed av produsenten om å kommentere alt de opplever så åpent som mulig og gjerne sleivete så lenge det ikke er direkte straffbart.
Dere er for øvrig trygdede bønder hele hurven. Ta grilldressene deres og dra til kjøpesenteret. Det er jo helg.
#168617920/09/201313:28
Dere er for øvrig trygdede bønder hele hurven. Ta grilldressene deres og dra til kjøpesenteret. Det er jo helg.
For ikke å snakke om at de sneier fotgjengere når de suser forbi dem på rødt lys og kjefter dem huden full i det de flerrer opp stien i full fart mot merket i Birken.
Redigert av Raskall; 20/09/201313:30.
[Re: baronKanon]
#168618020/09/201313:29
Dan, jeg er oppvokst i sosseguttland (Holmenkollåsen/Oslo Vest), og kan dra klare paralleller når det gjelder inntekt, oppførsel, utseende, etc. Jeg har aldri vært sossegutt, da mine foreldre aldri har tjent store pengene, så jeg falt utenfor - heldigvis tenker jeg nå.
Så min generalisering er faktisk basert på egen erfaring.
Jeg er også oppvokst i sosseguttland uten å ha rike foreldre og har gjennom oppvoksten både fulgt kleskoden og brutt den veldig markert. Så jeg vil si at jeg har minst like mye erfaringsgrunnlag som det du har.
Quote:
Og så du mener å kle seg som faren sin er å kle seg med stil?
Hans far kan være en 68-er i brun cordfløyel som han føler for å gjøre opprør mot. Det vet du jo faktisk ikke noe om.
Quote:
Jaja, bor ikke du i Bærum, da?
Jo, i et hyggelig nabolag med trivelige helt normale ungdommer som jeg synes ikke fortjener å få høre at de er sossegutter bare fordi de er oppvokst i en gitt postnummersone.
Quote:
Andre kler seg etter alder.
Andre kler seg etter hvordan kompisene kler seg. Det vet du godt. Hvis alle kompisene er pønkere så er det et tusen ganger tøffere statement å kle seg som sossegutt enn som pønker.
#168618120/09/201313:29
2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker
Det er forresten litt morsomt dette med ordet soss og sossete. I sosseguttland hvor jeg vokste opp så var "sosse" et skjellsord, siden det betyr "socialdemokrat" på svensk.
[Re: larsb]
#168618420/09/201313:35
Det betyr jo ikke at han ble født med sølvskje så langt opp i rumpa at det skinner bak i ganen? Hva vet du om han har hatt jobb siden han var 14 og tjent penger selv? Du vet ikke en dritt. STFU.
Har møtt mine fordommer selv, og det morsomme er at ingen egentlig vet noe, de er bare fordomsfulle og stigmatiserende. Selv om du går med klær som er av en viss kvalitet, fordi du ikke gidder å kjøpe masse dritt som ikke holder vann, betyr ikke det at det du KUN kjøper merkeklær. Det handler vel mer om at man ikke ønsker å se ut som en dass som kom rett fra skogen(spøk, har traktor og motorsag selv).
Bunner vel mer ut i misunnelse og fordommer fra folk som ikke kommer fra Asker og Bærum. Om dama di har blitt kapret av en gutt som kler seg i henhold, eller om du bare er sinna på sjefen din som bor bedre enn deg, jobber hardere enn deg og kanskje sykler fortere enn deg i birken vet jeg ikke. Misunnelse er den nye folkesykdommen.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
[Re: Freakout]
#168622520/09/201314:58
Morsomt å se hvordan voksne mennesker klarer å lire av seg tull om noen som omtrent bare er et barn. Gutten er 18 år. Hvor mye styring over egen lugg hadde dere da dere var atten? Selv gikk jeg rundt og så ut som Per Gessle da jeg var atten. Null kontroll.
[Re: Tange]
#168626520/09/201317:10
Hehe. Det der er etter Per Gessle-perioden. Her derimot er Per Gessle på akebrett, med blonderte slinger i håret, lavsko i snøen, hvite tubesokker og ellers Levi's jeans, Levi's genser og Levi's jakke. (Jobbet på Levi's.) Og ekte RayBan Wayfarers selvfølgelig.
#168626820/09/201317:19
"Beklager gutt, men det er nok bare sossegutter som går ut offentlig å klager på å bli kalt sossegutt. Jeg regner derfor dette som en sosseguttbekreftelse. "
[Re: supernalle]
#168633120/09/201319:17
“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what.”
― Stephen Fry
født på en fredag, i tide til helgen
#168633820/09/201319:22