Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken?

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686098 20/09/2013 11:54
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: Espen
Det er jo alltid litt søtt når ressurssterke, velfungerende og velstående mennesker er ekstremt sårbare for bagateller.

Ja, så lenge det finnes folk som lever i krig og nød så synes jeg folk er for hårsåre hvis ikke de tåler å få slengt neger etter seg.

Her utgjør nyansene en avgjørende forskjell.
Mitt poeng er at folk som tilhører overgrepsutsatte eller stigmatiserte grupper, har langt mer legitimitet i forhold til å føle seg ydmyket av nedlatende utsagn.

Hvis en politimann kaller en person som har vært utsatt for incest for hore, er det noe helt annet enn "problemet" i denne saken.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Knirkekne] #1686102 20/09/2013 11:59
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Det aller morsomste er jo unskyldningen fra Wirrum. Den setter seg godt midt i rekken av unskyldninger man egentlig ikke mener.

Det er ikke en unskyldning av handlingen, men et "vi beklager at du oppfattet det støtende". Altså er skylden hos sossegutten (ja for innerst inne vet vi jo at han mest sansynlig er akkurat det) som har tynn hud og reagerte på tv-programmet.

Var det ikke Anders Lange som måtte unskylde seg for å ha uttalt at "halve Stortinget er idioter". Når han måtte beklage så sa han "Halve Stortinget er ikke idioter".

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Stein] #1686129 20/09/2013 12:35
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Stein
Sitat: towi

I det tilfelle han tar på seg "uniformen" opphører han egentlig å eksistere som privatperson og tiltrer rollen som offentlig tjenestemann og politimann. Hva han da mener som privatperson skal da - ikke under noen omstendigheter - komme til yttrykk eller på annen måte påvirke utøvelse av stillingen.

Det gjorde vel heller ikke det. Han snakket (privat) med kollegaen i bilen etterpå, såvidt jeg har forstått. Problemet er at han ikke tok hensyn til at han ble filmet, og regissøren syntes at passiaren ble god tv. At politimannen ikke tenkte på at det kunne skje, vitner om ikke annet om dårlig vurderingsevne/konsekvensanalyse, men å si at dét utsagnet gjør at han ikke er skikket til jobben, er å trekke det litt langt. I prinsippet er det kanskje sammenliknbart, men jeg synes det blir veldig søkt å sammenlikne dette med å kalle damer for ludder og en da mer; mørkhudede for "tørklehuer".

Nei Stein

Problemet er:
1. At han har med sine personlig fordommer med seg på jobb
2. Han ikke evner å se mennesker han skal utøve sin profesjon ovenfor, som individer, men generaliserer og stigmatiserer.(Les. mørkhudet + Akerselven = doplanger eller BN-skilter = Bærumsblære)
3. At punkt 1 og 2 påvirker den utøvelse av jobben han gjør som offentlig tjenestemann.

Problemet er ikke at han ikke tok hensyn til at han ble filmet.
Han viste at han ble filmet...
Denne politimannen var på TV i kraft av å være politimann.
Og han var i aktiv tjeneste.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Raskall] #1686133 20/09/2013 12:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Guttvalpen burde være takknemlig for å nå få seg litt etterlengtet livserfaring. Hvordan skal det ellers gå med sånne når de møter litt motstand?

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: JoachimV] #1686137 20/09/2013 12:44
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: JoachimV
Guttvalpen burde være takknemlig for å nå få seg litt etterlengtet livserfaring. Hvordan skal det ellers gå med sånne når de møter litt motstand?

Hva legger du i "Sånne"?

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: JoachimV] #1686142 20/09/2013 12:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV
Guttvalpen [...] sånne

Du viser med all ønskelig tydelighet at "guttevalpen" har et poeng. Du har fordommer mot bæringer og denne gutten så seg lei av å bli uthengt som noe han ikke er, nemlig en sossete rikemannssønn som sikkert får en frognerleilighet i bursdagsgave. Ingen grunn til at han skal måtte tåle det uten protest bare fordi du og Espen er overbeviste om at gutten er født med sølvskje i munn.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Raskall] #1686147 20/09/2013 12:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis kiden ikke vil bli stigmatisert som en sossegutt, er det et par grep som fint gjør at han unngår det:
- Ikke kle seg som en sossegutt
- ikke ha sosseguttsleik
- ikke ha sosseguttklokke

Generaliserende, javel. Men hvis man ikke vil være en sossegutt, må man legge litt innsats i det også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: baronKanon] #1686151 20/09/2013 13:02
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Hvis kiden ikke vil bli stigmatisert som en sossegutt, er det et par grep som fint gjør at han unngår det:
- ikke ha sosseguttsleik

Generaliserende, javel. Men hvis man ikke vil være en sossegutt, må man legge litt innsats i det også.

+1

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: baronKanon] #1686158 20/09/2013 13:09
Dan Offline
More than words
More than words

Igjen, dette viser jo bare at fordommene lever, siden dere setter likhetstegn mellom en gitt type klær og sveis og en negativ væremåte (sossegutt). Snap out of it. Det finnes folk som synes det er greit å kle seg med litt stil uten at det trenger å bety at man har sinnsykt mye penger eller planlegger en fremtid som kapitalistparasitt.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686161 20/09/2013 13:13
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev

Igjen, dette viser jo bare at fordommene lever, siden dere setter likhetstegn mellom en gitt type klær og sveis og en negativ væremåte (sossegutt). Snap out of it. Det finnes folk som synes det er greit å kle seg med litt stil uten at det trenger å bety at man har sinnsykt mye penger eller planlegger en fremtid som kapitalistparasitt.

Hmm, Kle seg med stil mener du! Så en typisk sossegutt kler seg med stil? Og den patetiske lange luggen de ikke greier å holde unna øynene er kul? jaja hver sin smak :-) God hælj

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686163 20/09/2013 13:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dan, jeg er oppvokst i sosseguttland (Holmenkollåsen/Oslo Vest), og kan dra klare paralleller når det gjelder inntekt, oppførsel, utseende, etc. Jeg har aldri vært sossegutt, da mine foreldre aldri har tjent store pengene, så jeg falt utenfor - heldigvis tenker jeg nå.

Så min generalisering er faktisk basert på egen erfaring.

Red:
Og så du mener å kle seg som faren sin er å kle seg med stil? Jaja, bor ikke du i Bærum, da? ICON_WINK Andre kler seg etter alder.

Redigert av baronKanon; 20/09/2013 13:15. Rediger grunn: måtte bare

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686166 20/09/2013 13:15
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Sitat: Bokmålsordboka
soss

1 kortord for sosietet
tilhøre s-en

2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: ØyvindHr] #1686170 20/09/2013 13:20
Dan Offline
More than words
More than words
Morsomt å se hvordan voksne mennesker klarer å lire av seg tull om noen som omtrent bare er et barn. Gutten er 18 år. Hvor mye styring over egen lugg hadde dere da dere var atten? Selv gikk jeg rundt og så ut som Per Gessle da jeg var atten. Null kontroll.

Dere viser bare med all tydelighet at gutten har et poeng og at dere lar dere rive med av et drittprogram på en drittkanal, hvor noen politifolk helt sikkert har fått beskjed av produsenten om å kommentere alt de opplever så åpent som mulig og gjerne sleivete så lenge det ikke er direkte straffbart.

Dere er for øvrig trygdede bønder hele hurven. Ta grilldressene deres og dra til kjøpesenteret. Det er jo helg.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686179 20/09/2013 13:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Dere er for øvrig trygdede bønder hele hurven. Ta grilldressene deres og dra til kjøpesenteret. Det er jo helg.

For ikke å snakke om at de sneier fotgjengere når de suser forbi dem på rødt lys og kjefter dem huden full i det de flerrer opp stien i full fart mot merket i Birken.

Redigert av Raskall; 20/09/2013 13:30.
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: baronKanon] #1686180 20/09/2013 13:29
Dan Offline
More than words
More than words
Dan, jeg er oppvokst i sosseguttland (Holmenkollåsen/Oslo Vest), og kan dra klare paralleller når det gjelder inntekt, oppførsel, utseende, etc. Jeg har aldri vært sossegutt, da mine foreldre aldri har tjent store pengene, så jeg falt utenfor - heldigvis tenker jeg nå.

Så min generalisering er faktisk basert på egen erfaring.

Jeg er også oppvokst i sosseguttland uten å ha rike foreldre og har gjennom oppvoksten både fulgt kleskoden og brutt den veldig markert. Så jeg vil si at jeg har minst like mye erfaringsgrunnlag som det du har.

Quote:
Og så du mener å kle seg som faren sin er å kle seg med stil?

Hans far kan være en 68-er i brun cordfløyel som han føler for å gjøre opprør mot. Det vet du jo faktisk ikke noe om.

Quote:
Jaja, bor ikke du i Bærum, da? ICON_WINK

Jo, i et hyggelig nabolag med trivelige helt normale ungdommer som jeg synes ikke fortjener å få høre at de er sossegutter bare fordi de er oppvokst i en gitt postnummersone.

Quote:
Andre kler seg etter alder.

Andre kler seg etter hvordan kompisene kler seg. Det vet du godt. Hvis alle kompisene er pønkere så er det et tusen ganger tøffere statement å kle seg som sossegutt enn som pønker.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686181 20/09/2013 13:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Der krenket du meg din Bærumssosseinnvandrer!

LarsB

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: ostemann] #1686183 20/09/2013 13:33
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Bokmålsordboka
soss

1 kortord for sosietet
tilhøre s-en

2 type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker

Det er forresten litt morsomt dette med ordet soss og sossete. I sosseguttland hvor jeg vokste opp så var "sosse" et skjellsord, siden det betyr "socialdemokrat" på svensk. ICON_SMILE

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: larsb] #1686184 20/09/2013 13:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Der krenket du meg din Bærumssosseinnvandrer!

Pøh. Du bor på sosseguttsiden av Akerselva. Ikke lat som at du ikke er et kapitalistsvin.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Raskall] #1686206 20/09/2013 14:06
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sossen har jo lagt ut video(r) på nett som fint putter han i båsen soss. If it walks like a duck etc

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: baronKanon] #1686218 20/09/2013 14:48
Freakout Offline
Veteran
Veteran
- ikke ha sosseguttsleik

Det betyr jo ikke at han ble født med sølvskje så langt opp i rumpa at det skinner bak i ganen? Hva vet du om han har hatt jobb siden han var 14 og tjent penger selv? Du vet ikke en dritt. STFU.

Har møtt mine fordommer selv, og det morsomme er at ingen egentlig vet noe, de er bare fordomsfulle og stigmatiserende. Selv om du går med klær som er av en viss kvalitet, fordi du ikke gidder å kjøpe masse dritt som ikke holder vann, betyr ikke det at det du KUN kjøper merkeklær. Det handler vel mer om at man ikke ønsker å se ut som en dass som kom rett fra skogen(spøk, har traktor og motorsag selv).

Bunner vel mer ut i misunnelse og fordommer fra folk som ikke kommer fra Asker og Bærum. Om dama di har blitt kapret av en gutt som kler seg i henhold, eller om du bare er sinna på sjefen din som bor bedre enn deg, jobber hardere enn deg og kanskje sykler fortere enn deg i birken vet jeg ikke. Misunnelse er den nye folkesykdommen.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Freakout] #1686225 20/09/2013 14:58
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sossegutt eller overtramp?
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 20/09/2013 14:56
Du må avgi stemme for å se resultatet.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Freakout] #1686230 20/09/2013 15:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Freakout
Misunnelse er den nye folkesykdommen.

Trodde at det var den gamle.

Det derre kapitalistsvinet fra Akerselvas sosseguttside sa forleden at "krenkethet" var den nye folkesykdommen.

Det bør iallfall herske lite tvil om at vår fintfølende sossegutt lider av denne nye sykdommen for øyeblikket ...

Martin
østkanterkeproletar

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686248 20/09/2013 15:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Morsomt å se hvordan voksne mennesker klarer å lire av seg tull om noen som omtrent bare er et barn. Gutten er 18 år. Hvor mye styring over egen lugg hadde dere da dere var atten? Selv gikk jeg rundt og så ut som Per Gessle da jeg var atten. Null kontroll.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Tange] #1686265 20/09/2013 17:10
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Tange

Martin

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: M@rtin] #1686267 20/09/2013 17:17
Dan Offline
More than words
More than words
Hehe. Det der er etter Per Gessle-perioden. Her derimot er Per Gessle på akebrett, med blonderte slinger i håret, lavsko i snøen, hvite tubesokker og ellers Levi's jeans, Levi's genser og Levi's jakke. (Jobbet på Levi's.) Og ekte RayBan Wayfarers selvfølgelig.

Vedlegg
2013-09-20 19.07.41.jpg (192.74 KB, 1094 nedlastinger)
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Dan] #1686268 20/09/2013 17:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Du bor på sosseguttsiden av Akerselva.

At sossegutta ikke kan historie og geografi visste jeg nok. Men at innflytta sossegutter ikke gjør mer for å holde på kunnskapen gjør meg trist.

Alle vet at skillet går ved Uelandsgata og ikke Akerselva...

Anonym5
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: anonym5] #1686269 20/09/2013 17:20
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
At sossegutta ikke kunne historie og geografi visste jeg nok. Men at innflytta sossegutter ike gjør mer for å holde på kunnskapen gjør meg trist.

Alle vet at skillet går ved Uelandsgata og ikke Akerselva...

Egentlig går skillet ved Lysakerelva. Jeg prøver bare å være snill og inkluderende mot larsb.

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Raskall] #1686281 20/09/2013 17:42
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Må bare sitere FB statusen til en kollega:

"Beklager gutt, men det er nok bare sossegutter som går ut offentlig å klager på å bli kalt sossegutt. Jeg regner derfor dette som en sosseguttbekreftelse. "

Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: supernalle] #1686331 20/09/2013 19:17
LarsTotland Offline
Medlem
Medlem

“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what.”

― Stephen Fry

født på en fredag, i tide til helgen
Re: Fintfølende sossegutt eller overtramp fra purken? [Re: Raskall] #1686338 20/09/2013 19:22
Espen Offline
More than words
More than words
På østkanten får ungdommer juling av politiet, og gutta blir forbanna.

På vestkanten blir ungdommer omtalt som bortskjemte av politiet, og går til avisen og føler seg forulempet.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support