|
|
Noen astronomer her?
|
Re: Noen astronomer her?
[Re: zero]
27/09/2013 15:51
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er nok heller ingen ekspert, men hvis det er slik at entropien øker vil jo det logiske være at også sorte hull til slutt vil løses opp? Hvis ikke vil det jo på en måte fremdeles være en viss orden. Kjipt at det ikke er noen eksperter inne ja, spennende temaer med mange teorier i bildet! Men det er som du sier at hvis vi antar at entropien øker, vil også varme være en del av bildet og større svarte hull vil ha lavere temperatur. Etter en stund vil jo man kunne anta at hulle blir så stort og avgir så mye varme at det vil løses opp. Men kan huske å ha lest noe om at bakgrunnsstrålingen må få litt mer tid på seg til å "coole" ned før dette kan skje. Greia med sorte hull er at de ikke gir fra seg noe elektromagnetisk stråling. (EM-stråling inkluderer varme.) Vi kjenner ikke til noe som klarer å unnslippe hendelses-horisonten (event horizon) til et sort hull. Vi vet de er der fordi elektroner som akselereres inn mot et sort hull gir fra seg EM-stråling. Jo mer energirik stråling jo større akselerasjon. Hørte forresten en foreleser si at ligningene i den generelle relativitetsteorien blir "reversert" i sorte hull slik at man ikke har bevegelsesfrihet i rom, men i tid. Mange fine kurs på nettet fra store universiteter. Jo, det er jeg med deg på. Men hvis vi antar slik som Egil sier at tid er essensen her, så var mer min tankerekke nå at hvis vi antar at når et sort hull blir stort nok, så vil det på en måte "slutte" å være et stort hull og dermed kunne gi fra seg energi. Men kan ikke huske så mye av dette lengre, var en professor jeg hadde en gang som bablet om noe lignende. Har hørt lignende som du sier på slutten der. Men slik jeg forstår det så har vel den generelle relativitetsteorien vært ugunstig med tanke på å forklare enkelte ting (en svakhet de fleste teorier har når man begynner å snakke om sorte hull og universet). Men er som du sier mange interessante kurs man kan kose seg med, i tillegg til en del populærvitenskapelige bøker om f.eks "string theory". Når jeg setter meg ned og leser slike ting blir jeg nesten for oppslukt!
|
|
|
[Re: Sigurd.H]
27/09/2013 18:49
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Men hvis vi antar slik som Egil sier at tid er essensen her, så var mer min tankerekke nå at hvis vi antar at når et sort hull blir stort nok, så vil det på en måte "slutte" å være et stort hull og dermed kunne gi fra seg energi. Ikke helt riktig. Stephen Hawking og Jacob Bekenstein har påvist at et sort hull vil gi fra seg strålilng pga kvanteeffekter nær hendelseshorisonten. http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiationDette betyr at sorte hull vil sluke all masse som er i universet med tiden og deretter fordunste i stråling.
Anonym5
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
27/09/2013 19:49
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hawkingstråling og gammastråling fra materie som aksellereres ved et sort hull er ikke det samme.
Hawkingstråling er et kvantemekanisk fenomen knyttet til singulariteten. Denne blir mer intens jo mindre det sorte hullet er. Sorte hull på tjernestørrelse har en ekvivalent blackbody temperatur mye mye lavere en bakgrunnsstrålingen, mens mikrohull kan i sine siste øyeblikk stråle ut nok energi til at de vil være SVÆRT dårlige naboer...
Rundt større sorte hull kan det være materie i bane. Den enorme aksellerasjonen denne materien er under og friksjonen oppvarmingen av materien kan gi opphav til store mengder stråling.
|
|
|
[Re: henrikh]
27/09/2013 21:39
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Se, der var grensen for min kunnskap om temaet.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: zero]
27/09/2013 23:10
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
|
|
|
30/09/2013 14:52
|
maple
Entusiast
|
Entusiast
Det er noko grunnleggande feil viss ein trur at sorte hull blir oppløyst når dei får nok masse/energi til det. Definisjonen av eit sort hull er eit område som har så høg tetthet at gravitasjonskraften trekker så sterkt på alle partiklar at ingenting, ikkje eingang lys, kan slippe ut derifra. Det er imidlertid ein teori om at overflatearealet til det sorte hullet aukar proporsjonalt med entropien (noko som er konsistent med termodynamikkens 0-te lov). Dermed treng ein ikkje bekymre seg for at entropien går i feil retning.
Ellers ser det ut til å vere nødvendig å presisere at universet på ingen måte er stabilt, ei heller er på veg mot ein stabil tilstand. Universet er såkalla "åpent" men veldig nære "flatt" (stabilt). Det betyr at universet til stadigheit utvider seg, styrt av ein ekspansjonsfaktor som ingen sålangt har greidd å ansla med særlig stor grad av sikkerheit. Dermed treng ein ikkje bekymre seg for at entropien blir mindre i galaktisk skala - vi går alle saman ubarmhjertig mot ein større grad av uorden.
Den stadige utvidinga gjeld også vår eigen galakse. Galaksen blir stadig større, og roterer derfor med stadig mindre hastigheit. Galaksen kjem ikkje til å stabilisere seg, ei heller kollapse i eit sort hull: så vidt eg veit er det kun døde stjerner som blir til sorte hull. Galaksar og heile univserset er som sagt i stadig utviding og vil aldri kunne samle seg att til eit sort hull (då måtte isåfall universet ha vore "lukka" i motsetnad til "åpent" eller "flatt" som nevnt tidlegare).
Og dette med at Melkeveien og Andromeda kolliderer kjem av at dei vart danna veldig nære kvarandre, har blitt slengt ut frå kvarandre men blir sakte men sikkert trekt mot kvarandre att (på grunn av deiras gjensidige gravitasjonskraft). Omtrent som når du kastar ein ball i lufta: den vil stige stadig saktere, før den omsider snur og akselererer tilbake mot jorda.
|
|
|
[Re: maple]
30/09/2013 19:03
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er noko grunnleggande feil viss ein trur at sorte hull blir oppløyst når dei får nok masse/energi til det. Definisjonen av eit sort hull er eit område som har så høg tetthet at gravitasjonskraften trekker så sterkt på alle partiklar at ingenting, ikkje eingang lys, kan slippe ut derifra. Det er imidlertid ein teori om at overflatearealet til det sorte hullet aukar proporsjonalt med entropien (noko som er konsistent med termodynamikkens 0-te lov). Dermed treng ein ikkje bekymre seg for at entropien går i feil retning.
Ellers ser det ut til å vere nødvendig å presisere at universet på ingen måte er stabilt, ei heller er på veg mot ein stabil tilstand. Universet er såkalla "åpent" men veldig nære "flatt" (stabilt). Det betyr at universet til stadigheit utvider seg, styrt av ein ekspansjonsfaktor som ingen sålangt har greidd å ansla med særlig stor grad av sikkerheit. Dermed treng ein ikkje bekymre seg for at entropien blir mindre i galaktisk skala - vi går alle saman ubarmhjertig mot ein større grad av uorden.
Den stadige utvidinga gjeld også vår eigen galakse. Galaksen blir stadig større, og roterer derfor med stadig mindre hastigheit. Galaksen kjem ikkje til å stabilisere seg, ei heller kollapse i eit sort hull: så vidt eg veit er det kun døde stjerner som blir til sorte hull. Galaksar og heile univserset er som sagt i stadig utviding og vil aldri kunne samle seg att til eit sort hull (då måtte isåfall universet ha vore "lukka" i motsetnad til "åpent" eller "flatt" som nevnt tidlegare).
Og dette med at Melkeveien og Andromeda kolliderer kjem av at dei vart danna veldig nære kvarandre, har blitt slengt ut frå kvarandre men blir sakte men sikkert trekt mot kvarandre att (på grunn av deiras gjensidige gravitasjonskraft). Omtrent som når du kastar ein ball i lufta: den vil stige stadig saktere, før den omsider snur og akselererer tilbake mot jorda. Som sagt så er jeg ingen ekspert, og er en stund siden jeg har hatt fysikk på universitetet. Så jeg blandet nok litt når jeg tenkte høyt, skal prøve å huske litt mer til neste gang Men det jeg ville frem til var egentlig Hawking evaporation. Og så er det også en teori som sier at det er sannsynlig at svarte hull ble dannet ved big bang, så de ville ha kunnet bli oppløst ved det teoretisk rammeverket gitt ved Hawking radiation og evaporation. Men som sagt, jeg babler egentlig i vei om ting jeg ikke har særlig peiling på, men det er jo et gøy tema 
|
|
|
01/10/2013 06:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
så vidt eg veit er det kun døde stjerner som blir til sorte hull. Hele kontroversen tidligere i år gikk på om LHC ved CERN klarte å lage sorte hull på de energinivåene de jobber med nå. Teoretisk sett skal sorte hull bli skapt ved høyenergiske kollisjoner, og massen deres er da beregnet å ligge rundt Planck-massen. Levetiden vil være omtrent 10^-25 sekund. Slike høyenergiske kollisjoner finner daglig sted i jordas atmosfære, f.eks.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
08/01/2014 20:25
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
08/01/2014 21:00
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
"Hawking's work followed his visit to Moscow in 1973 where the Soviet scientists Yakov Zeldovich and Alexei Starobinsky showed him that according to the quantum mechanical uncertainty principle, rotating black holes should create and emit particles.[3] Hawking radiation reduces the mass and the energy of the black hole and is therefore also known as black hole evaporation. Because of this, black holes that lose more mass than they gain through other means are expected to shrink and ultimately vanish. Micro black holes (MBHs) are predicted to be larger net emitters of radiation than larger black holes and should shrink and dissipate faster." fra http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiationMisforstår jeg?
|
|
|
[Re: EgilS]
08/01/2014 21:37
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og i og med at ingen astronomer har svart oss kan vi kanskje konkludere med at vi endelig har oppdaget en yrkesgruppe som ikke er representert på forumet? Yrkesgruppe og yrkesgruppe. Det er jo sikkert folk her som har astrofysiske fag, som blant annet meg (fra Blindern). Moralen var alltid å ha mye av litt, og litt av mye, noe jeg klarte med glans.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
08/01/2014 21:47
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spennende - artikkelen besvarer vel spørsmålet ditt til en viss grad, i form av at de avbildede galaksene har "stabilisert seg" i spiralmønster etter bare 5-600 millioner år.
Utrolig spennende fagfelt. Samtidig er det litt deprimerende med så mange ubesvarte spørsmål.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
14/01/2014 21:21
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
09/11/2014 11:46
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
09/11/2014 11:48
|
gare
More than words
|
More than words
Så den i går, og det er virkelig en fantastisk film!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/11/2014 14:55
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
23/01/2015 09:35
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
23/01/2015 11:39
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
23/01/2015 12:30
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/02/2016 21:30
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Shit, og nå gravitational waves? Vi labber fremover. Forstår jeg rett så: 1. Gravitasjonsbølger trenger ingen kilde av stråling/fotoner, altså trenger vi ikke å "se" dem, vi kan "føle" dem. 2. Gravitasjonsbølger beveger seg gjennom materie, dvs selvom det sto noe i veien så vil de kunne oppleves. Dermed kan vi observere ting vi ellers ikke ville kunne se. Og kjenner man langt nok "tilbake" på gravitasjonsbølgene så kan man føle hva som skjedde i begynnelsen av universet?
|
|
|
|
|