Jeg har flere gamle Burton, men selger de ikke. Kjørte KUN Burton, og importøren lå og få mil fra hjemsted. Første var en 86 Burton Cruzer (splittail), i 1987/88. 86 Elite var det første jeg prøvde. Så over på 1989 Mystery Air, 1990 Craig Kelly Micro Air (dette passet meg perfekt da) og så videre..
Om noen har Burton fra 80 og tidlig 90tallet (maks 1995) er jeg interessert i å kjøpe. Men og Atlantis Ingmar Backman (kom litt senere) står og på samlelisten og en klassisk Sims (som bildet til Parob). Og en... nei nå må jeg roe ned.
Parob og Silwerwrx viser/snakker her om selve drømmebrettene da jeg gikk på ungdomsskolen.
Jeg drømte om Parobs Sims brett og Kelly Mystery Air, men grunnet størrelse og økonomi måtte jeg ta til takke med . Ikke akkurat noe Ikon i snowboardverden, men modellen var veldig bra og jeg hadde også et bilde fra et blad der selveste Terje kjørte på dette en gang
Jeg har også et annet ønskebrett... fikk aldri kjøpt dette for å ha som bruksbrett den gang det var nytt, men har en føler ute nå for å få kjøpt det som veggpynt (såfremt selger i USA synes Jetcarrier er greit).
Dave Seoane sin pro-model for Rossignol, designet av kompisen.. Jamie Lynn.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Jeg hadde micro varianten, som var identisk. Til et brett i 1990 så er det faktisk meget bra, og formen på de kan brukes i dag.
Noah Salasnek kjørte kompisen min på, med bilde av slike skateboard trucks under. Han var alltid Sims, jeg Burton. Var intern fight der. Shawn Farmer var og hot en kort periode, ikke forveksles med Saun Palmer som rocka på både Xgames og sølv i UCI DH på midten av 1990 tallet.
Var veldig fasinert av Todd Richards tidlig 1990. Så hadde man nevnte Ingmar Backman og Johan Olofsson. Før gale finnene hadde tatt av det. Bryan Iguchi.
Har Snow Rules på VHS hjemme, den er vel fra 1988.
Så kjørte jeg litt Sims, så AsymAir fra Burton, Lib Tech, Det norske merket med konkave base (husker ikke navnet), for så å kjøpe ett Relaunch Burton Air som siste brett før jeg gikk tilbake på ski.
Prøvde selv å lage splitboard av et Burton Frontier. Pinnestivt frikjøringsbrett på over 170, så det var et godt utgangspunkt. Men med bindingsinsert i midten skar det seg og bladet skjøt ut til siden. Så det ble bosset.... Er vel egentlig glad jeg har produksjonsbrett etter en del turer på ikke "optimale" forhold:-) Får jo litt juling...
Prøvde selv å lage splitboard av et Burton Frontier. Pinnestivt frikjøringsbrett på over 170, så det var et godt utgangspunkt. Men med bindingsinsert i midten skar det seg og bladet skjøt ut til siden. Så det ble bosset.... Er vel egentlig glad jeg har produksjonsbrett etter en del turer på ikke "optimale" forhold:-) Får jo litt juling...
Hehe Et Ride Timeless har fått omtrent samme skjebne hos meg... så det har blitt et par produksjonsbrett. Nå som tråden har sklidd helt ut må jeg bare poengtere at jeg ikke hadde tenkt å ødelegge klendodier ved å splitte de....
Nå skal jeg ta opp jakten på mitt første brett, og se om jeg kan få det i hus på nytt. Ble solgt til en bekjent en gang på 90-tallet, håper han har det i garasjen fremdeles.
Bildet har blitt postet på terrengsykkel.no før, men det er såpass flott at det fortjener en re-post. Sims Switchblade 1988.
Jeg har også et Sims Switchblade, men mitt er rødt og fra 1987, og selges aldri. Jeg lagde (og delvis fikk lagd) et par selv før den tid, med de er alle kjørt til trash.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Da har Lib Tech Jamie Lynn brettet fått et nytt og bedre hjem
Ikke bare hentet jeg Jamie Lynn brettet hos Niels, men samme uke fikk jeg også tilslaget på drømmebrettet mitt fra 90-tallet. Et Rossignol Dave Seoane med design av kompisen, Jamie Lynn. Ble sendt over dammen med JetCarrier, og skal nå opp på veggen.
Da fortsetter jakten på det gamle Sims-brettet mitt, og kanskje et Haaken Air ('94, det med sverdet), så får jeg sette strek.
Hvis noen kommer over et Burton Cruizer 165 med stort Gotcha klistremerke på var det mitt og er interessert i å kjøpe det tilbake. Spleisa med brodern i 86'...
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Noen "klassikere" jeg husker best fra 90 og 2000 tallet:
- Burton Air i forksjellige varianter (var vanlig utleie brett på skisentre) - K2 fra den tiden Daniel Franck var sponset av K2, husker hvilken modell jeg hadde, men var nesten helt sort på oversiden. - Lib Tech Jamie Lynn signatur modellen med blomsten under. Stil ikon. Men disse knakk lett! - Type A. Lette brett, med herlig shape, fet minimalistisk design. Tidlige modeller hadde helt rett knekk i stedet for bue i tuppen foran og bak. Kjørte Type A i flere år. - Atlantis, I. Backman og D. Franck signaturmodeller. "Videreutvikling" av Type A "shapen". Herlige brett med fet design. - Diverse Forum modeller, men da begynner vi å bevege oss bort fra nostalgi og inn i nåtid.
Bruksverdien for meg er nok betraktelig mer enn brettet er verdt så jeg tenker at jeg beholder det i tilfelle jeg skulle få lyst til å kjøre sidelengs igjen.
Du får si fra hvis du ikke skal ha de lenger Parob! Jeg er veldig lysten på de! Har du fått tak i de andre du lette etter?
De to brettene med Jamie Lynn design henger fint inne i mekkeboden, og skal nok ikke selges. Ellers har jeg ikke fått tak i mitt første brett, Sims Switchblade'n, han som kjøpte det av meg har det ikke lengre, så det er nok tapt. Når det gjelder den Haakon Air med tre-sverdet under så var det en på Ebay i høst, men budrunden endte på ca. 10.000,- Så mye er ikke mimringen min fra ungdomsårene verd!
Morsom tråd, har ikke sett denne før. Har et Burton Elite 150 med splitt bak hengende i garasjen. Mener jeg kjøpte det vinteren '87/88. Husker vi kjørte snøscooter til noen avsidesliggende pudderdaler og hadde det moro Good times!
Morsom tråd som gir meg lyst til å grave frem det gamle Gnu Antigravity-brettet fra det som må ha vært tidlig 90-tall, og bruke det i bakken. Ikke full twin tip engang.
Jeg har et K2 Eldorado 180W stående. Fikk det med på kjøpet når jeg kjøpte noen brukte ski til guttungen, og det er knapt brukt. Prøvde det for første gang i helgen. Fikk litt stridsvognsfølelse!