Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax

2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax #1682120 14/09/2013 22:35
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Heisann,
Jeg skal kjøpe ny jaktdress og vurderer 2 alternativer, enten en 2 lags, mao med et løst innerstoff eller 3 lags, hvor innerste stoffet er "sveiset" til membranen. Jakten foregår på Vestlandet, med mange høydemeter og mye regnvær slik at det blir mye svetting i skallbekledning. Jeg lurer på hvilket alternativ som vil oppleves som mest behagelig, les minst vått innvendig. Vil foret i en 2 lags dress bli vått og føles klamt, eller vil det bidra til å ta opp og transportere av svetten slik at det føles mer behaglig inne i plagget enn en 3 lags. Vil svetten kondensere på innsiden av 3 lags og føles vått? Hva er deres erfaringer på dette ?
Alternativene er Bergans med dermizax eller Norrøna med gore tex.

Erfaringer mottas med stor takk.
Ivar

- Ivar
Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682127 15/09/2013 00:08
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Nå har jeg nettopp kommet hjem fra ei uke i høstfjellet med 20-30 kilometer trasking daglig, og har slik sett påkledningen ferskt i minnet....
Du kommer nok til å få mange, tildels ulike, svar.

Mitt mantra ift. påkledningen er at du blir like håpløst svett og våt innenfra uansett om det er GTX, Dermizax, Event, CutanX eller andre. Derfor prioriterer jeg gode tekniske bomullsplagg som puster godt og tørker raskt så lenge det ikke plasker ned - Klättermusens Eindride-jakke er f.eks favoritten over alle favoritter. Skallbekledningen er likevel med i sekken, men er da lettest mulig og med flest mulig løsninger for luftig à la lufting under armer osv.
Ny denne jaktsesongen var Megin 2.0-skallbuksa fra Klättermusen, og det har allerede blitt et kjært plagg som vil se mye bruk. Vi hadde mye svært godt vær, men Trøndelag er som kjent godt utrustet med dyp, våt myr så skallbukse falt naturlig også i sol og to-sifret temperatur. Det fine med denne buksa er generøse utluftingsventiler bak på låret. Dette sammen med stikklommer med nettingfor gjør at klimaet på innsiden er bra, om enn fortsatt litt klamt - anbefaler å titte på denne.

Mitt råd er altså lette trelags skallklær med gode luftemuligheter (fortrinnsvis i sekken), noe som vel kanskje dessverre utelukker de fleste grønne jaktdresser da de som regel er veldig solide? Norrøna har f.eks sin Recon-modell: Uslitelig, men forferdelig tung å drasse på (selv erfart).

Skitt jakt! ICON_SMILE

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Pjoltergeist] #1682164 15/09/2013 07:36
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
GT puster best når det er relativt tørt ute, Dermizax puster best når det er skikkelig vått. Begge deler er vanntette. Har selv GT Packlite bukse/jakke som jeg bruker som overtrekksdress når det er bygevær eller utrygt for regn, og kraftige Dermizax-klær som brukes når det er møkkavær. 3-lags er best uansett membran. Vi har alle forskjellig preferanse når det gjelder form, farge, budsjett og tekniske løsninger. Ingen av de "store" lager noe som er direkte dårlig, så kjøp det som passer deg og ditt bruk.

Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682186 15/09/2013 08:19
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Var på telttur til Aursjøen i helga, og jeg gikk med ei norrøna svalbard heavy duty hybrid-bukse - Den har membran på rompe, kne og ankel, resten er solid softshell. Jeg er overraska over hvor kjipt vær den takler, men er det sludd og helvete finner jeg fram norrøna dovre gt-buksa.

Ikke gå for tolags. Innerstoffet er bare til heft. En nettingtrøye vil uansett være bedre + trelags tørker best.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682217 15/09/2013 09:22
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har brukt Arcteryx 3 lags selebukse i 9 år alle sesonger. Fordelen med selebukse er at det blir god lufting iom at det ikke er noe struping i livet. Jo mer slitt en gt bukse blir jo mer lik bomullbuksas egenskaper får den, mindre vanntett og puster bedre. Noen påstår at porene som skal sørge for at fuktig luft slipper ut blir tettet når buksa blir skitten, det kan jeg ikke påstå å ha opplevd noen gang. Gt jakke derimot klarer jeg ikke å bruke under fysisk aktivitet pga at den puster for dårlig

Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682366 15/09/2013 14:46
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøper du Norrøna, er det kort vei til Akersgata for reprasjon, mens du venter. Arcteryx og Bergans må sendes. Da blir du plutselig 2-3 uker uten klær.

Børge
Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682446 15/09/2013 17:47
Freakout Offline
Veteran
Veteran
http://www.cato-ringstad.no/contents/no/p24.html
Vet ikke om du skal ha kammo. Jakken er overlegent bra. Stor hette, med strammemuligheter, egne tørkelommer på brystet hvor du kan tørke hansker etc på kropp, store vanntette brystlommer, har også små lommer på skuldrene for hodelykt osv. Har fungert veldig bra i alt fra -30 til +20. lufteåpning under armene samt på brystet. Brukt på flere øvelser og nesten hver dag fra oktober til juli med høy aktivitet.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1682758 16/09/2013 08:48
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
På Vestlandet er det 3-lags GoreTex og ull innerst som gjelder hele året, iallefall på Nord-Vestlandet. Her er det 0-10 grader, regn, sludd og vind helt til jul.

Lykke til med bomull ... ICON_WINK

Re: 2 eller 3 lags, gore tex eller dermizax [Re: Ivar k] #1684497 18/09/2013 11:20
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Takk for alle erfaringer. Det ble en 3 lags jaktdress og jeg skal prøve den på Nord-Vestlandet de nærmeste dagene. Tror det var en dag ifjor hvor jeg hadde oppholdsvær på jakt, ellers så er det helt nødvendig med gt el.l beskyttende skall. Jeg er veldig nysgjerrig på alternativer som puster bedre og kan tøye grensen for når man må ta på gt klærne så jeg skal sjekke de andre forslagene også.

Ivar

- Ivar

Moderator  support