Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Søke om ekstra juleferie?

Søke om ekstra juleferie? #1681887 14/09/2013 13:40
D
Den glade amatør Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hei,

Lurer på om noen kan hjelpe meg med en liten case.

Saken er den at jeg begynte i ny jobb 1 september (føste jobben etter studiet). Mens jeg var på utveksling det siste året av studiet ble jeg sammen med en dame. Denne damen bor uheldigvis rimelig lang unna.

Nå har jeg blitt invitert dit for å feire jul/nyttår sammen med henne og familen; noe jeg såklart har lyst til! Problemet er bare at hun bor så langt unna at det blir for dyrt ( rett og slett) og dra bare en uke. I den forbindelse lurer jeg på hvordan arbeidsgivere og andre ser på det å søke om noen ekstra dager fri ifm dette mtp at jeg bare har jobbet i firmaet siden 1 september.
Magefølelsen sier vel egentlig at det er for tidlig, og at jeg burde opparbeide meg litt goodwill før jeg evt. søker om ekstra juleferie. Men på den andre siden ser jeg også at det kan vœre lettere og ryddigere å søke så tidlig som mulig slik at man kan "organisere" det hele på en skikkelig måte, f.eks ved å jobbe inn det antall timer jeg onsker å vœre borte.

Hva tror dere?

Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Den glade amatør] #1681891 14/09/2013 13:48
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Slik jeg ser det har du tre muligheter:
- Fri uten lønn
- Ta ut dager fra neste års ferie på forskudd. Sjekk personalhåndboken, der såtr det hva du har rett til. Vi har den muligheten hos oss ihvertfall.
- arbeide inn dager og avspaser. Burde være greit sålenge det avtales og det passer med prosjekter etc.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Den glade amatør] #1681898 14/09/2013 14:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Den glade amatør
Saken er den at jeg begynte i ny jobb 1 september

Der har du svaret. Du er ansatt før 1. oktober og dermed har du rett til full ferie i inneværende år. Du må dog ta det som ubetalt ferie siden du ikke har inntjent feriepenger ennå. Beste måten å komme i mål på mener jeg er å snakke veldig åpent med arbeidsgiver og fortelle om situasjonen og spørre om det er mulig å finne en bra løsning, selv om det kanskje innbærer å jobbe litt overtid i forkant for å "rydde bordet" før du tar fri.

Noe som jo underletter din sak veldig er jo at julen ligger perfekt i kalenderen i år. Forutsatt at du har fri julaften og nyttårsaften så kan du ta fri mandag 23/12, fredag 27/12 og mandag 30/12 og på den måten få sammenhengende fri i 12 dager. En arbeidsgiver skal være ganske sær eller presset for folk for ikke å gi deg fri de tre dagene. Og hvis de i tillegg går med på å gi deg fri uken før eller etter så får du altså 19 dager fri til kostnaden av åtte dagers lønnstrekk.

Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Den glade amatør] #1681943 14/09/2013 16:23
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk for alle svar:)

Jeg er i og for seg klar over hvilke muligheter jeg har osv. Det er mulig jeg formulerte meg litt klumsete, men det jeg egentlig tenkte på var -hvordan- det vil bli oppfattet av sjefer og medarbeidere:)
Jeg har lekt med tanken på å foreslå at jeg kan jobbe flere helger,kvelder osv før jul slik at jeg får fakturert nok timer for firmaet.

Dan: Jeg har tenkt tanken, jul/nyttår klaffer perfekt! Og ja, jeg har betalt fri både julaften og nyttårsaften:)

Jeg får tenke på det noen dager. Jeg vet jo at jeg hadde regaert litt hvis jeg hadde vœrt sjef og den nyansatte kom og spurte om ekstra fri allerede før det var gått en mnd.

Redigert av Den glade amatør; 14/09/2013 16:24.
Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Den glade amatør] #1682014 14/09/2013 18:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Den glade amatør
Jeg vet jo at jeg hadde regaert litt hvis jeg hadde vœrt sjef og den nyansatte kom og spurte om ekstra fri allerede før det var gått en mnd.

Jeg er sjef og vet at jeg hadde prøvd å hjelpe den ansatte hvis vi kunne løse det slik at det funket for alle parter. Som sjef i dagens arbeidsmarked har man ikke råd å være rigid. En nyansettelse er en investering allerede i rekrutteringsfasen og den ønsker man å få uttelling for. Så igjen, åpen kommunikasjon med sjefen hvor du forteller hvorfor dette er viktig for deg og at du gjerne strekker deg litt ekstra for at det ikke skal bli vanskelig for bedriften, det er det beste.

Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Den glade amatør] #1682019 14/09/2013 18:45
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Reglene er klare: Du har krav på 5 uker ferie, men som for alle andre har arbeidsgiver i utgangspunktet rett til å fortelle deg når du skal ha den.

I praksis vil nok både du og arbeidsgiver foretrekke at du ikke tar ut ferie i år. Arbeidsgiver fordi de vil ha deg i jobb, du fordi du ikke har tjent opp feriepenger og har lyst å tjene penger.

For tilfellet ditt ville jeg bare sagt den nøyaktige storyen til sjefen din, jeg kan umulig tenke meg at han har noe i mot at du tar to uker ferie rundt julen. Dette er selvfølgelig forutsatt at du ikke jobber som juletreselger eller i en annen bransje der tiden rundt jul er høysesong og alle andre må være på jobb.

Vil du spille et spill kan du snu problemet rundt til din fordel. Oppsøket lønningskontoret eller sjefen og si at du lurer på hvordan du skal gjøre det for å ikke måtte ta ut de fem ukene du har krav på. Feks om det er mulig å slippe å ta ut tre uker dersom du tar de siste to rundt helligdagene i julen osv..(Fremgangsmåten anbefales ikke)

Re: Søke om ekstra juleferie? [Re: Gråstein] #1682051 14/09/2013 19:16
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk for gode svar Dan og Gråstein.

Dan: Det var betryggende å høre. Jeg tenker jeg går for den fremgangsmåten:)

Gråstein: Jeg er ikke ute etter å spille spill eller noe som helst:) Jeg vil bare besøke dama og lurte på om det er " gangbart" å søke om noen ekstra dager ferie selv om jeg ikke har jobbet der så lenge. En ting er hva man har krav på, en annen ting er om det er "riktig" og "høflig" be om det hvis du skjønner hva jeg mener:) Jeg ønsker å opptre mest mulig loyalt og ryddig i forhold til arbeidsgiver. Den beste løsningen er nok som du skriver å snakke med sjefen:)

Uansett, takk til alle som har svart:)

Moderator  support