Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Få montert varmepumpe.

Få montert varmepumpe. #1681508 13/09/2013 15:54
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Noen som har erfaring med å leie en varmepumpeinstallatør?
Har prøvd å kontaktet diverse firma, uten at noen er interesserte med mindre de kan gi meg et pakke"tilbud".

Da disse pakkene er dødsdyre og ren svindel, vil jeg heller kjøpe varmepumpen selv, og få noen til å installere de for meg. Hvit eller svart, spiller ingen rolle.

Bor i Fredrikstad, så om noen kjenner til en montør så hadde det vært flott!

Redigert av kaffekanne; 13/09/2013 15:54.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681590 13/09/2013 18:40
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Ble litt nysgjerrig på hvilke varmepumpemodeller du har sett på, hva som er beste pris og hvor, og hva pakketilbudene ligger på. Jeg har alltid trodd at monteringen har vært rimelig og at det ikke har vært bryet verdt å dele opp pumpe og monteringsjobb.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681738 14/09/2013 01:19
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Se på feks. http://kundeavis.coop.no/aviser/bygg/tune/
Her er det et tilbud på en panasonic varmepumpe ink. montering, til 13990,-
Coop obs har faktisk ganske mange bra tilbud, men for sikkerhetsskyld sjekket jeg modellen på prisjakt.no

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1695558

Billigste alternativ er på 7600 (7900 ink. frakt)
Dvs at du betaler 6090 kroner for montering..og dette er på tilbud?

Har skjønt at det koster ca 4.000 for å få montert varmepumpen, og da sparer jeg 2.000 på å velge en uavhengig montør, problemet er bare at jeg ikke finner noen frown

Har søkt på varmepumpeinstallatør, varmepumpemontør, og sent e-poster hit og dit men får bare som svar at de ikke gidder med mindre jeg kjøper hele pakka av de.
Kjølemontør har jeg ikke prøvd, takk for det ICON_SMILE

Redigert av kaffekanne; 14/09/2013 01:21.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681756 14/09/2013 06:32
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
For de 2000,- tror jeg du sparer deg for mye ved evt problemer med varmepumpa senere, og personlig hadde jeg ikke vært i tvil.

En kompis er i bransjen (men kun på bedriftsmarkedet), og akkurat det du beskriver er grunn til at de ikke tar oppdrag hos private lenger.
De kunne aldri vite hva slags kvalitet det var på produktene de skulle montere, og har alltid skylda hvis det er noe feil på en vare de ikke har levert.

Regner med at den samme situasjonen gjelder de du kjøper varmepumpe av, null kontroll på montør og monteringsjobb.
Blir fort dytting av ansvar mellom leverandør og montør.

Så de 2000,- ekstra for ferdig montert spørs det om du kommer utenom.

Redigert av Christpa; 14/09/2013 06:34.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681758 14/09/2013 06:57
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: kaffekanne
Coop obs har faktisk ganske mange bra tilbud, men for sikkerhetsskyld sjekket jeg modellen på prisjakt.no

Har skjønt at det koster ca 4.000 for å få montert varmepumpen, og da sparer jeg 2.000 på å velge en uavhengig montør, problemet er bare at jeg ikke finner noen frown

Har søkt på varmepumpeinstallatør, varmepumpemontør, og sent e-poster hit og dit men får bare som svar at de ikke gidder med mindre jeg kjøper hele pakka av de.

har ikke slått deg tanken om at av dr 6900 kronasjene skal staten ha 25 %+ skatt av overskudd. Montøren skal kjøre frem og tilbake, drifte bil,ha forsikring på både bil og firma, arbeidsgiveravgift, betale regnskapsfører osv. Ja han skal jo selvfølgelig ha noe å leve av på slutten også men det kommer jo i siste rekke stort sett. Klin til på tilbudet du. Du jobber ikke gratis du heller.

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681763 14/09/2013 07:16
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke kjøp deg for liten pumpe selv om du bor i "varme" Fredrikstad. En liten pumpe vil måtte jobbe mer og ergo bråke mer.

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681770 14/09/2013 07:29
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Til sammenligning så fikk jeg nettopp et tilbud på ca 5000,- (inkludert mva) for å skru opp en varmepumpe jeg måtte ta ned i sommer pga drenering rundt huset og bygging av terrasse. Den skal riktignok flyttes noen meter så jeg må også betale for ca 5 meter med slanger og muligens noe mer gass.

Dette var hos et rørleggerfirma som også driver med varmepumper. Det var første gangen de hadde blitt spurt om å re-montere en varmepumpe så han måtte regne litt før han var villig til å si en pris.

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1681889 14/09/2013 13:46
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Takk for alle svar ICON_SMILE
Dere har kanskje rett i at det er best å gå på et pakketilbud mtp eventuelle feil med varen.

Men venter og avser om det kommer noen bedre tilbud utover, da jeg synes dette tilbudet var ganske dårlig.

Kjøpte meg heller en Fein Multimaster Pro

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1682054 14/09/2013 19:21
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Hva med å kjøpe ei vakumpumpe å gjøre jobben selv?

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1682066 14/09/2013 19:37
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Du får kjøpt alt du trenger for å montere selv her:

http://www.klimashop.no/

Vakuumpumpen er såpass dyr at det kan være kjekt å leie eller låne den hvis det bare er for engangs bruk.

Merk: Prinsipielt sett er det ikke lovlig å gjøre dette selv etter 1.sep i år, men det vil vel være lite sannsynlig at noen skal ta deg for dette.

Hvis du ikke har mye rutine på det, ville jeg valgt ferdigflensede kjølerør. Dette er antagelig lurere enn å forsøke å flense 100% korrekt på egen hånd (for første gang i sitt liv).

Hvis du kjøper "standardpakken" fra montør får du typisk pumpen festet på veggen (kontra på bakkestativ), med noe større risiko for vibrasjonsforplantninger. Videre får du IKKE med varmepumpehus eller rørlengde over 4-5 meter, eller boring i mur/betong. Ei heller får du ny dedikert strømkurs fra sikringskapet (som er sterkt anbefalt for de fleste pumper).

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1683097 16/09/2013 17:21
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Har vært inne på tanken, men fikk svar fra en montør nå som var villig til å ta hele jobben for 3.000,- så da slår jeg til på det.
Varmepumpen kostet 7990,- med frakt, så da ender hele greia på 11.000,-

Da sparte jeg 3.000,- istedet for å slå til på "tilbudet" til coop obs bygg.
Får håpe det blir bra ICON_SMILE

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1683161 16/09/2013 18:45
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor mange kvadrat skal du varme opp? Og hvilken effekt gir den pumpa du har kjøpt?

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1683208 16/09/2013 19:34
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
92m2, gir 5kw

Redigert av kaffekanne; 16/09/2013 19:34.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1683306 16/09/2013 21:41
T
tdi Offline
Entusiast
Entusiast
T
En ting som er sikkert, du kommer ikke til og angre på kjøpet av varmepumpe, beste investeringa jeg noen gang har gjort ihvertfall, bortsett fra diverse sykler da... ICON_TONGUE

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1683307 16/09/2013 21:58
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Jepp gleder meg som en unge.
Ikke bare det at huset er godt og varmt hele tiden, men det blir så fryktelig varmt på sommeren..og når du jobber skift som jeg gjør, så er det kjedelig å komme hjem på morran og legge seg når varmen står på som verst ICON_SMILE

Re: Få montert varmepumpe. [Re: åneidu] #1683316 16/09/2013 22:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: åneidu
Sitat: kaffekanne

har ikke slått deg tanken om at av dr 6900 kronasjene skal staten ha 25 %+ skatt av overskudd. Montøren skal kjøre frem og tilbake, drifte bil,ha forsikring på både bil og firma, arbeidsgiveravgift, betale regnskapsfører osv. Ja han skal jo selvfølgelig ha noe å leve av på slutten også men det kommer jo i siste rekke stort sett. Klin til på tilbudet du. Du jobber ikke gratis du heller.

Det samme argumentet gjelder vel alle yrkesgrupper, med du er vel ikke villig til å betale elektrikeren 3.000 kr timen?

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1684041 17/09/2013 20:59
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Grunnen til at seriøse aktører ikkje vil ta i ei varmepumpe du har kjøpt en anna plass med ildtang, er rett og slett for at då faller ansvaret over på dei, og dei er ikkje interessert i å stå ansvarelg for ei kjipa pumpe kjøpt på coop, som eit eksempel... Helt greit at en syns at ting er kostbart men å kalle det svindel blottlegger berre din eigen uvitenhet. Dåg mulig dei seriøse aktørane østafor for fjellet har en lavare kodeks for kva som er seriøst. Det er det no komt kompetanse krav for montering av varmepumper fordi det har vært så mkje humbug på markedet og montering av folk som ikkje har nok sjølvinnsikt til å sjå sine egne begrensingar. Men selvfølgelig, det finnes alltid unntak her og ICON_SMILE

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Få montert varmepumpe. [Re: steffs] #1684089 17/09/2013 22:58
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: steffs
Grunnen til at seriøse aktører ikkje vil ta i ei varmepumpe du har kjøpt en anna plass med ildtang, er rett og slett for at då faller ansvaret over på dei, og dei er ikkje interessert i å stå ansvarelg for ei kjipa pumpe kjøpt på coop, som eit eksempel... Helt greit at en syns at ting er kostbart men å kalle det svindel blottlegger berre din eigen uvitenhet. Dåg mulig dei seriøse aktørane østafor for fjellet har en lavare kodeks for kva som er seriøst. Det er det no komt kompetanse krav for montering av varmepumper fordi det har vært så mkje humbug på markedet og montering av folk som ikkje har nok sjølvinnsikt til å sjå sine egne begrensingar. Men selvfølgelig, det finnes alltid unntak her og ICON_SMILE

Det er akkurat samme pumpa laget på den samme fabrikken av de samme menneskene.

Jeg har en mistanke om at det skyldes at de tjener vesentlig mindre når de bare monterer vs det å selge en pakkeløsning som gir dem en timepris på noen 1.000-lapper.

Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1684090 17/09/2013 23:07
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Selvfølgelig er det det ICON_SMILE
Kanskje litt dumt å si det rett ut, i og med at man tråkker en del folk på tærne..det med å beskytte egne valg osv.

Jeg synes bare det er kjekt å være litt økonomisk bevist inne i mellom istedet for å ta alt for god fisk når det viser seg at man kan spare veldig mye.

Redigert av kaffekanne; 17/09/2013 23:08.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1684109 18/09/2013 06:00
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Man kan spare seg til fant.

Big wheels keep on turning
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1684115 18/09/2013 06:12
Kake Offline
Veteran
Veteran
En liten side bemerkning i sammenhengen "useriøse" forhandlere..
Kjøpte for 3-4 år siden en RAS 10 pumpe av en for meg tilsynelatende seriøs forhandler. Sist vinter ble det noen hyle lyder regnet med det et lager el, som hadde tatt kvelden. Pga et oppussings prosjekt måtte jeg i sommer ta ned inner-delen. Ringte litt rundt og fant et firma som tok på seg jobben. Fortalte om pipingen og de fortalte at det var en garanti sak ettersom pumpa har 5års garanti. Men så enkelt var det ikke.. Det viser seg at montøren har parallell importert pumpa utenfor normale kanaler.. så ingen garanti fra den norske importør.
De som monterte pumpa (denne gangen) fortalte at fyren som hadde importert pumpa "kjent" i miljøet. Han har startet og gått "konkurs" mange ganger... og når det ikke er noen karantenetid så er da en fin måte å rømme fra ansvaret på..

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Få montert varmepumpe. [Re: kaffekanne] #1684177 18/09/2013 07:28
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Kjøpte en 4,8kw Hyundai varmepumpe fra Netthandelen. Lekker sak, elegant inndel som og er meget støysvak. Ferdigfyldte rør, monterte selv på 2timer. Kostet meg 5.200.- ferdig montert med frakt, flett ny, og går til -16, slik som den gamle den erstattet. Min første Hyundai (!!). Avisningen i bunn og bak ser og bra ut (bedre enn den som den erstattet, og naboens) og den er en modell beregnet for bruk i kalde klima.

Den gamle Foma 5500 (5,5kw/ -16grader)kostet meg 9900.- ferdig montert, og varte i 7år, og jeg fikk 1000.- for den på finn. Den var virksom, men trengte kjølemiddel (iset ned). Kostnad 1271.- pr år.

Naboens 18.000 pumpe fikk i sommer vedlikehold til et par lapper, og er totalt på 20.000, og han må så ha 16års levetid nå (uten service) for å klare samme kostnad. Jeg får "ny teknologi" oftere) og jeg har ikke regnet på COP og effektivitet. Teoretisk kan jeg ha 3-4 pumper for hans ene.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Få montert varmepumpe. [Re: Dexter] #1684205 18/09/2013 07:54
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dexter
Sitat: steffs

Det er akkurat samme pumpa laget på den samme fabrikken av de samme menneskene.

Jeg har en mistanke om at det skyldes at de tjener vesentlig mindre når de bare monterer vs det å selge en pakkeløsning som gir dem en timepris på noen 1.000-lapper.

Seff har dei større inntjening med å selje en totalpakke enn berre å monteringsjobben, men uansett kva du trur er grunnen så er det her snakk om eit vere ansvarleg for eit produkt en ikkje har levert. Prøv å kjøp en sykkel, og så går du til en anna butikk å prøver å få dei til å ta reklamsjons ansvaret??
selvfølgelig kan en gjere tilsynelatande gode kjøp på eit produkt men eg hadde aldri kjøpt ei varmepumpe på netthandel og montert den sjølv. Men det er mi meining ICON_SMILE

En demostrerer en fantastisk miljøfilosofi når en begrunner eit billigkjøp med at en då kan kjøpe nytt produkt 3 ganger for prisen av eit produkt av god kvalitet og der jobben er fagmessig utført.

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad

Moderator  support