|
|
|
privatist- NAV
|
privatist- NAV
12/09/2013 18:34
|
heia29
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tenker å melde meg opp på privateksamen i et par fag på vidergående til vinteren. Det jeg lurer på om det hvordan dette blir ved en eventuell permittering fra jobb (er i full jobb nå). Da tenker jeg i forhold til dagpenger. Kan jeg bare melde meg av disse eksamene før jeg da går ut i permittering og jeg får rett på dagpenger igjen eller det ikke så enkelt.?
Jeg har fra før fått godkjent deltidstudium på generel studiekompetanse med dagpenger men vet ikke hvordan det blir etter jeg er påmeldt som privatist og har eksamen i disse fagene. Er det bare å melde seg av eksamen så gjør jeg jo det hvis det nødvendig men holder dette, eller er man først registert på privateksamen weben så er man privatist uansett eller?
|
|
|
Re: privatist- NAV
[Re: heia29]
12/09/2013 19:45
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NAV sitt regelverk er så komplisert at man egentlig trenger en proffessor i trygderett med seg på ett møte med dem,men det du bør gjøre er å holde kontakt med NAV hele veien,og kun godta vedtak fra dem som gyldig svar. Alt av svar som er muntlig har null verdi IMNHO.
Så snakk med NAV,slikt er alt for komplisert for en vanlig forumbruker å svare på,da ett feil svar kan koste deg masse penger.
|
|
|
12/09/2013 19:51
|
VemundSimensen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg meldte meg opp til privatisteksamen, tok kveldskurs i regi fylkeskommunen ved siden av ordinær jobb. Jeg tok ut ferie på lesedagen og fikk fri m betalt av arbgiver på eksamensdagen.
Du trenger ikke ta kurs på dagtid eller kveldstid, du kan studere selv og melde deg opp til eksamen. Det koster dog noen kroner per oppmelding. Dette dekket ikke nav eller arbgiver.
Dette var 5 år siden, og du bør forhøre deg med NAV angående ulike løsninger. Du må nok være forberedt på å studere og bruke endel egeninnsats på privattid.
Redigert av VemundSimensen; 12/09/2013 19:53.
Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
|
|
|
12/09/2013 19:52
|
gare
More than words
|
More than words
Dette er ikke det jeg driver mest med, jeg mener å huske at det lar seg gjøre, men du må IKKE starte dette på egen hånd om det er aktuelt med dagpenger, og så tro at det ordner seg. Jeg kan sjekke det opp i morgen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
12/09/2013 19:58
|
heia29
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dette er ikke det jeg driver mest med, jeg mener å huske at det lar seg gjøre, men du må IKKE starte dette på egen hånd om det er aktuelt med dagpenger, og så tro at det ordner seg. Jeg kan sjekke det opp i morgen. Fristen i år går ut den 15 september for å melde meg opp på privat eksamen så skulle jo selvsagt vært litt raskere ut . Men er ikke permittert til dagsdato men tenker heller i worst case intill juletider, da eksamen er i desember en gang.
|
|
|
14/09/2013 14:59
|
gare
More than words
|
More than words
I utgangspunktet kan man ikke kombinere utdanning og dagpenger siden man da ikke kan regnes som ordinær arbeidssøker, det er unntak fra dette og unntaket er om utdanningen foregår på kveldstid, eller i en kortvarig periode, eller i bolkvise perioder. Dette må man selvsagt søke om å få lov til om man går på dagpenger. Reglene er godt forklart i rundskrivet som du finner her.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
|
|
|
|