|
Birken på 3 blank
|
Birken på 3 blank
12/09/2013 09:49
|
kissalive
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Sykler i dag på 3:15-3:20. Treningen består hovedsaklig i langkjøring, intervaller og lek og morro i skogen.
For å ta det siste steget, trenger jeg styrke til å holde litt høyere gjennomsnittsfart gjennom hele løpa. Ha er beste treningsformen for å få denne stayer evnen?
Forslag til treningsplan mottas med takk. Planen må være gjennomførbar for en person som har et liv uten sykkel også:)
Kjør debatt...
|
|
|
Re: Birken på 3 blank
[Re: kissalive]
12/09/2013 10:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel bare å gjøre det samme, men bare mye mer av det.
|
|
|
12/09/2013 10:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trene tempodrag sammen med andre på racer på landeveien er nok den beste treninga du kan gjøre for å sykle fort på Birken tror jeg. Da får du trent på å sykle rulla samtidig som du bygger svært god kjørestyrke.
I tillegg sørge for minst mulig dødvekt på kroppen og rikelig med bakkeintervaller i oppkjøringa..
|
|
|
12/09/2013 10:48
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Sykler i dag på 3:15-3:20. Treningen består hovedsaklig i langkjøring, intervaller og lek og morro i skogen.
For å ta det siste steget, trenger jeg styrke til å holde litt høyere gjennomsnittsfart gjennom hele løpa. Ha er beste treningsformen for å få denne stayer evnen?
Forslag til treningsplan mottas med takk. Planen må være gjennomførbar for en person som har et liv uten sykkel også:)
Kjør debatt... Jeg lurer egentlig på det samme, kjører ca samme opplegget som deg. Jeg ligger på 7-10timer i ukai sesongen. Om vinteren litt mindre. På meg virker det som om jeg må opp på 10-15timer for å komme ned på de tidene der.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
12/09/2013 10:52
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kvalitet forran kvantitet. Periodisering. Trene med overskudd. Restitusjon/riktig og næringsrik mat.
Er noen pinner. Er noen som henger seg veldig opp i timeantallet, det tror jeg bare blir en konsekvens hvis du følger de punktene over. Har også veldig tro på det Erling sier. Du må rett og slett trene på å produsere mye/mer watt over tid, og det gjør du enklere på landeveien der du kan ha kontinuerlig trøkk i pedalene i motsetning til i skogen der det blir mer korte spurter.
Redigert av Elgvenn2; 12/09/2013 10:53.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: hJürg1]
12/09/2013 11:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke man trenger å trene 10-15 timer i uka for å kjøre Birken på 3 timer. Mange som trener mindre enn det som klarer det. I tillegg til å kunne kjøre fort over lang tid tror jeg det er viktig at man er i stand til å tåle råkjør rett fra start.
Edit: Elgvenn er inne på mye viktig. Tenk kvalitet, ikke kvantitet.
Redigert av Øyvind V; 12/09/2013 11:03.
|
|
|
12/09/2013 11:27
|
steffs
Entusiast
|
Entusiast
meld deg på i treningspanelet til terrengsykkel, og fortell om ambisjonane dine. blir du trekt ut får du eit skreddersydd opplegg tilpasset deg  må føles som å vere proff å bli med på eit slikt opplegg 
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
|
|
|
12/09/2013 11:47
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det med antall timer i uka er litt diffust. Snakker vi her om snitt per uke, 52 uker i året eller mai-august osv.
Uansett det går ikke ann å ha 3 blank som mål. Må jo ha 2:59:59 eller bedre.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/09/2013 12:36
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror ikke man trenger å trene 10-15 timer i uka for å kjøre Birken på 3 timer. Mange som trener mindre enn det som klarer det. I tillegg til å kunne kjøre fort over lang tid tror jeg det er viktig at man er i stand til å tåle råkjør rett fra start.
Ja det er mange som klarer det med mindre timer, men da er man også inne på forskjell i forutsetningene. F.eks kan noen som drev aktivt med langrenn fram til 1.års senior ha en bedre base en f.eks meg som er astmatiker og aldri drev med kondisjonsidrett etter 9årsalderen. Edit: Elgvenn er inne på mye viktig. Tenk kvalitet, ikke kvantitet.
Men hva er kvalitet da?
|
|
|
12/09/2013 13:04
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Kvalitet er å ha god struktur og organisering av tilgjengelige treningstimer. Det er bedre å trene lite og hardt, og få tid til å restituere seg, enn å trene mye og måtte kutte ut hardtrening pga dårlig restitusjon i hektisk hverdag. Det beste er selvfølgelig mengde + intensitet, men det er ikke mange som har anledning til det.
Struktur av intervalltreningen er også viktig. Progresjon underveis under dragene og progresjon fra drag til drag er viktig. Man bør heller ikke ta knekken på seg selv under hver eneste hardøkt. Gjerne stopp når du vet at du bare klarer ett drag til om du absolutt måtte. Da er det lettere å unngå å gå over kanten.
|
|
|
12/09/2013 13:16
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Ta noen grep i høst/vinter/vår, det er da du gjør "treninga" og bygger grunnlaget. Sykle jevnt framover enten på rulle eller ute med pigg/fatbike, prøv å få til minimum 2 kvalitetsøkter på sykkel i høst/vinter/vår fram til det blir bart, gjerne 3 økter viss det lar seg gjennomføre. Fyll så på med 2 - 3 langturer på ski el liknende alt ettersom du har tid til. De fleste vil vel anbefale å trene subterskel gjennom vintern, så kan du heller gunne på med litt hardere drag når sesongen starter ute. 20 min bedre tid er en del, men du kan gjøre mye i vinter om du er seriøs nok:) Lag deg ett program, målrettet plan på papir/exel ark, ikke bare i hodet, slik at du har noe å følge etter, viss ikke er det fort gjort å improvisere eller droppe treninga. Jeg ville prioritert å heve terskel utover vintern. Noen vil sikkert også trene litt styrke, men har du begrenset med tid stjeler dette for mye tid er min mening.
Redigert av Zaskarin; 12/09/2013 13:18.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
12/09/2013 14:32
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Den der synes jeg er vanskelig. Sykler Birken på 3:15 -3:20 og har kommet dit med ca. 2 - 3 økter i uka i sesongen. En er ren intervalløkt, en er langtur som ofte går litt fort, og kanskje en mellomlangtur i tilfeldig tempo. Lapskaus semipro-edition. Men; hva er overskudd? Jeg synes selv jeg restituerer sakte. Det tar mange dager fra en økt, til jeg ikke kjenner noe i beina. På den annen side kan det gjennomføres "ok" økter med litt tunge bein fra start og hyppig føling med syre. Denne balansen er vrien, og hvordan tar man seg videre?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
12/09/2013 15:19
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Den der synes jeg er vanskelig. Sykler Birken på 3:15 -3:20 og har kommet dit med ca. 2 - 3 økter i uka i sesongen. En er ren intervalløkt, en er langtur som ofte går litt fort, og kanskje en mellomlangtur i tilfeldig tempo. Lapskaus semipro-edition. Men; hva er overskudd? Jeg synes selv jeg restituerer sakte. Det tar mange dager fra en økt, til jeg ikke kjenner noe i beina. På den annen side kan det gjennomføres "ok" økter med litt tunge bein fra start og hyppig føling med syre. Denne balansen er vrien, og hvordan tar man seg videre? Sove mer, spise mer, spise riktigere. Kan hende du rett og slett har for treg restitusjon, jeg aner ikke om det er trenbart. Sover du 7 timer om natta, prøv med 8, 9 eller 10 timer. Sjekk næringssammensetningen i måltidene dine. Spiser du nok protein? Er det mye "tomme" kalorier? Når du trener hardt og mye kan du sikkert fint ligge på 2-3g protein per kg kroppsvekt (fettfri) per dag. Myndighetene anbefaler mye mindre, men det er vel for folk som sitter på ræva på kontoret. Funka veldig fint for meg i vinter i hvert fall, god metthetsfølelse, litt ned i vekt og god fremgang i beinstyrke før årets sesong. I tillegg kan det være nyttig med mye grønt. Spinat, salat, tomat ++ til minst et måltid om dagen. For min del er søvn det aller viktigste. Hadde en periode der jeg fikk 10 timer søvn hver natt, og kunne kjøre hardt nesten hele tiden fordi kroppen føltes helt topp topp.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
12/09/2013 20:18
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
I tillegg så har du sagt noe av problemet selv. Du trener, men det virker ikke spesielt strukturet. For å få overskudd må de rolige øktene, være rolig! Ikke halv rolig. Da mister du overskuddet og hardøktene blir ikke harde nok til at det blir bra kvalitet i de.
Jeg har gått i denne fella før, men når jeg begynte å trene riktig har tidene på testløp sunket med 2-3 minutter på 3 km motbakke-løp.
|
|
|
13/09/2013 04:53
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Det og trene med overskudd hele tida er så og si umulig om du ikke er toppidrettsutøver på landslaget og kan sove hele dagen. Med jobb og unger må man ta den tida man får, og kan derfor heller ikke regne med å være fullt uthvilt hele tida, men det går fint an å trene relativt mye og ha godt utbytte av treningen uansett.
|
|
|
13/09/2013 06:07
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Kjør debatt... Hvor lenge har du holdt på og hvordan er vekta? Min erfaring er at det går litt fortere hvert år, til man etter noen år er rett over/rett under 3t på birken. I garderoben på Lillehammer kl 1015 er det veldig få som ikke er slanke. Høres ut som du gjør det som skal til, mulig du ikke gjør det nok? Tror det er viktig å holde på gjennom hele året, om målet er under 3t.
Redigert av keo; 13/09/2013 06:29.
keo
|
|
|
13/09/2013 06:39
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke andre ritt pleier du å være med i ellers i året?
Forbausende mange legger veldig mye ambisjoner i akkurat dette ene rittet uten å ha noen særlig ritterfaring for øvrig. Når man ikke sykler andre ritt ellers i året, veit man heller ikke så godt hvordan kroppen reagerer på å kjøre med rittfart over lengre tid. Den høye intensiteten er i seg selv ukjent.
Det er jo så mange filosofier om hva slags trening som gir best resultat, atte hjælp. Jeg tipper du kan trene omtrent på samme måte som du allerede gjør, men altså kjøre flere lange ritt tidligere på sesongen.
Gaute
|
|
|
[Re: keo]
13/09/2013 06:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Tror det er viktig å holde på gjennom hele året, om målet er under 3t. Dette er et viktig poeng. Sesongen 2014 begynner nå. De jeg kjennner som har syklet under 3 timer, trener jevnt gjennom året.
|
|
|
[Re: gauter]
13/09/2013 07:08
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke andre ritt pleier du å være med i ellers i året?
Forbausende mange legger veldig mye ambisjoner i akkurat dette ene rittet uten å ha noen særlig ritterfaring for øvrig. Når man ikke sykler andre ritt ellers i året, veit man heller ikke så godt hvordan kroppen reagerer på å kjøre med rittfart over lengre tid. Den høye intensiteten er i seg selv ukjent.
Det er jo så mange filosofier om hva slags trening som gir best resultat, atte hjælp. Jeg tipper du kan trene omtrent på samme måte som du allerede gjør, men altså kjøre flere lange ritt tidligere på sesongen. Det er gode poeng, og hvis de rittene man kjører tidligere på sesongen er seedingritt så vil man jo ha mulighet til å seede seg til en bedre startpulje basert på 2014 formen og kanskje ha et bedre utgangspunkt for å nå målet enn om man starter lengre bak.. Selv tok jeg inn 17 minutter på å gå fra å trene til å trene strukturert. Regner allikevel med at det blir proposjonalt mer slit å gå fra 3:30 til 3:15 (kan liksom ikke gamble på godvær på lørdagen heller  ...
|
|
|
[Re: Brumm]
13/09/2013 07:21
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Ser på merida rittranking at det ikke er en noen fra pulje 5 som har kjørt raskere en 3.06. Om dette er riktig betyr det at du må inn i de 4 første pulje eller elite. Siden du i dag ikke kjører elite tror jeg det vil være klart lettest å kjøre aldersbestemt. I aldersbestemt må du være blant de 15 første til Skramstad og været må være som de to siste årene. Mye som skal klaffe.
Ville heller satt meg et plasseringsmål, totalt eller i klassen. Flere som hadde 3t som mål etter 2008, det er litt demotiverende når det kommer flere år med gjørme.
keo
|
|
|
13/09/2013 07:24
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Ville heller satt meg et plasseringsmål, totalt eller i klassen. Flere som hadde 3t som mål etter 2008, det er litt demotiverende når det kommer flere år med gjørme.
Det er faktisk et godt poeng. Og en bedre målestokk på prestasjonen.
|
|
|
13/09/2013 07:59
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flere som hadde 3t som mål etter 2008, det er litt demotiverende når det kommer flere år med gjørme. ...eller at løypa plutselig blir flere kilometer lengre fra et år til et annet. 
Gaute
|
|
|
13/09/2013 09:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Alt kommer ut i fra hva slags utgangspunkt man har. Hva har man gjort fra før av trening, hvor mye trener man nå osv osv.
Jeg kunne vel omtrent ikke ha trent og fortsatt syklet rundt 3 timer. Men jeg har et bra grunnlag med sykling fra før.
Umulig å si hva en person skal trene når man ikke vet hva man trener fra før. Og for veldig mange i 3.15-20 området er det ikke alltid det å trene mer som er greia. Derimot kanskje hvile mer, spise bedre, trene med mer overskudd på hardøkterosv osv.
Skjønner ikke hvorfor alle trur at det bare er å trene mest mulig som gjør at man sykler fort. Det er ikke slik at 15 timer trening= 3.01.56 på Birken.
Alt som skjer igjennom en dag er det som har noe å si. Dette er problemet til mange elite utøvere og mosjonister her hjemme. Man har fokus på akkurat de 2 timene man trener og ikke de 22 andre.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/09/2013 09:16
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville spurt meg selv om dette: Hvor lett kan jeg bli? Fett gir ikke trøkk og later man som noe annet lurer man bare seg selv.. De fleste kan bli lettere. Ikke tenk så mye, prøv å spis sunt og bruk vekta. Hvis tallet på vekta øker, må det mindre inn. Mån må tåle å være sulten. Kan jeg trene bedre? Viktigste her er å få mest mulig ut av hardøktene. tren heller mindre og vær uthvilt til hardøktene enn å jage timer med dårlige hardøkter. Kan jeg strukturere hverdagen bedre? Sove mere, hvile mere og fortsatt få tid til det man må.
|
|
|
[Re: ]
13/09/2013 09:39
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Kvalitet er å ha god struktur og organisering av tilgjengelige treningstimer. Altså kvalitet er jo å levere etter spesifikasjon Eller etter forventninger. Så lenge du som kunde blir fornøyd er kvaliteten god nok. Er du litt sliten og tar en hardøkt så vet du at det blir så som så og kvaliteten kan da være god selv om du ikke har fått 100% utbytte jfr med hvor restituert du er. Dette passer også godt inn i en mosjonist hverdag.
|
|
|
[Re: Kriss]
13/09/2013 10:26
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Ville spurt meg selv om dette: Hvor lett kan jeg bli? Fett gir ikke trøkk og later man som noe annet lurer man bare seg selv.. De fleste kan bli lettere. Ikke tenk så mye, prøv å spis sunt og bruk vekta. Hvis tallet på vekta øker, må det mindre inn. Mån må tåle å være sulten. Kan jeg trene bedre? Viktigste her er å få mest mulig ut av hardøktene. tren heller mindre og vær uthvilt til hardøktene enn å jage timer med dårlige hardøkter. Kan jeg strukturere hverdagen bedre? Sove mere, hvile mere og fortsatt få tid til det man må. Jeg har, uten å fokusere på vektmål, gått ned fra fjorårets sesongvekt på71kg til 66 "bare" ved å kutte søtsaker og slik fra 1.Januar. Altså godteri, kaker, wienerbrød, sjokolademelk etc. I tillegg har jeg gitt beng i såkalte restitusjonsdrikker og heller spist brødskiver med et glass melk og en banan i ny og ned. Generellt fritert mat har det heller ikke vært mye av. Jeg har ikke sultet, tvert i mot har jeg kunne spise det meste annet av mat, både toroposer, kjøttpølser, en og annen pizza fra peppes og burger i ny og ned. Jeg har hatt ca samme treningsmengde som i fjor og er egentlig overrasket over hvor mye slike enkle grep betyr. Det er klart at det har kostet litt sosialt å si nei til alle kakene på jobb, men det er ikke noe stort problem.
|
|
|
[Re: ]
13/09/2013 11:07
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Problemet for mange av oss mosjonister er jo å skjønne hva man driver med i treningsarbeidet. Det er vel det olechr har referert til som treningsintelligens.
Det er ikke så himla komplisert om man har en to-tre timer i uka til trening. Da er det bare å kjenne på beina og gå ut å kline til.
Adskillig verre blir det når man skal øke dette. Jeg prøvde det i år, og sammen med noen gjenstridige virusgreier har det jo bare blitt tull og tøys resultatmessig. Rundt 8-10t i uka siden april og resultater ca på samme nivå som når jeg trente 2-3t i uka.
Dvs. helt til jeg slapp opp treningen i august og for noen uker siden brått perset på et oppoversegment og skrellet av 10% av tiden min. Lenge etter jeg hadde avskrevet sesongen som en fiasko, kan jeg plukke meg ut ting på Strava som jeg har lyst til å perse på. Dette _kan_ ikke ha noe stort annen forklaring enn den økte treningsmengden. Men når treningsintelligensen er på nivå tilbakestående, har jeg jo ikke skjønt/kjent når og hvor mye det skal slippes opp for å få form og overskudd. Du har nok nøkkelen der  Tren mye på vinteren og slipp opp i sesongen. Er jo ikke et helt ukjent prinsipp da, men mange i den båten du nevner om "treningsintelligens". Før trente jeg mindre på vinteren enn på sommeren og gikk relativt sett fortere på ski enn jeg syklet. Klarte/Klarer ikke trene lite nok på sommeren med jobbsykling via marka og annen morsom sykling og ble/blir slått grundig av kompiser som er på samme nivå på ski. Jeg ønsker å bli best mulig men ønsker også å trene mye fordi det er gøy. Med et nornalt familieliv kan det bli et paradoks.
|
|
|
13/09/2013 12:48
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
her er forøvrig et halvironisk innlegg om hvor mye man må trene for å vinne en grand tour;) http://veloropa.dk/new-standards/Go helg sier nå jeg.
|
|
|
13/09/2013 14:26
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Uten å være en ekspert så har nok drøyt 20 år med tusenvis av timer i forkant av avbrekket noe å si for måten han har hentet seg inn. Mange utøvere trener nok faktisk for mye og kan oppleve en boost etter et skadeavbrekk osv. Er litt sånn Sau mentalitet rundt trening. Er en god - og denne trener 1100 timer pr år, så ser alle i samme retning uten å se om individet det gjelder kanskje når sitt maks og blir best på f.eks. 750 timer pr år. Noen må til og med stangnere og bare fortsette - før de så opplever at alt løsner og faller på plass - selv uten økning av timer. (så til tross for litt ironi i innlegget er det muligens snev av hold i noe av dette. Ironi eller ei ) 
Redigert av Lurifax; 13/09/2013 14:36.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/09/2013 11:33
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Er mange veier for å nå målet. Bruk mye av det som blir nevnt her til å finne "ditt" opplegg som passer deg, din tid og dine målsettninger. Er som Ole Chr. skriver og vel som Thomas Alsgaard har sagt i alle år. Er ikke alltid hvor mange timer trening man har for å bli best, men hva gjør man på trening, etter trening og hvor godt kjenner du din egen kropp. Har lest flere blogginnlegg av Alsgaard hvor han avbryter hardøkter i hopetall da kroppen ikke svarer. Det er vanskelig og ikke minst har jeg fått øynene opp for genetikken!
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
|
|