Morsomt og provoserende innlegg i Aftenposten
|
Re: Morsomt og provoserende innlegg i Aftenposten
[Re: GeirK]
12/09/2013 11:28
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Enten har hun ikke noe ønske om å forbedre syklisters tilværelse eller så er kronikken uintelligent skrevet. +1 Vel, jeg er uenig med dere. Jeg sykler på disse spesielt utsatte strekningene hver dag. I begynnelsen av denne karrieren kan jeg nok ha blitt opplevd som skremmende av fotgjengere. Slike innlegg som hennes, tvang meg til å tenke nøyere over egen sykling, og jeg har nok blitt betraktelig roligere overfor både fotgjengere og andre syklister på grunn av dette. Med stadig tilsig av nye villmannssyklister, er det nyttig med noen slike innlegg fra tid til annen. Og at de legger inn noen provokasjoner i innleggene, er da ingenting å ta seg nær av.
|
|
|
[Re: Raindog]
12/09/2013 11:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Og at de legger inn noen provokasjoner i innleggene, er da ingenting å ta seg nær av. Man trenger ikke å ta seg nær av en provokasjon for å synes at den er uhensiktsmessig. Jeg er opptatt av at syklisters hverdag skal bli bedre. Når noen da driver villmannsskyting fra hoften så tillater jeg meg å reagere. Vi har allerede konstatert at syklister i sykkelklær blir tatt mindre hensyn til av bilister enn syklister i jeans og uten hjelm. Ønsker vi tilsvarende situasjon på gang- og sykkelveiene, hvor fotgjengere bevisst lar være å flytte seg fordi det bare er "en slik jævla treningssyklistterrorist" som kommer? Han har jo tross alt tettsittende klær så da flytter vi oss ikke. Trene kan man gjøre på SATS. Søkt? Kanskje, men å prøve å male verden svart-hvit, slik jeg mener skribenten gjør, er sjelden en god idé hvis man ønsker en forandring og ikke bare steile fronter.
|
|
|
[Re: Dan]
12/09/2013 11:58
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes en slik lett provokasjon er hensiktsmessig. Vi er nødt til å føle oss litt truffet før vi gidder å reflektere over egen oppførsel.
Å tro at det skal føre til en militarisering av fotgjengerne er å male fanden på veggen.
|
|
|
12/09/2013 11:59
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
I går møtte jeg en av disse kjerringene (50+, mascara, dinglende håndveske samt med en lett hang til hypnotika/sedativa) på gangveien hjem fra jobb. Siden jeg syklet på singlespeeden, gikk det ikke så fort, men jeg var iført lekre tettsittende plagg uansett.
På hennes side av gangveien gikk det et par jenter. Uten å blunke svingte fruentimmeret ut forbi dem, rett mot meg. Blikket hennes mente jeg hadde ansvaret for å flytte meg. Det gjorde jeg ikke. Tipper hun ble rasende.
Redigert av Lenny; 12/09/2013 14:04.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
12/09/2013 12:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi er nødt til å føle oss litt truffet før vi gidder å reflektere over egen oppførsel.
Jag har aldrig syklat i oslo så jag lurar på hur stort detta problemet med syklister i byen och skogen verkligen er. Nær man leser diverse tidningar så verkar problemet vara enormt. Sjelv tror jag aldrig att jag har møtt en enda av dessa idioterna i kondomdress verken i skogen eller på g/s veien och jag har endå syklat, løpt och gått en del på dessa stederna.
|
|
|
12/09/2013 12:22
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Alt i alt et greit innlegg i debatten fra HH, der. Hovedpoenget hennes er godt. Til og med ute på bøgda der jeg bor, er hensynsløse medsyklister et større problem enn hensynsløse bilister. Ja, selvfølgelig, men hvor mange ganger trenger det samme å sies? Hva med å komme med noen konkrete forslag på hva som kan gjøres, isteden for å bare peke på problemet for ørtende gang? Løsningene gir seg kanskje selv, gjør de ikke? De handler om at hver og en av oss må begynne å oppføre oss som folk. Her er det forøvrig en syklist som har skrevet, ut fra en syklists synsvinkel. Det er jo, om ikke nytt, så i alle fall litt lite typisk. Det som derimot er typisk, er de såra og vonbråtne reaksjonene fra syklister. Og enda mer patetisk: At man skylder på dårlig tilrettelegging for syklister, som SLF er så flinke til. Kort sagt: All verdens tilrettelegging vil ikke hjelpe når folk legger igjen både vett og folkeskikk når de går ut. Som sagt: Til og med på bøgda der jeg bor, har jeg flere ganger vært borti nestenulykker med andre syklende, som bare skyldes hjernedød oppførsel. I det seinere har det blitt sånn at jeg møter idioter på hver eneste lengre tur jeg tar. Og stort bedre plass enn vi har her, er det jaggu ikke mulig å få til.
|
|
|
[Re: Lektoren]
12/09/2013 12:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og enda mer patetisk: At man skylder på dårlig tilrettelegging for syklister, som SLF er så flinke til.
Nja, om det tex finns sykkelveier med fortau så lær ju konflikten med gående bli mindre. Det som derimot er typisk, er de såra og vonbråtne reaksjonene fra syklister.
Nja, kan man inte sluta med stigmatiseringen av 40 åriga menn i treningsklæder som enligt karikaturen aldrig visar hensyn? Jag børjar bli riktigt trøtt på den. Om man velger att gå imot en hel grupp som hon tillvissdel gør så tycker jag inte att det er så konstigt att folk i den gruppen førsøker førsvara sig.
|
|
|
12/09/2013 12:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Løsningene gir seg kanskje selv, gjør de ikke? De handler om at hver og en av oss må begynne å oppføre oss som folk. Ok, det betyr at jeg er fullstendig maktesløs, siden jeg allerede sykler som en prest.
|
|
|
[Re: ]
12/09/2013 14:11
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Hun skriver ikke at de som oppfører seg dårlig gjør det fordi de er menn Det er jo nettopp det hun gjør: "Kan høyere hårfeste, begynnende mage, hengende testikler og stadig økende bevissthet om livets forgjengelighet, egen alderdom og død være en del av forklaringen? "
Jeg mener hun ikke gjør det. Hun kommer med en mulig forklaring til hvorfor de som sykler som idioter gjør nettopp det -- altså at dette er menn som har [liste over egendefinerte problemer] ikke takler at de har [liste over egendefinerte problemer]. Hvis dere ikke har egendefinerte problemer sikter hun heller ikke på dere. Jeg greier ikke å føle meg truffet av en så stor generalisering som "menn". Skal man være petimetrisk nøyaktig i sin kritikk må man nevne enkeltpersoner, og det ville vært meningsløst når man lett kan se et mønster hos en (noe ullen) gruppe. Og selvsagt vil hun provosere. Det fungerer jo som bare det.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: jonas]
12/09/2013 14:57
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
.
Det kan da ikke være særlig tvil om at det er lettere å nå frem til andre med sine synspunkter hvis man møter de med høflighet og respekt, istedenfor å være nedlatende og uhøflig?
Så er eg. enig med Dan; formen på innlegget burde vært annerledes i den grad hun ønsker å nå fram til de det gjelder.
Redigert av Goldrush; 12/09/2013 14:57.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: Dexter]
12/09/2013 15:07
|
GAD
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er det sant er du et enstående flott eksempel på den nye folkesykdommen krenkethet.
LarsB
Mangler det et komma her et sted? Og det var ditt første innlegg? Var kommafeilen så graverende at du måtte lage en bruker ens ærend for det? Slenger ved noen komma så kan du fordele de som du ønsker ,,,,,,,,,,,,,. He he, dette var egentlig veldig morsomt. Jeg har nærmere 3000 innlegg på forumet og har vanket der siden 2007 og jeg kjenner Lars B personlig. Jeg hadde nok fått en litt annen reaksjon hvis jeg hadde kommet med kommentaren på mitt originale nick. Men jeg fikk fram minst ett poeng VS provokasjon.
|
|
|
[Re: GAD]
12/09/2013 15:32
|
pluss1
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er det sant er du et enstående flott eksempel på den nye folkesykdommen krenkethet.
LarsB
Mangler det et komma her et sted? Og det var ditt første innlegg? Var kommafeilen så graverende at du måtte lage en bruker ens ærend for det? Slenger ved noen komma så kan du fordele de som du ønsker ,,,,,,,,,,,,,. He he, dette var egentlig veldig morsomt. Jeg har nærmere 3000 innlegg på forumet og har vanket der siden 2007 og jeg kjenner Lars B personlig. Jeg hadde nok fått en litt annen reaksjon hvis jeg hadde kommet med kommentaren på mitt originale nick. Men jeg fikk fram minst ett poeng VS provokasjon. +1
|
|
|
12/09/2013 16:41
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Løsningene gir seg kanskje selv, gjør de ikke? De handler om at hver og en av oss må begynne å oppføre oss som folk. Ok, det betyr at jeg er fullstendig maktesløs, siden jeg allerede sykler som en prest. Ja, det gjelder vel oss begge to.
|
|
|
12/09/2013 18:14
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg synes en slik lett provokasjon er hensiktsmessig. Vi er nødt til å føle oss litt truffet før vi gidder å reflektere over egen oppførsel.
Å tro at det skal føre til en militarisering av fotgjengerne er å male fanden på veggen. Dette innlegget er på ingen måte hensiktsmessig. Det er tåkelegging og forvrenging av et stort problem i norske byer. Det er bruk av en stereotyp som vekker ubehagsfølelse hos store mengder av befolkningen, for å skape motstand mot syklister. Det er populistisk idioti, og det er det ingen som er tjent med, hverken bilister eller fotgjengere. Bilister og fotgjengere kan mobilisere til motstand så mye de vil, men de kondomkledde fartsfantomene er de som forsvinner sist fra trafikken. Jo jævligere vi gjør trafikkbildet, jo færre vanlige folk vil sykle til jobben, jo flere TdF-kondomer vil velge veibanen. Du blir ikke kvitt dem, hvis ikke du dreper dem. Og det vet vi jo at norske sykkelveier er et fordekt forsøk på. Problemet er at infrastrukturen er elendig tilrettelagt for syklister. Se på den nye sykkelveien de bygget forbi moskeen på furuset. Den er diskontinuerlig, og en landeveisrytter vil ikke ha annet valg enn å måtte bremse for å unngå å bli påkjørt av en svingende bilist. Det er kanskje like greit, ettersom de også har klart å dandere sykkelveien med skarpe kantsteiner ved på og avkjøring. Jeg har syklet i Oslo hele livet mitt. Jeg syklet fra ytterste Groruddalen til vgs i Ullevålsveien. Jeg syklet til jobb i storgata. Jeg har syklet i Oslo hver eneste sommer i ferien, og syklet da resten av året i en tettbefolket, gammel europeisk storby. Det er helt utrolig å se hvor elendig og bedritent vi legger til rette for å sykle fort i Norge. Når det er lettere å tråkle seg kjapt og effektivt igjennom en dobbelt så tett befolket europeisk by, så er det noe rotten in the kingdom of Norway. Det er ikke annet enn latterlig å se at man ikke kan lage sykkelnett som fungerer i et lite befolket industrihøl som deler av groruddalen. Det skyldes vel til dels at det ikke akkurat er racere som søker seg til de statlige posisjonene hvor man kan drive med veiplanlegging. Byen kveles av svevestøv og dritt, men hvem faen gidder vel å pendle med sykkel, så lenge hvert eneste veikryss er en dødstrussel mot karbonfelgene dine og helsa di. Hvem gidder å sykle, når du må starte og stoppe for hver 100 meter. Det koster energi. Dette ser ut til å være et gjennomgående problem overalt i Norge. I Bergen har de bygget en sporvei, sprengt ut og herja, og jeg ser skinnene gli langs ferdselsårer hvor du bruker dobbelt så lang tid på å sykle igjennom villabebyggelsen, som du gjør på å sykle i den trange veien. Jeg står opp 05:40 hver jævla dag for å presset litt trening på blå resept inn i voksenlivet. Skulle jeg fulgt sykkelveien overalt, så måtte jeg stått opp kl 05:20, minst. Og det ville sannsynligvis statistisk sett, vært enda farligere. Hvor mye hadde det kostet å lage en bred sykkelstripe, som opphører i god tid før kryss???? Ærlig talt, å i det hele tatt benytte dette makkverket som aftenposten igjen har valgt å gi spaltemetere (akkurat som om de ikke har tonnevis av annet å velge imellom), det er en SKANDALE. Aftenposten er en DRITTAVIS.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
12/09/2013 18:28
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
All verdens tilrettelegging vil ikke hjelpe når folk legger igjen både vett og folkeskikk når de går ut. All verdens vett og folkeskikk vil ikke forandre på det faktum at det er farligere og tar lenger tid å sykle til jobben på en diskontinuerlig vei med store kantsteiner.
Redigert av Papegøyal; 12/09/2013 20:40.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
|
|