En videosnutt fra Livarden og den fine stien ned derfra til Totland og Fanahytten. Hardtail og uten noe annet enn hjelm + veldig gjørmete noen steder, ikke ideelt, men fin tur!
Noen som vet om andre stier i området rundt Totland?
Hei, Fineste veien ned fra Livarden er ikke å ta skiløypa over blautmyra ned igjen, men fortsette rett fram, en liten travers ned i dumpa mot hytta, og ta ryggen på høyre side ned. Da får en fin smalsti som er mye tørrere nedover (mulig eineren begynner å ta overhånd, men det ordnes lett med foldesag i sekken) og slipper å legge hjulspor i myra
Går ikke å oppdatere stiguidene, det er derfor ikke informasjonen står der.
Se der ja! Takk skal du ha, tenkte på det med hjulspor på veien nedover, var lett å se at det hadde syklet et par på kryss og tvers noen steder. Tørrere smalsti høres midt i blinken ut, får satse på finvær til helgen!
Kjørte nesten samme turen for 1,5 uke siden(pa ht) , kul tur absolutt.... Der med det store tre skiltet i slutten av filmen din går det en gammel skolevei opp til venstre som treffer skogsveien lengre oppe, verdt å sjekke ut på nedturen, men den er litt bratt og sketchy til tider.... Har vært der oppe noen turer i år men enda ikke truffet andre på sykkel!
Ser ut som en flott tur det der! Er selv helt fersk i sporten. Noen tips om hvordan man kan kjenne igjen der hvor man skal traversere bort neste rygg? Slenger meg gjerne med på en tur om det passer.
@Ynot: I går fikk jeg prøvd stien du nevner. Den var helt super, men som du sier er det mye vekst som stikker over stien i enkelte strekk, men ikke verre enn at det går an. Det er nok en litt vanskeligere løype enn jeg hadde i filmen, men det var langt morsommere og gikk til tider raskere.
@Bjørgvin. Hvis du går fra fanahytten (rett ved parkeringsplassen på totland) så går du oppover ryggen mot Livarden, du passerer høyspentkablene et stykke før du skal ta av. Etterhver vil du se at du går parallet med en annen rygg som går på venstre side, til slutt vil disse nærme seg hverandre og du ser en liten hytte/bu som ligger midt mellom, når du er på høyde med hytten kan du krysse over. Da finner du stien som går på den andre ryggen og du kan følge denne helt ned igjen til fanahytten. Stien går gjennom en liten skog helt til slutt og så over et jorde hvor du må sykle gjennom to porter.
Prøvde denne ruten som Ynot beskriver. På dager som idag hvor "hovedløypen" er tørr og fin skulle jeg nok valgt denne. Den alternative stien på ryggen ved siden er ganske gjengrodd. Førte til en OTB da forhjulet plutselig forsvant ned i en dyp sprekk som var dekket av vegetasjon. Man kjører mye blindt og håper på det beste. På slutten i den tette skogen må jeg ha kjørt feil. Jeg endte opp på grusveien igjen og ikke over et jorde. Dette var en update om andre vurderer denne. Men den blir selvfølgelig bedre om flere benytter seg av den:-)