Finnes garantert snøscooterentusiaster i Oslo området som ville gjort det gratis (og tilogmed betalt) for å kunne gjøre det, så her er det muligheter. Kjørte scooterspor fra Skjennnungen til Aurtjern på lørdag, helt konge:
Sykkelen lengst til høyre er jo tydelig en Surly, så antar 6"(?)dekket er deres også. Ikke så overraskende at det er nettopp de som vil pushe grensene. Ice Cream Truck med 4,8" dekk ser puslete ut i forhold.....
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#193103805/03/201515:28
Dekket på det siste bildet har samme type mønster som Nate og Lou. Og siden det står på en Surlysykkel er det vel trygt å anta at det er et Surlydekk. Men for å være helt ærlig savner jeg mer dekk med myk gummi enn enda mer volum... Den sykkelen kan se ut som den kanskje har en offsettløsning på bakhjulet også, 190mm med offsett for å få klaring mellom kjedet og det enorme dekket?
#193113205/03/201520:31
Lykke til med 6" dekk. Dette må være for spesielt interesserte, siden du ser brorparten av sykler som selges er med rammer for 4". Ikke ser jeg hva slags føre som krever 6" dekk, og samtidig forsvare tyngden på dette. Mulig løypesykling i løs januar snø er avhengig av 6", men ingen i denne verden kan fortelle meg at det går an å sykle i puddersnø, for en vanlig gjennomsnittlig nordmann på 90 kg.
#193114405/03/201521:09
Jeg skjønner ikke vitsen med et dekk på 6" og pigger? Er føret hardt så trenger man vel ikke et 6" med pigger, når det beste er 4" med pigger?
Mange ønsker kombinasjonen av volum og pigg. Derfor selger f.eks Dillinger D5 langt bedre enn D4. Det er ofte isete i lavere / bynære strøk, men så kommer man opp i høyden/inn i skauen der man trenger max flyt. Dekket over er ikke 6'', BTW.
1680 gram med pigg. Er ikke dårlig, med tanke på størrelse. Pigg er digg. Dette må jo være ultimate kombo dekket for vinter. Hvor mange pigger er det i dekket?
#193118606/03/201506:38
Jeg skjønner ikke vitsen med et dekk på 6" og pigger? Er føret hardt så trenger man vel ikke et 6" med pigger, når det beste er 4" med pigger?
Mange ønsker kombinasjonen av volum og pigg. Derfor selger f.eks Dillinger D5 langt bedre enn D4. Det er ofte isete i lavere / bynære strøk, men så kommer man opp i høyden/inn i skauen der man trenger max flyt. Dekket over er ikke 6'', BTW.
Spør igjen: vil det brede dekket over passe BigBob 6.0 med karbonramme?
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
[Re: Rukus]
#193123506/03/201509:02
Spør igjen: vil det brede dekket over passe BigBob 6.0 med karbonramme?
Ikke i nærheten. Disse rammene er laget for klaring opp til reelle 5.0'' (dvs Bud/Lou/XL/Jumbo Jim 4.8) på 100mm med høyt trykk. 5.05'' (tidenes understatement på dekkmerking) dekket er ikke i nærheten av å gå inn. I alurammene så får man montert bakhjulet, men det er ikke i nærheten av å gå rundt. Som de sa i haisommer: ''You need a bigger bike''.
Som skrevet over, så er mønsteret klin likt Lou, og dersom dekket er fra Surly (Loudicrous?), så har de vel en ny sykkel på gang for å få plass til disse (Marselover?).
Jumbo Jim 4.0 vs. Snowshoe XL 4.8 vs. nytt dekk. Det store veier 1680g med pigger: Casingbredder (kanttråd-kanttråd) 225mm vs. 260mm vs 315mm
Tenker dette er ca 5,8 tommer. Av innsynkningene på baksiden å bedømme, tror jeg dette er et annet dekk enn enn det på Surly-sykkelen over. Kanskje Vee?
#193202709/03/201506:32
Fikk satt på "sommerdekk" i går, byttet fra pigg til Vanhelga. Det aller beste er å slippe bråket fra piggene! For en følelse å liste seg gjennom skauen på lydløs skogbunn igjen
Det ligger igjen is i store partier ennå (Ski), og i går var det satans glatt på disse ettersom det var varmegrader og vått oppå isen. Men piggdekkene skal få lov til å ligge i boden så fremt det ikke kommer et nytt snøfall og vi får vinter igjen.
Vanhelga er fine vårdekk forøvrig, de har ganske grovt mønster og mykere gummi på sideknastene. Jeg kjørte med 7 psi i går og hadde bra grep. De griper vesentlig bedre på bart føre enn det Dillinger gjør.
I fjor høst prøvde jeg meg på et crux med 29er. Jeg feiget ut etter flere forsøk og inne i hodet mitt har dette cruxet vokst seg stort og fælt mentalt i løpet av vinteren. Når jeg kom tilbake dit i går så det ikke så ille ut som jeg husket det, så jeg bestemte meg for revansj!
Skjønner det tok tid før du kjørte ned den steinuren. Det ser vondt ut å tryne der, Fredrik. Var selv på langtur igår. 5+ timer. Fra Langhus inn i Østmarka og til Langhus igjen. Her snakker vi is gjørme og råtten snø. Veldig glad for myke breie dekk med masse pigger.