|
|
Fatbike: Den store dekktråden
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
27/01/2014 12:51
|
tron
Besatt
|
Besatt
Dere setter ikke litt for høye krav til et dekk når dere klager over at Snowshoe ikke har nok grep i løs snø, gutter? Den snøen som daler ned over Østlandet om dagen er jo uvanlig fluffy - hva slags fatbike-dekk gir bra grep i slik snø? Jeg opplever at Snowshoe funker supert, jeg. Ja, ute i den fluffy løssnøen spinner det jo lett, og forhjulet sklir når det kommer utenfor hardpakket sti, men i det store og hele er det et fenomenalt grep som jeg aldri har opplevd maken til på vinterføre.
|
|
|
27/01/2014 12:56
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Det er vel de færreste her som sykler en etappe frem og tilbake for så å skifte dekk og gjenta affæren.
Dette utfordrer jeg bladet Terrengsykkel til å ta seg av.
Markedet (jeg) skriker etter objektive utstyrstester i denne sjangeren!
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
27/01/2014 13:24
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Gode poeng. Skal man rate dekk må man teste back-back på nøyaktig samme sted til nøyaktig samme tid og ha tunet seg fram til optimalt dekktrykk for de spesifikke dekkene.
Hvis helgens test i preparert løype på fatbike med Bud/Lou med 2psi hadde vært min første test av fatbike hadde jeg gitt konseptet stryk, og dekkene karakteren minus 6 på en skala fra 1 til 10. Slo rett igjennom og spant vilt under tilsynelatende forhold der jeg ifjor ville ha kjørt 4-6psi i dekk som Vee8 og Mission.
Mao er snøforholdene ekstremt vanskelige om dagen, og har vært det stort sett hittil i vinter, pga ekstremt tørr snø helt uten hold som faller mens det blåser, så den får en helt ubrukelig konsistens.
Har syklet under forhold i vinter (desember) med Snowshoe der jeg først har pløyd gjennom 30-40cm med fuktig snø, med monstergrep, for så få minutter senere stå fullstendig fast og skli fra side til side på strekk der snøen har vært kaldere og tørrere. En rangering av de samme dekkene hadde variert mellom null og 10 avhengig av hvor på turen jeg var.
Blir som NAFs medlemsblad Motor, som klaget på at en bil de testet ikke oppnådde fabrikkens claims for 0-100 aks. De nevnte dog at de hadde gjort 0-100 testen av denne forhjulstrekkeren på snødekke.
Ting må testes under like forhold, og for få andre ting er det så avgjørende som for fatbike dekk på snø.
Redigert av Espen W; 27/01/2014 13:50.
|
|
|
[Re: tron]
27/01/2014 16:07
|
aramstad
Medlem
|
Medlem
Dere setter ikke litt for høye krav til et dekk når dere klager over at Snowshoe ikke har nok grep i løs snø, gutter? Den snøen som daler ned over Østlandet om dagen er jo uvanlig fluffy - hva slags fatbike-dekk gir bra grep i slik snø? Jeg opplever at Snowshoe funker supert, jeg. Ja, ute i den fluffy løssnøen spinner det jo lett, og forhjulet sklir når det kommer utenfor hardpakket sti, men i det store og hele er det et fenomenalt grep som jeg aldri har opplevd maken til på vinterføre. Vel, nå heter det Snowshoe, som gir assosiasjoner til noe som skal komme seg frem stort sett overalt. Sett opp i mot hypen i forkant så lever det ikke opp mot navnet. Dekket er bra på gitte underlag og det burde man være klar over i forkant av et eventuelt kjøp. Det er nå i hvert fall min subjektive mening.
Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
|
|
|
[Re: aramstad]
27/01/2014 16:18
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Dere setter ikke litt for høye krav til et dekk når dere klager over at Snowshoe ikke har nok grep i løs snø, gutter? Den snøen som daler ned over Østlandet om dagen er jo uvanlig fluffy - hva slags fatbike-dekk gir bra grep i slik snø? Jeg opplever at Snowshoe funker supert, jeg. Ja, ute i den fluffy løssnøen spinner det jo lett, og forhjulet sklir når det kommer utenfor hardpakket sti, men i det store og hele er det et fenomenalt grep som jeg aldri har opplevd maken til på vinterføre. Vel, nå heter det Snowshoe, som gir assosiasjoner til noe som skal komme seg frem stort sett overalt. Sett opp i mot hypen i forkant så lever det ikke opp mot navnet. Dekket er bra på gitte underlag og det burde man være klar over i forkant av et eventuelt kjøp. Det er nå i hvert fall min subjektive mening. Hvis jeg ikke hadde testet en haug med forskjellige fatbike dekk under alle mulige snøforhold og dermed hadde sammenligningsgrunnlag ville jeg dømt det råeste løssnødekket på markedet, nemlig Surly Lou nord og ned hvis erfaringsgrunnlaget kun var sykling i løssnø (uten fast såle) nå i januar. Igår spant jeg fritt med null fremdrift på flatmark i preppet løype med Lou med under 3psi, så hadde jeg ikke hatt et erfaringsgrunnlag ville jeg sagt at dekket (og hele fatbike konseptet) var fullstendig ubrukelig. Heldigvis har jeg testet nok til å vite at det ikke er det, langt ifra, selv om det kan virke slik med de forholdene som vi har hatt hittil i år. Det er heldigvis meldt noe mildere fremover, og får man litt mer hold i snøen vil grepet på alle typer dekk forbedre seg dramatisk.
Redigert av Espen W; 27/01/2014 16:21.
|
|
|
27/01/2014 16:52
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
En ting som jeg la merke til når vi var 3 stk ute å syklet. Vi har like sykler like dekk. ( diamant/nakamura på dillinger med pigg) Jeg og bror på 4 psi han veier 5 kg mer. Han andre på 7,8 psi veier 30 kg mer. Når vi rullet ned bakker. Bare skøyt jeg fart og rullet i fra dem. Nesten litt komiskt. Jeg har mer pigger 100 stk. Jeg kjører tubeless (gettho) ikke lettere enn slange (schwalbe sv13f) Er det noen som har en fornuftig forklaring på det? Eller griseflaks?
|
|
|
[Re: Espen W]
27/01/2014 19:07
|
viffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Igår spant jeg fritt med null fremdrift på flatmark i preppet løype med Lou med under 3psi, så hadde jeg ikke hatt et erfaringsgrunnlag ville jeg sagt at dekket (og hele fatbike konseptet) var fullstendig ubrukelig.
Merkelig. Kjørte til/fra jobb i dag med strategisk valgt omvei fra Gaustad til Sognsvann, deretter Grinda (samme vei tilbake) - og hadde kjempefeste med Bud/Lou på 3,5 psi på 65mm felg. Kunne banke på i både urørt løssnø og opptråkket der hundelufterne hadde gått, hadde mer enn nok feste overalt - IMHO
|
|
|
[Re: aramstad]
27/01/2014 22:25
|
StianR
Entusiast
|
Entusiast
Vel, nå heter det Snowshoe, som gir assosiasjoner til noe som skal komme seg frem stort sett overalt. Sett opp i mot hypen i forkant så lever det ikke opp mot navnet.
Skjønner jo at den kalde tørre snøen vi har nå ikke gir det beste grepet. Vi får gi Snowshoe en sjanse utover vinteren når det blir andre snøforhold. Men foreløpig er vel ikke opplevd forskjell mot Mission så stor som forhåndsomtalen kunne gi inntrykk av. Forøvrig ville jeg vel tro at et dekk med noe mer langsgående mønster enn det Snowshoe har, ville gi mer grep sideveis?
Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
|
|
|
[Re: viffer]
27/01/2014 23:26
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Igår spant jeg fritt med null fremdrift på flatmark i preppet løype med Lou med under 3psi, så hadde jeg ikke hatt et erfaringsgrunnlag ville jeg sagt at dekket (og hele fatbike konseptet) var fullstendig ubrukelig.
Merkelig. Kjørte til/fra jobb i dag med strategisk valgt omvei fra Gaustad til Sognsvann, deretter Grinda (samme vei tilbake) - og hadde kjempefeste med Bud/Lou på 3,5 psi på 65mm felg. Kunne banke på i både urørt løssnø og opptråkket der hundelufterne hadde gått, hadde mer enn nok feste overalt - IMHO Dobbeltmerkelig! Har vært ute flere dager i Bærumsmarka nå og Nate dekket mitt har knallfeste både i skiløypa og på stien. Førstespor i løssnøen går om det er flatt eller nedover. Helt sykt bra fatbikeforhold nå spør du meg 
|
|
|
[Re: viffer]
27/01/2014 23:54
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Merkelig. Kjørte til/fra jobb i dag med strategisk valgt omvei fra Gaustad til Sognsvann, deretter Grinda (samme vei tilbake) - og hadde kjempefeste med Bud/Lou på 3,5 psi på 65mm felg. Kunne banke på i både urørt løssnø og opptråkket der hundelufterne hadde gått, hadde mer enn nok feste overalt - IMHO Ikke så merkelig da dette ikke var i Oslo marka, men i Hemsedal med temperaturer mellom 12 og 25 minusgrader, så det var ikke nok fuktighet i snøen til at den satte seg etter prepping. I kveld kjørte vi opp Vettakollen og over til Frønsvollen og ned på vestsiden av Sognsvann. Tilbake til Kjelsås over Langmyr og Grinda. Variasjon i forhold og grep på kveldens runde beskriver det jeg nevner over. Godt feste opp til Båntjern, og kjørbart et godt stykke opp mot toppen. Fra toppen og videre innover mot Fuglemyra var det puddersukker helt uten hold, så der ble det mye spinning og skliing. Men: tilbake ved Sognsvann merket jeg den velkjente lyden i snøen som man hører når den er litt fuktigere, og dekkene setter spor, og fra Riksarkivet forbi Langmyr og rundt lysløypa på Grinda var det knallforhold med til dels knallgrep. Små endringer i temperatur og luftfuktighet og dermed snøforhold har mao ekstrem innvirkning på grep og kjørbarhet. Jo nærmer null grader man kommer, jo mer kjørbar er nysnøen. Ser ut til at forholdene blir enda bedre fremover 
|
|
|
28/01/2014 11:20
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Hei,
Noen som vet hvor man kan få tak i surly slanger over disk på østlandet? Akutt behov for slanger...
PES
|
|
|
[Re: spilleth]
28/01/2014 12:11
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei,
Noen som vet hvor man kan få tak i surly slanger over disk på østlandet? Akutt behov for slanger...
PES Friksjon har Schwalbe 13F på lager.
|
|
|
[Re: spilleth]
28/01/2014 12:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei,
PES Bestille online og lappe den du har mens du venter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/01/2014 13:08
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Har på Tranby,evnt på Billingstad på dagtid i morgen hvis du er interessert.
|
|
|
28/01/2014 13:15
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Testa ut Drillnger 45ThN pigg VS Surley Bud/Lou, i samme løype og føre. ca 3psi på begge dekka. Kjørte i midten av preppa skiløype (løst underlag) med ca 5cm nysnø på toppen. I dette føret så var Drillinger å foretrekke:
Drillinger flyter bedre på underlager, mens Bud/Lou graver seg mer ned og pakker seg. Virker som Bud/Lou er for grove i mønsteret til å flyte godt nok på snøen (fart over gangfart) Opp typiske kneiker/bakketopper hvor skiløpere har gått fiskebein/ploget nedover, så satt Drillinger som støpt, mens B/L glapp mer.
Er meget positivt overrasket over egenskapene til Drillinger på tross av at det ikke er typisk piggdekk føre ute nå. Bakdekket satte jeg opp "bak frem"..
|
|
|
[Re: Torlog]
28/01/2014 17:09
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Testa ut Drillnger 45ThN pigg VS Surley Bud/Lou, i samme løype og føre. ca 3psi på begge dekka. Kjørte i midten av preppa skiløype (løst underlag) med ca 5cm nysnø på toppen. I dette føret så var Drillinger å foretrekke:
Drillinger flyter bedre på underlager, mens Bud/Lou graver seg mer ned og pakker seg. Virker som Bud/Lou er for grove i mønsteret til å flyte godt nok på snøen (fart over gangfart) Opp typiske kneiker/bakketopper hvor skiløpere har gått fiskebein/ploget nedover, så satt Drillinger som støpt, mens B/L glapp mer.
Er meget positivt overrasket over egenskapene til Drillinger på tross av at det ikke er typisk piggdekk føre ute nå. Bakdekket satte jeg opp "bak frem"..
Og de ruller veldig bra. Jeg har satt opp bakhjulet andre veien. De blir ganske breie på 100 mm felg.
|
|
|
30/01/2014 20:21
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Hvilken hardhet blir det på snowshoe xl? Venter spent på bilder. Og ikke minst bredde.
|
|
|
[Re: rørleggern]
31/01/2014 09:31
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Hvilken hardhet blir det på snowshoe xl? Venter spent på bilder. Og ikke minst bredde. Skal være samme hardhet som på vanlig Snowshoe, dvs. 54a Silica Jeg spesifiserte (og fikk bekreftet) 121mm bredde på 100mm felg, så samme bredde som Lou og 2mm bredere enn Bud (som er litt smalere, men høyere enn Bud, så samme totalvolum, ca.) Første dekk går i støpen neste uke, og har dekk for kontrollmåling kort tid etter. CAD bilde: 
|
|
|
31/01/2014 10:01
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Så tøffe, blir de å få tak i før vinteren er over?
|
|
|
31/01/2014 12:09
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Hva slags gummi er det i Bud? Var ut på hardpakket isete snø, som ikke knastene på Bud klarte å trenge ned i. Da virket det som det var mye bedre feste på bakhjulet som er Snowshoe.
|
|
|
[Re: Desmo]
31/01/2014 12:22
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Hva slags gummi er det i Bud? Var ut på hardpakket isete snø, som ikke knastene på Bud klarte å trenge ned i. Da virket det som det var mye bedre feste på bakhjulet som er Snowshoe. Mener at de fleste Surly dekkene har ca 62 gummi. Snowshoe har Silica gummi som brukes i piggfrie vinterdekk av nordisk type for å holde seg myke og sticky i minusgrader. Ting tyder på at Snowshoe er det ideelle dekket for mer hardpakket snø der man ikke har behov for pigger, mens Bud/Lou er de optimale løssnødekkene, siden de har det største volumet og høyeste knastene, og ikke minst et front spesifikt knasteoppsett på Bud som gir fenomenalt sidegrep. Snø er så varierende underlag at jeg tipper at vi vil se mer og mer spesialisering av dekkene, og man vil ha flere par hjul med forskjellige dekk.
|
|
|
31/01/2014 13:30
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Ooo. Piggehull! Vil de være mulig å få tak i dem ferdigpigget? Og når?
|
|
|
[Re: JonAre]
31/01/2014 15:08
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Ooo. Piggehull! Vil de være mulig å få tak i dem ferdigpigget? Og når? Jepp, de kommer i en versjon som er ferdig pigget og en versjon med pigghull, men uten pigger. Har de første prøvene om et par uker, men produksjondekk ligger nok noe bak i løypa, men Vee er ekstramt kjappe til å få nyheter på markedet (noen ganger litt for kjappe, som med første generasjon Snowshoe som burde vært revidert etter prototypen med hensyn på knastebredde og merking (4.5 istedenfor 4.7).
|
|
|
31/01/2014 18:26
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Snakker vi denne sesongen? Overslag på pris?
|
|
|
31/01/2014 20:30
|
pacecar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
skal sette på snowshoe i kveld? er det noe vits å sette disse feil vei ,som man ble anbefalt på mission dekka?
|
|
|
[Re: pacecar]
31/01/2014 22:15
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
skal sette på snowshoe i kveld? er det noe vits å sette disse feil vei ,som man ble anbefalt på mission dekka?
Ble anbefalt å sette bakhjulet andre veien.
|
|
|
[Re: rørleggern]
01/02/2014 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ble anbefalt å sette bakhjulet andre veien.
Da blir dat vanskelig å både tråkke og bremse, tror jeg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/02/2014 08:17
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man snur navet, har man da satt bakhjulet andre veien?
|
|
|
01/02/2014 11:23
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
He he, ser den. Prøv dekket istede.
|
|
|
01/02/2014 11:38
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Ghetto slangen sprakk i siden. Tror. Jeg traff en pinne med veldig lavt trykk. Skikkelig uheldig. Men da fikk jeg prøvd ut gladpack. 8 runder. Bygde opp under med isolasjonstape. https://www.dropbox.com/s/edwsge8gxeep57s/DSC_0189.jpgDette er pottetett. Og pumpet opp uten problemer med håndpumpe. Tett både på lavt og høyt trykk. Og når jeg presser dekk i bånn. https://www.dropbox.com/s/uxsazznlxc46or9/DSC_0190.jpg Dette her er en veldig lett slangeløst oppsett. Skal sette opp nye sykkelen i uke10. Med både vekt, bilder og fremgangsmåte. Vis det funker. Er på prøvestadie til da
|
|
|
|
|