Så hva slags dekk anbefales, om noen, som erstating på Diamanten for svaberg, stein og røtter, hvis det er fart og moro en er på utkikk etter? Kanskje bare holde seg på fs'en kanskje?
Folk sier mye bra om piggfrie 45NTRH Escalator - som nå heter Dillinger - både med og uten pigg.
Escelator er ett hakk mykere en Dillinger, er vel også 180 tpi mot 120 tpi. Escelator blir ikke produsert lenger. Dvs, kun Dillinger stud/les som Baronen sier
IFHT
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#169561207/10/201319:17
Fikk tilslutt av bremseskiven foran, men pokker for en jobb., angrer nå på at jeg ikke leverte den til g-sport, men men.., ordna seg. Satt med blå locktite, to skruer som ikke ville rikke seg. Hjalp ikke å varme opp i første omgang, men måtte frem med borr.. Løsnet etterhvert da, og det ble da igjen noen gjenger slik at det fungerte å skru i nye skruer... La i mellom 4 shims fra syntace, og dette gav god avstand til eiker:).
Monterte i samme slengen på xo bakgir og gripshift... Vurderer å snu bakdekket slik som Espen har skrevet om over, men vil jeg merke stor forskjell?? Vil igrunn tro det, men går jo noe utover trilleegenskapene oxo, men det er jo noe man knapt tenker på uansett når det kommer til fatbike:). Venter på ESI chunky i røde, det blir bra å få på vettu;). Ellers så tviler jeg på flere oppgraderinger. Hadde vært kult med et eget felgbånd som ingen andre har da, feks en haug med lekre lettkledde damer i hvert hull, eller diverse metalcover... Hmmmm.. Eller en combo, hmmmm.. Steike!
CK ELVERUM
#169578108/10/201307:33
[...] det finnes en sweat spot som gir best mulig kompromiss [...]
Hm, hvor er denne svetteflekken? I armhulen?
Endelig skjønner jeg også hvorfor det alltid lønner seg å ta en skikkelig testtur før man begynner å skru...det blir jo mye lettere å finne "the sweat spot"
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Jeg kjører med 50 stem på 19' BigBob, fungerer bra för mig. Jag är 181cm å bruke 35 stem på DH-sykkel å max 70 på XC-sykkel. Orginal stem som satt på BigBob var inget för mig.
Satt på setepinne med demping i dag (Thudbuster LT) og endelig kom flytfølelsen jeg har ventet på Hvorfor bruker ikke flere dette ? Det må være den beste investeringen jeg har gjort på sykkelfronten ! Sykla standard runden min på ca. 25km i Hortensmarka i dag og kunne nå sitte og trå der jeg før måtte stå oppreist. Kjørte ghetto slangeløst med 8.5psi bak og 7psi foran og hadde kjempegod flyt når jeg satt på setet, det var rett og slett grisemoro Ble bare nødt til å gi maks pådrag og til min store overraskelse tangerte jeg rekorden min på 1t 7min til tross for en liten omvei. Sykler vanligvis på en 11kg 29'er hardtail satt opp med slangeløse raven 2.2 dekk. Det er ingen tvil om at det går litt tregere i bakkene med hardt underlag, men det tar man igjen i tekniske partier og der det er bløtt underlag. Hvor fort vil det gå med en 10-11kg fatbike og noen sprekere dekk enn Mission ?
Forøvrig er jeg skeptisk til 100mm felger på barmark. Har ennå tilgode å bunne 80mm bakfelgen, men det skjer ganske lett på 100mm frontfelgen. Tror det kommer av lavere dekkhøyde pga bredere felg. Hva sier du Espen ? Blir det kun 100mm felger fremover eller blir det også 80mm ?
#169627808/10/201319:14
Parallellogram type fjærende pinner er helt brilliante. Har selv brukt (og en stund produsert/solgt) slike siden 1995.
Med 8.5 bak/ 7 foran har du 21% mer trykk bak, så da skal det mer til å bunne. MK3 syklene får 103mm felger foran og bak, men også dekk med betydelig mer volum (Vee Snowshoe 4.7). Vi optimaliserer fatbike for snø og mykt underlag, men når Stan sine kommer blir det nok fort 80mm, for han kommer med det før en evt. 100mm felg. Da blir det løse hjulsett med Stan felger også.
Uploaded with ImageShack.us da er TMARS Adjustable Seatpost Seat Post montert,så skal testes på kveldstur seinere og Suspension Seatpost er på vei når jeg har på bagasjebrett og skal på lengre turer.. så her er man ikke så nøye på vekt ellers veldig fornøyd med sykkelen.. gleder meg til snøen kommer i år
#169863213/10/201314:07
Jeg fant ut noe lurt og modde i dag. Mistet 2 av klipsene som fester bremsevaieren i dag. Bråkte bra når kabelen lå og slo i dekket på vei hjem. Synes de klipsene var råsmarte helt til i dag.
#169867613/10/201316:18
Til Espen W. Mulig det har med at jeg har legger som en Alpinkjører, men en liten detalj som kan merkes er øvre strømpefeste på høyre kjedestag(tiwireføringen). Denne sitter i veien ved teknisk og lengre nedkjøringer. Leggen min ligger å gnisser på denne. Mulig for Mk3 eller 4 versjonene å få flyttet dette? Ver ikke om det byr på problemer, men det kunne godt være feset/vridd litt innover, nå peker festet litt utover.
At ikke det kan brukes litt større strips for kabelføringen på overrøret, syns jeg også er litt synd.
Jeg hadde egentlig tenkt å vente med modifikasjoner til jeg fikk kjørt en del flere mil på Mammut'en, men så fant jeg den gamle G-shok'en i garasjen og lot meg friste. Det var sinnsykt smooth. Kjørte bare en lyktetur på grus (noe trillesti) og det var helt konge.
Et par hundre gram ekstra vekt var definitivt verdt følelsen av å sykle på fulldempa fatbike.
Redigert av Lekrot72; 14/10/201312:17.
#169898714/10/201309:07
Større dekk foran tror jeg vil være en smart oppgradering, i alle fall om man sykler endel på sommerstier med røtter og stein som møter hjulet litt på skrått. Og det klarer man vel ikke å unngå.
Jeg har dunka felgkanten nedi flere ganger ved det som har blitt mitt sweetspot dekktrykk for barmark (ca 8 psi), så jeg vil ha større dekk enn 4.0 foran. Dekket vrir seg bort fra felgkanten, og i flere tilfeller eksponeres den og utsettes for stein. Det er greit å kjøre litt på kanten, men ikke på felgkanten.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#169927814/10/201317:01
Var litt min erfaring og. Turen i østmarka resulterte i store fis etter at jeg traff to stein, vekselvis på høyre og venstresiden, med felgkanten som gjorde at dekket ble vrengt innover. Må nevnes at slangeløst oppsettet mitt ikke her helt stabilt ennå. Min løsning kommer nok til å være 80mm felg.
Men etter å ha kjørt motorveiene i østmarka skjønner jeg de brede glisene til mange når det gjelder fatbike på sti. Vekt og stor sykkel har plutselig mye mindre betydning. Sporvalget er mangfoldig og inviterer til å ta 'snarveier' over alle små og store kuler og hindringer man møter på veien.
#169938914/10/201319:55
Da har jeg også slengt meg på modde bølgen av min BigBob
Det som er gjort foreløbig er; Kortere stem 80mm 3t stealth ( selgeren i butikken ville at jeg skulle gå ned litt og litt så da begynte jeg der.) Nye bremser Hope tech evo v2 forran og bak de biter som f... Flaskeholder Lys forran og bak. 45Nrth pedaler 45Nrth kjede
Det som ventes med posten er; Tmars jukke pinne under 500,- på ebay så det må man jo prøve. Sram X9 triggere og bakskifter Matchmaker
Neste oppgraderinger blir vel; dekk hvis veerubber får ut fingeren. Styre Holker Og litt flashy bling til bremsene (blå alu).
Redigert av 9kko; 14/10/201319:59. Rediger grunn: glemte noe i farta