Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hjelp meg komme i gang med trening!

Hjelp meg komme i gang med trening! #1678217 08/09/2013 20:57
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!

Er en 21år gammel student som har lagt på meg kiloene jevnt ut over 4år.
Har da gått opp 25kg i forhold til den vekten jeg føler meg bra på, og ønske å ligge på til neste august. Er nå 107kg fordelt på 184cm. Drømmen min er 85kg, men jeg blir superfornøyd om jeg klarer 95kg.
Har syklet trial i alle år og holdt endel på med DH. Stisykkel har blitt mest brukt de to siste årene.
Har også bygget meg en god landeveissykkel og holder på å bygge 29er birken sykkel nå.
Planen med de nyinnkjøpte er trening. Skal melde meg på Birken nå den 10.sept, og jeg håper dette vil tvinge meg til å trene! Jeg kan ikke tenke meg å slite meg gjennom birken på 5-6 timer, humøret på bunn! Nei, da vil jeg heller ha trent meget godt i forveien.
Har nå siste mnd begynt å ta sykkelturer når jeg har hatt muligheten, men innser at jeg egentlig ikke vet helt hva jeg styrer med.

Hva gjelder for en person som meg? Skal jeg sykle alt jeg klarer så langt jeg klarer?
Intervaller? langturer?
Hva og hvordan skal jeg spise? Er det noen slankekurer som funker? Er ikke interessert i noe suppekur, vidunderpulvershakes el.
Jeg har prøvd meg på treningsstudio, for å trene styrke. Dette er ikke noe for meg, jeg må ha det moro når jeg trener.
Skal kjøpe inn rulle for trening i vinter. Standard rulle, eller rullendes landevei?
Vil gjerne sykle til skole uansett vær (20min x2)
Dette vil hjelpe på økonomi, slepper parkeringsbøter samt at jeg må legge meg tideligere som vil hjelpe på min dårlige døgnrytme.

Her er meg i fjor, på 104kg.

Skal delta på norgescup i trial denne lørdagen, skal bli spennendes å se hvordan jeg klarer seksjoner med så mye ekstra på slep.

Målene mine:
Delta i en Norgescup runde i DH
Delta i de Norgescupene i Trial som passer mtp skole og jobb. komme på topp 3 i Expert klasse i et ritt.
Sykle birken på 4timer??
Gå ned minst 10kg i vekt til neste sommer
Bli sunnere å mer bevist på trening og kosthold.

Mvh Skorp

Redigert av Skorp; 08/09/2013 21:05.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1680392 11/09/2013 22:50
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal nå delta i NorgesCup i trial på lørdag, klasse Ekspert, dette blir for å sette en pekepinn på hvor dårlig formen faktisk er ICON_SMILE

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1680458 12/09/2013 06:50
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Skorp
Hei!

Hva gjelder for en person som meg? Skal jeg sykle alt jeg klarer så langt jeg klarer?
Intervaller? langturer?
Mvh Skorp

Sitt lenge og ofte på sykkelen så forsvinner kg kjapt.

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1680484 12/09/2013 07:20
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Du sier du må ha det moro når du trener. Det er et bra utgangspunkt. Finn ut hvordan du kan gjøre det som er moro, mest mulig, oftest mulig, lengst mulig. Fine langturer med utforskning av nye steder, og sykle sammen med andre gjør at tiden går fort når du er aktiv.

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1680564 12/09/2013 08:55
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Vei deg hver dag. Last ned Appen Myfitnesspal og logg alt du spiser. Du vil sikkert få deg noen aha opplevelser om hvor mye kalorier du spiser og ikke minst drikker ubevisst (feks juice).

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1682404 15/09/2013 16:22
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takker for gode tips!
Likte den appen din, skal begynne å bruke den.
Spiste burger på MCDonalds i dag, 1500kalorier + en 0,5l kola. Jeg ble dårlig når jeg leste hvor gale denne møkkamaten faktisk er..

Deltok som sakt i NorgesCupen i Trial i Lillehammer nå denne lørdagen!
Ekpert klasse, altså klassen under elite.
Seksjonene passet meg godt, og jeg syklet så rolig jeg klarte.
Endte opp på 1plass fremfor en av mine favoritt syklister! Er veldig fornøyd ICON_SMILE

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Ketle] #1682633 16/09/2013 05:52
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ketle
Vei deg hver dag. Last ned Appen Myfitnesspal og logg alt du spiser. Du vil sikkert få deg noen aha opplevelser om hvor mye kalorier du spiser og ikke minst drikker ubevisst (feks juice).

Den her fungerer helt topp, bra tips!

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Ketle] #1682657 16/09/2013 06:59
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Ketle
Vei deg hver dag..

Dette er et tips jeg ikke skjønner. Dagsvekten forandrer seg for med 1-2kg avhengig av saltinntak og veskebalanse.
Jeg ville sagt at en gang i uka er nok, samme dag, samme tidspunkt, helst om morgenen etter toalettbesøket.

Jeg kan komme med noen selvfølgeligheter, de er enkle på papiret, men vanskelig i praksis.
- Kutt ut sukkerholdige varer. Altså produkter som er tilsatt store mengder sukker, brus, kaker, godis etc.. Dette gjelder sportsdrikk også. Bare tull å ha sukker på flaska på trening. Vann og bananer el annen lommemat er tilstrekkelig. Jeg ville begrenset juiceinntaket også. Drikk vann eller melk.
- Kutt ut fritert mat. Pottis, chips osv

Husk at det er enklere å spise 500cal for mye enn det er å trene de av seg. Vektreduksjon handler ikke bare om aktivitet, men også om kosthold. Du kan fint gå ned i vekt uten å sulte deg, det krever bare disiplin og langsiktighet.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: hJürg1] #1682712 16/09/2013 08:08
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Om du ikke bruker noen app, så er det uansett greit å notere ned hvor mye man spiser hver dag.. Ikke nødvendigvis oppgitt i gram og fordelt på proteiner, karbo og fett, men i antall brødskiver med hva slags pålegg, samt antall porsjoner med middag, og hva du spiser til middag osv..

De aller fleste vet hva som er sunt, og hva man bør spise. Problemet er at de ikke har oversikt over hva de spiser, slik at det å bli bevisst hva man spiser er viktig. Det er først når man vet det at man kan gjøre noe med kostholdet.

Så er det masse man kan gjøre med kosthold, men mitt beste tips er å holde det enkelt.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1682963 16/09/2013 13:17
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg trenger virkelig å mates med teskje når det gjelder koshold og trening. Så jeg setter pris på dette.
Har veldig lite greie på det.

Hva er en god lunsj egentlig? Hva er en god kvelds? Når bør jeg spise kvelds?
Skal jeg ete frukt som mellommåltid?

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1683364 17/09/2013 06:50
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg trenger virkelig å mates med teskje når det gjelder koshold og trening. Så jeg setter pris på dette.
Har veldig lite greie på det.

Hva er en god lunsj egentlig? Hva er en god kvelds? Når bør jeg spise kvelds?
Skal jeg ete frukt som mellommåltid?

Det spørs hvor vanskelig du skal gjøre det, og litt hva som er målsetningen. Det som er viktig er å ha en proteinkilde til hvert måltid.

1. Selv spiser jeg 2 brødskiver med 1 stor boks makrell i tomat til lunsj, samt ett eple. Men det kunne sikkert vært bedre. Omelett med skinke og div grønnsaker, kyllingsalat, tunfisksalat osv er gode alternativer. Brødskive med nugatti er ikke bra, men det vet de aller fleste ICON_SMILE

2. Nok en gang er det vanskelig å si akkurat hva som er bra, for det kommer litt an på hvor mye du har spist i løpet av dagen. Cottage Cheese med et par teskjeer syltetøy er godt hvertfall, eller Vanilje Kesam med litt nøtter.. Selv tar jeg gjerne bare en proteinshake.

3. Kommer litt an på når du legger deg, men er i utgangspunktet ikke så viktig. Det er det totale energiinntaket som er viktig, og tidspunkt på dagen er ikke så nøye. Personlig sliter jeg med å legge meg rett etter jeg har spist, da kroppen våkner litt etter at den har fått ny energi i maten. Så jeg spiser gjerne ca 2 timer før jeg legger meg.

4. JA!

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1683445 17/09/2013 08:07
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Det med å ha en rutine på å veie seg hver dag, handler ikke først og fremst om å se daglig vektforandring. Til det er dag-til-dag variasjonen for stor.

For meg er denne rutinen knyttet jobben med å holde mental fokus på diett-/kostholdsprosjektet.

Sjekk trenden nedenfor. Legg merke til hvordan det er masse måleverdier hver gang kurven går nedover. Trenden går over flere år.

Redigert av ute-og-sykler; 17/09/2013 08:10.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1683476 17/09/2013 08:36
olechr Offline
More than words
More than words
Et lite tips. Siden du liker sti og driver med Trail. Hvorfor ha Birken som mål? Du bør jo satse mot Terrengsykkelrittet, bukkerittet og slike ritt hvor du vil ha det gøy når du sykler. Så klart i tillegg kan du sykle birken. Men ha flere ritt mål i løpet av året. Da er det lettere å holde trening i gang

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1683674 17/09/2013 13:03
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takker for gode tips goat!
Uteogsykler, må nok holde litt kontroll som du sier, da blir det med engang motivasjon om jeg går ned mye en periode, eller ikke går ned noe ( trene/sykle mer)

OleChr: Jeg har kjørt endel skikkelig terrengsykkel, og jeg liker det virkelig ikke ICON_SMILE
Skal jeg røre en sti, skal jeg ha stisykkel.
Jeg er veldig avhengi i det enorme grepet fra stisykkel og trial, samt dempekvaliteten man får fra tunge gafler.. Så jeg føler meg som bambi på isen når jeg kjører terreng med XC sykkel.
Jeg har også landeveisykkel, som jeg virkelig liker å bruke. Om jeg skal sykle alene, blir denne valgt.

Birken ser jeg på som et godt ritt å trene opp imot.
Jeg har to god kompiser som skal delta, og muligens noen som vil melde seg på.
Har bekjenter i to birkensyklist treningsgrupper som jeg gjerne plinger på tråden til for å ha noen sykle med..
Det er også veldig mange som spør å græver hvilken tid man får i birken, så man må prestere..

Jeg vil også prøve å delta på flere NC i Trial, da jeg gjorde det godt i min første konkurannse i dårlig form, vil jeg gjerne se hvordan jeg gjør det med 10kg mindre på kroppen. Så disse rittene vil jeg bruke som delmål. (Trene aktivt trial frem til disse løpene)

Redigert av Skorp; 17/09/2013 13:05.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1684966 18/09/2013 20:04
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Tacx Antares handlet. Synes alltid disse rullende landeveiene har alltid sett så moro ut!
Det er det hvertfall så langt, og etter en god halvtime på 45-50kmt renner svetten..
Var ikke så mye motstand som jeg trodde i denne dog,så tror ikke det er store treningen jeg får etterhvert, må nok anskaffe en vanlig rulle.. Og noen varmere sykkelklær så jeg får bruke sykkel ute i regn/snø fremmover. ICON_SMILE

Redigert av Skorp; 18/09/2013 20:05.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1685097 19/09/2013 06:35
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Flott sykkel ICON_SMILE

PS. Den rulla der er flott til å f.eks overføre en times løp til sykkelbein yes
God løpeøkt etterfulgt av en 30 minutters økt på den der er en finfin kombo etter mitt syn ICON_SMILE

Redigert av Lurifax; 19/09/2013 06:37.

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1685161 19/09/2013 08:03
anderfo Online
Besatt
Besatt
Min treningsbakgrunn er fra kondisjonstrening i form av langrenn, skiskyting og orientering (pluss en hel del andre idretter i kortere perioder). Jeg skal dele inn mitt innlegg i 3 deler:

1. Energiforbruk.
Jeg har diabetes og går med kontinuerlig glukosemåler på magen. Jeg vet derfor mye om hva slags effekt ulik fysisk aktivitet og ulikt næringsinntak har på blodsukkeret - jeg får se "fasiten" når jeg kikker på glukosekurven etterpå. Den påvirkes selvsagt også av andre ting (f.eks. stress/nervøsitet/adrenalin), men over tid har jeg lært meg å gjenkjenne effekten av disse ulike påvirkningene. Faktisk er det noe av jobben min for tida.
En av de tingene jeg observerer, er at sykkelturer lengre enn 3-4 timer har en helt vill effekt på energiforbruket. Det gjør selvsagt også noe med sulten, men i mitt tilfelle klarer jeg sjelden å innta nok energi etter en slik tur. Så jeg vil tro at det er egnet for de som ønsker både å gå ned i vekt og komme i god form. Tilfeldigvis blir det jo også ganske liknende den konkurransen (Birken) du vurderer å delta på...selv om turen gjerne må gå i mer teknisk terreng framfor grus!
Lange sykkelturer, uansett om det er på vei eller i terrenget, vil altså kunne ha en større effekt på energiforbruket enn man skulle tro: 4 timer sykkeltur ser ut til å ha mer effekt enn 2 ganger 2 timer sykkeltur.

2. Motivasjon.
Har du prøvd å sykle toppturer? Eller å gå toppturer på ski om vinteren? Folk fra Ålesund bruker jo å være interessert i dette. Makan til god trening, høyt energiforbruk og motivasjonsboost er vanskelig å finne. Hvis du går toppturer om vinteren, kan du altså ha bra utbytte (både på form, motivasjon og vekt) av å prøve toppturer om sommeren med sykkel. Hvis du ikke har prøvd det, kjør på ICON_SMILE
Rulle er fint om vinteren for "sykkelmusklene" dine, men en topptur på ski er antakelig like bra både for form og motivasjon, ihvertfall i helgene!

3. Formen.
For å komme i knallform bør du antakelig trene intervaller (dette er vel allment kjent). Finn deg en oppoverbakke på 2-4min som du synes er teknisk vanskelig å komme opp - hvis dette finnes for en trialsyklist i Ålesund, vel å merke. Sykle den 5-6 ganger. Det vil både gi teknisk utbytte og fysisk utbytte. Bruk gjerne Strava, så du får "tatt tida", men ha gjerne GPS-en i baklomma. Jeg synes ikke man trenger å trene etter klokka ICON_WINK Å få matchet deg selv, først mot deg selv og senere mot andre, gir også motivasjon...ikke bare hvis du er best, for det holder å se litt framgang! Og framgangen kommer antakelig allerede på første eller andre økta. Her er det nemlig rom for både teknisk og fysisk framgang...

Som du ser anbefaler jeg både langturer og intervaller, men ikke nødvendigvis intervaller av "standardtypen" som ofte anbefales (4x4min løping i motbakke e.l.). La gjerne terrenget bestemme hvor lange dragene blir. Dette synes jeg selv er mer motiverende, og det gir mer variasjon.

Hvor ofte skal du sykle/trene? Hver gang du har lyst ICON_SMILE Men hvis du ser på pkt 2 ovenfor, vil det kanskje etterhvert dukke opp motivasjon til å sykle hver dag, hvis du f.eks. har mange fine toppturer i miljøet rundt deg. Såvidt jeg vet finnes det mye bra der du bor... Jeg støtter din idé om å prioritere sykling framfor innendørs styrketrening, også kan du bruke rulla når det er sprutregn. Eventuelt dra høyt nok til fjells til å finne snø ICON_WINK

Aight, dette var mine tips. Merk at jeg ikke er sykkeltrener og at jeg først begynte å sykle så seint som i fjor sommer!
Og merk at tipsene gjelder utholdenhetstreningen din, ikke egentlig DH eller trial, og ikke energiinntak. Det overlater jeg til andre, ihvertfall i denne omgang. Men jeg tror f.eks. at toppturer med sykkel kan være gunstig både for DH-syklinga og trialsyklinga di...

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: anderfo] #1685202 19/09/2013 08:53
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anderfo

En av de tingene jeg observerer, er at sykkelturer lengre enn 3-4 timer har en helt vill effekt på energiforbruket. Det gjør selvsagt også noe med sulten, men i mitt tilfelle klarer jeg sjelden å innta nok energi etter en slik tur. Så jeg vil tro at det er egnet for de som ønsker både å gå ned i vekt og komme i god form. Tilfeldigvis blir det jo også ganske liknende den konkurransen (Birken) du vurderer å delta på...selv om turen gjerne må gå i mer teknisk terreng framfor grus!
Lange sykkelturer, uansett om det er på vei eller i terrenget, vil altså kunne ha en større effekt på energiforbruket enn man skulle tro: 4 timer sykkeltur ser ut til å ha mer effekt enn 2 ganger 2 timer sykkeltur.

Dette er faktisk min erfaring/følelse også, på tross av at jeg ikke sitter med en fasit på magen.

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1685226 19/09/2013 09:30
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk Lurifax! Er veldig fornøyd med den.. Bruker å si at jeg har to hobbyer, en er å bygge sykkel, en annen er å sykle på sykkel.
Når jeg bygger sykkel kvier jeg meg til å kjøpe en del som er 50gram tyngre enn den andre...
Når jeg sykler, merker jeg veldig liten forskjell på den 29eren jeg låner nå, og min kompis sin 29er som er 2kg tyngre...
Når jeg bygger sykkel, justerer å smører i stativ må det være perfekt. 105giret som sto på cannondale ble byttet ut med Ultegra, samt kjede og kassett. Da ble girene gode nok i stativet.
Ute på landeveien merket jeg ikke forskjell i det hele tatt...
I realiteten kunne jeg syklet på Tiagra gir uten å brydd meg, men denne andre hobbyen min som sykkelbygger ødelegger alt!

Anderfo: Takker for et veldig godt innlegg! Skal følge disse tipsene, da det høres veldig riktig ut i mine ører.
Jeg har også stisykkel, så det blir noe toppturer, dette vil ideelt bli 1/3 av syklingen jeg skal bedrive. ( når det er fint vær)
1/3 blir på landevei/grus
1/3 blir Trial
Som trialsyklist finnes det utallige bakker jeg sliter med her i området!
Høres ut som den perfekte intervalltreningen min, Stisykkel og en bakke jeg sliter litt med.. Enormt mye moro her og god trening!
Jeg har fått en topptur skifører til å kjøpe stisykkel.. Har tatt ham med på noen turer.. Jammen skal jeg skaffe meg noen planker, randone binding, å henge meg på ham i vinter! Er vanvittig dårlig på ski.. men det får bare være, henge meg på de lette turene ICON_SMILE

Redigert av Skorp; 19/09/2013 09:38.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1685245 19/09/2013 09:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er veldig fornøyd med den.. Bruker å si at jeg har to hobbyer, en er å bygge sykkel, en annen er å sykle på sykkel.
Når jeg bygger sykkel kvier jeg meg til å kjøpe en del som er 50gram tyngre enn den andre...
Når jeg sykler, merker jeg veldig liten forskjell på den 29eren jeg låner nå, og min kompis sin 29er som er 2kg tyngre...
Når jeg bygger sykkel, justerer å smører i stativ må det være perfekt. 105giret som sto på cannondale ble byttet ut med Ultegra, samt kjede og kassett. Da ble girene gode nok i stativet.
Ute på landeveien merket jeg ikke forskjell i det hele tatt...
I realiteten kunne jeg syklet på Tiagra gir uten å brydd meg, men denne andre hobbyen min som sykkelbygger ødelegger alt!

Høres ut som du lider av noe som "går"! Finnes mye annet galt man kan gjøre utover det å trives med å bygge sykler - og bruke de ICON_SMILE

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1685411 19/09/2013 12:41
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Når vi snakker om utstyrs hysteri. Her er sykkelen jeg har fått låne en mnd for å teste om 29er er noe kult.. Og det er det jo!
Man trenger jo Carbonhjul og full XTR når man skal begynne å trene, gjør man ikke?
Denne skal få seg 2timer med 107kg fordelt på carbon krank, carbon styre og carbon sete idag ICON_SMILE Fin grussti med mye artige tvister, bakker både opp og ned.
Rundt alle stiene på byfjellet Aksla som har vært mye i media den siste tiden + en ekstra runde ned rundt noe grusstier ved et vann.

Redigert av Skorp; 19/09/2013 13:24.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1693431 03/10/2013 19:05
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
"Treningen" går bra! Har hatt meg mang en tur, noe urutinert.. men jeg ser fremgang!
Vekten er nede på 105-103kg ( Varierer virkelig så mye på tom mage)
Kjekt å se så stort tap allerede på 2 uker!
Når det gjelder matveien, så har jeg gjort noen små grep. Mindre godteri, mindre brus, smøre lunsjen selv og aldri Nugatti eller kantinen! Middag, frokost og kvelds skal IKKE kjøpes på kiosk eller kafe..
Spiser mindre posjoner, slik at jeg faktisk blir sulten til neste måltid.

Prøver å kjøre så lange turer som mulig, tar det veldig rolig i nedoverbakker og på flaten, og tråkker til i oppoverbakkene.
Noe korte intervaller, men det må bare bli slik

40km på White sykkelen i bildet over idag, 23km av denne turen har jeg tatt tiden på tideligere(i starten på året etter en hel vinter uten bevegelse), og brukte da 1.28, nå idag brukte jeg 57min ICON_SMILE
KOM på strava ligger på 47min, så denne må jeg nærme meg!

Fikk meg også 2 timer på trialsykkel idag.. Fikk et hint om at vekten fortsatt er for høy da dette skjedde:

Redigert av Skorp; 03/10/2013 19:12.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1693722 04/10/2013 10:50
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Test litt lengre intervaller på flater / falske flater også ICON_SMILE De fungerer veldig bra de også. Med mindre du sykler rolige turer i 3+ timer så hjelper lange intervalløkter bra på forbrenning de også.

hehe, hvor høyt hoppa du fra når hjulet bestemte seg for å ta "kvelden"?

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1694406 05/10/2013 17:28
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det var rullende gap over en gangvei.. Rundt 250-260cm, full fart og full sats ICON_SMILE blir noen krefter når jeg da lander skjevt!

Stisykkelen har jeg bygd nye hjul til idag, så den skal få seg noen økter opp og ned, landevei, grus og terreng er så kjedelig når det er vått og kaldt, da er det best å holde farten nede!

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1725929 18/12/2013 23:58
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det ble jevn sykling til jobb og "topptur" med DH sykkel frem til midt i November.. men har ikke rørt noe sykkel før denne uken. Har tatt 2 turer på rulle og brukt 1time på trialsykkel.

En landeveisykkel i riktig størrelse ble også kjøpt i gave til megselv..Er denne syklingen jeg har savnet mest så langt i vinter.. Går hele dagene å ønsker meg tilbake til varm asfalt og 30kmt ICON_SMILE
Lurer på om jeg skal være så modig å bestille hjulsett også, med vektbregrensning på!
Mangler "kun" 4kg for å kunne bruke hjula.. hadde vært moro som motivasjon egentlig ICON_TONGUE

Prøvd å holde meg unna alt godis, men jeg lar meg distrahere så enkelt!
Har tenkt på å bruke et kjede som armbånd rundt "spise/plukke godis" hånden slik at jeg har noe ukomfortabelt på hånden som sier " DU SKAL IKKE SPISE GODIS"
Har ikke gått opp de kiloene jeg begynte å miste i oktober i alle fall.

Vet dere om noe treningsprogram for rulle? Blir påbegynt til neste lønning når økonomien tillater kjøp av vanlig rulle!

Redigert av Skorp; 19/12/2013 00:31.
Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1726474 20/12/2013 22:13
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk min julegave idag! En gammel Scott Addict ICON_SMILE
Har aldri prøvd en så responsiv og kjapp sykkel før.. og da har jeg prøvd mang en racer i forbindelse med reparasjon og service!

Fikk meg 4 nydelige mil på delvis islagte veier under måneskinn sammens med min magicshine lykt ICON_SMILE

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1726486 20/12/2013 23:21
B
BuseTomas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Bra jobba! Jeg har sykla 450 mil i år, siden første april på en nedslitt cube. Digger du langsykling, så kjør på, kiloene forsvinner, formen kommer.

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1726490 21/12/2013 00:55
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Landevei er veldig moro! Som Dh/am/trial syklist kunne jeg aldri tenke meg at det å " sitte der å trø" kunne være noe særlig..
Men tok grundig feil!

Kjøpte en 1000kr's sykkel på finn i fjord, prøvde en stund, oppgraderte.. det ble etterhvert en god sykkel, men rammen var fortsatt to størrelser for stor!
Så nå ble det en i Large isteden for XXL ICON_WINK
Skal bli noen flere mil i år enn i fjord ja!

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1726518 21/12/2013 10:56
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
"Treningen" går bra! Har hatt meg mang en tur, noe urutinert.. men jeg ser fremgang!
Vekten er nede på 105-103kg ( Varierer virkelig så mye på tom mage)

Fikk meg også 2 timer på trialsykkel idag.. Fikk et hint om at vekten fortsatt er for høy da dette skjedde:

Jeg har et offtopic-spørmål, hvis det er greit.

Jeg ønsker å få laget stihjul på trial-felger. I første omgang blir det kun framhjul for å få til en sånn 'fat front bike'. Problemet er at jeg veier ca. 113kg, så jeg lurte på om du kunne anbefale noen sterke 47mm trial-felger for rolig stisykling. Jeg skal ikke hoppe og herje ned steinrøyser...

Re: Hjelp meg komme i gang med trening! [Re: Skorp] #1726597 21/12/2013 17:51
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Trial felger er virkelig ikke de kraftigste som finnes sidelengs..
Isåfall hadde jeg gått for en dobbelt bunnet type..

Dette er den felgen jeg har hatt lengst. Kraftig som f ICON_SMILE
http://www.tartybikes.co.uk/26_inch_rear_rims/echo_tr_rear_26_inch/c25p10715.html

44mm bredde

Redigert av Skorp; 21/12/2013 17:52.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support