Varsler om UP kontroll på facebook.
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: larsb]
#1678479
09/09/2013 10:30
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364 |
Utelukkende der det passer best mtp logistikk, men er nok ikke der de farlige situasjonene oppstår... Jeg tror det er de samme som kjører fort der kontrollen er og der de farlige sitasjonene oppstår. Jeg tror de rekker ut til målgruppa med en plassering som er logistisk grei også. LarsB Sikker på det? Jeg har inntrykk av at folk gjerne bremser ned de strekkene de vet det ofte er kontroll for så å gasse opp der de føler det er "trygt" (les ikke UP).
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: krisch]
#1678484
09/09/2013 10:35
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Prikkesystemet er da laget for å være en avstraffelse for de som blir tatt ofte.
Det er alltid lett å finne unnskyldninger for å ikke få med seg skilt, men vi kan ikke ha et system der man ikke skal bøtlegge folk fordi de kanskje ikke vet hva fartsgrensen er. Det er også andre måter enn skilt (oppmerking av veien, omgivelser) som kan fortelle deg hva grensen er.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Goldrush]
#1678509
09/09/2013 11:10
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag: "Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier." Hver gang man setter seg bak rattet så er det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for å drepe deg seg eller andre er betraktlig mye høyere enn hvis du sitter hjemme i sofaen. Det samme føler jeg når jeg kjører litt for fort. Det at jeg ligger i 110 km/t om kvelden til Gardermoen medfører en uvesentlig økning i risiko.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: ]
#1678512
09/09/2013 11:11
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
uheldige folk må betale hele matbudsjettet for en forseelse de ikke kan klandres for. Hva er eksempel på en forseelse man ikke kan klandres for?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: GeirK]
#1678519
09/09/2013 11:19
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Kan du gi nok eksempler på slike passeringer til at jeg kan validere det utsagne
Den i bunnen av Oslofjordtunnellen er den første jeg kommer på. Ved Bakkenteigen i Horten har de gjemt en bak ett tre i bunnen av en bakke. På bakketoppen på E18 syd for Oslo, rett etter innsnevringen, ved Oppegård. Jeg skjønner mistanken enkelte får om at boksene er satt opp der det er veldig enkelt å kjøre litt for fort selv om man prøver å kjøre lovlydig. En annen refleksjon man kan gjøre seg, er følgende: hvis fotoboksene i hovedsak skal ha forebyggende effekt; hvorfor er de ikke malt neongule og er skikkelig oppsiktsvekkende, men nærmest kamuflert og gjemt bort i veikantene?  (Jada, jeg skjønner at da blir det lettere å bremse opp akkurat ved boksen.)
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Dexter]
#1678544
09/09/2013 12:07
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 302
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2006
Innlegg: 302 |
www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag: "Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier." Hver gang man setter seg bak rattet så er det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for å drepe deg seg eller andre er betraktlig mye høyere enn hvis du sitter hjemme i sofaen. Det samme føler jeg når jeg kjører litt for fort. Det at jeg ligger i 110 km/t om kvelden til Gardermoen medfører en uvesentlig økning i risiko. Godt poeng. Det kan være at man ikke skal sitte for godt på sin høy hest. kanskje er det slik at man totalt sett utgjør mindre risiko ved å kun velge bil i de tilfellene det er absolutt nødvendig, men kjøre litt over grensa. Alternativt at man holder fartsgrensa men kjører mye unødvendig.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Stein]
#1678564
09/09/2013 12:41
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317 |
Ved Bakkenteigen i Horten har de gjemt en bak ett tre i bunnen av en bakke. Den boksen står også like før et gangfelt og en bussholdeplass som er mye brukt, så den fotoboksen fortjener plassen sin, selv om den burde stått mer åpent. Når det er sagt, så skal veien der bygges om med ny fartsgrense på 40 og boksen skal fjernes.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Stein]
#1678583
09/09/2013 13:01
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
En annen refleksjon man kan gjøre seg, er følgende: hvis fotoboksene i hovedsak skal ha forebyggende effekt; hvorfor er de ikke malt neongule og er skikkelig oppsiktsvekkende, men nærmest kamuflert og gjemt bort i veikantene?  (Jada, jeg skjønner at da blir det lettere å bremse opp akkurat ved boksen.) De blå skilta sier noe om at man er på en strekning hvor det er slik måling..  Sånn sett kunne med fordel boksene vært mer eller mindre usynlig så INGEN visste hvor de stod.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Stein]
#1678589
09/09/2013 13:12
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8
portra
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8 |
[quote=GeirK] Ved Bakkenteigen i Horten har de gjemt en bak ett tre i bunnen av en bakke. Denne fotoboksen er nærmest folkekjær blant Tønsberg-Horten-pendlere for sin underholdningsverdi. Ligger du bak en bil uten lokale skilter på vei ned Gunnerødbrekka så er sjansene veldig gode for at du får se det blinke. Tror det er mer et utslag av frustrasjon enn ren skadefryd.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Stein]
#1678592
09/09/2013 13:15
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
En annen refleksjon man kan gjøre seg, er følgende: hvis fotoboksene i hovedsak skal ha forebyggende effekt; hvorfor er de ikke malt neongule og er skikkelig oppsiktsvekkende, men nærmest kamuflert og gjemt bort i veikantene?  (Jada, jeg skjønner at da blir det lettere å bremse opp akkurat ved boksen.) Boksene bør være gjemt vekk. Skiltene som varsler om at du er på en strekning med fotobokser bør derimot være tydelige. På den måten kan man holde farten (i hvert fall til ikke lokalkjente) nede over flere mil, og ikke bare over noen hundre meter.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: ileirtro]
#1678671
09/09/2013 15:46
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ved Bakkenteigen i Horten har de gjemt en bak ett tre i bunnen av en bakke. Denne?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: krisch]
#1678675
09/09/2013 15:52
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246 |
Helt innafor å varsle
Redigert av Analex; 09/09/2013 15:52.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: GeirK]
#1678679
09/09/2013 15:56
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268 |
Ved Bakkenteigen i Horten har de gjemt en bak ett tre i bunnen av en bakke. Denne? Nei, tror det er den som står motsatt vei de snakker om, dog ikke helt sikker
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: krisch]
#1678709
09/09/2013 16:36
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039 |
Flott da ble vi tydeligvis enige om at å varsle er rimelig hjernedødt, siden det har dreid over til fotobokser? :-)
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: GeirK]
#1678718
09/09/2013 16:50
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317 |
Den boksen der og en som stod i den andre kjørerettningen midt i bakken er fjernet.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: krisch]
#1678723
09/09/2013 16:54
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 84
Bellatrix
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 84 |
Alle som kjører konsekvent etter fartsgrensen er selvsagt klar over at speedometeret alltid vil vise for mye? Og ligger dermed ikke og jukker med nåla på 80 over Dovrefjell en sommerdag med lite trafikk, mens bilen i virkeligheten kjører i 65? Har faktisk vært borti biler med sånn misvisning. Stort sett er det 5-10% på moderne biler.
Jeg tror også mange kan nyte godt av å se litt mindre på speedometeret og litt mer på veien. Å kikke ned på speedometert hvert 10 sekund er ikke det jeg tenker på som trafikksikkert. Ikke misforstå meg her, jeg sier ikke at man skal drite i hva nåla viser, men man merker om man kjører i 80 eller 100. Men det er offtopic.
Å varsle kontroller på Facebook har jeg ingenting til overs for.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: GeirK]
#1678809
09/09/2013 18:48
|
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 317 |
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Bellatrix]
#1678817
09/09/2013 18:56
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Alle som kjører konsekvent etter fartsgrensen er selvsagt klar over at speedometeret alltid vil vise for mye? Og ligger dermed ikke og jukker med nåla på 80 over Dovrefjell en sommerdag med lite trafikk, mens bilen i virkeligheten kjører i 65? Har faktisk vært borti biler med sånn misvisning. Stort sett er det 5-10% på moderne biler.
Dette tror jeg varierer en del. På min bil viser speedometret 71 når jeg kjører 70 og 133 når jeg kjører i 130.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: krisch]
#1678848
09/09/2013 20:00
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 197
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 197 |
Mye unøyaktig synsing her. På tide med litt fakta til folket: http://tsh.toi.no/doc735.htmHer står bl.a. kriteriene for oppsett av ATK: Kriterier for å installere ATK i Norge er i hovedsak at gjennomsnittsfarten på strekningen er over fartsgrensen, og at skadekostnadene er mer enn 30% høyere enn det som er normalt for lignende strekninger i Norge. Dersom kun ett av kriteriene er oppfylt, kan ATK også installeres hvis dette kriteriet er oppfylt "med god margin" og hvis den forventede reduksjonen av skadekostnadene er høyere enn kostnadene til etablering, drift og vedlikehold av ATK. For å etablere streknings-ATK må i tillegg følgende kriterier være oppfylt: Strekningen må være mellom 2 og 10 km lang, fartsgrensen lik på hele strekningen, at det ikke er vegkryss med ÅDT > 250 på strekningen og at strekningens geometri gjør det prinsipielt mulig å kjøre over fartsgrensen på hele strekningen (Statens vegvesen og Politiet, 2009).
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Bellatrix]
#1678861
09/09/2013 20:13
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
Alle som kjører konsekvent etter fartsgrensen er selvsagt klar over at speedometeret alltid vil vise for mye? Og ligger dermed ikke og jukker med nåla på 80 over Dovrefjell en sommerdag med lite trafikk, mens bilen i virkeligheten kjører i 65? Har faktisk vært borti biler med sånn misvisning. Stort sett er det 5-10% på moderne biler.. Jeg kjører en 2013-modell av et stort europeisk merke. På målinger som statens vegvesen har langs veiene ligger jeg typisk 3km/t over det bilen viser, i en 80-sone. På tur over Dovrefjell kobler jeg inn cruisecontrollen. Hva mener du jeg bør sette den på?
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Dexter]
#1678865
09/09/2013 20:21
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848 |
www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag: "Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier." Hver gang man setter seg bak rattet så er det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for å drepe deg seg eller andre er betraktlig mye høyere enn hvis du sitter hjemme i sofaen. Det samme føler jeg når jeg kjører litt for fort. Det at jeg ligger i 110 km/t om kvelden til Gardermoen medfører en uvesentlig økning i risiko. Det at du øker farten med 10% på en motorvei med midtdeler, medfører sikkert mindre risiko enn å øke farten tilsvarende på en "normalvei" med 80 sone. Men når en forsvinnede liten del av veinettet er av denne standarden, så er ikke eksemplet så interessant. Men det var kanskje ikke dette som var poenget ditt heller? Nå det gjelder dette med risiko; 5% fartsøkning øker dødsrisikoen med 25% iflg Trygg Trafikk. Ser at TØI i en studie angir at en fartsreduksjon på 10% medfører 38% reduksjon i trafikkdrepte. At en 10% økning i farten medfører en uvesentlig økning i risiko, tror jeg derfor mange vil være uenig med deg i. Det er også viktig å huske på at selv om sannsynligheten for alvorlig ulykke i utgangspunktet sikkert er liten selv ved en fartsøkning på 10%, så er vanligvis risiko definert som en korrelasjon mellom sannsynlighet og skadens art/omfang. I dette tillfellet som diskuteres her er utfallet det verst tenkelige, nemlig død. Det betyr at selv en liten absolutt sannsynlighet vil kunne vurderes å medføre høy/uakseptabel risiko. Det samme gjelder da også selv en liten økning i sannsynligheten.
Redigert av Goldrush; 09/09/2013 20:27.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Goldrush]
#1679076
10/09/2013 08:51
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag: "Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier." Hver gang man setter seg bak rattet så er det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for å drepe deg seg eller andre er betraktlig mye høyere enn hvis du sitter hjemme i sofaen. Det samme føler jeg når jeg kjører litt for fort. Det at jeg ligger i 110 km/t om kvelden til Gardermoen medfører en uvesentlig økning i risiko. Det at du øker farten med 10% på en motorvei med midtdeler, medfører sikkert mindre risiko enn å øke farten tilsvarende på en "normalvei" med 80 sone. Men når en forsvinnede liten del av veinettet er av denne standarden, så er ikke eksemplet så interessant. Men det var kanskje ikke dette som var poenget ditt heller? Nå det gjelder dette med risiko; 5% fartsøkning øker dødsrisikoen med 25% iflg Trygg Trafikk. Ser at TØI i en studie angir at en fartsreduksjon på 10% medfører 38% reduksjon i trafikkdrepte. At en 10% økning i farten medfører en uvesentlig økning i risiko, tror jeg derfor mange vil være uenig med deg i. Det er også viktig å huske på at selv om sannsynligheten for alvorlig ulykke i utgangspunktet sikkert er liten selv ved en fartsøkning på 10%, så er vanligvis risiko definert som en korrelasjon mellom sannsynlighet og skadens art/omfang. I dette tillfellet som diskuteres her er utfallet det verst tenkelige, nemlig død. Det betyr at selv en liten absolutt sannsynlighet vil kunne vurderes å medføre høy/uakseptabel risiko. Det samme gjelder da også selv en liten økning i sannsynligheten. Har ikke lest undersøkelsen, men jeg tolker dødsrisiko som sannsynlighe for død ved ulykke. Dvs hvis du først kolliderer så vil du ha 25% større sannsynlighet for å dø hvis du kjører 5% fortere. Er også uenig i siden døden er tilnærmet en uendelig stor størrelse (i denne sammenheng), så vil en marginal økning i risiko være uakseptabel. Som nevnt tidligere da burde vi bare sitte på sofaen. Tidligere hoppet jeg fallskjerm, jeg sykler daglig langs en trafikert vei, jeg sykler (relativt) fort ned stenete stier, og gjør mange ting daglig som øker risikoen for å omkomme. Dette er kalkulert risiko, som jeg har vurdert lav nok. Hvorfor er den grensen staten setter det godkjente risiko nivået? Ikke meningen å fremstå som noen grisekjører for det er jeg ikke, men jeg kjører stort sett alltid noe over fartsgrensen på langkjøring utenfor bebygd område.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: GeirK]
#1679524
10/09/2013 19:01
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,167
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,167 |
Fartsbokser står der hvor selv folk som ikke i utgangspunktet kjører over fartsgrensa mesteparten av tiden, har stor sjanse for å bli tatt i fartskontroll, dvs umiddelbart etter forandring fartsgrense, gjerne i bunn av en nedoverbakke, gjerne der hvor det faller seg naturlig at du ligger høyere enn hva som er fartsgrensa, om du ligger på den til vanlig, da hovedpoenget er å skaffe inntekter til staten. Husk: staten er din VENN. Betal støvskatten og smiiiiiil
Kan du gi nok eksempler på slike passeringer til at jeg kan validere det utsagnet, som jeg ikke får til å stemme med mine antakelser. Jeg mener nå at en skal være bra distré og lite observant om en blir tatt i en fotoboks. Først skal du overse skiltet og deretter skal du overse boksen og i tillegg skal du kjøre fortere enn du har lov til. Alle de tre på en gang er en perfect storm i klønete oppførsel. Har du noen anelse om hvor mange reaksjoner ATK genererer i løpet av et år?
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Dexter]
#1679594
10/09/2013 20:10
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848 |
Ble bare tull, mistet hele innlegget....
Redigert av Goldrush; 10/09/2013 20:14.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: sl500]
#1679703
11/09/2013 06:16
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har du noen anelse om hvor mange reaksjoner ATK genererer i løpet av et år?
Nei. Hvordan det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Dexter]
#1679721
11/09/2013 06:41
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 848 |
www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag: "Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier." Hver gang man setter seg bak rattet så er det en kalkulert risiko. Sannsynligheten for å drepe deg seg eller andre er betraktlig mye høyere enn hvis du sitter hjemme i sofaen. Det samme føler jeg når jeg kjører litt for fort. Det at jeg ligger i 110 km/t om kvelden til Gardermoen medfører en uvesentlig økning i risiko. Det at du øker farten med 10% på en motorvei med midtdeler, medfører sikkert mindre risiko enn å øke farten tilsvarende på en "normalvei" med 80 sone. Men når en forsvinnede liten del av veinettet er av denne standarden, så er ikke eksemplet så interessant. Men det var kanskje ikke dette som var poenget ditt heller? Nå det gjelder dette med risiko; 5% fartsøkning øker dødsrisikoen med 25% iflg Trygg Trafikk. Ser at TØI i en studie angir at en fartsreduksjon på 10% medfører 38% reduksjon i trafikkdrepte. At en 10% økning i farten medfører en uvesentlig økning i risiko, tror jeg derfor mange vil være uenig med deg i. Det er også viktig å huske på at selv om sannsynligheten for alvorlig ulykke i utgangspunktet sikkert er liten selv ved en fartsøkning på 10%, så er vanligvis risiko definert som en korrelasjon mellom sannsynlighet og skadens art/omfang. I dette tillfellet som diskuteres her er utfallet det verst tenkelige, nemlig død. Det betyr at selv en liten absolutt sannsynlighet vil kunne vurderes å medføre høy/uakseptabel risiko. Det samme gjelder da også selv en liten økning i sannsynligheten. Har ikke lest undersøkelsen, men jeg tolker dødsrisiko som sannsynlighe for død ved ulykke. Dvs hvis du først kolliderer så vil du ha 25% større sannsynlighet for å dø hvis du kjører 5% fortere. Er også uenig i siden døden er tilnærmet en uendelig stor størrelse (i denne sammenheng), så vil en marginal økning i risiko være uakseptabel. Som nevnt tidligere da burde vi bare sitte på sofaen. Tidligere hoppet jeg fallskjerm, jeg sykler daglig langs en trafikert vei, jeg sykler (relativt) fort ned stenete stier, og gjør mange ting daglig som øker risikoen for å omkomme. Dette er kalkulert risiko, som jeg har vurdert lav nok. Hvorfor er den grensen staten setter det godkjente risiko nivået? Ikke meningen å fremstå som noen grisekjører for det er jeg ikke, men jeg kjører stort sett alltid noe over fartsgrensen på langkjøring utenfor bebygd område. Det at man ønsker å redusere risikoen på enkelte samfunnsområder, er ikke det samme som at man ønsker minst mulig risiko på alle livsområder. Det blir en kost/nytte vurdering. I sofa-eksemplet vil nok de fleste komme til at kosten langt overstiger nytten. Og hva som bør være det godkjente eller akseptable risikonivået, finnes det dessverre ikke noe fasitsvar på. Her er det nok nesten like mange oppfatninger som bilførere. Men hvis alle skal kjøre som de selv synes er best, blir det livsfarlig på veiene. Vi trenger derfor noen til å fastsette regler og håndheve disse, og her staten best egnet.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
Re: Varsler om UP kontroll på facebook.
[Re: Goldrush]
#1679775
11/09/2013 07:38
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Det at man ønsker å redusere risikoen på enkelte samfunnsområder, er ikke det samme som at man ønsker minst mulig risiko på alle livsområder. Det blir en kost/nytte vurdering. I sofa-eksemplet vil nok de fleste komme til at kosten langt overstiger nytten.
Og hva som bør være det godkjente eller akseptable risikonivået, finnes det dessverre ikke noe fasitsvar på. Her er det nok nesten like mange oppfatninger som bilførere. Men hvis alle skal kjøre som de selv synes er best, blir det livsfarlig på veiene. Vi trenger derfor noen til å fastsette regler og håndheve disse, og her staten best egnet.
Jeg er helt enig i dette. Var mest uenig i dette: Det er også viktig å huske på at selv om sannsynligheten for alvorlig ulykke i utgangspunktet sikkert er liten selv ved en fartsøkning på 10%, så er vanligvis risiko definert som en korrelasjon mellom sannsynlighet og skadens art/omfang. I dette tillfellet som diskuteres her er utfallet det verst tenkelige, nemlig død. Det betyr at selv en liten absolutt sannsynlighet vil kunne vurderes å medføre høy/uakseptabel risiko. Det samme gjelder da også selv en liten økning i sannsynligheten.
|
|
|
|
|