|
Lakkskade/hærverk på bil
|
Lakkskade/hærverk på bil
06/09/2013 09:29
|
tkjoerlaug
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Pga. litt oppussing har garasjen vært full noen uker og jeg har hatt bilen stående utenfor i en blindgate full av småbarn som leker. I går oppdaget jeg at noen har "tegnet" på bilen med en stein/spirker eller lignende, og laget fine "krusseduller" på 10-15cm to steder på bilen (på panseret og på siden av bilen).
Siden jeg har et ellers svært godt forhold med naboene, har ingen bevis på hvem det kan være, og det like gjerne kan være mitt eget barn som står bak, ønsker jeg ikke å anmelde dette eller gå på jakt etter potensielle syndebukker. Dette vil lett kunne slå tilbake til meg som også har en "rakker" på 3 år.
Hva bør man gjøre? Ta det på forsikringa og få bonustap? Fikse det og betale av egen lomme? Eller rett og slett ikke gjøre noe og ta verditapet når bilen en gang skal selges?
Noen som har en formening av hvor mye dette evt. vil eller bør koste? Det er forøvirg snakk om en ett år gammel Volvo V70, som ellers er i forholdsvis strøken stand.
|
|
|
Re: Lakkskade/hærverk på bil
[Re: tkjoerlaug]
06/09/2013 09:48
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Det er vel et regnestykke som du selv må gjøre. Hva koster det å fikse det selv? Hvor mye bonus mister du? Hva koster bonustapet over den tiden det tar å opparbeide bonusen igjen?
Verditapet kan også være en løsning, dersom du selv klarer å leve med det, og det ikke er noen fare for rustdannelse i sårene. Jeg hadde blitt småsprø av å kjøre rundt med det for min del, men det er jo veldig objektivt.
|
|
|
06/09/2013 10:15
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har en formening av hvor mye dette evt. vil eller bør koste? Det er forøvirg snakk om en ett år gammel Volvo V70, som ellers er i forholdsvis strøken stand.
Jeg tror jeg hadde tatt meg en liten runde i nabolaget og informert om hva som har skjedd - kan være skøyerne har gjort dette til en vane.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/09/2013 10:17
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Er skaden gått ned i grunninga så skal det litt til at det kan rubbes/poleres bort. Men det er sikkert verdt å sjekke ut. Du kan også høre med Micropaint som fikser skader uten å lakke om hele flater, såvidt jeg vet.
|
|
|
06/09/2013 10:46
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Ta det selv med Biltemas airbrusk-sett til 100kr. Trenger også en kompressor. Til denne jobben, vil faktisk det billigste settet funke best, da det har større dyse og da 2k-produkter av natur er litt tjukkere og seigere enn akryl + vann/tynner Puss litt ned, så grunner du med litt epoxy, deretter mixer du selv akryl. Clas Ohlosn selger noen brukendes tuber og sett for under kr 200. Du mikser frem fargen foran tv'en, legger til litt sølvfarge om den skal være metallic. Finner en match og noterer deg "oppskriften". Til slutt litt PU klarlakk over akrylen. Den kan også mikses selv og sprøytes med airbrush, dog litt enklere å kjøpe en på Torshov bilrekvisita e.l. i boks med herderknapp. Her ville du hatt masse fordeler om du selv hadde gidda å tidligere lakkere noen gamle sykkelrammer  ! Pris uten kompressor: under 7-800. Med minikompressoren for airbrush + 750 Du har et lite dilemma her, for om synderen ikke blir gravd frem, så kan det skje igjen. Det kan det for øvrig uansett i et nabolag med masse smårollinger og venner av dem fra nabogater o.l. Kan være en fyr som er sinna på en av dine og vet at det er din bil osv.. Blir litt kjedelig å da ta alt på forsikringa da. Den kan du jo heller bruke senere, om et par år, om du ikke er helt fornøyd med fiksen. Det viktigste for funksjon, er bare å få slipt litt ned og tetta igjen så ikke området rundt begynner å flise seg opp videre. Suger det, så kan du jo bare ripe det opp igjen, eventuelt leie inn en drittunge, og deretter ta det på forsikringa. Selvgjort er alltid velgjort, uansett hvor mye det måtte suge. Se det, her kan du ha fått deg en ny hobby, helt gratis 
Redigert av Abit; 06/09/2013 10:54.
|
|
|
06/09/2013 11:27
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Opplevde det samme selv for et par uker siden. En eller annen pøbel hadde ripet inn "AO <3 C" på døra på Passaten vår. Den bilen skal selges da vi har kjøpt ny og derfor sto den et par dager utenfor hekken og tydeligvis ble den litt for fristende mål for noen hadde mye på hjertet.
Det ville komme på ca 4000-5000,- for å lakkere døra hos et lakkverksted, men det var ikke så veldig aktuell for en 11 år gammel bil som vi skal selge for 30-40.000. Endte derfor opp med å fikse det selv.
Fremgangsmåten jeg brukte var å pensle på lakk med en lakkstift, pusse ned med fint våtslipepapir (tror det var grad 1000). Gjenta dette et par ganger. Etterpå polerte jeg området flere ganger med poleringsmaskin. Resultatet ble overraskende bra. Du kan se at det har vært noe der, men da må du studere døren nøye. Absolutt et godkjent resultat for en så gammel bil. Hadde det skjedd den nye bilen derimot så hadde jeg nok bitt i det sure eple og fått det lakert på verksted.
|
|
|
06/09/2013 17:58
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Pga. litt oppussing har garasjen vært full noen uker og jeg har hatt bilen stående utenfor i en blindgate full av småbarn som leker. I går oppdaget jeg at noen har "tegnet" på bilen med en stein/spirker eller lignende, og laget fine "krusseduller" på 10-15cm to steder på bilen (på panseret og på siden av bilen).
Siden jeg har et ellers svært godt forhold med naboene, har ingen bevis på hvem det kan være, og det like gjerne kan være mitt eget barn som står bak, ønsker jeg ikke å anmelde dette eller gå på jakt etter potensielle syndebukker. Dette vil lett kunne slå tilbake til meg som også har en "rakker" på 3 år.
Hva bør man gjøre? Ta det på forsikringa og få bonustap? Fikse det og betale av egen lomme? Eller rett og slett ikke gjøre noe og ta verditapet når bilen en gang skal selges?
Dersom det kun er riper i klarlakken eller i overflaten på lakken så er det greit å fikse dette selv hvis du er forsiktig. Du trenger grov rubbing, fin rubbing, voks og polermaskin. Vask bilen godt, rubb med polermaskin. Bruk lav hastighet og mye rubbing, ta ett lite felt av gangen og gjør deg helt ferdig før du tar neste felt. Ikke bruk maskinen for lenge på ett sted, gå heller over flere ganger. Har gjort samme jobben på en bil som hadde mange dype og stygge riper på tak og dører, ripene er ikke synlige i dag. Hadde du bodd i nærheten kunne jeg gjort jobben på en drøyhalvtime en lørdags formiddag
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
06/09/2013 21:26
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Å pusse ned, grunne og lakke selv høres ikke ut som en spesielt god idé om hensikten er å øke verdien på bilen. Om skaden er dyp nok og du vil beholde rustgarantien så trengs det godkjente fagfolk. Men det spørs altså hvor dypt dette er.
|
|
|
07/09/2013 10:09
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
Ring Ketil på Scandicshine og få han til å se på skaden. Hvis ripene ikke går gjennom lakken er det fullt mulig å få de bort med våtsliping, rubbing/polering. www.scandicshine.no
|
|
|
[Re: knut77]
07/09/2013 12:44
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Å pusse ned, grunne og lakke selv høres ikke ut som en spesielt god idé om hensikten er å øke verdien på bilen. Om skaden er dyp nok og du vil beholde rustgarantien så trengs det godkjente fagfolk. Men det spørs altså hvor dypt dette er. Nei det enkleste er jo å dra Visa-kortet for å få noen andre til å gjøre akkurat det.. Men herregud for en kunnskapsløs og kjedelig fyr man blir av sånt. Kontorrotta-fiksen, en lakkpenn, dekker jo skadene da og er veldig enkelt. Men skal det være skikkelig vanntett, så bør det brukes epoxy først. Fins kanskje noen penn-varianter av den også. Eventuelt en tynn stripe med en kunstmalingkost. Forsiktig jevnsliping og så penn. Som nevnt, blir det for ille, kan du alltid ripe den opp igjen før salg, for å ta det på kaskoen.
|
|
|
[Re: knut77]
07/09/2013 15:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Micropaint som fikser skader uten å lakke om hele flater, såvidt jeg vet. Link?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Abit]
07/09/2013 17:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei det enkleste er jo å dra Visa-kortet for å få noen andre til å gjøre akkurat det.. Men herregud for en kunnskapsløs og kjedelig fyr man blir av sånt.
Som en person som har med mer problem med å få tiden til å strekke til enn pengene, så kjøper jeg meg gladelig ut av en mengde ting som jeg kunne brukt dobbelt så lang tid å gjøre selv sammenlignet med hva en proff bruker. Likevel tror jeg ingen i min omgangskrets vil kalle meg verken kunnkapsløs eller kjedelig. Jeg er en rimelig god snekker fordi jeg er svært nøyaktig og knallgod på å tenke logisk. Likevel hater jeg å snekre, og setter derfor slike jobber bort til de som liker å snekre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/09/2013 19:25
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel også en måte å erkjenne at man har mista nysgjerrigheten, foretrekker å bli ved sin lest. "Alternativkost"vurderinger er bra for produktivitet. Svært dårlig for sjelslivet. Men hva betyr det i Norge. Sjelvslivet måles og vurderes stort sett etter inntekt likevel. Er ikke rom for noen Da Vinci lengre. Nysgerrighet har en pris som i det moderne samfunn er blitt for høg: Produktivtetstap.. Likevel klages det over mangel på innovasjon og dem trur at utdanning skal hjelpe mot å stå i mot produktivitetspresset, samtidig som de straffer dem som ikke gjør seg ferdig på normert studietid. Jau... Jeg ser at en bedre beskrivelse ovenfor ville nok vært "å bli et enspora menneske"
En gang i tiden, "when we were young", så hadde mange lyst til å bli like flink i en eller annet ting som de proffe. Det ble oftest med den ene gangen, og slik fikk de seg et yrke for resten av livet, ofte dessverre nok.
Redigert av Abit; 07/09/2013 19:34.
|
|
|
07/09/2013 19:49
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
"Alternativkost"vurderinger er bra for produktivitet. Svært dårlig for sjelslivet. Bwahaha! I likhet med Geir har jeg en del områder jeg har valgt å ikke sette meg inn i, men heller betale andre for å fikse for meg. Det er ikke alltid lommeboka er så glad for det, men jeg kan love at det er svært positivt for sjelslivet. Nysgerrighet har en pris som i det moderne samfunn er blitt for høg: Produktivtetstap. Det er jo en god tanke at folk bør vite hvordan verden funker og være i stand til å fikse ting og greier. (Sto det ikke en del om dette i klassikeren "Zen and the art of motorcycle maintenance"?). Ett av problemene med det argumentet er at det ikke inneholder noe sted å stoppe: Syr du dine egne klær? Hvorfor ikke? Er du ikke nysgjerrig på hva slags sømmer som funker hvor i en bukse? Og det er jo greit at du skrur litt bil selv, men støper du dine egne dekk? Det må jo være masse å lære om gummiblandinger? Man må sette streken et sted. Jeg har (i tillegg til klær og dekk) valgt å ikke lære meg bilmekking og dempervedlikehold. Hvis det er nok til å bli ansett som et enspora menneske, så ... føler jeg meg ikke så innmari truffet, egentlig. Edit: Og til trådstarters opprinnelige spørsmål: Hadde dette skjedd med min nye bil, hadde jeg fått et prisoverslag fra minst to verksteder, inkludert sjappa som har solgt/har service på den. Så hadde jeg ringt forsikringsselskapet og spurt dem om det lønner seg å bruke forsikringen på en reparasjon til det beløpet. Så hadde jeg fått det fikset. Og som noen andre nevner hadde jeg nok nevnt for naboene at det har skjedd, ikke i en "kan det være ditt krapyl som har gjort det?"-tone, men i en "det kan være greit å vite at dette har skjedd"-tone. Kr.
Redigert av kg; 07/09/2013 20:02.
|
|
|
[Re: kg]
07/09/2013 20:44
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo en god tanke at folk bør vite hvordan verden funker og være i stand til å fikse ting og greier. (Sto det ikke en del om dette i klassikeren "Zen and the art of motorcycle maintenance"?). Ett av problemene med det argumentet er at det ikke inneholder noe sted å stoppe: Syr du dine egne klær? Hvorfor ikke? Er du ikke nysgjerrig på hva slags sømmer som funker hvor i en bukse? Og det er jo greit at du skrur litt bil selv, men støper du dine egne dekk? Det må jo være masse å lære om gummiblandinger?
Man må sette streken et sted. Jeg har (i tillegg til klær og dekk) valgt å ikke lære meg bilmekking og dempervedlikehold. Hvis det er nok til å bli ansett som et enspora menneske, så ... føler jeg meg ikke så innmari truffet, egentlig.
Alt dette er interessant, om man er nysgjerrig. Det er likevel ikke enten eller, men et gradsspørsmål. Litt som homofili  Forsøkte ikke treffe noen spesielle, bare nevner at det generelt har blitt sånn og kommentaren til Geir fikk meg inn på det sporet og ikke minst et spørsmål jeg alltid får i.f.m. sykler "Hvorfor gidder du bruke tid på å fikse de da ???! Er jo ikke noe penger i det?" ... Men det er jo jævla interessant, og man lærer jo litt om metallmikser, karbon, gummi og mye mer av det man alltid lurte på, men som ingen kunne svare på. I hvert fall ikke gratis, de få som hadde kunnskapen... Lakken er jo broken so waj nåt.. Enten mangler man nysgjerrighet, eller så er man fordomsfull som tror at det man heller skal og vil gjøre, er så mye bedre og artigere enn det man ennå ikke har prøvd.. Venstresiden kaller dette for rasisme. "Frykt for det ukjente"/fremmedfrykten"
Redigert av Abit; 07/09/2013 20:45.
|
|
|
07/09/2013 21:15
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Nettopp, det er rasisme å ikke flekke døra på en ett år gammel bil... 
|
|
|
08/09/2013 06:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lakken er jo broken so waj nåt.. Enten mangler man nysgjerrighet, eller så er man fordomsfull som tror at det man heller skal og vil gjøre, er så mye bedre og artigere enn det man ennå ikke har prøvd..
Det er noen andre forklaringer også en av dem er at man ser at å bruke tiden det vil ta å lære seg å reparere småskader på bilen til å ta seg en sykkeltur, leke med ungene sine, drive med hobbyer som gir en mye glede - kort sagt få mer bidrag til livskvaliteten gjennom å anvende den på noe annet. Det å lære seg å brygge godt øl har gitt meg mye glede gjennom tiden. Det betyr ikke at jeg ser på dem som ikke gidder å lære seg det som kunnskapsløse og kjedelige mennesker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/09/2013 08:10
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Lakken er jo broken so waj nåt.. Enten mangler man nysgjerrighet, eller så er man fordomsfull som tror at det man heller skal og vil gjøre, er så mye bedre og artigere enn det man ennå ikke har prøvd..
Det er noen andre forklaringer også en av dem er at man ser at å bruke tiden det vil ta å lære seg å reparere småskader på bilen til å ta seg en sykkeltur, leke med ungene sine, drive med hobbyer som gir en mye glede - kort sagt få mer bidrag til livskvaliteten gjennom å anvende den på noe annet. Det å lære seg å brygge godt øl har gitt meg mye glede gjennom tiden. Det betyr ikke at jeg ser på dem som ikke gidder å lære seg det som kunnskapsløse og kjedelige mennesker. Et annet poeng er at en som KAN dette med lakk og polering kan vurdere mye bedre hvor dypt man kan gå, og kanskje kan fjerne ripene så de blir BRA NOK. Det er ufattelig lett for en glad amatør å brenne gjennom klarlakken med omlakkering som eneste redning. De som virkelig kan detailing bruker gjerne lakktykkelsesmåler for å se hvor mye de har å jobbe med. Jeg er en ivrig forkjemper av å gjøre alt selv, men innimellom er det greit å kjenne sine begrensinger før det blir mye dyrere fordi en skulle prøve selv først.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
08/09/2013 08:48
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
Det er noen andre forklaringer også en av dem er at man ser at å bruke tiden det vil ta å lære seg å reparere småskader på bilen til å ta seg en sykkeltur, leke med ungene sine, drive med hobbyer som gir en mye glede - kort sagt få mer bidrag til livskvaliteten gjennom å anvende den på noe annet. Det å lære seg å brygge godt øl har gitt meg mye glede gjennom tiden. Det betyr ikke at jeg ser på dem som ikke gidder å lære seg det som kunnskapsløse og kjedelige mennesker. Et annet poeng er at en som KAN dette med lakk og polering kan vurdere mye bedre hvor dypt man kan gå, og kanskje kan fjerne ripene så de blir BRA NOK. Det er ufattelig lett for en glad amatør å brenne gjennom klarlakken med omlakkering som eneste redning. De som virkelig kan detailing bruker gjerne lakktykkelsesmåler for å se hvor mye de har å jobbe med. Jeg er en ivrig forkjemper av å gjøre alt selv, men innimellom er det greit å kjenne sine begrensinger før det blir mye dyrere fordi en skulle prøve selv først. Enig! Nå har jeg ikke sett ripene og uttaler meg på bakgrunn av beskrivelse, men: Utstyret som trengs for å gjøre denne jobben skikkelig koster antageligvis mer enn du betaler for å få det gjort. Korrigering av grove riper er ikke en jobb for nybegynnere, da det krever produkter med mye slipemidler og roterende maskin.
|
|
|
04/07/2014 21:03
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Hvor langt bør man strekke seg for å dekke skade på andres bil ved hendelige uhell? I ettermiddag syklet min datter (7) og jeg til butikken. På vei hjem, ut fra parkeringsplassen viser det seg at hun har vært uheldig og dunket borti en ganske ny og dyr bil. Jeg var 10m i forveien og la ikke merke til det, men eieren kom løpende ut ropte etter oss. Han viste en 4-5cm stripe på plaststøtfangeren, og datteren min innrømmet at hun nok hadde vært borti. Jeg beklaget naturligvis og gav ham tlf. nr. mitt.
Hvilke plikter har man i slike situasjoner? Det er vel rimelig at jeg dekker utbedring av skaden, men hvordan bør jeg gå frem for å forsikre meg om at han velger rimeligste verksted og ikke utbedrer andre skader på bilen med det samme? Jeg nevnte mircropaint etc., men kan han insistere på å lakkere hele støtfangeren?
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
04/07/2014 21:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det ikke ansvarsdelen på boligforsikringen (el.) som dekker slike skader, minus egenandel?
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
04/07/2014 21:42
|
KriF
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man bør egentlig strekke seg ganske langt når det gjelder å betale for barns uhell på andres ting. Når det er sagt så TROR jeg det er noe som sier at du kun er pliktig til å erstatte inntil 5000kr. Min sønn syklet inn i en bil i ett av sine rekordforsøk i nabolaget (han kommer til å bli hekta på Strava om noen år....). Bileieren foreslo selv at han skulle ta det på sin forsikring, han mistet visst ikke noe bonus ved et slikt uhell, også betalte jeg egenandelen som var på 5000kr. Kjipe penger, men det var sikkert enda kjipere for bileieren.
|
|
|
04/07/2014 22:09
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det rimelige vil vel være at du betaler for utbedring av skaden. Men: Hvis du synes han er urimelig, tror jeg du sitter med relativt gode kort på hånden.
Det er i alle fall sannsynlig at du kun kan bli holdt ansvarlig for 5000 kr. Det er heller ikke usannsynlig at du ikke kan holdes ansvarlig i det hele tatt, gitt barnets unge alder og at det neppe kan påstås at du burde ha forutsett eller forhindret uhellet.
Min framgangsmetode ville vært som følger: Be han innhente pris Ring ditt eget forsikringsselskap og finn ut om de dekker dette, og evt egenandel Vurder hva som er best av å bruke forsikring eller egen lommebok.
Dersom han kommer med fantasisummer, og ser sitt snitt til å omlakkere hele bilen, vis til rettspraksis på området og gjør det klart for han at du ønsker å gjøre opp for deg, men faktisk har mulighet til å slippe billig unna.
Mvh naboen til trådstarter (nei, jeg tror ikke det var mine barn som ripet opp hans bil, men sikker kan man aldri være. Vi er i hvertfall fortsatt gode venner...)
|
|
|
|
|