Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning

Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning #1676719 06/09/2013 08:21
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er det noen lokale som vet hva som er ideelt for sone3-økter i Elverum. Jeg tenker Hernesbakkene eller Sørskogbygda på asfalt er blant dem. Noen andre forslag, gjerne på grus eller ENKLE stier også.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676735 06/09/2013 08:28
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jupp:). Feks opp i retning Flotta, fra asfalten ved Melåsberget.. Her går det jevnt oppover frem til et kryss på nedsiden av Flotta. Bøker du 15 min opp er du god for like over 3 timer på birken;). Kan fint fortsette videre oppover også hvis du ønsker lengere drag..

Annet anlternativ er jo Narsetervegen opp mot Nordhue. Jevnt oppover her. Så har du ytre Ringveg inne på terningmoen. Denne har jevn motbakke hvis du tar sørover først..

Insetåsen er også gull:).

CK ELVERUM

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676761 06/09/2013 09:04
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Innover skytefeltet til terningmoen.

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676796 06/09/2013 09:31
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk :-)

Flotta er flittig brukt så er litt lei den (Oksøyet-testen, ligger på Strava). Bor akkurat passe unna så jeg får varmet opp bortover Melåsmoveien... Men den prøves når birken nærmer seg. Trodde Terningmoen var nesten flat,men da skal den testes. Da kjører man over jernbanen og sørover, ikke sant?

Det skal svi litt.
Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676798 06/09/2013 09:32
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jupp, da går det opp en grusveg med bom, ta til venstre etter bom:).

CK ELVERUM

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676810 06/09/2013 09:41
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Forresten: Sone 3 må vel være fint å trene nå for å bygge opp motor og kapasitet til senere hardkjør etter (h)jula er over og man kjører litt intervaller på spinning og slikt? Frister lite å drive O2 snapping nå kjenner jeg, men fortsatt lyst til å sykle så lenge temperatur og snøforhold er bra.

Det skal svi litt.
Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1676927 06/09/2013 11:36
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke dumt det:). Selv varierer jeg noe utover og legger ned bolker med feks knall hard O2 trening på beina i stavåsbratta i en mnd kanskje, to til tre økter i uka... Så må jeg etter en slik bolk ha en periode med noe anna...

Men jeg er tilhenger av ha en periode etter rittsesongen hvor jeg koser meg mye på sti pluss mye hard trening.. Nå har jeg ingen ritt hvor jeg må legge inn noen form til, nå gjøres alt med tanke på å bli bedre neste sesong.. Bedre kapasiteten og O2:). Blir mest sykling, men legger inn ett par joggeøkter i uka, og etterhvert nå blir det endel økter i stavåsbratta:). I vinter blir det mye sykkel fortsatt, men også endel langrenn ( mest skøyting). Intervaller på ski er veldig bra, og erstatter da stavåsbrattaøktene mine:).

Tja:).

CK ELVERUM

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1677064 06/09/2013 14:30
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Thomasx75
Forresten: Sone 3 må vel være fint å trene nå for å bygge opp motor og kapasitet til senere hardkjør etter (h)jula er over og man kjører litt intervaller på spinning og slikt? Frister lite å drive O2 snapping nå kjenner jeg, men fortsatt lyst til å sykle så lenge temperatur og snøforhold er bra.

Nå er den fine fine tida for stisykling så lengre turer på sti, evt sti/grus kombo er lurt. Strengt tatt er høsten en fin periode for å få trent mye mengde, uten å måtte stresse med rittoppladning og den slags tull:)
Men et par tips kan jeg gi deg Thomas.
Ikke så dumt å kjøre litt halvlange sone tre intervaller:
- Som Otoen syntes jeg Indsetåsen er den hardeste klatringen i Elverum (strengt tatt nesten Åmot), men nesten for bratt til å klare å holde seg i sone tre, men mest negativt er at det er langt fra Elverum, 17 km. Så enten er det en lang oppvarming/Nedkjøring eller så bruker en bil. Og det er jo litt vanskelig logistikk. Dette er nok hovedgrunnen til Indsetåsen blir sykla sjelden (rart hvis en møter noen der). Men for intevalldrag med høy puls i 25-35 min (alt ettersom form) er likevel dette en "perfekt" bakke hvis en tar høyde for de negavtive tinga. Selv har jeg bare sykla denne to ganger i år, delvis pga logistikket og delvis fordi jeg sykler veldig lite intervall (og da spesielt motbakke grus/asfalt, blir en håndfull i Hernesbakken i April/Mai og så noen her og der, før det blir noen i August bl.a Indsetåsen).
- Nå lyver jeg litt selvsagt, fordi jeg sykla litt intervaller i vinter og sommer på den fineste grusmotbakken i Elverum. Næmelig den andre Otoen nevner. Ytre Ringvei på Terningmoen med retning sørover. Fra brua hvor veien er som lavest (det skjønner det når du er der) til første toppen (litt småkuppert etter den så dropper det partiet på intervaller) er det ca 180 hm og jevn bratt, men aldri veldig bratt (som Indsetåsen) og en bakke hvor en bruker mange gir. Flott til intervaller fra under 10 min til ca 13-15 vil jeg tro (jeg har lagd strava segment det, bra for å se hvor jevnt/ujevnt en sykler dragene). Liker bakken både pga terreng, bratthet og nær Elverum/hjem. I tillegg blir det brøyta på vinteren og således en flott intervallbakke med piggdekk.
- Stirunde-intervaller. Du er vel kjent med en del runder tipper jeg, ala kompis og flere andre merkede runder. Mulig du har lagd din egen også. Men områder som Stavåsen/Løvbergsmoen/Mastmoen/Grundset/Terningmoen er perfekt for å lage sine egne runder på ca 8-10-12 minutter osv.

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1678339 09/09/2013 06:57
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sti står nok øverst på lista mi nå noen uker. Da tenker jeg ikke så mye på hvor hardt det skal være. Blir ofte såpass gira at det blir hardt nok uansett :-). Skal prøve å få løpt litt utover høst og vinter også. Også har jeg hørt om noen som går harde turer med tung sekk. Må prøves! Skal prøve å variere.
Angående Insetåsen, er det der man kommer ned når man kjører opp ved Stavåsbakken barnehage og kjører mot Strandbygda igjen istedet for Hernes? Har i tilfelle kun kjørt ned der. Står skiltet til Svanåsen?

Jeg har jo min egen stormote i lysløypa i H.bygda som det skal kjøres noen intervalløkter i og tenker jeg.

Forresten Odd Erik: Bra innsats på målgang i Elgtråkket. Landet nesten på skoa mine :-) (tilskuer...). Artig med spurt!

Det skal svi litt.
Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1678731 09/09/2013 17:09
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
He he, husker ikke sist jeg stupte i mål på ritt, men i en masse spurt med 4-5 kompiser måtte en ofre seg! Ble jo litt småsyk i etterkant så er nok for gammel for den slags krumspring.

Indsetåsen er ikke der nei, bra bakke det også. Indsetåsen er enkelt og greit, 17 km nord for Elverum langs asfalten (retning Rena), tar en en siste grusveien som går til høyre der (går 3-4 veier inn nærmere Elverum, kan ta de også, men er den siste som "gjelder" for å få brattest stigning, eller den vi bruker å ta i allefall). Ca halv mil forbi Svanåsen mao. Men kjører du til Rena så skjønner du det, er høyeste åsen mellom Elverum og Rena på Øst, og ligger vis a vis Nordhue på andre siden av Glomma. Twin Towers of Elverum he he. Lurer på hvor fort jeg hadde klart å sykle på fatbiken opp der he he.

Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1679734 11/09/2013 06:56
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg skal i vertfall ikke gjøre samme feilen som to foregående år og stoppe treninga helt. Da blir det fryyyyktelig tungt å komme i gang etter jul igjen.

Blir nok litt lang oppvarming Halveis til Rena fra Heradsbygda, men har andre bakker og.

Har ønsket meg fatbike av julenissen så da får jeg se hvor snill jeg har vært i år ! :-)

Det skal svi litt.
Re: Lengste bakken i Elverumsområdet med jevn stigning [Re: Thomasx75] #1687403 23/09/2013 10:57
Thomasx75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Teste Terningmoen fra bommen ved myggbukta i går og det var fin jevn stigning med noen knekkere innimellom. syklet så i retning Hundesetra, men bommet nok ett sted for plutselig var vi tilbake på ringveien på terningmoen igjen. Men løypa var fin med mye opp og ned på teknisk grus (?). Dårlig vei med andre ord. Men er vel best å holde seg unna der når elgjakta starter :-)

Neste gang skal jeg trille ned først så jeg får med meg hele bakken

Det skal svi litt.

Moderator  support