Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg?

Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? #1676528 05/09/2013 21:14
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 39
E
error Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 39
Jeg har en Trek GFC Superfly AL Elite 29 med trippelkrank, Shimano Deore XT, 42/32/24. Og girene foran er Shimano SLX, som jeg har forstått man kan sette i dobbel-krank modus.

Men trenger jeg kun å kjøpe meg en ny dobbel shimano xt krank? Er det noe annet jeg må kjøpe? Kjede, skruer osv? Kan noen linke til en dobbel krank som vil fungere på min sykkel?

Jeg kan svært lite om dette, så setter pris på hjelp ICON_SMILE

Re: Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? [Re: error] #1676534 05/09/2013 21:21
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Idéelt sett trenger du ny krank, litt kortere kjede og kortere bakveksler, jeg hadde ikke brydd meg om bakveksleren i første omgang. Et alternativ er å fjerne største klinge på din nåværende krank, men da blir det tynt med tunge gir.

Såvidt jeg vet vil alt av nyere Shimano-krank (med integrert aksel) passe
Deore http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-deore-fc-m615-l-38t24t-kranksett
SLX http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-slx-fc-m675-2-delt
XT http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-xt-fc-m785-3826t


Re: Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? [Re: error] #1676535 05/09/2013 21:24
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Forresten, hvordan er fremveksleren din festet på ramma? Er det en klemme rundt seterøret, eller er den skrudd fast? I verste fall trenger du en ny fremveksler også.


Re: Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? [Re: error] #1676542 05/09/2013 21:37
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 39
E
error Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 39
Takk for svar folkens!

Sykkelen ser slik ut: http://s7d4.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/52027?wid=1490&hei=1080&fit=fit,1&fmt=png-alpha&qlt=80,1&op_usm=0,0,0,0&iccEmbed=0

Utifra denne tråden, så kan du se at det er en liten switch hvor man kan sette den i 2x eller 3x, så vil tro giret skal da passet bra? http://forums.mtbr.com/trek/2013-trek-superfly-al-elite-pics-812505-6.html#post10236783

Så i bunn og grunn trenger jeg bare å kjøpe meg denne: http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-xt-fc-m785-3826t

Vil sykkelen fortsatt ha like tunge gir da? Eller blir den ikke så tung ettersom den jeg har nå er det laveste 24, mens den som i linken er 26? Tenker jeg rett da?

Re: Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? [Re: error] #1676550 05/09/2013 21:50
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Motsatt, det letteste giret vil bli tyngre siden det minste tannhjulet øker fra 24 til 26 tenner. Du vil også miste noen tunge gir ettersom det største tannhjulet er 38t mot 42t på trippelkranken. Men om vi ser litt annerledes på det så er ikke 38t på største klinga på en 29er så mye lettere enn 42t på en sykkel med 26" hjul.

Jeg mener det er mulig å kjøpe 38t midtersteklinge (Alivio). Mye av poenget med dobbelkrank er en mer optimal kjedelinje, det får man ikke om man fjerner storeklinga på trippelkrank.


Re: Gå fra trippel- til dobbelkrank, hva trenger jeg? [Re: error] #1677678 07/09/2013 20:15
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 251
eckongen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 251
Mye av grunnen er vel også vekt reduksjon. Har man dobbel foran går man over til 10 bak for å hente flere utvekslinger.
Da er tannhjulene smalere og kjede er smalere.
Mulig bosset bak også må byttes pga 10 bak.
Og som blir nevnt over kan man bruke alle drev bak om man ligger på største eller minste foran.


FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå