Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister

Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister #1675977 05/09/2013 07:50
V
Vo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1675987 05/09/2013 07:56
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Skammelig, men slik blir det når bilister skal ut å sykle.

Jeg antar flere enn meg har sett den klassiske Disneyfilmen hvor man ser Langbein skifte personlighet fra bilist til fotgjenger?

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1675992 05/09/2013 08:02
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Elendig oppførsel av syklister i marka. Kan ikke folk holde seg innendørs dersom de ikke klarer å oppføre seg.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1675995 05/09/2013 08:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvem er disse idiotene som oppfører seg som r(%&shøl i skogen?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1675999 05/09/2013 08:05
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig vi sykler forskjellige steder, men jeg for min del har støtt på en god del sånne, folk som skriker og fremstår rabiate.

De siste par dagene har det vært langt roligere, vet ikke hva som har skjedd.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676004 05/09/2013 08:08
K
kriss engen Offline
Entusiast
Entusiast
K
Her må de det gjelder skjerpe seg! Er vel ikke noe problem og passere gående uansett hvilken side av veien/stien de går/står på.. Sykler selv mellom 10 og 15 turer i skauen med dugelig tempo hver måned, og har til dags dato ikke opplevd en ugrei situasjon.. Bremser alltid godt ned rundt gående og passerer de ikke før jeg er sikker på at de vet at jeg er der, så slipper de (spesielt eldre som kanskje ikke hører så godt) og skvette til når vi kommer opp på siden av dem..

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676005 05/09/2013 08:08
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Slike burde finne seg en velodrom, og sykle der aleine. Skammelig! Ødelegger mye for de av oss som prøver å oppføre oss bra.

Det er mye å tjene på å sette ned farta, hilse og smile litt. Er det rart det er krig i verden?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: sykkeloyvind] #1676008 05/09/2013 08:13
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind

Siden Jørn sier det er verst før birken er det vel de berømte mellomlederne. De kjefter på svaksynte om sommeren og slår med stavene etter hjelpemannskap fra Røde kors om vinteren. Virker ikke som de har det spesielt bra de mellomlederne, stakkars ansatte.

CK Fix
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676021 05/09/2013 08:21
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Med tanke på hvor fort mange av oss sykler i marka så burde kanskje trasking til venstre bli den nye normen for alle?

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676024 05/09/2013 08:24
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sam

Siden Jørn sier det er verst før birken er det vel de berømte mellomlederne. De kjefter på svaksynte om sommeren og slår med stavene etter hjelpemannskap fra Røde kors om vinteren. Virker ikke som de har det spesielt bra de mellomlederne, stakkars ansatte.

Mitt inntrykk er at psykopater som oftest fremstår som de har det ganske bra med seg selv. Livet er bra, man kan kjefte på hvem man vil, det får ingen konsekvenser, og dermed tar ingen skade av det. Man kan til og med få bedre resultater og ros fra ens egen sjef? Og får man en og annen gang tilsnakk for noe så ingen fare, kan bare la det gå ut over den neste man møter så føler man seg med en gang bedre.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: sykkeloyvind] #1676042 05/09/2013 08:37
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er jo bare trist.
[skjærealleoverenkam]Middelaldrende, supermosjonerende grusnisser er et fælt folkeslag. Kan ikke folk oppføre seg ordentlig? Og kanskje lære seg til å unngå de mest trafikkerte delene av Marka i siste halvdel av august? Og innse at passelig, hensynsfull fart forbi andre Marka-brukere ikke utgjør forskjellen mellom pers og ikke pers i Birken?[/skjærealleoverenkam]

Skreiv ikke du en leder om nettopp dette for et par år siden, Øyvind?

Gaute
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676047 05/09/2013 08:41
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror at et innlegg i en nasjonalt dekkende avis ville ha større slagkraft. Gjerne med hjelp av en dyktig pr-mann som kan få saken blåst opp litt slik at den varer noen dager. Bra tidspunkt er på vårparten og/eller august når folk setter inn skippertaket.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: mtbmaniac] #1676055 05/09/2013 08:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: mtbmaniac
De siste par dagene har det vært langt roligere, vet ikke hva som har skjedd.

Joda. Det vet du. ICON_WINK

Jeg kan bare forholde meg til dette fenomenet på Glommastien i Fredrikstad/Sarpsborg. Forrige uke var det veldig mange flere syklister her enn det det har vært denne uka.

Jeg må innrømme at jeg er misunnelig på de som kun trenger å trene 3-4 uker i september for å komme seg gjennom Birken på respektabelt vis.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: kriss engen] #1676058 05/09/2013 08:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: kriss engen
Her må de det gjelder skjerpe seg! Er vel ikke noe problem og passere gående uansett hvilken side av veien/stien de går/står på.. Sykler selv mellom 10 og 15 turer i skauen med dugelig tempo hver måned, og har til dags dato ikke opplevd en ugrei situasjon.. Bremser alltid godt ned rundt gående og passerer de ikke før jeg er sikker på at de vet at jeg er der, så slipper de (spesielt eldre som kanskje ikke hører så godt) og skvette til når vi kommer opp på siden av dem..

Men da ødelegger du jo intervall-dragene dine? (sarkasme rettet mot syklistene i artikkelen til trådstarter)

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: mtbmaniac] #1676059 05/09/2013 08:48
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Tror at et innlegg i en nasjonalt dekkende avis ville ha større slagkraft. Gjerne med hjelp av en dyktig pr-mann som kan få saken blåst opp litt slik at den varer noen dager. Bra tidspunkt er på vårparten og/eller august når folk setter inn skippertaket.

Det aller beste hadde vel vært en artikkel i DN eller Finansavisen, tenker jeg.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676065 05/09/2013 08:52
P
poopfeast420 Offline
Medlem
Medlem
P
Er det en høyreregel for gående i marka? Jeg ville gått på venstre side slik som ham. Det er jo sånn på vanlige veier med biler siden du da ser bilen som kommer i mot på din side. Når jeg sykler så sykler jeg på høyre side siden jeg føler sykkelen er gang- og sykkelstiens "bil". Og foretrekker også at folk går på venstre side. Er det bare jeg som har det sånn?

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: mtbmaniac] #1676066 05/09/2013 08:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg er mer fristet av å drive oppsøkende virksomhet og eventuelt iverksette kjølhaling i nærmeste tjern. Folk som ikke klarer å oppføre seg i marka burde vært irettesatt på samme aggressive måte som de tillater seg å ha overfor andre brukere. Det er så skammelig oppførsel at jeg blir flau over å si at jeg sykler i terrenget. Og hva i alle dager er poenget med å skulle trene på å kjøre raskt nedover der andre ferdes i hopetall?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: trondmm] #1676070 05/09/2013 08:57
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trondmm

Det aller beste hadde vel vært en artikkel i DN eller Finansavisen, tenker jeg.
Tror det hjelper lite. Slike folk mener de er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. De driter i alt og alle andre enn seg selv, så om det står en sak om det i media så tenker de nok "Jeg gir faen, det er jeg som har rett". Sånne folk e grunnen til at jeg ikke lengre er medlem av den lokale sykkelklubben. Skulle starta Vesterålen Sti- og Landveiskose-sykkelklubb

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: H.Iversen] #1676074 05/09/2013 09:07
perbl Offline
More than words
More than words
Ambisjonen for en artikkel bør uansett være beslutningstakerne og folk flest, ikke råsyklistene, som neppe endrer oppførsel utfra en avisartikkel.

Det man kan håpe å oppnå er litt mindre generalisering av syklister i styre og stell ved å vise til at denne oppførselen framstår akkurat like usmakelig for syklistene selv.

Per B.
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: perbl] #1676118 05/09/2013 09:58
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hovedprinsippet for en hver terrengsyklist bør være at man stopper og slipper gående forbi,selv om en gående gir helt klart tegn til at h*n vil slippe deg forbi,og går godt ut til siden så betyr ikke det at man da skal tråkke på det man har.
Her kan de aller fleste også på forumet ta seg litt sammen og senke farten enda litt.

Når det gjelder de som banker på fordi at de skal trene til ritt langs grusveier der det fredes mye folk ,så bør det slås knallhardt ned på,for man vet jo at veien fra idioter som sykler hensynsløst til generalisering og forbud er veldig veldig kort.

Dessverre er det mange nordmenn som er noen oppblåste store egofjottidioter,og det hjelper neppe å banke budskapet inn i hue deres med en dampveivals,da de er så selvsentrerte at de helt seriøst mener at verden og samfunnet er til for akkurat bare dem.

Lokalt så fortalte en kar meg at han hadde blitt så forbannet på en tulling som drev på med kamikazesykling rundt ett lokalt utfartsted, at da fyren passerte for 3 gang nært barna hans så kasta han stein etter fyren.
Her snakker vi om 40km/t mellom barnevogner og roping og skriking om at folk bare hadde å flytte seg til hel... vekk fra grusveien(det tar faktisk litt tid å samle sammen unger og flytte en barnevogn ,men det skjønner jo normale folk).

Det man for all del må unngå er at slike avisoppslag får lov til gi inntrykk av hvordan resten av folket oppfører seg,da kan det fort bli reaksjoner basert på følelser,og ikke rasjonalitet fra de folkevalgte når de leser om lille Ola og Kari på 7 år som ble påkjørt og kjeftet på av noen syklister....

Har vi ikke noen områder vi kan sende disse fjotten til,noe ala Sibir...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676151 05/09/2013 10:32
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Entusiast
L
Birkensnisser... flaks at vi nå er i den rolige delen av året der birkennissene holder seg inne og spiser opp seg til neste års krampetak

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676153 05/09/2013 10:35
Tex Offline
Besatt
Besatt
Skammelig oppførsel, men dessverre er det nok sant.

Jeg opplevde noe av det samme, grov kjeft og ble også spyttet på av hensynsløse syklister, i tiden da jeg gikk med barnevogn og små barn i dette området på denne tiden av året.

Jeg har sagt det før:
Som fotgjenger har jeg opplevd mye dårligere oppførsel fra syklister enn jeg noen gang som syklist har opplevd fra bilførere.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676171 05/09/2013 11:03
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oppfordrer alle til å ta en spasertur i marka før neste års Birken så vi kan få førstehåndsinformasjon om hvordan og hvem. Sørg for å feste actioncam på capsen.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: ] #1676187 05/09/2013 11:19
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
anonymous13 og jeg er ofte uenige om det meste, men ikke her... ICON_WINK

Synes det er svært lite relavant å blande inn stilling, jobbantrekk, bilmerke eller favorittsykkelritt inn i en slik diskusjon. Er det ikke mye mere interessant å finne ut hvordan vi skal kunne komme i kontakt med- og påvirke disse tullingene?
Burde vi lage lokale kampanjer og sende ut mannskap i forkant av Grtenserittet og Birken?

Selv tilhører jeg pr. definisjon denne gruppen av idioter; godt voksen grusrytter med pulsklokke og dress som jobbantrekk (og til alt overmål står det en Audi utenfor huset), men trives egentlig best med fulldemper på flytstier....

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Lilleirik] #1676192 05/09/2013 11:30
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lilleirik
Birkensnisser... flaks at vi nå er i den rolige delen av året der birkennissene holder seg inne og spiser opp seg til neste års krampetak

Mange av disse vil du treffe på nytt i vinter, rett før Birken (den med stor B.)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676193 05/09/2013 11:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg for min del synes det er rart at ikke Birkebeinerrittet gjør mer for å stagge disse drittsekkene i ukene frem mot rittet.
Har ikke vært mange ord på nettsidene eller i bladet til rittet om ansvarlig sykling på grusveier.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676221 05/09/2013 12:18
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg forstår at gående blir frustrert når man opplever slik oppførsel. Man plikter også som syklist å avpasse farten samt bruke ringeklokke for å gjøre folk oppmerksom på syklisten.

Det jeg ikke forstår er gående som dekker en 5 meter vei i bredden og blir forbannet og sender stygge blikk og kommentarer når jeg bruker ringeklokken slik at jeg kan passere dem trygt og i lav hastighet. Det er som om jeg er til stort bry bare fordi jeg ønsker å passere dem og gjøre de oppmerksomme på det for å unngå farlige situasjoner. Så har man disse som går eller jogger med øretelefoner og øreplugger og ikke hører noen ting, ikke enkelt alltid.

Så her trenger begge parter i marka en oppstrammer.

Ellers er jo dette ren folkeskikk. "drittsekker" finner du over alt og det er vel i grunn det dette dreier seg om.

EDIT:
En ting jeg som fersk syklist nylig lærte meg før birken er at syklister alltid skal holde til høyre og slippe forbi andre syklister på venstre side. Dette er også en ting alle som sykler bør lære seg. I grunn det samme som i trafikken generelt men noe som ikke praktiseres like mye av syklister, selv i Birken.

Redigert av Kvikken; 05/09/2013 12:30.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: sykkeloyvind] #1676226 05/09/2013 12:22
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg for min del synes det er rart at ikke Birkebeinerrittet gjør mer for å stagge disse drittsekkene i ukene frem mot rittet.
Har ikke vært mange ord på nettsidene eller i bladet til rittet om ansvarlig sykling på grusveier.

Når du sier det så kan jeg sånn i farta ikke huske jeg har lest noe om dette i Birken bladene man får. Så det er nok et godt poeng at Tone Lien & Co er seg sitt ansvar bevisst.

Det sagt så er det sikkert veldig betimelig at forbund, klubber, blader osv setter fokus på det å samhandle. Altså være i forkant.

Dog er jeg litt usikker på om man når frem, jeg har selv snakket med en kar (kjente han viste det seg) som "spyla" meg ned med bil når jeg var ute på Racer, han ble først litt flau når han så det var meg, men når det første "sjokket" hadde lagt seg litt så kom hans generalisering tydelig frem. Han mente vel til slutt at jeg som syklist måtte regne med å svare litt for at "alle" andre oppførte seg som tullinger på to hjul. Etter en lang prat viste det seg at han hadde sett EN syklist oppføre seg dumdristig i et lyskryss i Oslo. Det var faktisk alt han hadde av dårlige opplevelser. Likefullt så han seg nødt til å vise sin misnøye med alle syklister han møtte. Også der vi bor, som er 6 mil fra Oslo.

Det viser bare at en idiot er en idiot uansett. De er ikke så lette å gjøre noe med heller.

Enklere å få de som ikke er idioter til å oppføre seg eksemplarisk og gjennom dette tydeliggjøre idiotene i enda større grad.

Vet ikke, men dersom TS og Sykkelmagasinet setter skikkelig fokus på samhandling osv - lager faste spalter som minner om dette fast, så viser man i det minste at man som syklist og aktør i miljøet tar dette på alvor. Da vil kanskje andre medier snappe det opp og formidle budskapet og sette riktig fokus.

Krangling om hvem som er mest dust - det fører aldri frem.

At et ritt som Birken "henter frem" flere idioter er helt normalt all den tid det henter frem mange flere syklister totalt sett enn noe annet ritt i Norge. Flere folk - flere idioter.

PS. Selv på mine hardeste treningsøkter forsøker jeg å oppføre meg eksemplarisk. Jeg har i år begynt å gå av sykkelen konsekvent når jeg krysser veier og det er gangfelt jeg benytter. Så vi finnes - og vi er mange som tar hensyn. For min del har jeg ALDRI skremt noen hverken på vei eller på sti/gangfelt. Har tenkt til å fortsette slik, all den tid man ser på responsen til folk at de setter pris på dette. Intervaller kjøres enkelt og greit på egnede steder uten fotgjengere og biler i umiddelbar nærhet. Resten av turen så kan jeg fint etterleve normale regler og samhandle med folk uten å miste treningeffekt i det hele tatt.

Redigert av Lurifax; 05/09/2013 12:32.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Myrulv] #1676236 05/09/2013 12:38
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Eg repeterar:
Sitat: Myrulv
Skammelig, men slik blir det når bilister skal ut å sykle.

Jeg antar flere enn meg har sett den klassiske Disneyfilmen hvor man ser Langbein skifte personlighet fra bilist til fotgjenger?

Dette er akkurat samme holdninga som vi som syklister opplever fra bilister. Av en eller annen merkelig grunn mener noen at de har større rett til veien enn andre.

Det selvfølgelige må jo være at de som er størst, tyngst eller har størst fart må avpasse sin framferd, herunder både veivalg og fart etter de som er mest utsatt.

Fra vegtrafikkloven:
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved veg
en.

Her ser vi at bilister på vegen, og syklister i skogen velger seg ut denne pasusen: slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. og ser bort fra det som står først, siden det er alle andre som skal ta hensyn, ikke jeg.

Re: Svaksynte Jørn hånes av marka-syklister [Re: Vo] #1676239 05/09/2013 12:41
olechr Offline
More than words
More than words
Det er jo bare trist. Men en ting slår meg. hvorfor sykler mange mosjonister mye fortere på langtur i skogen enn de gjør i Birken? Aldri skjønt det at folk skriker og er helt rabiate på trening. Føler meg i grei form men klarer/tørr ikke holde følge. Syntes det da er rart at jeg er en time foran de på birken.

Sånne folk ødelgger for alle andre som er gira på å bruke skogen til sykling året rundt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support