Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Dual Air vs Solo Air

Dual Air vs Solo Air #1675503 04/09/2013 15:21
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Jeg har brukt diverse Dual Air-gafler fra Rock Shox siden '98. Jeg begynte ganske tidlig å legge inn litt mer trykk nede enn oppe, for uovertruffen følsomhet uten å få en altfor myk gaffel. Litt negativvandring gjør at hjulet følger underlaget godt i stor fart over dype røtter etc. Men samtidig reiser ikke gaffelen seg lengre enn til toppen av positivvandringen i bratte klatringer, og er fri til å gå inn når den treffer en hindring selv om det er så bratt at man nesten ikke har vekt på hjulet.

Så skulle det bygges 27.5"-sykkel, og det ble en SID med Solo Air med kun luftpåfylling oppe. Førsteinntrykket var/er at dette ikke er bra nok. Mye mer stange i toppen i klatringer, og generelt mer dykk under bremsing enn jeg er vant til. Ikke så galt som Float-gaflene, men heller ikke så bra som det kan være.

Solo Air-systemet sørger selv for å balansere trykket mellom positiv- og negativkammeret ved at et hakk på innsiden av innerbeinet gjør at det fiser luft forbi tetningen i luftstempelet og ned til negativkammeret. Det ble valgt fordi det er enklere for hvermansen å stille inn, men de som kan dette mistet muligheten til å få det så bra man kan. Det føyer seg inn i rekken av andre neddumminger dempeprodusenten har begynt med, som CTD på gafler.

For å hindre at gaffelen skal klunke når den topper ut etter store røtter etc, sitter det en ca 1cm tykk top out-bumper tredd inn på staget i negativkammeret. Luftstempelet stopper mot denne når du prøver å strekke gaffelen lengre ut enn den oppgitte vandringen. Men, denne bumperen er for lang! Når du pumper luft i gaffelen, tar luftstempelet borti bumperen FØR fiseventilen er åpen, og bumperen komprimeres mer og mer helt til fiseventilen åpner og det lekker luft over i negativkammeret. Dette stedet blir gaffelens 0-punkt, men da med ganske mye forspenning av bumperen i tillegg til det utjevnede trykket. Resultatet er at gaffelen får en veldig stiv fjærrate helt i starten, til man har kommet langt nok ned i vandringen til at bumperen ikke er komprimert lengre.

Løsningen for min del ble å fjerne bumperen, og erstatte den med et par feite o-ringer på tilsammen ca 1/4 av tykkelsen av bumperen. Når man først pumper i luft nå står gaffelen og stanger hardt i toppen, fordi luftstempelet har gått forbi fiseventilen. Men et par rolige komprimeringer av gaffelen, og negativtrykket blir satt. Og siden gaffelen nå er fri til å bevege seg litt på oversiden av 0-punktet, ligger den nå fritt og flyter der helt uten den harde fjærraten til bumperen. Den ble rett og slett superplush, helt uten antydning til bremsedykk eller overdreven reisning (!)i motbakker.

I ettertid kom jeg på hvordan BOS sier du skal sette opp deres luftbakdempere, og det er ved å pumpe inn luft og så komprimerer demperen litt noen ganger til trykket jevnes ut. Høres kjent ut.

Hadde Fox og RockShox gjort det på samme måte med deres luftbakdempere, tipper jeg de hadde føltes helt forskjellig fra den forspente fjærraten de har nå. Mindre stinkbugging under bremsing, og mindre sammensynkning under klatring. Lurer på hvor enkelt det er å fylle hakket i luftkammeret på en Float-bakdemper med epoxy, og så presse inn et nytt et par mm lengre inn i vandringen?

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675507 04/09/2013 15:27
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Knallinnlegg Ole.
Jeg skjønner ikke de som ikke liker dualair, har alltid likt det systemet.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675513 04/09/2013 15:38
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Interessant. Var dette en modifikasjon du fant på helt på egenhånd, eller kommer den annensteds fra? Hvordan fungerer dette kombinert med rask returinnstilling, smeller den ut i toppen?

Valgte bort 2013-modellen av Revelation da jeg kjøpte ny i våres, og gikk heller for 2012. Til samme pris. For den hadde Dual Air, og det er deilig.


Medlem av NOTS
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Rednaskela] #1675562 04/09/2013 16:48
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Dette var sjøltenka, ja. Har dullet mye med luftgafler både fra Fox og RockShox opp igjennom årene, så jeg måtte bare åpne denne og se hvorfor i h.... den sugde balle. Den var fin i fart nedover, men til generell teknisk sykling opp og ned var den drit sammenlignet med min gamle SID 120 med Dual Air.

Det virker som fokus går mer og mer i den retning av gaffelprodusentene. Man setter en rask nedoverbakkesyklist og en XC WorldCup-rytter til å teste, og den ene er fornøyd hvis den ikke bunner, og den andre er fornøyd hvis den ikke beveger seg, og vips så har man fått et produkt som de aller beste rytterne i verden sier er bra. Synes du noe annet? Synd for deg.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675567 04/09/2013 17:05
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Rock Shox Vivid Air skal utlignes som BOS. Se ved. ca. 3:20 i denne videoen


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675569 04/09/2013 17:07
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
Ingen grunn til ikke å stelle pent med Dual Air gaflene man har så de varer noen år til skjønner jeg,...


With light parts come great responsibility
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1675577 04/09/2013 17:28
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: baronKanon
Rock Shox Vivid Air skal utlignes som BOS.


Se der ja! Hvorfor er ikke de små XC-demperne laget likt? De har jo masse preload pga drøyt høyt IFP-trykk, så det å få en fjær som egentlig ikke vil helt ut kan balansere dette fint.

Jeg husker at gamle Float R fra ca 10 år tilbake hadde 50psi IFP-trykk, mens Float RL hadde 500! Det var to helt forskjellige dempere pga dette.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675580 04/09/2013 17:30
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Skjønner ikke helt hvorfor det er bumper der i det hele tatt, negativkammeret vil i seg selv fungere som uttoppingsdempning, men når du gjør volumet mindre (samme trykk) med en stor bumper reduseres denne effekten.

Dual air er genialt for de som forstår å bruke det da en kan variere både trykk og volum i kammerne og få så progressiv fjærrate en vil, spesielt å manipulere fjærraten i begynnelsen av vandringa grunnet "plattformeffekten" grunnet statisk friksjon. Motstanden mot bevegelse i begynnelsen av vandringa er større i en luftdemper enn en fjærdemper fordi en i tillegg til motstand mot bevegelse i selve fjæra også har mye statisk friksjon i pakninger som må være lufttette (denne friksjonen øker også når en i tillegg må ha et lufttett negativkammer). Denne statiske friksjonen fungerer som en "plattform", fint på grus, dumt i skauen.

Journalister og andre forståsegpåere-som.egenetlig-ikke-har-forstått liker å si at negativ-kammeret reduserer den statiske friksjonen i luftdempere, men det negativkammeret egentlig gjør er å redusere fjærraten i begynnelsen av vandringa og gjøre den mindre (og dermed mer progressiv) (husk "motstand mot bevegelse" = "fjærmotstand" + "statisk friksjon"), en reduserer altså ikke den statiske friksjonen, men fjærmotstanden i begynnelsen av vandringa ved å endre fjærraten.

Den statiske friksjonen fra pakningene i en luftdemper er konstant, det er derfor idiotisk å ha et selvutliknende trykk som negativfjær (istedetfor en mekanisk titanfjær med rett rate). En lett rytter kan derfor oppleve en gaffel som forferdelig, mens en rytter i rett vektkategori vil bruke et trykk (i negativfjæra) som utlikner den statiske friksjonen og oppleve en plush gaffel. RS hadde mekanisk negativfjær i RLT ti, men valgte å gå bort fra det av uviss grunn.

T -skapfysiker


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ynot] #1675590 04/09/2013 17:43
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: Ynot
Den statiske friksjonen fra pakningene i en luftdemper er konstant, det er derfor idiotisk å ha et selvutliknende trykk som negativfjær (istedetfor en mekanisk titanfjær med rett rate). En lett rytter kan derfor oppleve en gaffel som forferdelig, mens en rytter i rett vektkategori vil bruke et trykk (i negativfjæra) som utlikner den statiske friksjonen og oppleve en plush gaffel. RS hadde mekanisk negativfjær i RLT ti, men valgte å gå bort fra det av uviss grunn.

T -skapfysiker


Sorry, nei.

En mekanisk negativ spiralfjær må være lang nok til å kunne jobbe med i hele vandringen for å ikke gi rare endringer i fjærraten der fjæra ikke lengre er med og jobber. Og for å være det, må fjæra være like lang og stiv som om man hadde brukt den som hovedfjæringselement. I tillegg blir det jo problemet med å finne akkurat den riktige stivheten som matcher lufttrykket man bruker, og da må man levere med flere negtivfjærer, og vips kan man også like gjerne ha vanlige fjærer og levere med flere slik Fox gjør (gjorde) på sine Van-gafler.

Når det gjelder statisk friksjon glemmer du at med negativt luftkammer ikke er noe trykk på hovedstempelet når gaffelen er helt ute, kun mot den lille o-ringen der skaftet går ut av negativkammeret. Den er i størrelsesorden 1/5 av omkretsen av den på hovedstempelet. Med en spiralfjær som negativfjær er det fullt trykk på det store stempelet i starten, som faktisk gir MER statisk friksjon enn med luft.

Videre er det mer statisk friksjon fra de ytre tetningene enn fra små, rene og velsmurte o-ringer innvendig...

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675597 04/09/2013 17:52
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Konklusjonen må da bli at dual air med en medfølgende anbefalingstabell for negativtrykk for ryttere med ulik vekt og preferanse(grus, sti, enduro) hadde vært bedre enn solo air..


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675598 04/09/2013 17:54
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hvordan blir pop og sprett i toppen av vandringen med modifikasjonen, Ole? Funderer på om noe sånt skal prøves på min Lyrik.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ynot] #1675602 04/09/2013 17:57
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: Ynot
Konklusjonen må da bli at dual air med en medfølgende anbefalingstabell for negativtrykk for ryttere med ulik vekt og preferanse(grus, sti, enduro) hadde vært bedre enn solo air..


Ja. Problemet er bare at "de fleste" ikke engang tør å prøve å skru på returjusteringen på demperproduktet sitt.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1675608 04/09/2013 18:00
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: baronKanon
Hvordan blir pop og sprett i toppen av vandringen med modifikasjonen, Ole? Funderer på om noe sånt skal prøves på min Lyrik.


Den ble veldig lik en stålfjær uten forspenning, og noe mer "pop" enn det vil man jo ikke ha. Modden er dessuten like enkel å reversere som å utføre, så prøv da vel.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675648 04/09/2013 18:39
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Bra jobbet!

Hvordan er gaffelen nå, sammenlignet med en Dual Air gaffel? Det høres ut som om du er fornøyd?


-Magnus
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: langen] #1675661 04/09/2013 18:53
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: langen
Bra jobbet!

Hvordan er gaffelen nå, sammenlignet med en Dual Air gaffel? Det høres ut som om du er fornøyd?


Har bare fått én tur på den, men førsteinntrykket er at den funker omtrent som en Dual Air med noe mer trykk nede enn oppe. Det ble en HELT annen gaffel.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1675664 04/09/2013 18:55
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
RuneJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
Sitat: baronKanon
Hvordan blir pop og sprett i toppen av vandringen med modifikasjonen, Ole? Funderer på om noe sånt skal prøves på min Lyrik.


Ja gjør det. Er veldig interessert i resultatet


Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken
--------------------------------------------------------
Commencal Meta AM VIP
Diamant Apex 29.2
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675668 04/09/2013 18:59
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
RuneJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
Kan Reba solo air også modifiseres?


Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken
--------------------------------------------------------
Commencal Meta AM VIP
Diamant Apex 29.2
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: RuneJ] #1675716 04/09/2013 19:50
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: SUGARDADDY183
Kan Reba solo air også modifiseres?


Har ikke vært inni en Reba, men sitte det en tykk top out-bumper der skulle jeg tro det.


Ole.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675739 04/09/2013 20:09
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
BikeTorjus Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
Jeg som har vært missfornøyd med min reba dualair, men kanskje jeg skal gjøre et forsøk på og stille den inn som du sier ICON_SMILE neste år blir det soloair, men da får jeg prøve og modde den slik du har gjort.

Takk for tipset ICON_SMILE


Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675740 04/09/2013 20:09
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Neste år rockshox monarch og monarch plus holder seg høye i vandringen i klatringer. Årets Monarch Plus gjør det delvis. Uansett så synker den ikke så dyp som Fox ctd shox.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675782 04/09/2013 20:52
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
RuneJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
Sitat: Ole
Sitat: SUGARDADDY183
Kan Reba solo air også modifiseres?


Har ikke vært inni en Reba, men sitte det en tykk top out-bumper der skulle jeg tro det.


Ole.


Det ser ut som det sitter en tykk kon top out bumper der ja.

http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/oVDKgRplvO912DyvrcJn1XkMa3v1wfEHbPCZAN67mec/mtime:1372788192/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004216_rev_a_2013_reba_service_manual.pdf

Redigert av SUGARDADDY183; 04/09/2013 20:54.

Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken
--------------------------------------------------------
Commencal Meta AM VIP
Diamant Apex 29.2
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: RuneJ] #1675791 04/09/2013 21:03
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ser identisk ut med SID'en min.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675811 04/09/2013 21:25
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 898
H
Herit Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
H
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 898
Du ser du har et marked for å legge modding av Solo Air på prislisten til Dogstar?

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675812 04/09/2013 21:26
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Offline
I want to ride my bicycle
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Hvilken SID har du Ole? Er RCT3 utgaven av SA plaget med de samme tingene?


[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Trond Vidar] #1675829 04/09/2013 21:40
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: Trond Vidar
Hvilken SID har du Ole? Er RCT3 utgaven av SA plaget med de samme tingene?


Vet ikke hva du mener med SA, men jeg har en RCT3 som jeg byttet ut kompresjonsdemperen med en fra en eldre RLT Ti, som spiker mindre. Solo Air-delen i min er fundamentalt gal slik jeg forstår det, men det kan jo hende den funker anderledes i andre RS-gafler.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675866 05/09/2013 05:16
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Han mener sikkert SA = Solo Air.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675894 05/09/2013 06:15
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
SID og Reba har samme Solo Air-enhet.

Fra sparepartlisten (med fine sprengskisser):
SID (s. 35) sin solo air-enhet.


Og Lyrik (s. 45) sin solo air-enhet:


Er det nok likheter der?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1675904 05/09/2013 06:31
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Sitat: baronKanon
SID og Reba har samme Solo Air-enhet.


Og Lyrik (s. 45) sin solo air-enhet:
[img]http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rik_solo_air.JP

Er det nok likheter der?


Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Henrik.] #1675914 05/09/2013 06:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Turbo-Henrik

Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.
Akktuellt i måneskinn! Blitt tung nok som den er med AVA.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675931 05/09/2013 07:03
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Ole
J
I ettertid kom jeg på hvordan BOS sier du skal sette opp deres luftbakdempere, og det er ved å pumpe inn luft og så komprimerer demperen litt noen ganger til trykket jevnes ut. Høres kjent ut.


Det er vel det same som står i RockShox-manualen?

Kan ikke si jeg kjenner igjen problemene, men når du sitter på sykkelen har du vel nok sag til at top out-gummien ikke er i kontakt lenger uansett?

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support