|
|
|
Størrelse på sko
|
Størrelse på sko
04/09/2013 08:00
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I forrige uke var jeg på en handlerunde for å anskaffe mine første sykkelsko. På forhånd var jeg veldig bevisst på at skoene i alle fall ikke må være for trange. Størrelse 42 satt veldig bra, omtrent akkurat som en god joggesko. Fryktet imidlertid at dette skulle bli for trangt på lange turer, så gikk opp til 43 til tross for at det var ganske mye å gå på, både når det gjaldt bredde og lengde.
Etter å ha sykla litt med skoene, er jeg imidlertid litt i tvil om jeg valgte rett. Føler kanskje det er litt vel god plass til å bevege tærne, og jeg jeg har kun ett knepp å gå på på strammemekanismen.
Det dreier seg forøvrig om Shimano sine R-170 sko. Har noen peiling på om disse vil utvide seg noe etterhvert?
|
|
|
Re: Størrelse på sko
[Re: Trygvan]
04/09/2013 08:17
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
jeg kjøper sko som er helt passe , jeg får mer plass i skoen når jeg presser hælen mot bakken under tråkk. Så...kjøp sko som er passe eller som har plass til et ekstra sokkepar for vårsykling Skoene vil nok ikke utvide seg nevneverdig. jeg har et sett shimanosko nesten like som dine og de har holdt formen fint
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
04/09/2013 08:58
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke hatt annet enn Shimano-sko de siste 7-8 årene. Opplever at alle jeg har holder formen bemerkelsesverdig godt og er veldig slitesterke.
|
|
|
[Re: tron]
04/09/2013 10:29
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg kjøpte meg et par Shimano TR50 for et par år siden og kjøpte dem akkurat passe store. Jeg var veldig skeptisk, men selgeren var ganske fast på at jeg ikke skulle gå opp i størrelse. Han hadde rett, disse skoene satt og sitter perfekt. Jeg opplever heller ikke at føttene mine endrer størrelse på lange turer. Jeg har alltid sokker på og bruker bare tynne sokker - blir det kaldt, tar jeg på sko-trekk.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
04/09/2013 10:36
|
ReneNL
Fersking
|
Fersking
Det hører ut som du har kjøpt feil sko. Skoene er forskjellig for hver, hvis person 1 passer shimano helt fint kan det være totalt annerledes for nr 2. Anbefaller at du prøver en annen merke og ser hvis det hjelper.
Jeg prøvde shimano og fant ingen som satt fint. Etterpå prøvde jeg NW som var ikke helt riktig heller. Til slutt Bontrager sine sko og de var himmelsk med en gang. m.a.o. prøv ikke forskjellige str. men også forskjellige merker.
|
|
|
04/09/2013 11:15
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Når jeg skrev innlegget innså jeg egentlig at størrelsen var feil. Har nå bytta til 41 som sitter som et skudd. Fantastisk deilig følelse. Kommer nok til å kjenne det litt på lange turer, men det får gå. Veier perfekt passform høyere enn faren for litt vondter. Har forøvrig prøvd flere merker, inkludert diverse toppmodeller, men synes R170 var best. Faktisk likte jeg den bedre enn R320.
Et annet spørsmål. Såvidt jeg har skjønt, bør man ikke gå for mye på sykkelsko/cleats. Er dette såpass viktig at jeg ikke bør gå med sykkelskoene fra leiligheten til nærmeste vei?
|
|
|
04/09/2013 12:04
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke noe problem å gå med sykkelsko fra leilighet og til nærmeste vei. Cleatsene blir litt slitt og det bråker litt når du går, men du ødelegger ikke noe så lenge du ikke hopper opp og ned som en villmann. Du bør, uansett bytte cleatsene av og til (avhengig av hvor mye du sykler og går). Jeg bytter mine hvert år, dvs etter ca 8-10000 km, men de er fortsatt ikke helt utslitt da.
|
|
|
|
|
|
|