Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsklokkespørsmål

Pulsklokkespørsmål #1675067 04/09/2013 07:29
voldemort Offline OP
Vinkelskriver
OP Offline
Vinkelskriver
Jeg bruker Edge 800 til de fleste aktiviteter, og er rimelig godt fornøyd med den. Det eneste jeg ikke får til, er å få enheten til å kjøre planlagte intervalløkter. Vet ikke helt hva jeg gjør feil.

Nå drar det seg mot høst, og jeg planlegger en del innetrening. Synes 800 er litt stor til å ha på håndleddet, og tenkte at en vanlig pulsklokke kunne være tingen. Kjekt med GPS, til ski og løping. Har bl.a. sett på Polars RC3. Kan denne brukes til å laste opp til Strava og Garmin Connect, eller må man bruke Polars proprietære løsninger?

Garmin 310 og 910 er fine, men de kan ikke brukes som normale klokker.

Andre råd om valg av normal pulsklokke?

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Pulsklokkespørsmål [Re: voldemort] #1675082 04/09/2013 07:43
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Polar og Garmin kan ikke laste opp mot hverandres programvare direkte og jeg er ikke kjent at det har kommet noen proramvare som konverterer filene slik at dette gjøres.

Polar kan ikke laste opp direkte mot Strava. Hvis du bruker et annet treningsprogram, f.eks. trainingpeaks.com, som kan laste inn alle typer pulsklokker/GPS-er hvis du har Premium-utgaven, så skal det være mulig å eksportere innlastede filer og så laste dem inn i Strava. Har ikke prøvd dette i praksis, men i teorien skal det fungere. Det er imidlertid tungvint og lite praktisk å legge opp til en slik fremgangsmåte.

Re: Pulsklokkespørsmål [Re: voldemort] #1675226 04/09/2013 09:48
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: voldemort
Jeg bruker Edge 800 til de fleste aktiviteter, og er rimelig godt fornøyd med den. Det eneste jeg ikke får til, er å få enheten til å kjøre planlagte intervalløkter. Vet ikke helt hva jeg gjør feil.

Garmin 310 og 910 er fine, men de kan ikke brukes som normale klokker.

Andre råd om valg av normal pulsklokke?

Jeg har programmert inn intervalløkter på både Edge 705 og 810 som jeg har og det fungerer fint. Som regel er tiden gitt, også legger jeg inn ønsket puls eller wattsone.

Det er litt knot å trykke inn på enheten, men fra Trainining Center som det heter på Mac så funker det lettere.

Selv pleier jeg å legge inn en valgfri økt først og sist slik at jeg starter klokka også sykler jeg og varmer opp og når jeg vil starte trykker jeg "lap" for å starte. Er det intervaller så legg inn ett intervall og en pause også bruker du bare repeat for å gjenta ønsket antall ganger, du kan ha flere gjentakelser inni hverandre om du trenger det.

Det finnes vel feste for Garmin på arm, men hvor praktisk det er kommer vel an på personlig preferanse og hvor ofte man har tenkt å løpe på beina..

Har en Polar RS800, men ville nok valgt en Garmin klokke om jeg skulle valgt på nytt.
Har også en Forerunner jeg nylig har kjøpt, men ikke rukket å bruke den aktivt ennå...

Re: Pulsklokkespørsmål [Re: Open 1.0] #1675242 04/09/2013 10:12
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Open 1.0
Polar og Garmin kan ikke laste opp mot hverandres programvare direkte og jeg er ikke kjent at det har kommet noen proramvare som konverterer filene slik at dette gjøres.

Polar kan ikke laste opp direkte mot Strava. Hvis du bruker et annet treningsprogram, f.eks. trainingpeaks.com, som kan laste inn alle typer pulsklokker/GPS-er hvis du har Premium-utgaven, så skal det være mulig å eksportere innlastede filer og så laste dem inn i Strava. Har ikke prøvd dette i praksis, men i teorien skal det fungere. Det er imidlertid tungvint og lite praktisk å legge opp til en slik fremgangsmåte.

http://pwx.raytracer.dk/

Re: Pulsklokkespørsmål [Re: Brumm] #1675277 04/09/2013 10:44
voldemort Offline OP
Vinkelskriver
OP Offline
Vinkelskriver
Sitat: Brumm
Jeg har programmert inn intervalløkter på både Edge 705 og 810 som jeg har og det fungerer fint. Som regel er tiden gitt, også legger jeg inn ønsket puls eller wattsone.

Det er litt knot å trykke inn på enheten, men fra Trainining Center som det heter på Mac så funker det lettere.

Selv pleier jeg å legge inn en valgfri økt først og sist slik at jeg starter klokka også sykler jeg og varmer opp og når jeg vil starte trykker jeg "lap" for å starte. Er det intervaller så legg inn ett intervall og en pause også bruker du bare repeat for å gjenta ønsket antall ganger, du kan ha flere gjentakelser inni hverandre om du trenger det.

Det er her jeg trøbler. får lagt inn hele intervalløkten på 800, enten via PC eller direkte på enheten. Men etter den åpne starten, og når selve intervallet (eller pausen) skal komme, så teller den ikke ned etter at jeg har trykket lap-knappen

Det finnes vel feste for Garmin på arm, men hvor praktisk det er kommer vel an på personlig preferanse og hvor ofte man har tenkt å løpe på beina..

Har slik rem, men det er ikke så skrekkelig kjekt med den store enheten på armen.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Pulsklokkespørsmål [Re: anonym] #1675388 04/09/2013 12:26
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: anonymous

Flott! Der er programmet som jeg regnet med noen kom til å lage.

Re: Pulsklokkespørsmål [Re: Open 1.0] #1675417 04/09/2013 13:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous

Flott! Der er programmet som jeg regnet med noen kom til å lage.

Polar lar seg importere i Strava men, kun GPS-loggen. Og det er vel hele poenget med Strava?

'...once more, and more intensity!'
Re: Pulsklokkespørsmål [Re: voldemort] #1675427 04/09/2013 13:16
Hendrik Offline
Medlem
Medlem
Jeg synkroniserer Polar-klokka med polarpersonaltrainer.com, og derfra laster jeg ned gpx-fila, som jeg så laster opp igjen på Strava. Ulempen er at jeg ikke får med pulsen, som ligger i en egen fil (.hrm) som Strava ikke kan lese.

Jeg har ikke testet det selv, men her er en guide til konvertering til filformat som Strava kan lese.

It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
Re: Pulsklokkespørsmål [Re: voldemort] #1675935 05/09/2013 07:08
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: voldemort

Det er her jeg trøbler. får lagt inn hele intervalløkten på 800, enten via PC eller direkte på enheten. Men etter den åpne starten, og når selve intervallet (eller pausen) skal komme, så teller den ikke ned etter at jeg har trykket lap-knappen

Ok, du lager workouten også velger du den, og klikker på at den skal utføres.
Så starter jeg timeren hvorpå Garmin sier noe ala fortsett uten mål frem til du trykker lap. Når jeg da har syklet et kvarters tid eller kommet frem til ønsket sted så trykker jeg lap. Dersom jeg har valgt et mål enten som puls eller watt så endrer skjermvisningen seg til å ha dette feltet inkl fra-til intervallet og et annet felt forteller hvor mye som er igjen av intervallet, det samme gjelder for hvileintervallet (mulig du må huske å velge at det er en pause).

Jeg er en sløvpeis så jeg har aktivert at Garmin ikke skal ta tiden når jeg står stille, og det er flott på tur med raceren for da pleier jeg å glemme og starte telleren etter pause. På intervalløkt så blir det vel lange pauser om jeg ikke følger med på rett teller ICON_WINK

Tror du også kan velge hvilke felter som skal være i workout visningsmodusen. Jeg har ikke tuklet med det, men om du har tafset på forhånd så kan det tenkes du må endre noe der for å få den visningen som jeg ikke har giddet å endre på..

Moderator  support