Mellomstor ryggsekk til tunge bør og reise
|
Mellomstor ryggsekk til tunge bør og reise
03/09/2013 12:39
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Jeg trenger en god ryggsekk til å erstatte min McKinley 85l som har begynt å merke tidens tann etter 10 år med trofast virksomhet. Krav: Tåle tung oppakkning (20kg+) Romme det man trenger til en uke++ helt selvforsynt på fjellet Lett å justere og god på ryggen Robust nok til å tåle behandling av flyplasspersonalet og bagasjebånd Regntrekk Lekkert utseende Jeg trenger strengt tatt ikke større enn 100l. Siste tur i Rondane nå gikk alt i 85l-sekken - telt, liggeunderlag og sovepose inkludert. Riktignok beste og tørreste sommeren på lenge, men dog. Størrelsen og utseendekravet gjør dermed at type jegersekker ala Norrøna utgår. Jeg ser spesielt på disse to: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43593440&searchQuery=kl%E4ttermusen http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=1401270Black Diamond-sekken liker jeg pga utseende, vekta og prisen. Jeg får antageligvis enda litt mer rabatt hos DNT. Klättermusen-sekken liker jeg pga utseende, justeringsmulighetene og at folk sier den er utrolig komfortabel. Dessuten er Finn.no-prisen bra. Begge mangler utvendige lommer, men det skal være greit å skape rom på begge for å finne småting lett. Begge mangler vel også lommer for drikkeflasker, men dette kan på Black Diamond løses med en kamelsekk. På Klättermusen er jeg mer i tvil, men ingen har nevnt det som problem, så jeg antar det er grei skuring der også. Jeg er i tvil om disse tåler røff behandling når jeg reiser med fly. Har noen erfaring med disse sekkene og kan komme med tips, eller råd til andre sekker jeg bør vurdere?
Anonym5
|
|
|
Re: Mellomstor ryggsekk til tunge bør og reise
[Re: anonym5]
03/09/2013 12:48
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg har Gregory-sekken min på 17 året. Hvis den noensinne skulle bli slitt ut, kjøper jeg ny tvert.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
03/09/2013 13:07
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har skikkelig sansen for Klattermusen sine produkter. Kult at de tenker annerledes både på design og materialvalg.
|
|
|
03/09/2013 13:11
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Et stort pluss på Klattermusen er spennene ikke er i plast. Skal du bruke sekken i -10 til -20 så er det fort gjort at dette sprekker når det strammes skikkelig. Det har skjedd med meg et par ganger. Ny spenne får man alltids tak i, men jævelig surt å gå uten magebelte...
Dog er vel ikke metallspennen særlig god å jobbe med når det er mange minus heller, men den går vel ikke like fort istykker.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: rockphotog]
03/09/2013 13:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Gregory-sekken min på 17 året. Hvis den noensinne skulle bli slitt ut, kjøper jeg ny tvert. Jeg kan ikke skryte på meg den samme varigheten på mitt eierforhold, men er veldig fornøyd med min. Om jeg skulle ønske meg en oppgradering måtte jeg gått opp en klasse i vekt/rammekonstruksjon til reconpack.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/09/2013 18:03
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Arcteryx Bora , eller noe med ramme. Bergans eller Norrøna.
|
|
|
03/09/2013 18:04
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Fornøyd med Osprey Aether. Kjøpte den på tilbud til 1100,-.
|
|
|
03/09/2013 20:31
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En 85 liter sekk er en veldig norsk måte å tenke på sekk på. Med lettere utstyr trenger man overhode ikke så stor sekk om sommeren (men en fin størrelse på vintersekk). Jeg bruker en 68 liters arcteryx altra, som jeg skal bytte ut med noe mindre. Antakeligvis blir det en Aarn Featherlight (med kameralommer). Dette finnes mye man kan gjøre for å få ned volumet, spesielt på sommeren. På vinteren er det litt verre. Altså bør man kanskje ha to sekker. Aarn-sekken er forøvrig vanntett, og den kommer også i en større variant også.
Som telt om sommeren bruker jeg nå et Hilleberg Anjan 2, som både sparer vekt og plass. Jeg har også en Western mounternering summerlite 6'6", som pakker veldig lite (men jeg tester ut et nytt system). Jeg har også et ekstremt lett kokeoppsett, som tar veldig liten plass.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
04/09/2013 06:22
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan nå få kjøpt min Norrøna Storen (100L). Min langfjellturkarriære er over da knær ikke vil bære tyngre bør i bakken.
Kjekt: *Stor nok til å få ALT inne i sekken. Ikke noe dill som henger utenpå. *Lokket er fast, og vingler ikke *Mange justeingsmuligheter *Godt bæresystem
Mindre kjekt: *Ikke den aller letteste sekken på markedet *Man pakker alltid en ekstra pakke Trønderfår når det er plass
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/09/2013 07:49
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Såvidt fått testet min nye Arc'teryx Altra 85. Den er uten tvil et stort sprang i riktig retning fra min gamle Bergans fra 90-tallet. Nå ble det ikke mye bæring siden testen ble gjort under 2 uker med øyhopping i Hellas. Men så langt veldig fornøyd. Så får vi se hvordan den fungerer på en liten helgetur i fjellet om drøyt 2 uker. Forøvrig enig at man klarer seg med mindre sekk, men for mitt vedkommende må den fungere som sekk til øyhopping, og til helgeturer i fjellheimen med to barn på 7 og 11 år. Minstejenta bærer ikke mye, så da blir det ekstra bør på far 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: supernalle]
04/09/2013 08:37
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Altså bør man kanskje ha to sekker. Takk for innspill. To sekker er uaktuelt. Jeg har en dagstursekk og en stor fjellsekk som både skal dekke sommer og vinter. Oppakningen er omtrent på samme størrelse begge årstider, siden jeg ikke sover ute om vinteren. Det er heller ikke aktuelt å erstatte utstyr jeg bruker i dag og er fornøyd med, bare for å få en mindre sekk. Jeg har ikke problemer med å bære opptil 30kg i en uke eller mer. Jeg synes det er helt greit å ha en sekk som tar teltet inni om sommeren. Er jeg alene har jeg den minste Hillebergen, er vi to har jeg en Bergans. Jeg vurderer etter hvert å skaffe en 4-persons til hele familien skal på tur. Jeg fikk bekreftet mine mistanker om Klättermus-sekken. Den er visst ganske knotete på bagasjebåndet med alle reimer og snorer. Ikke verre enn at man putter den i et gammelt regntrekk eller noe, men likevel. Ellers skal den være solid, lett å justere, ha vanntette rom og plass til drikkesekk bak i. Skal teltet oppå, er ramma genial. Jeg faller virkelig for den, men Finn-tilbudet var borte vekk, dessverre. Jeg ser litt på Aarn nå, men jeg synes ikke dette skiller seg nevneverdig ut fra produkter som er lettere å få tak i i Norge.
Anonym5
|
|
|
[Re: prøver]
04/09/2013 08:41
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Såvidt fått testet min nye Arc'teryx Altra 85. Godt tips, takk for det. Jeg ser at nyprisen er akkurat hva jeg tåler å bruke. Hvordan er det med telt oppå den? Blir det under topplokket? Jeg synes virkelig Klättermusens løsning var genial, men kan godt gå for telt under topplokk slik jeg har gjort i alle år likevel.
Anonym5
|
|
|
04/09/2013 10:12
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Såvidt fått testet min nye Arc'teryx Altra 85. Godt tips, takk for det. Jeg ser at nyprisen er akkurat hva jeg tåler å bruke. Hvordan er det med telt oppå den? Blir det under topplokket? Jeg synes virkelig Klättermusens løsning var genial, men kan godt gå for telt under topplokk slik jeg har gjort i alle år likevel. Har ikke fått sjekket hvordan jeg får med teltet enda. Det blir vel litt prøvepakking med telt osv. i neste uke tenker jeg
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
09/09/2013 09:02
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med en Macpac Cascade 90. Ikke så kjent merke her i Norge, men de lager etter min erfaring gode sekker. Har hatt min i rundt fem år, og må si meg veldig fornøyd. Har brukt den på masse småturer, backpacking i Asia, flere lengre fjellturer samt mye bæring av diverse byggematrialer i forbindelse med hyttebygging 700 meter fra vei. Den er laget i et solid stoff, som vistnok skal være vanntett. Vil ikke garantere noe der, men har hvertfall aldri savnet regntrekk på den. Ellers er relativt lett (3,4 kg) i forhold til mange sammenlignbare sekker. Gjør hvertfall ikke meg noe Sekken er god å bære med vekt rundt 30 kg samt at den har overlevd turer med oppunder 60. En annen praktisk ting jeg setter pris på er at alle spennene unttatt den til hoftebeltet er like. Kan komme godt med hvis en ryker på tur, og man kan bytte med en annen som er mindre viktig.
Sommer, sol og sykkel!
|
|
|
|
|