Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dropbox som felles fillagring i prosjekt

Dropbox som felles fillagring i prosjekt #1674480 03/09/2013 11:29
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei

I forbindelse med prosjekter med prosjektdeltakere fra flere firma lurer vil litt på å bruke DropBox som felles "prosjekthotell"

Fordelene er slik jeg ser det:
- Utbredt løsning med støtte for flere forskjellige plattformer
- Lokal lagring som forenkler tilgangen til dokumenter f.eks. på reise.
- Billig

Det store spørsmålet er jo da om dette er å anse som like "bra" som proffleverandører av prosjekthotell og tilsvarende.
Ser allerede at det er ikke er like mange nivåer av tilgangskontroll og sporbarhet, men det kan vi klare oss uten.
Det store spørsmålet er om dette er å anse som som sikkert "nok" for en slik bruk.
Noen med erfaring og eventuelle alle fordeler/ulemper å komme med?

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674488 03/09/2013 11:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Bruker Dropbox, og har delt en mappe med tre kolleger. Jeg lagrer alt jeg holder på med i Dropbox og har tilgang over alt; pc, mac, mobil og nettbrett. Deling av dokumenter mellom oss kolleger går supersmud, enten vi leter oss frem i filstrukturen eller vi sender link direkte til dokumenter. Den eneste ulempen jeg har med DP akkurat nå er at den lokale disken vil bli full lenge før DP.

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: Øyvind V] #1674492 03/09/2013 11:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Bruker Dropbox, og har delt en mappe med tre kolleger. Jeg lagrer alt jeg holder på med i Dropbox og har tilgang over alt; pc, mac, mobil og nettbrett. Deling av dokumenter mellom oss kolleger går supersmud, enten vi leter oss frem i filstrukturen eller vi sender link direkte til dokumenter. Den eneste ulempen jeg har med DP akkurat nå er at den lokale disken vil bli full lenge før DP.

Hva sier jobben din om at dens data ligger lagret på et sted de ikke har tilgang til, eller kontroll på?

Siden det er flere firma involvert her, er kanskje det det viktigste spørsmålet man bør ha avklart. Hvem eier konto, hvem administrerer konto, hvilke data er lov å lagre der, hvilke ikke? Er det personvern-data inne i bildet? Er det virksomhetskritiske data?
Har bedriftens itpolicy krav til kryptering av lagring, eller datastrømmene?
Backup av data, restore av data hvis dropbox sletter dem ved en feil?

Hva skjer om en prosjektdeltager slutter?

Dropbox er hendig, men greit å stille seg noen spørsmål.

Box.net kan ha noen andre tekniske løsninger.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674498 03/09/2013 11:48
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har brukt Dropbox en stund, og er kjempefornøyd.

Det eneste passelig store problemet med deling via Dropbox, er at flere personer kan ikke redigere samme fil samtidig. Hvis du og kollegaen din åpner samme word-dokument samtidig, og dere begge gjør endringer, så vil den som lagrer dokumentet sist "vinne". Hvis du lagrer først, så vil endringene overføres til maskinen til kollegaen din, men Word vil (så vidt jeg vet) ikke varsle om at dokumentet har endret seg på disken. Så, når kollegaen din lagrer sine endringer, så vil han overskrive din versjon.

Et litt mindre problem, er at diskplassen som brukes i en delt mappe, teller med på diskplassen til samtlige brukere den er delt mellom. På gratisversjonen av Dropbox, har man vel 2GB plass, så hvis filene i den delte mappen tar en del plass, så ender man opp med at det blir lite igjen for private filer. Om dokumentene man deler ikke tar noe særlig plass, er ikke dette noe å bekymre seg for.

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: RazeFaze] #1674500 03/09/2013 11:48
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Bruker Dropbox, og har delt en mappe med tre kolleger.

Hva sier jobben din om at dens data ligger lagret på et sted de ikke har tilgang til, eller kontroll på?

Dropbox har gapende sikkerhetshull, bør definitivt ikke lagre noe som ligner sensitiv informasjon der: http://developers.slashdot.org/story/13/...ated-python-app

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: RazeFaze] #1674502 03/09/2013 11:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Den sier egentlig "nei", men så lenge den ikke kan gi oss et alternativ som fungerer så har vi fått lov likevel. I den grad jeg jobber med noe som er "hemmelig" så lagres det andre steder, men det er svært sjelden. Personopplysninger er jeg ikke i befatning med, så det er i det store og hele liten risiko knyttet til at vi lagrer på DP. Men du har helt klart et poeng ift. at dette er avklaringer som må gjøres før man setter i gang.

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: Øyvind V] #1674505 03/09/2013 11:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Den sier egentlig "nei", men så lenge den ikke kan gi oss et alternativ som fungerer så har vi fått lov likevel. I den grad jeg jobber med noe som er "hemmelig" så lagres det andre steder, men det er svært sjelden. Personopplysninger er jeg ikke i befatning med, så det er i det store og hele liten risiko knyttet til at vi lagrer på DP. Men du har helt klart et poeng ift. at dette er avklaringer som må gjøres før man setter i gang.

Så lenge man får en avklaring hva man har lov til å lagre, og man ikke har lov til... det er det viktigste.

Det er forsåvidt også en grunn til at dropbox nå har en businnes-modell med høyere sikkerhet.
https://www.dropbox.com/business/pricing

Kan være verd de få kronene ekstra.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674512 03/09/2013 11:56
ELO73 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er helt klart disse spørsmålene det er viktig å få frem.
Når det gjelder personvern-/sensitive data er det helt uaktuelt.

Har også tenkt på dette med eierskap til konto og "fysisk" plassering av data. DropBox vil uansett ikke erstatte egne servere, men er kun et supplement hvor vi publiserer det som skal deles.

Er ingen krav til kryptering pr i dag og dette vil i hovedsak erstatte mye som ellers ville gått på mail.

Om folk slutter er det vel mulig å utelukke de fra delingen (?), så dette er ikke noe stor risiko.

Spørsmålet er vel egentlig om en kan anse data på DropBox som sikkert lagret. Skjønner at sikkert er et relativt begrep, men la oss si ift. utveksling av filer på e-post?

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674514 03/09/2013 11:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke så mye IT-kompetanse, men etter som alle filene lagres både lokalt og på DP regner jeg med de ligger ganske trygt. Jeg synker 2 PCer og 2 macer til samme DP-konto, og når filene ligger lagret lokalt 4 steder i tillegg til ute i "skya", tror jeg det er ganske trygt. Men det er mulig jeg tar feil...

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674515 03/09/2013 12:01
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: ELO73
Spørsmålet er vel egentlig om en kan anse data på DropBox som sikkert lagret. Skjønner at sikkert er et relativt begrep, men la oss si ift. utveksling av filer på e-post?

Nå lagres jo filene også på brukernes egne maskiner. Så, selv om Dropbox skulle ryke på et totalhavari, og miste all data, så må også alle prosjektdeltagere slette filene fra sin maskin før dataene er helt borte.

Re: Dropbox som felles fillagring i prosjekt [Re: ELO73] #1674519 03/09/2013 12:04
skibum Offline
Besatt
Besatt
Hva med Jotta og deres delte mapper? Norsk, med norske brukervilkår og rettigheter, også billig (gratis opp til 15 gb?)

Espen

NOTS!

Moderator  support