Tenkte å kjøpe inn ett actionkamera til høstens turer og aktiviteter. Da det absolutt ikke er godkjent av ØKH (øverstkommanderende i heimen) å kline på med GoPro H3 Black edition, og hun i tillegg har stålkontroll på at det er noe vi ikke har i skapet per dags dato, må jeg krype til korset å bruke litt mindre penger.
For bildekvalitet og allsidighet, ville jeg gått for Roam 2 eller silvervarianten du kan kjøpe over gata. Til nød White-edition.
Alle andre tipper jeg du raskt vil få lyst til å erstatte med noe bedre.
Personlig har jeg sansen for de nye GoProene eller de dyrere Contour-kameraene med mobiltelefontilkobling. Selv etter flere års bruk, opplever jeg ofte at mitt GoPro v1 har vært satt på hodet i en helt feil vinkel, så det ble kun filmet himmel.
Silver edit`en var selvfølgelig borte... Da er det white eller clas Ohlson som står igjen. Har lest litt på nettet og mange hevder at white er det beste kjøpet av gopro enhetene??? Stemmer dette?
Hei.. Jeg vil også ha!! Hva med Sony AS 15 eller hva det nå heter?? Ble sammenlignet med GoPro2 i en test på NRK i fjor, fant det når jeg googla actionkamera. Er litt inspirert av YouTube, her legges det ut rått og røti! Var ute i skiløypa idag, hvor snøen er fraværende, men hvor mange kuldegrader har laget brukbare sykkelforhold. Prøvde for ei uke siden, da sank hjula 15 cm nedi, nå er det som sagt brukbart. Skulle såklart hatt fatbike, eller i det minste 29er, for å fått litt flyt, men ganske moro likevel, med 26tommer hardtail...men rister innmari i styret. Og her kommer actionkameraet inn. tenk å filmet dagens økt,...!! MEN! Hvordan blir filmen da, med et kamera på styret, og skikkelig kupert sti? Sjøsjuk av å se på? Er hjelm-montert kamera å foretrekke? Humper jo litt der også..
Jeg har akkurat begynt å filme og kan rapportere at på hjelmen rister det en god del. Dette er fra et Contour +2 montert på hjelmen, på steinete traktorvei:
Jeg har selv mest lyst på et Contour +2. Hva er ulempene ved at selskapet er konkurs? Kameraet har jo fått tomler opp så vidt jeg har lest rundt.
Den umiddelbare ulempen er at supportdelen på Contours hjemmeside er tatt ned. Så man må google for å finne manualer, programmer og firmwareoppdateringer og håpe at man har funnet det siste og fra en sikker kilde. Men det bør bare være et tidsspørsmål før noen har tatt over produksjonen og fått ny fart på supporten. Kameraene er jo alt for gode til at ingen skal klare å tjene penger på dem.
Jeg har nå lekt meg litt med både Contour +2 og GoPro Hero 3 Silver og er veldig fornøyd med å ha begge to. Contour vinner med hestelengder når det gjelder brukervennlighet, så det er det jeg kommer til å bruke daglig, for trafikkfilming. Men GoPro har ett hakk bedre bilde synes jeg og er i tillegg utrolig sexy i sitt minimale format (når det er ute av huset sitt).
Kjøpte meg en Sony AS15. Prisen er på 990,- og med cashback på 250, så blir det rimelig. Det har også kommet en ny modell, AS30, til det dobbelte av prisen til AS15, men cashback der også.
Det er selvfølgelig ikke en GoPro, men den funker fint. Kanskje litt tvilsom lyd, men massevis av monteringsutstyr og vanntett beholder følger med.
Dx.com har fri frakt og (som med mange andre kinesiske nettbutikker) hadde de oppgitt en lavere verdi på varen, slik at det ikke ble regnet som over tollgrensen.