Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Nytt dempegaffelsystem fra Island (!)

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Espen] #1674793 03/09/2013 19:33
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
OLedward Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
Sitat: Espen
Hvor mye veier en SID, uten oljepatron og olje?

Ikke såå mye mer enn denne?

e


Vet ikke. Hvordan fungerer en SID som «dempegaffel», uten oljepatron og olje?

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1674890 03/09/2013 21:16
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Blir vel som en bladfjærfjærgaffel uten demper?


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1674966 04/09/2013 05:37
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Jeg ser for meg nytteverdien i et sånt produkt til sykler som skal gå langt, og som trenger å være utstyrt med deler som trenger minimalt vedlikehold.

Jeg kan tenke meg at ekspedisjonssykling, bush wacking (som vi har så mye av i Norge), trans enellerannenvidde etc, vil være midt i blinken for noe slikt. Jeg ville trodd denne var perfekt tilbehør til fatbikes med mekaniske skivebremser og internt gir.

Om man vil bedrive polsykling holder det med en gammel kombisykkel og en solid lås ettersom hipsterne stikker av med kombier så snart en står ensom på løkka.


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1675048 04/09/2013 07:15
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Man skulle tro det gikk an å klemme inn noen elastomérputer mellom pladene, og dermed få litt demping, og allikevel beholde enkelheten.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Ole] #1675051 04/09/2013 07:18
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Jepp, eller ekstern oljedemper. Horst Leitner hadde en mini-oljedemper på sin parallellogramgaffel allerede i 1992.


Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1675452 04/09/2013 13:39
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Er det noen her som har prøvd den som i har syklet med den?

Hvordan fungerer det i svinger hvor du får pressa sykkelen litt? Vil fremhjulet bevege seg sideveis i gaffelen? Det ser i allefall ut til at det vil fungere på samme måte som en bil med fast aksel med bladfjærer på hver side for å sette det på spissen.

Uansett 100mm for lite vandring for min del ICON_SMILE

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Subs] #1675823 04/09/2013 21:36
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
OLedward Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1675846 04/09/2013 22:28
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: supernalle] #1675877 05/09/2013 05:40
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
S
Subs Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Sitat: supernalle


Jeg tenkte også det, men så begynte jeg å lure på om det blir mer av samme fjæring som allerede er i hjulene på en fatbike. Er det ikke mer behov for demping istedenfor fjæring?


[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]


Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1675981 05/09/2013 07:51
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Jo.


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1676270 05/09/2013 13:34
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708


-Magnus
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1676284 05/09/2013 13:48
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Fin holdning fra sykkelstasj-testere:

Quote:
While roaming around talking to people that hadn’t ridden it, everyone’s opinion was that a fork without damping was stupid. Normally, yes, it’s probably going to be a pogo stick, but when the heavily used travel range hovers at about 30mm, it seems to be a non issue. I wasn’t bouncing uncontrollably, and even when I jumped or tried to hit something big, it didn’t buck back so forcefully that it’d throw control off. Yes, it bounced back rapidly, but just a tiny bit.

It’s certainly not for everyone, but neither is a long travel fork with dual compression and rebound adjustments. After riding it, I think they’re onto something and can fill a niche in the XC scene.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1676819 06/09/2013 09:52
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Det skrives mye om denne. Open cycles viser en veldig lett sykkel. Men ærlig talt, hvor mange timer er det testet på denne? At karbonbladfjæren på en Look Keo blade carbon sprekker er vel noe mindre kritisk enn at hele opphenget for navet foran forsvinner?

Og demping er jo såklart svært begrenset, kun friksjonen som ligger i materialet. Kontroll på sti?

Redigert av Ottoturbo; 06/09/2013 09:53.
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Ottoturbo] #1676824 06/09/2013 10:00
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Ottoturbo
Det skrives mye om denne. Open cycles viser en veldig lett sykkel. Men ærlig talt, hvor mange timer er det testet på denne? At karbonbladfjæren på en Look Keo blade carbon sprekker er vel noe mindre kritisk enn at hele opphenget for navet foran forsvinner?

Og demping er jo såklart svært begrenset, kun friksjonen som ligger i materialet. Kontroll på sti?


Jeg trur det er en veldig god erstatning til stiv gaffel på feks birken. Men er enig med deg. Jeg hadde ikke turt å smelle rundt på det før jeg viste det var skikkelig testet. Ikke noe gøy om de ryker feks i bunn av ballettbakken i nesten 100 km.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Ottoturbo] #1676852 06/09/2013 10:30
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: Ottoturbo
Det skrives mye om denne. Open cycles viser en veldig lett sykkel. Men ærlig talt, hvor mange timer er det testet på denne? At karbonbladfjæren på en Look Keo blade carbon sprekker er vel noe mindre kritisk enn at hele opphenget for navet foran forsvinner?

Og demping er jo såklart svært begrenset, kun friksjonen som ligger i materialet. Kontroll på sti?


Nå er det jo ikke karbon som er fjærelementene her, men en slags glassfiber som er mye brukt i proteser, og som designeren har lang erfaring med. Gaffelen har vel passert alle tester med glans enn så lenge, så jeg tviler på at man behøver å være mer redd for at denne skal knekke enn en hvilken som helst annen gaffel. Landeveisgafler knekker jo i hytt og pine, men allikevel skal folk ha de letteste som lages.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1677158 06/09/2013 17:41
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Så er det problemet med et lite firma og produksjonskvalitetssikring. Den gaffelen de har testet behøver ikke være like riktig som de som produseres. Kvaliteten kan variere stort. Komposittfjærer ble aldri populært på bil? Volvo 960 hadde og det var stort sett det?

Hvis man ser på Bladerunner, så er den fjæren i hans protese betydelig større og belastningen muligens mindre.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Subs] #1677228 06/09/2013 19:33
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Subs
Sitat: supernalle


Jeg tenkte også det, men så begynte jeg å lure på om det blir mer av samme fjæring som allerede er i hjulene på en fatbike. Er det ikke mer behov for demping istedenfor fjæring?


Det er et poeng ja.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1677275 06/09/2013 20:46
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
L
Lid Offline
Veteran
Offline
Veteran
L
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Husker jeg hadde en slags kombisykkel i barndommen som hadde bladfjærer bak. Het den moliton bike eller noe. Var vel en 70 talls konstruksjon, man ble god og sjøsyk av den.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: sverreb] #1677334 07/09/2013 05:17
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: sverreb
Vet ikke at dempegaffel er beskrivende. Jeg ser ikke noen demper i systemet, kun fjær.


Den demper støt og humper. Så hvorfor er det ikke en dempegaffel?

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1677366 07/09/2013 07:07
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
En bil uten dempere vil fortsette å gynge etter at "humpen" og den energien er tatt opp og lagret i fjæren. Så avgir fjæren energien og slik fortsetter det. En demper i systemet vil omgjør denne energien til varme slik at bevegelsen stanser. Beskrivelsen dempegaffel blir først korrekt når det er en demper i systemet. Hvis ikke er det kun en fjæringsgaffel.

Stort sett alle materialer har en naturlig demping, noen større enn andre, f.eks. gummi vs. stål. Denne dempingen kommer av friksjon internt slik at i varierende grad vil energien bli omgjort til varme og svingingen dø ut.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: Ottoturbo] #1677410 07/09/2013 09:04
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
OLedward Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
Sitat: Ottoturbo
En bil uten dempere vil fortsette å gynge etter at "humpen" og den energien er tatt opp og lagret i fjæren. Så avgir fjæren energien og slik fortsetter det. En demper i systemet vil omgjør denne energien til varme slik at bevegelsen stanser. Beskrivelsen dempegaffel blir først korrekt når det er en demper i systemet. Hvis ikke er det kun en fjæringsgaffel.

Stort sett alle materialer har en naturlig demping, noen større enn andre, f.eks. gummi vs. stål. Denne dempingen kommer av friksjon internt slik at i varierende grad vil energien bli omgjort til varme og svingingen dø ut.


Gitt at Lauf-gaffelen har en dempende effekt opplevde av rytteren – og forhåpentligvis ikke bare fortsetter å gynge – kan man anta at komposittmaterialet i fjærbladende har «naturlig demping» som du skriver?

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1677420 07/09/2013 10:01
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Er det mulig å låse den?

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1677496 07/09/2013 14:47
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Alle materialer har naturlig demping, det finnes ikke evighetsmaskiner.

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678135 08/09/2013 19:46
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 35
S
SkkelRobert Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 35
https://www.facebook.com/#!/pages/Team-Niner/499260170130843?fref=ts

Erik hadde bare possitive tilbakemeldinger å komme med etter Birken. Er jo mange synsere her på forumet som er ivrige på og analysere. Erik lå i gruppa med Manengen, Saw, Hagen, Hem, Austad osv ved Sjusjøen. Derifra å ned er det vel ikke noen ulempe å ha dempegaffel?


image is evrything:)
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678416 09/09/2013 08:36
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Calle Kanin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Slutt å flisespikk på at vi kaller en dempegaffel for en demper! En dempegaffel har en fjærenhet (eks. venstre gaffelben) og evt en dempende enhet (eks: høyre gaffelben)

Denne gaffelen bruker et komposittmateriale som fungerer som fjær-enhet og demper-enhet i ett. SIENCE!


"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678572 09/09/2013 12:50
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Problemet med dårlige ordvalg er at folk ikke forstår, samt at pråket degraderes.

Ikke flisspikkeri.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678596 09/09/2013 13:20
Registrert: May 2011
Innlegg: 91
S
Speedster Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: May 2011
Innlegg: 91
I så fall må vi vel ta en nermere kontroll på det som finnes av dempegafler i markedet. Mange av dem har nok langt mer funksjon som en fjærende gaffel, og heller dårlig dempefunksjon. (hvis vi ser på fjær og demper hver for seg, som på en bil)

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678613 09/09/2013 13:42
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Ja, det er bare å undersøke!

De fleste dempegafler på markedet har fjær (luft eller stålspiral) i det ene beinet, og oljedemper i andre. Kvaliteten på demperenhetene varierer.

Skal vi sammenlikne med andre gafler i samme prisklasse, er det sofistikerte og velfungerende demperenheter.

På MX har man ofte begge deler i begge beina, eller kompresjonsdenper og fjær i ene beinet, og returdemper og fjær i andre.

Dette har vært brukt i tråsykkeldempegafler også.




e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: OLedward] #1678619 09/09/2013 13:55
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,592
frodegutt Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,592
Artig diskusjon, og ikke spesielt ny.
Er lite det nye tilstrekkelig??

I 2000-sesongen kjørte jeg en Sunn med Obsys-gaffel. Når resten av verden gikk fra 80mm til 100, gikk Sunn til 60.
Funka det? Ja, men det hadde ikke funka med dagens XC løyper.
Bottom line: Det er vel avhengig av hva du kjører og hva du foretrekker.

Her er bilde av herligheta:
http://www.bing.com/images/search?q=obsy...selectedIndex=9

Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!) [Re: frodegutt] #1679022 10/09/2013 07:52
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
OLedward Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 534
Sitat: frodegutt
Artig diskusjon, og ikke spesielt ny.
Er lite det nye tilstrekkelig??


Diskusjonen er kanskje gammel, men Lauf-gaffelen er ny ;-). Jeg vil tro at til noen bruksområder så er «lite» tilstrekkelig: Gaffelen er jo ikke tiltenkt stisykling, men på grusritt og pendlesykler tror jeg den kan ha et bruksområde. Den er vel først og fremst et alternativ til stiv gaffel og ikke til en moderne dempegaffel med 100+ mm vandring.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support