Her er historien: Jeg bor på Lillehammer, rett ned i gata fra Stampesletta og Håkons Hall. På lørdag var det som kjent litt styr der. Jeg kommer hjem fra en bytur med kjæresten tidlig på ettermiddagen og legger merke til en møkkete Niner med en underlig gaffel montert som står i bakgården i rekkehusrekka hvor jeg bor. En kar i en varebil spør meg om jeg bor her og om jeg er villig – mot en flaske rødvin – til å låne ut dusjen til en kompis som har sykla Birken. Sykkelinteressert som jeg er svarer jeg selvfølgelig et solidarisk "ja", hvorpå han tryller fram en møkkete islending og en flaske rødvin. Det viser seg at Benedikt som islendingen heter er primus motor og oppfinner av et nytt dempegaffelsystem kalt Lauf. Stikkord er bladfjærbasert lettvekstgaffel a-la blade runner med 60mm vandring og lav vekt. Laga i karbon og kompositt. Benedikt får ta seg en dusj og jeg får titte nærmere på den uortodokse gaffelen. Ikke helt egna for den type stisykling jeg driver mest med, men jeg vil tro at den kan gjøre seg bra på grusritt som Birken eller på en bysykkel. Uansett moro å se folk som finner opp helt nye løsninger og som smelter sammen kunnskap om protesedesign og lidenskap for sykling.
Jeg hilste også på kompisen til Benedikt – som jeg i farta ikke husker navnet på – og som skulle ha det norske agenturet på gaffelen. Så om noen her på forumet kjenner mer til historien bak dette kan dere jo fylle på med info.
Vet ikke at dempegaffel er beskrivende. Jeg ser ikke noen demper i systemet, kun fjær.
Hva ville du kalt den da? Fjærende gaffel?
Mjo, fjærgaffel, opphengsgaffel. Det må være noe som absorberer energi for å få demping, og såvidt jeg kan se så hevder lauf de har minimert dette. Ikke dermed sagt at det ikke kan funke, men demping er det ikke mye av i den gaffelen.
det ser og ut som om boks-formen på bladfjørene er det eneste som holder vandringen vertikalt i gaffelen, enten må akselen vri seg eller vandringen kile seg fast.
Re: Nytt dempegaffelsystem fra Island (!)
[Re: sverreb]
#167388702/09/201317:51
Vet ikke at dempegaffel er beskrivende. Jeg ser ikke noen demper i systemet, kun fjær.
Mjo, fjærgaffel, opphengsgaffel. Det må være noe som absorberer energi for å få demping, og såvidt jeg kan se så hevder lauf de har minimert dette. Ikke dermed sagt at det ikke kan funke, men demping er det ikke mye av i den gaffelen.
Nå var ikke hovedhensikten med innlegget å starte en språkdebatt; jeg ser at termen «dempegaffel» kanskje er upresis, men samtidig er det jo en gaffel som vil ha en viss, «dempende» effekt i overføringen av bevegelse fra ujevnheter i rullebanen og til kontaktpunkt mot rytteren, attpåtil progressivt i følge nettsiden til Lauf – eller har jeg misforstått helt? På engelsk blir den omtalt som en "suspension fork" og en "spring fork" om hverandre ser jeg.
Uansett, jeg synes det var spennende med det som for meg var en helt ny ikke- stiv-gaffelkonstruksjon og som – om ikke annet – har et rimelig anderledes utseende enn andre gafler jeg har sett, stive eller med bevegelse.
[Re: OLedward]
#167423003/09/201307:51
Ser for meg at den vil sprette en del, noe som øker sjansen for wobble i raske svinger på grus, men det komme rjo helt an på egenskapene til de fiberplatene. SKulle veldig gjerna ha testa den...
det ser og ut som om boks-formen på bladfjørene er det eneste som holder vandringen vertikalt i gaffelen, enten må akselen vri seg eller vandringen kile seg fast.
E-synsing på høyeste nivå!
Hvordan vet du dette? Kan du SE egenskapene til de platene uten å kjenne design og struktur? Er som å si at Lefty er myk sideveis...
Hva vet du om egenskapene til de karbon-platene? Kanskje er de stive nok til å hindre vridning?
Jeg tenker at designer har tenkt på problemet, og aldri hadde sluppet produktet om akselene vrir seg eller hjulet vrir seg fast mellom gaffelbeina.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#167432703/09/201309:07
Nå var ikke hovedhensikten med innlegget å starte en språkdebatt; jeg ser at termen «dempegaffel» kanskje er upresis, men samtidig er det jo en gaffel som vil ha en viss, «dempende» effekt i overføringen av bevegelse fra ujevnheter i rullebanen og til kontaktpunkt mot rytteren, attpåtil progressivt i følge nettsiden til Lauf – eller har jeg misforstått helt? På engelsk blir den omtalt som en "suspension fork" og en "spring fork" om hverandre ser jeg.
Uansett, jeg synes det var spennende med det som for meg var en helt ny ikke- stiv-gaffelkonstruksjon og som – om ikke annet – har et rimelig anderledes utseende enn andre gafler jeg har sett, stive eller med bevegelse.
60mm er omtrent ikke vandring, det er bevegelse eller ettergivelse i materiele. Behovet for demping vil være minimalt i en slik gaffel.
Men jeg tror, flere burde teste før de uttaler seg i denne tråden. Kanskje denne gaffelen hadde hjulpet Willmann litt også, tatt støten av de "største" steinene ned ballettbakken *badabish*
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#167433403/09/201309:11
Jeg bare kjente så vidt på følelsen på gaffelen til Erik før start. Det er langt unna noe gaffel ala RS og Fox. Men til Birken så er det ikke noe dum ide. For de som kjører stiv gaffel nå så trur jeg dette vil være en knall løsning.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#167435403/09/201309:21
Tilbake til gaffelen: Jeg kjente så vidt på den i bakgården – altså ingen testtur – og den kan best beskrives som «ettergivende» snarende enn «dempende» og samtidig progressiv. Altså relativt lite bevegelse og stivere jo mer jeg pressa på styret. Samtidig kjentes den dønn stiv sideveis. Men altså, som sagt, langt fra noen skikkelig test.
Når det gjelder estetikken, så er jeg enig at den er, ehm, spesiell, men synes samtidig den er litt kul. Den ser tung og klumpete ut men er faktisk lett. Liker den kontrasten på et vis.
Redigert av OLedward; 03/09/201311:00. Rediger grunn: typo
[Re: RazeFaze]
#167446403/09/201311:09
Synes den ser ganske tøff ut. Det spennende her er jo hva man klarer å få ut av materialet og dets egenskaper uten komplisert mekanikk med bevegelige deler.
Drit i å kall den dempe/fjære/ettergivningsgaffel. Kall den Stealth Fork!(?) Ser jo ut som noe det amerikanske luftforsvaret kunne klart å hosta opp :-D