Oi, 3000 lumenlykta med det store batteriet høres meget interessant ut. Jeg har sendt en melding fra sidene deres, om den ikke kommer frem må du gjerne ta kontakt på PM her på forumet.
Haha! Har fått testet 6000lm-versjonen litt i skogen utenfor huset og må si at det er latterlig mye lys! Merk at jeg bruker ordet mye og ikke sterkt, fordi det som virkelig imponerer er spredningen. Man får en helt jevn spredning av lyset samtidig som at det kaster langt. Det er ikke en utpreget følelse av at man har en spot på styret, bare at det lyser opp alt framfor deg. Egenblendingen virker moderat siden lyset spres så godt.
Skal ta en sykkeltur til helgen og får testet skikkelig i bruk.
Konge lykter, og ekstremt artig at det er et norsk firma som står bak og er cutting edge på sitt felt. Ikke bare det, gutta bruker fatbike under testingen. Her er en downhill fat video som viser lyktene i bruk:
Hvordan er disse lyktene sammenlignet med gromlyktene som Herr Blokhus selger (Full Beam)? Noen som har prøvd begge deler? Er sugen på lykteturer til vinteren og vil ha no gromt på styret. Har ei billig Inton jeg skal ha på knollen.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Re: Moonlights Bright as day 3000
[Re: MHH]
#168540219/09/201312:34
Jeg har ikke sett Full Beam, men begge lover mye lys og god sprening. Full Beam får dette gjennom å vinkle diodene og dermed får en vifteform i "widescreen", mens Moonlights sprer gjennom linsene og dermed får jevn spredning oppover(Som kan være litt sløsete med lyset). Ellers er vel FB programmerbare og og har passiv kjøling, mens ML har vifte som _kan_ være en ulempe.
Uansett, jeg gikk for ML siden de er priset relativt lavt sammenliknet med andre superlykter og at jeg digger at det sitter noen i Norge og designer ski og lykter. Slikt må man jo støtte opp om
Hva slags kontakter er det mellom lykt og batteri? Kan man bruke batterier fra andre lykter som reserve?
Selv om det fysisk går an å evt koble denne lykten sammen med andre batterier ville jeg tenkt meg om 2 ganger. Tipper denne trekker ganske bra med strøm, og det er ikke sikkert det er så sunt for alle batterier...
-Magnus
#168562219/09/201317:42
Vi anbefaler ikke bruk av andre batterier en våre egne.
Leveranse status er 1 - 3 oktober til oss. Da vil alle som har bestilt lykt få. Det er ca 25 personer som alt har fått 6000 lykten. Takk for flott tilbakemelding Jens Fredrik og takk for at du poster video av når vi har det gøy på Fat Bike Daniel er strålende fornøyd med sykkelen. Sløsingen med lyset er gjort bevist. Er en personlig preferanse. Liker at alt foran meg er opplyst når jeg er på sti med sykkel og i skog på ski. Det gir en mer helhetlig sykkel og ski opplevelser og gjør at dropp og hopp spesielt på ski blir tryggere. Er jo greit å se greina som er tre meter over bakken hvis den ligger i hopp banen. Er også veldig viktig for oss å jobbe med linsen og at den skal gi en jevn spredning og masse masse lys "overalt" fremover.
Kontakter er mer eller mindre standard for "kina" lykter, men våre er laget med vanntetting og en herlig silikon ledning som skal holde seg meget bra til vinteren. Reserve batteri er sjeldent nødvendig. Når det er lite strøm igjen så går den over på "nødstyrke" Dvs 800 ekte lumen i en time ca. Nok til å komme seg hjem hvis ikke en feil beregner masse. Grunnen til at nødlyset er såpass sterkt er at vi ønsker jo fortsatt å kunne sykle eller renne på ski i en vis hastighet
Jeg forstår innvendingene. Jeg kjøpte meg nye batterier i forbindelse med at det hadde vært noen uhell med Kina-batterier for et par år siden. Jeg kjøpte dem fra Open Lights System. De virker ganske seriøse på meg, og dette står det om sikkerheten på deres skrytesider: OLS-selvskryt De virker ihvertfall seriøse nok til at jeg sender dem et spørsmål om de tror jeg kan bruke batteriene mine. Så får jeg vurdere hva jeg gjør.
Jeg har 17.4Ah(14.5Ah) - batteriet med kinakontaktene, og det hadde vært veldig kjekt om jeg kunne bruke det.
#168586720/09/201306:46
Husk bare å spør dem følgende. Lykten vår - største er over 50W. Det står hos dem at det ikke er anbefalt å bruke deres batterier da. Vi kjører 14.8V til 16.8V.
Vi anbefaler jo ikke bruk fra andre leverandører pga sikkerhet og hvilke effekter det kan ha på lykt osv. Men funker det så forstår jeg godt at du ønsker å bruke et så bra batteri som du alt har. Vi kan bare ikke gå god for testing av dette i henhold til garanti osv.
Om jeg velger å bruke det, er det selvsagt på eget ansvar.
Og her har du også et konkret argument som tilsier at det ikke passer helt. Jeg skal spørre dem allikevel, og dine opplysninger tar jeg med.
Om noe av utstyret skulle gå i stykker, er det selvsagt synd, men det kan jeg leve med. Min største bekymring er imidlertid at det kan skje noe "dramatisk", som en brann eller en skikkelig smell.
Reservebatteriet blir uansett med på noen turer. Men jeg må kanskje ha med gammel lykt også. Og, ja, det er den store lykta jeg har bestilt.
Takk for svaret !
Redigert av Raindog; 20/09/201307:02. Rediger grunn: Glemte å takke
#168646921/09/201307:54
Jeg fikk 6000 lykta nå. Det er sjukt mye lys. Jeg har hatt mye bra lykter før, men aldri vært i nærheten av så mye lys. Som mannen lengre opp sier er jeg veldig imponert over hvor bra spredning det er. Måtte ut å teste i mot bilen min og bilen tapte lyskampen mot sykkelen nå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg gleder meg veldig til jeg får lykta nå. Men jeg bekymrer meg litt for hvordan jeg skal hindre at uskyldige turgåere skal få ødelagt nattsynet sitt. Hvor mye knappetrykking skal til for å få lyset fra full pupp til lav styrke, evt å slukke helt?
#168732323/09/201308:45
Ikke lenge til nå. Transport selskapet som skulle hente lykter tabbet seg ut. De prøvde å hentet en dag for sent. Dvs. Alt stengt ned grunnet nasjonal feiring som varte en uke! Ikke gøy for oss. Men mandag 7 går alt på fly for at vi skal få det fortest mulig. Så neste fredag er en dag vi lenge har sett frem til sammen med flere av våre kunder.
begynner å sende ut fakturaer i dag til alle som har bestilt 3000 lykten. 6000 lykten er ventet til oss på lørdag. 3000 på torsdag som kommer! Endelig!
#171091308/11/201312:42
Fulgte med noen "klistrelapper" som monteres på styret for å gi ekstra friksjon mot styret. Jeg har 6000 lykta, og med riktig strikk (ikke bland inn de gamle fra Magic Shine!), har den sittet støpt. Ikke den mest fancy monteringsordningen, men det funker og gir MYE lys.
#201586228/09/201509:20
Jeg har 3000 og er kanonfornøyd. Sjukt mye lys. Den er svær da, tror ikke jeg hadde takla å ha den på huet. Den bråker litt om det går tregt og er varmt (vifta begynner å gå). Men lyset...jessufader. Går helt fint å dundre full gass nedover singletrack i bekmørke. Har ei Piko på hodet i tillegg og synes det er helt konge.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
[Re: tron]
#201587628/09/201509:57
Jeg sykler med Full Beam X12, og jeg tror BAD-lyktene har sammenlignbare lyskjegler og dermed opplevelse av lumens. Jeg har skrudd opp medium-innstillingen på X12 til 2950lm, og har maks på 4200lm. Jeg bruker medium kanskje 2/3 av tiden, men er veldig glad for at jeg har "et gir til" når det blir spesielt krevende og/eller raskt. Mer enn 3000lm er mao ikke bortkastet, selv om medium og høy på hhv 2000 og 3000lm sikkert hadde gitt litt av samme opplevelsen.
Har en 2 år gammel Gemini Olympia på hjelmen, som har ca 1500lm og relativt god spredning. Ganske sammenlignbart oppsett, mao.
Synsekonklusjon: Om budsjettet strekker til, så er BAD6000 knallkjøp. Som småbarnsfar er det superstas å kunne dra ut etter leggetid og sykle som om det var lyse dagen.
#201588228/09/201510:00
Jeg har syklet utfor i Frognerseteren med en enslig Lupine Edison på 900lm. Kunne ikke skru den av på T-banen opp igjen, siden HID-lampene hadde et begrenset antall ganger de kunne skrus på. Rart hva som går
Redigert av JonAre; 28/09/201510:17.
#201618928/09/201523:48