Har ikke sykkelen sjøl, men har vært til stede både ved utpakking og montering, samt prøvekjørt sykkelen et par ganger. Ser at den utgaven de selger nå skiller seg litt fra den de hadde til salgs i vår, både farge- og utstyrsmessig.
Shimano 105-komponentene trenger vel ingen introduksjon - solide saker som fungerer smekkgodt. Styre, stem og sadelpinne i aluminium er det heller ingenting å si så mye om, annet enn at det er noen gram å hente rent vektmessig (og kanskje komfortmessig?) om behovet for oppgraderinger skulle komme snikende.
Sykkelen leveres med et Miche Reflex-hjulsett, til tross for at den er avbildet med Fulcrum-hjul. Dette er et tungt hjulsett, som er oppgitt til 2120 gram. På den positive siden tar de seg godt ut på sykkelen med et par røde detaljer i felgen. Hjulene kommer med 23 mm Zaffiro slicks, det vil si dekk helt uten mønster i, og disse kan kanskje være litt småskumle på vått føre, uten at jeg har fått erfart det sjøl.
Selve ramma har jeg egentlig ingen formening om, siden jeg mangler sammenligningsgrunnlag. Kan likevel si at lakkjobben og finishen på den sykkelen jeg har sett ga et godt inntrykk, og om jeg ikke husker helt feil var det vel "braze-on"-innfesting for framgiret også.
Utover dette kan det også nevnes at monteringen var veldig enkel. Sykkelen kom fint pakka fra Bikeshop, og man behøvde vel bare montere framhjulet, samt snu på plass styre og stem og stramme til. Gir og bremser var godt justert fra gutta på Skoppum, og alle kabler var kuttet korte og fine. Vil imidlertid gi et lite trekk for slurvete lagt styretape på den ene siden, men mulig de hadde en sommervikar på opplæring, så dette er absolutt ikke noe som ødelegger helhetsinntrykket.
Som sagt har jeg lite sammenligningsgrunnlag for min vurdering, også når det gjelder sykkelopplevelsen. Geometrien er absolutt komfortprega, blant annet ved at det er godt med spacere under stemet, samt at girhendlene er plassert relativt høyt. Setet som kom med sykkelen falt ikke helt i smak for bakenden min, men det er jo i høyeste grad individuelt, og også en vanesak.
Slik jeg ser det er dette en sykkel som egner seg godt til langturer, og oppleves også presis og stødig i unnakjøringer. Litt "tung i baken" når man prøver å gi gass i små stigninger, noe som sikkert vil føles annerledes med et lettere hjulsett.
For å oppsummere, så vil jeg si at dette er mye sykkel for pengene. Dersom dette er din første landeveissykkel virker S11en som et opplagt godt valg - komfortabel, solid og med en god girgruppe.
Den mest åpenbare oppgraderingen ligger - som vanlig - i hjulsettet, samt at jeg kanskje ville ha slengt på et par 25 mm dekk med litt mer mønster i.