Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS

Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS #1672399 31/08/2013 08:05
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C
Har prøvd meg i en annen tråd, men forsøker igjen.
Har lyst på større hjul, men usikker på hvor store. Det skal være rittfulldemper.
Tenkte i utgpktet å kjøpe 29" , men så kom dette med 27,5 opp. Mange snasne 2014 modeller.
Er 27,5 store nok til å gi ønsket rulleeffekt på Nordmarksstier som er fulle av røtter og stein ? Ønsker kvalifisert synsing om dette. Glem vekt, lengde, kvikkhet osv.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1672403 31/08/2013 08:15
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
H
Sitat: cfs
Har prøvd meg i en annen tråd, men forsøker igjen.
Har lyst på større hjul, men usikker på hvor store. Det skal være rittfulldemper.
Tenkte i utgpktet å kjøpe 29" , men så kom dette med 27,5 opp. Mange snasne 2014 modeller.
Er 27,5 store nok til å gi ønsket rulleeffekt på Nordmarksstier som er fulle av røtter og stein ? Ønsker kvalifisert synsing om dette. Glem vekt, lengde, kvikkhet osv.

Gjør det enkelt for deg: kjøp 29" for du sier jo glem vekt, lengde kvikkhet og alt det som gjør 650 til en bedre sykkel for blå sti.

Hva legger du da i kvalifisert synsing? At du får penger av damer i bikini når du sykler 29" og ikke hvis du kjører 650.

Du er ikke pilot?

In a world of compromise, some don't.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672432 31/08/2013 09:39
befe Offline
Veteran
Veteran
Men Erik!
Trådstarter nevner "rittfulldemper", ikke hoppestokk, slik som du driver med.
Til cfs;
Tyske "Bike" har testet 27.5 opp mot 29, og de er ikke overbevist.
Jeg har ikke erfaring selv, men det er mange som mener at forskjellen mellom 26 og 27.5 er for liten.
29 og 10-12cm er tingen, men første bud er å legge litt penger i lette hjul med kvalitet.
Erik på formet her er en gentleman. Han var en av de første jeg traff da jeg begynte å sykle i terrenget. Erik var den som lærte meg å sette opp sykkel riktig, og han ga meg råd. Jeg er fremdeles takknemlig for dette.
Mange stusser kanskje over at Erik aldri har prøvd en 29`er?
Det sies at det er fordi at han falt ned fra stellebordet som baby.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1672440 31/08/2013 10:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vil du rulle mest over røtter og ha færrest tekniske utfordringer: kjøpe 29". Vil du bli en bedre tekniker: kjøp 650b.

Og befe: jeg tipper nok at Erik har testa 29". Helt sikkert flere ganger også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: befe] #1672465 31/08/2013 11:05
H
H
Sitat: befe
Men Erik!
Trådstarter nevner "rittfulldemper", ikke hoppestokk, slik som du driver med.
Til cfs;
Tyske "Bike" har testet 27.5 opp mot 29, og de er ikke overbevist.
Jeg har ikke erfaring selv, men det er mange som mener at forskjellen mellom 26 og 27.5 er for liten.
29 og 10-12cm er tingen, men første bud er å legge litt penger i lette hjul med kvalitet.
Erik på formet her er en gentleman. Han var en av de første jeg traff da jeg begynte å sykle i terrenget. Erik var den som lærte meg å sette opp sykkel riktig, og han ga meg råd. Jeg er fremdeles takknemlig for dette.
Mange stusser kanskje over at Erik aldri har prøvd en 29`er?
Det sies at det er fordi at han falt ned fra stellebordet som baby.

Det er jo det jeg sier kjøp 29" ikke heng dere oppi det lille etterpå.

Bra du er fornøyd med oppsett tipsene.
Nei jeg falt IKKE ned.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672549 31/08/2013 15:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Hardcore Old-schooler

Nei jeg falt IKKE ned.

Selvsagt ikke du høkka!

LarsB

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1672610 31/08/2013 18:00
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tror at 29 er den mest allsidige hjulstørrelsen i kategorien 100-120mm vandring. Det er ytterst få steder i Nordmarka der en slik sykkel kommer til kort.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1672624 31/08/2013 18:29
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Skal du sykle fort kjøper du 29er. Skal du sykle tirsdagsklubb og kos kjøper du 26 eller 27,5.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672692 31/08/2013 20:50
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C

Mulig jeg ordla meg klønete i dine ører, men det må da vel være mulig å svare på en skikkelig måte.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1672755 01/09/2013 07:02
H
H

Mulig jeg ordla meg klønete i dine ører, men det må da vel være mulig å svare på en skikkelig måte.

Når var det du var opptatt av riktig svar?

Du vil vite at det du tenker på er riktig, ikke hva som er riktig.

Jeg kan gi deg en uke med leksjon i hvorfor du skal kjøpe 29", men når alt kommer til alt så velger du og hører på de som sier det du vil høre.

Jeg har alltid sagt at folk ikke tåler/liker sannheten og dessverre så er det sånn.
Tror du jeg ble født i går fordi jeg kaller folk for Motherfucker's?

La meg gi deg et eksempel.

Du har over årene blitt en feit faen og plutselig en dag møter du noen du ikke har sett på en god stund, dere prater om alt mulig og han/hun sier du ser bra ut og dere sier adjø.

Så møter du meg: Vi hilser og snakker om vær og vind og så spør jeg hva har skjedd?
Du svarer: hva mener du?
Jeg svarer: du er blitt rimelig diger, mye og gjøre på jobben eller er du blitt syk?
Du svarer: nei, hvorfor spør du om det?
Jeg svarer: du vet du er blitt en feit fuck?
Du svarer: HÆ, du kan ikke si det.

Og nå kommer leksjonen.

Han/hun du møtte først lyver deg RETT I TRYNE, men siden han/hun sier noe du liker så er det greit.

Jeg snakker ærlig til deg, men siden jeg ikke sier det du like så blir du sur og syner jeg er en dust. Men tro meg han/hun første du møtte tenker akkurat det jeg sa, Herregud hvor fet han har blitt.

Hvis jeg spør deg vil du bli løyet til eller at folk snakket sant, så sier vi alle at:
er du dum selvfølgelig vil jeg at folk skal snakke sant, men vil vi det egentlig?

Hvorfor tror du folk her inne blir så jævla fyra opp når jeg sier et eller annet?

Fordi jeg lyver? NEI, snakker sant.

Landeveis folk kan ikke og kjøre nedover i terrenget? Er det sant eller ikke?
Ta en titt på Birken i går så skjønner du hva jeg mener.

Men nå kommer det en dust som kjenner ett landeveis menneske som kan og kjøre nedover, men det driter jeg i for hvis 90stk av 100 ikke kan og kjøre nedover så er det DE som teller og ikke de 10 som kunne.

Hvis du lurer på hva du skal ha, og du ikke vil høre på SHÖNE meg så stikk til Hafjell og se hva de virkelig raske gutta bruker, Jeg sto i mål området og telte hvilken pedal gutta brukte under WM i Åre i 99 på XC. De var grusomme forhold og jeg ville bekrefte min påstand om at Time var den beste pedalen under slike forhold og jeg hadde rett. Av 20 ryttere så kjørte det 17 første Time til og med de som var sponset av Shimano.

Løpa i Hafjell kommer til og ligne mye på det vi kjører her og jeg vedder at ingen innen topp 10 kjører noe annet enn 29".

Dette er hva du spør etter "Det skal være rittfulldemper."

Du kan se hvor mange her som kjører 27,5" http://www.pinkbike.com/news/Results-Mens-XC-World-Championship.html

Mer ritt en dette finner du ikke. Heller ikke raskere karer til og med Ole blir sinke blant disse gutta, tror faktisk at Ole er nærmere meg en disse.

Les hvorfor 27,5 ble til ikke for og sykle fort, men for og ha noe som var bedre til fulldempet stisykkel.

Og husk dette også du kjører E6 i Nordmarka og jeg kjører E6.

Det er ikke det samme, jeg koser meg og spretter rund å ler du gjør det for trening, men du sier at det er for gøy og hvorfor gjør du det, jo fordi hvis folk/forumet som du møter på denne stien fikk vite at du syklet for trening så takler de ikke det. SANNHETEN, sti er ikke for trening det er bonusen for og ha det morro og ikke slik som OLE morro er bonusen.

Lykke til.

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672787 01/09/2013 08:47
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran

Løpa i Hafjell kommer til og ligne mye på det vi kjører her og jeg vedder at ingen innen topp 10 kjører noe annet enn 29".

jeg vedder i mot, nino shurter kjører på 27,5 ICON_WINK

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: BikeTorjus] #1672810 01/09/2013 09:37
H
H
Sitat: BikeTorjus

Du er han gutten vi ikke ønsket skulle komme oppi sand-kasen for han ødela alt.

Herregud jeg hadde han på kroken, men nei da da kom DU "nino shurter kjører på 27,5"
Hva driver du med?
Tror du at du hjelper han nå?
Hvis han nå hopper foran toget så går han på din samvittighet, du skuffer kull når den tid kommer.

Dette blir som og si at Aaron Gwin vant på 29" første løpet husker f... ikke hva det heter.
Uansett så hadde Nino vunnet på en 29" så ikke gjør dette for komplisert.

Husk idag finnes ALT i 29" og hvis denne fyren skal kjøre ritt så hadde jeg ventet 2år før du bruker 27,5", men slik ting er nå så er 29" BEST.

Men du vet god hva jeg mener om 29" men det spør han ikke om.

Ødeleggemester, fy f... jeg hatet de ungene som ikke kunne oppføre seg i sand-kasen.
Alt vi hadde bygget og vips så kom en som deg og så var helvete løs oppi kasen.

Feil leker hadde du også, kun noe sånn billig dritt. ikke noe TONKA på deg nei.

BALLE

Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672829 01/09/2013 10:20
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Ha ha ha. I dag er du virkelig i form Erik. Det er nesten morsommere og lese denne tråden en å sykle sti med 26" hjul.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: Hardcore Old-schooler] #1672892 01/09/2013 13:01
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: BikeTorjus

Du er han gutten vi ikke ønsket skulle komme oppi sand-kasen for han ødela alt.

Herregud jeg hadde han på kroken, men nei da da kom DU "nino shurter kjører på 27,5"
Hva driver du med?
Tror du at du hjelper han nå?
Hvis han nå hopper foran toget så går han på din samvittighet, du skuffer kull når den tid kommer.

Dette blir som og si at Aaron Gwin vant på 29" første løpet husker f... ikke hva det heter.
Uansett så hadde Nino vunnet på en 29" så ikke gjør dette for komplisert.

Husk idag finnes ALT i 29" og hvis denne fyren skal kjøre ritt så hadde jeg ventet 2år før du bruker 27,5", men slik ting er nå så er 29" BEST.

Men du vet god hva jeg mener om 29" men det spør han ikke om.

Ødeleggemester, fy f... jeg hatet de ungene som ikke kunne oppføre seg i sand-kasen.
Alt vi hadde bygget og vips så kom en som deg og så var helvete løs oppi kasen.

Feil leker hadde du også, kun noe sånn billig dritt. ikke noe TONKA på deg nei.

BALLE

Hahaha ICON_GRIN jeg er enig i at så lenge det er ritt og høyest mulig fart som er fokuset og ikke lek og morro så er 29'er best, selvom jeg har det gøy på min 29èr ICON_SMILE

Redigert av BikeTorjus; 01/09/2013 18:18.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Nordmarkstier- 27,5 vs 29 FS [Re: cfs] #1673041 01/09/2013 17:23
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Hvem sier det skal moro å sykle?

Big wheels keep on turning

Moderator  support