Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: ute-og-sykler] #1671407 29/08/2013 16:11
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: ute-og-sykler
Barnevogner er dessverre omtrent som sykler. Du kommer til å trenge mange :-)

1. En startvogn med sengedel for de første månedene. Er du selv (og kona) lang, bør du kjøpe en som har lengst mulig seng (gener). De vokser fort.
2. Startvognen bør kanskje også være kombivogn. Dvs at du erstatter sengen med en mer stol-lignende affære når barnet er blitt for stor til sengen (eller har lyst til å følge med på hva som skjer). Pass imidlertid på at sitte-delen er stor nok til å romme en hvilende 2-3 åring.
3. Da kan du nemlig overføre startvognen til å bli permanent barnehagevogn når barnet skal sove i barnehagen fra 1-2,5 års alderen. Når startvognen er blitt barnehagevogn trenger du uansett en ny vogn.
4.Dette er enten en søskenvogn (skrekk-og-gru) eller en ...
5. Allround-vogn. slik som Chariot CX/ Charoit Cougar som både kan oppfylle krav om å være
6. Sykkelvogn
7. Trillevogn
8. Joggevogn
9. og Pulk
10. Antegelig trenger du også 1-3 reisevogner (triller). Slike du kan slå sammen til ganske små pakker i bilen, eller ta med inn til gaten på flyet. Noen ganger kjøper man en slik ved reisemålet. Andre ganger kjøper man en slik fordi den forrige gikk i stykker. Min erfaring er at kvaliteten er gjennomgående tvilsom.

Det er egentlig bare Chariot'en vi bruker nå til dags. Alt det andre bare står og samler støv. Men så er det også bare minstebarnet som under tvil kan påberope seg vognprivilegier på lenger turer.

Går inn i dette som "erfaren" gammelpappa, så jeg skal prøve å ikke ta helt av ICON_WINK

Stig

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1672187 30/08/2013 17:18
Allumia Offline
BikerChick
BikerChick
Endelig en tråd som en småbarnsmamma kan bidra i ICON_WINK

Har selv Cameleon, og ville helt klart IKKE gått for den igjen.
Fordi:
-Skyggen er ikke stor nok
-Kurven under er liten, og er mareritt å komme til (spesielt med bag på)
-Grusom å trille på alt annet enn glatt asfalt og kjøpesentergulv
-Vinter/terrenghjulene gjør den mer stabil, men det er fortsatt ikke godt nok. Vognen er designet for å ha svingbare framhjul, og er TUNG å manøvrere med de faste hjulene
-Sportsvogndelen er langt fra lun nok for norske vintre.

Hvis dere liker looken til Bugaboo ville jeg tatt en titt på nye Buffalo. Der har de fikset på alt det som jeg misliker med Cameleon!

Cameleon ble kjøpt mens vi fortsatt bodde i USA, og den fungerte greit der. Men den holdt absolutt ikke mål når vi flyttet til det høye nord..

Fikk da en Emmaljunga City Cross bruk at ei venninne, og denne har vært veldig god å ha. Den har lettere understell enn de største kombivognene, og er overraskende behagelig og lett å trille. Denne har nå blitt sovevogn i barnehagen.

Hjemme har vi nå en BOB Revolution SE. Kremen av joggevogner. Store hjul, låsbart framhjul, og skikkelige dempere. Bakdelen med denne er at det ikke finnes bag til den, så den kan kun brukes når barnet begynner å få litt kontroll på kroppen.

"What's the point of living, if you can't feel alive?"
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Allumia] #1672301 30/08/2013 20:44
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Allumia
Takk for fyldig svar ICON_SMILE

Jeg var og kikket på Camelon i dag, og ble ikke overbevist.
Den ser veldig fin ut på bildene og i "reklamen", men det du påpeker var også saker som slo meg når jeg så den "live".
Buffulao sin sportsvogndel var vel heller ikke spesielt lun, så vidt jeg kan huske.
MB Urban Jungle seiler opp som en god kandidat. Den er også å få til veldig gode priser i USA. Får den akkurat inn i bilen også...

Stig

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1672397 31/08/2013 08:02
Allumia Offline
BikerChick
BikerChick
Sitat: Furu
Sitat: Allumia
Takk for fyldig svar ICON_SMILE

Jeg var og kikket på Camelon i dag, og ble ikke overbevist.
Den ser veldig fin ut på bildene og i "reklamen", men det du påpeker var også saker som slo meg når jeg så den "live".
Buffulao sin sportsvogndel var vel heller ikke spesielt lun, så vidt jeg kan huske.
MB Urban Jungle seiler opp som en god kandidat. Den er også å få til veldig gode priser i USA. Får den akkurat inn i bilen også...

Fordelen med Buffalo er at skyggen er mye større og kan trekkes mye lengre fram enn på Cameleon, så den vil gi bedre beskyttelse mot vær og vind. Men i bunn og grunn er begge vognene best egnet til urbane strøk.

Urban Jungle er en fin vogn. Vognen triller godt og har smarte løsninger. Savner at skyggen på bagen ikke er større. MB Terrain har større hjul og håndbremse, kan være veldig greit å ha hvis dere kommer til å bruke vognen mye i ulendt terreng og bakker.

Ulempen med MB er at den blir veldig lang sammenslått... Men så lenge man har stor nok bil er går det greit.

"What's the point of living, if you can't feel alive?"
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1672422 31/08/2013 09:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
En ting som er verdt å passe på er lengden på liggedelen. UBs liggedel er veldig kort og mange barn vokser ut av denne en stund før de er stand til å sove i en sittedel.

Vi prøver å unngå soving ute i kaldt vær uansett, men jeg kan se at Buggaboo ikke har den luneste sittedelen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1672546 31/08/2013 15:47
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Her går det litt frem og tilbake. Dro for å se på Buffalo i dag. Vi synes begge dette er en veldig fin vogn. Svingbare store hjul, bra design og veldig enkelt å ta av bagen for å slå den sammen. Sittedelen kan også stå begge veier.

Heldigvis en stund til enda, sånn at det kan dukke opp flere alternativer (som om vi trenger det....) ICON_WINK

Stig

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1672884 01/09/2013 12:28
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Starte med en Combi vogn med en sove vogn og en sportsdel av en eller annen type er sikkert smart.

Til bybruk er nok en 3 hjuling best, men til tur i skogen så er kanskje en 4 hjuling best. Husk bare å teste at du får plass i bilen også!

Ellers kan du jo lese denne her fra nrk, dog er den kanskje litt farget at undersøkelsen er svensk.

http://www.nrk.no/livsstil/populaer-barnevogn-far-stryk-i-test-1.11194226

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1674658 03/09/2013 16:06
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Vi har følgende vogner:

Brio Happy Duo kombivogn
Chariot Cougar 2 sykkelvogn
4Me Fusion reisetrille

Det har fungert fint til kid nr 1 som er drøye 2 år nå. Kid nr 2 er rett rundt hjørnet, og vi har ingen planer om ytterligere innkjøp utover ett søskenbrett til Brioen.

Brioen har vært upåklagelig, ikke noe har blitt ødelagt utenom en punktering og utslitt gummi på håndtaket. Utslitt gummi erstattes lett med din favoritt styretape. Vi har satt stor pris på 4 luftfylte hjul og fjærende understell. Jeg jogget mye på grus med denne før sykkelvognen kunne tas i bruk (ca 6 mnd), og den er helt klart mer stabil enn 3-hjuls byvogner. Risikoen for velt på buss/t-bane er også betydelig lavere. Vogna er relativt stor og tung, så husk å sjekke hvordan den passer inn i bilen. Jeg er 194 cm, og teleskophåndtaket har gjort at både jeg og dama har funnet gode posisjoner. Positivt at sportsvogndelen kan snus begge veier.

Charioten er fyldig beskrevet andre steder på forumet, så jeg nøyer meg med å si at denne er glimrende og 2er-versjonen anbefales.

Reisetrilla er betydelig enklere å reise med enn Brioen, og den fungerer flott til sitt bruk. Nedfellbar rygg gjør at den kan brukes som sovevogn så lenge det ikke er alt for kaldt.

Vi angrer ikke på noen kjøp og ville valgt de samme igjen.

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1738838 28/01/2014 16:35
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
På onsdag kom frøkna til verden. Lisa er kjempevakker!

Vi endte opp med MB Urban Jungle trehjuling, og i dag har vi trillet på Løkka og St.Hanshaugen på ikke så bra brøyta fortau. Vogna funker veldig bra. Inn på kafé og setter forhjulet til svingbart, og danser greit mellom bordene. Godt fornøyd!

Stig

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1738916 28/01/2014 20:04
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hey!
Gratulerer!

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Tex] #1738929 28/01/2014 20:41
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Tex
Hey!
Gratulerer!

Takktakk!

Stig

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: Furu] #1739130 29/01/2014 13:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Gratulerer!

Nå er vognspørsmålet underordnet en lang stund. Viktigere ting vil oppta degene, som f.eks. Når skal jeg spise? Når skal jeg sove? og når i alle dager skal jeg sykle??

Lars

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: larsb] #1739154 29/01/2014 14:43
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Gratulerer!

Nå er vognspørsmålet underordnet en lang stund. Viktigere ting vil oppta degene, som f.eks. Når skal jeg spise? Når skal jeg sove? og når i alle dager skal jeg sykle??Lars
Ikke snakk. Vi har nr2 på vei as we speak. Må prøve å få unnagjort så mye sykling som mulig før slutten av juni i år!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: larsb] #1739177 29/01/2014 15:42
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sykling? Hva er det?

Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag? [Re: larsb] #1739271 29/01/2014 20:54
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Gratulerer!

Takk ICON_SMILE

Nå er vognspørsmålet underordnet en lang stund. Viktigere ting vil oppta degene, som f.eks. Når skal jeg spise? Når skal jeg sove? og når i alle dager skal jeg sykle??
Ikke kaos her hjemme, men heller ikke spesielt strukturerte dager nå.....masse kos er det i hvertfall ICON_LAUGH

Stig

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support